Sticky

Veelgestelde vragen - Hoe werkt het forum?


Badge +4

 

Kom je vaker op een forum? Dan weet je vast al hoe het werkt. Voor iedereen die nog vragen heeft of voor het eerst een forum bezoekt, hier lees je het antwoord op veelgestelde vragen.

Mis je nog 'veelgestelde vragen' in dit rijtje? Schrijf het in de reacties hieronder.

  

 

1. Veel gebruikte woorden op het Kindertelefoon Forum

Hierbij de meest gebruikte termen die voorkomen op het forum, voorzien van een korte uitleg.

 

Badges | Een onderscheiding die je verdient door aan een bepaalde voorwaarden te voldoen (bijvoorbeeld aantal posts of topics). Hoe badges precies te verdienen zijn, verklappen we niet.

 

Check | Vanwege de veiligheid op het forum controleren wij berichten voordat deze online komen. 

 

Forumregels | In de forumregels staan alle afspraken die gelden op het Kindertelefoon Forum. Met deze regels zorgen we ervoor dat het Forum een veilige en prettige plek blijft voor iedereen.

 

Klavertje vier | Een klavertje vier kun je aan iemand geven die een bericht heeft gepost dat je heeft geraakt. Met een klavertje vier kun je een gebruiker laten zien dat je hem of haar steunt. De vier blaadjes staan symbool voor hoop, vertrouwen, liefde en geluk.

 

KT | De afkorting van De Kindertelefoon

 

Moderator | Een medewerker van De Kindertelefoon die de inhoud, overzichtelijkheid en communicatie op het forum in de gaten houdt.

 

Post | Een reactie op een topic. Bijvoorbeeld: het topic ‘Forumregels’ heeft al 15 posts (reacties).

 

Rapporteren | Zie je dat iemand de forumregels overtreed? Dan kun je dit melden bij de moderatoren door het bericht te rapporteren. Je doet dit door op de drie puntjes rechtsonder in een reactie te klikken. Leg altijd uit waarom je een bericht rapporteert.

 

Sticky | een bericht dat altijd bovenaan in de lijst met forumonderwerpen blijft staan. Vaak staat er uitleg in of is het een opsomming van belangrijke forumonderwerpen op het forum.

 

Topic | Dit betekent letterlijk ‘onderwerp’, maar op het forum bedoelen we 'discussie' of 'vraag'. Het woord ‘topic’ wordt gebruikt voor een discussie of vraag waar antwoorden onder hangen. Voorbeeld: Een lid van het forum plaatst een topic om hier reacties op te krijgen.

 

TS | met TS word bedoeld Topic Starter: iemand die het topic is begonnen..

 

2. Veelgestelde vragen

 

Hoe kan ik me registreren en inloggen?

Iedereen kan op het forum topics bekijken. Om te kunnen reageren op een topic of om zelf een topic aan te maken, moet je je eerst registreren. Dit doe je door rechts bovenin op 'log in' te klikken. En vervolgens op: account aanmaken.

 

Zorg dat je een ‘nickname’ kiest en je niet je eigen naam gebuikt, zodat je niet herkend kan worden. Let er ook op dat je e-mailadres klopt, want hier wordt een bevestigingsmail naar verstuurd. Nadat je die ontvangen hebt kan je inloggen op het forum.

 

Hoe maak ik een topic?

Rechts bovenin, boven de grote oranje balk klik je op 'Start een topic'. Er opent dan een pop up waarin je een bericht kunt schrijven. Je kunt kiezen tussen 'vraag' en 'gesprek'. Vervolgens kies je de categorie waarin jouw onderwerp het beste past, zodat je topic op de juiste plek komt te staan.

 

Hoe reageer ik op een topic?

Wanneer je op een topic klikt en vervolgens helemaal naar beneden scrolt, dan zie je daar een tekstvak staan. Typ daar je reactie en klik dan op de oranje knop met ‘Reageer’. Controleer je reactie voor je deze plaats, je kunt je reactie namelijk niet meer zelf wijzigen.

 

Hoe vind ik informatie op het forum?

Bovenin vind je een zoekbalk met de tekst ‘Zoek in het forum’. Hier kan je onderwerpen invullen waar je naar op zoek bent. Onder deze balk staat de tekst ‘Geavanceerd zoeken’. Via deze optie kan je meer criteria opgeven voor je zoekopdracht.

 

Hoe kan ik de instellingen van mijn profiel aanpassen?

Op het forum zie je rechts boven in beeld je profielfoto staan. Als je daar op klikt kun je naar 'mijn profiel' of 'opties' gaan. Op die plek kan je verschillende instellingen van je profiel aanpassen.

 

Ik vind dat ik teveel mails krijg van De Kindertelefoon, wat kan ik doen?

Je kan zelf instellen of je notificatiemails wilt ontvangen als er nieuwe berichten zijn geplaatst in topics waarin je actief bent. Klik rechts boven op je profielfoto, ga naar 'opties' en dan 'instellingen'. Je kunt daar uitzetten dat je notificaties krijgt van je favorieten. Ook kun je kiezen of topics waarin je actief bent automatisch worden toegevoegd aan je favorieten.

 

Hoe stuur ik een privébericht?

De Kindertelefoon heeft ervoor gekozen om het versturen van privéberichten onmogelijk te maken. Dit heeft twee hoofdredenen:

1. De reacties die je op het forum zet zijn op deze manier voor alle forumgebruikers zichtbaar, waardoor anderen met een gelijksoortig probleem ook geholpen kunnen worden door je reacties.

2. Op deze manier kan De Kindertelefoon vertrouwelijkheid garanderen, waardoor je op het forum op een veilige manier alles kunt bespreken wat je maar wil. Om die reden is het ook niet toegestaan om via het forum op zoek te gaan naar andere manieren om contactgegevens uit te wisselen.

 

Hoe kom ik in contact met De Kindertelefoon?

Je kan een medewerker van De Kindertelefoon een vraag stellen over het forum door je vraag te stellen in het forum Over De Kindertelefoon. Een moderator van De Kindertelefoon zal hier dan op reageren.

 

Wil je contact met een medewerker van De Kindertelefoon om over een andere vraag of een probleem te praten? Bel dan naar 0800-0432 of chat met een van onze medewerkers via de website.

 

Waarom checken jullie berichten?

We checken alle berichten dit is onderdeel van ons systeem om het forum veilig te houden. 

Wij checken de berichten de op verschillende momenten en doen ons best de berichten zo snel mogelijk te plaatsen.  Weet dat als je bericht aan de forumregels voldoet deze zeker geplaatst wordt en dat wanneer dit niet het geval is, je hier altijd over bericht wordt.  

 

Ik ben het niet eens met een waarschuwing of ban, hoe kan ik bezwaar maken?

Je kunt  bezwaar maken door een mail te sturen naar forum@kindertelefoon.nl en daarbij uit te leggen waarom je het er niet mee eens bent. De community manager bekijkt dan de waarschuwing en/of ban en jouw argumentatie en laat dan weten of de waarschuwing wel of niet wordt teruggedraaid. Bezwaren worden niet afgehandeld op het forum zelf.

 

Hoe verwijder ik mijn account?

Plaats een bericht in het topic account verwijderen. Wij verwijderen dan jouw account. Je reacties op het forum blijven wel gewoon staan, omdat deze alsnog behulpzaam kunnen zijn voor anderen.

 

Wat gebeurt er als ik mijn account laat verwijderen of als mijn account verwijderd is?

  • Je kunt niet meer inloggen op het forum.
  • Alle accountgegevens die De Kindertelefoon van jou heeft worden verwijderd.(emailadres, geboortedatum, geslacht, IP-adres).
  • Je gebruikersnaam wordt verwijderd. Je gebruikersnaam is niet meer zichtbaar boven je berichten. In plaats daarvan staat ‘Anonymous’
  • Je berichten blijven online staan, maar anoniem.

 

Verwijderen jullie topics of reacties?

Topics of reacties die je plaatst worden in principe niet verwijderd. Andere forumgebruikers kunnen topics lezen om informatie uit te halen en nieuwe reacties kunnen een topic weer nieuw leven inblazen.

 

Er zijn drie uitzonderingen. Een topic of reacties wordt wel verwijderd als:

· Het in strijd is met de forumregels.

· Het je anonimiteit in gevaar brengt.

· De Kindertelefoon verwijdert alle topics waar langer dan 6 jaar geen reactie op is gekomen.

 

Je hebt het recht als forumgebruiker om een verzoek in te dienen om een of meer topics of reacties door De Kindertelefoon te laten verwijderen als dat voor jou heel belangrijk is. Dit kun je doen door je verzoek te mailen naar forum@kindertelefoon.nl. In dit bericht kun je uitleggen waarom het voor jou belangrijk is dat jouw topic(s) of reactie(s) verwijderd worden. De Kindertelefoon bekijkt per verzoek of we ermee akkoord gaan.

 

Kan mijn accountnaam behouden blijven als ik te oud ben?

Sommige gebruikers willen graag hun accountnaam houden om te voorkomen dat anderen een account maken met ‘hun’ naam.  We kunnen in sommige gevallen jouw naam blokkeren. Je kan dan geen gebruik meer maken van het forum, maar niemand kan jouw naam kiezen. Je krijgt voordat we je account verwijderen, via een (standaard) mail, een instructie hoe je hier gebruik van kunt maken.  

 

Om hiervoor in aanmerking te komen zijn er een aantal punten waar we naar kijken:

  • Je hebt minimaal 1000 reacties 
  • Je geeft goede reacties/bijdragen 
  • Je bent regelmatig actief 
  • Het is jouw eigen keuze

 

We kunnen hier vanaf wijken als daar goede redenen voor zijn. Uiteindelijk bepaalt de community manager of we een verzoek goedkeuren.

 

Welke andere forums zijn er als ik te oud ben voor het Kindertelefoon forum?

Er zijn diverse forums te vinden, vanuit De Kindertelefoon is het lastig om een volledige lijst te bieden. Let bij het zoeken naar een ander forum altijd op jouw (online) veiligheid. 

Twee algemene forums waar je zou kunnen kijken:

Psycholoog.net https://www.psycholoog.net/forum/

JongIn forum: www.dreamersforum.nl  

 

Hoe pas ik mijn gebruikersnaam aan?

Plaats een bericht in het topic gebruikersnaam aanpassen. Geef daarbij aan wat je graag als nieuwe naam wil hebben en wat de reden is dat je je naam wil veranderen. Een moderator van De Kindertelefoon bekijkt dan of dit mogelijk is.

 

Kunnen andere gebruikers mijn geboortedatum zien?

Nee, je geboortedatum is onzichtbaar voor andere gebruikers.

Alleen jijzelf en de moderatoren kunnen je geboortedatum zien. De moderatoren gebruiken de datum om te kijken of je binnen de leeftijdsgrenzen van het forum valt.


713 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hi @Jesse08 ,

 

oei, je vraagt het precies aan de moderator die de uitzondering op de regel is! 😅

Om kort door te bocht te gaan: nieuwe vrijwilligers krijgen een uitgebreide basistraining waarbij ze alles leren wat ze nodig hebben om aan de telefoon en de chat te werken. Wanneer iemand dat al enige tijd doet, kan diegene een extra training volgen om ook als moderator te gaan werken. Het is dus niet mogelijk om direct alleen maar het forum te doen.

Ikzelf werk op dit moment alleen als moderator en niet meer aan de telefoon en chat, omdat ik na mijn verhuizing te ver af woon van de locaties van de KT en ik het forum te mooi vind om helemaal afscheid van te nemen.

 

Groetjes, Marieke / De Kindertelefoon

Reputatie 7
Badge +6

Dankjewel voor de reactie @Marieke :)

Jammer, maar misschien lukt het wel als ik 18 ben,dat duurt nog eventjes ;) . Ik denk dat ik soms wat te snel geraakt word en dat is aan de telefoon misschien ook niet zo fijn voor degene die belt. Dat zit ook wel in die training denk ik🙂

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Jesse08 ,

 

het is inderdaad onderdeel van de training dat we leren om heftige verhalen niet met ons mee te blijven dragen. Anders is het te moeilijk om dit werk te doen. Maar emotie mag er zeker zijn hoor, dat is juist menselijk. Wanneer degene die belt kan horen dat de KT medewerker echt met hen meeleeft, is dat alleen maar fijn.

Mooi dat je zo meeleeft met anderen.

 

Groetjes, Marieke / De Kindertelefoon

Reputatie 7
Badge +6

Ik was wel benieuwd waar die locaties van de Kindertelefoon precies zijn en het ziet er echt veel kleiner uit dan ik had verwacht!

Ik ben eig wel benieuwd nu, hoeveel mensen zitten er ongeveer tegelijk aan de telefoon/chat?

Reputatie 7
Badge +7

Hi @Jesse08 ,

 

de 5 locaties zijn in Amsterdam, Utrecht, Groningen, Nijmegen en Tilburg. Hoeveel er tegelijkertijd aan de telefoon en chat zitten verschilt enorm, vrijwilligers kunnen zichzelf inroosteren en op sommige momenten kunnen er meer mensen aan het werk zijn dan op andere momenten. Soms zit je met 7 collega’s in de belkamer en soms ben je maar met zijn tweeën. Wel wordt er op gelet dat landelijk een minimale bezetting wordt gehaald, zodat we toch zoveel mogelijk de gesprekken die binnenkomen kunnen aangaan. 

 

Groetjes, Marieke / De Kindertelefoon

Reputatie 7
Badge +6

Dankjewel @Marieke ! Super dat u alles zo uitgebreid uitlegt!:)

Reputatie 7
Badge +17

Hoi! @Tover01  en @Jesse08  dat zijn interessante vragen, en antwoorden van @Marieke .  Ik zou er nog iets bij willen vragen, namelijk mogen de medewerkers/vrijwilligers in sommige gevallen ook hun uren later of vroeger invullen? Staat het u vrij om bv tussen 22:00 en 01:00 moderatie werk te doen?  Het lijkt me fijn als dat mag want dan kun je als medewerker ook een beetje je eigen avond indelen en nog andere dingen doen.

Groetjes liefs Tartan X 

Reputatie 3
Badge +1

Hoi @Tartan14 

Goeie vraag!

Onze diensten staan redelijk vast. wij hebben een ochtend dienst (10:00-13:00) een middag dienst (15:00-18:00) en een avond dienst (20:00-23:00). Zo staan ze voor ons als vrijwilliger in het rooster. Het gebeurt wel eens dat een vrijwilliger op dezelfde dag 2 diensten achter elkaar heeft, bijvoorbeeld ochtend en middag, waarbij de vrijwilliger er zelf voor kiest om dan in de tussen tijd ook te blijven controleren. Maar zo ver ik weet  modereren wij niet na 23:00 behalve als er nog een paar reacties en/of topics gecheckt moeten worden. Vaak duurt dit ook niet langer dan een half uur.

 

Groetjes, Jen (De kindertelefoon)

Reputatie 7
Badge +17

@Jen       Dankuwel ! Mooi om te weten hoe dat werkt 🙂 Groetjes liefs Tartan X 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi Kindertelefoon,

 

moet iedereen die chat en telefoon doet op kantoor zitten in één van die 5 plaatsen of kan en mag je dat ook ergens anders doen???

 

Geldt dat ook voor de jongeren chat?

 

Ik heb net even gekeken en voor mij is de dichtbij zijnde bijna 200 km of 3,5 uur met het ov  ☹️

en ik woon wel (nog  net) in Nederland

Kan en mag je dan ook blijven slapen op kantoor😁

 

Doei,

@SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer 

 

Reputatie 3
Badge +1

Hoi @SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer,

Voor de ‘gewone’ bel- en chatdiensten komen de vrijwilligers inderdaad naar de kantoren op locatie, dat geldt ook voor de jongerenchat. Als een vrijwilliger daarnaast ook nog het forum wil modereren kunnen die forumdiensten vanuit huis gedaan worden. Op kantoor blijven slapen is helaas geen mogelijkheid😅.

 

Groetjes, Emma

(De Kindertelefoon)

Reputatie 7
Badge +7

Klein vraagje, gaan de berichten van moderatoren en community managers ook door de check?

Groetjes mij @Anoniemxv 

Reputatie 4
Badge +2

Hai Anoniemxv,

Bedankt voor je vraagje.

De berichten van de moderatoren en de community manager worden rechtstreeks geplaatst en gaan dus niet door de check.

Nog veel plezier op het Forum!

Groetjes Karin, De Kindertelefoon.

Reageer