Sticky

Veelgestelde vragen - Hoe werkt het forum?


Badge +4

 

Kom je vaker op een forum? Dan weet je vast al hoe het werkt. Voor iedereen die nog vragen heeft of voor het eerst een forum bezoekt, hier lees je het antwoord op veelgestelde vragen.

Mis je nog 'veelgestelde vragen' in dit rijtje? Schrijf het in de reacties hieronder.

  

 

1. Veel gebruikte woorden op het Kindertelefoon Forum

Hierbij de meest gebruikte termen die voorkomen op het forum, voorzien van een korte uitleg.

 

Badges | Een onderscheiding die je verdient door aan een bepaalde voorwaarden te voldoen (bijvoorbeeld aantal posts of topics). Hoe badges precies te verdienen zijn, verklappen we niet.

 

Check | Vanwege de veiligheid op het forum controleren wij berichten voordat deze online komen. 

 

Forumregels | In de forumregels staan alle afspraken die gelden op het Kindertelefoon Forum. Met deze regels zorgen we ervoor dat het Forum een veilige en prettige plek blijft voor iedereen.

 

Klavertje vier | Een klavertje vier kun je aan iemand geven die een bericht heeft gepost dat je heeft geraakt. Met een klavertje vier kun je een gebruiker laten zien dat je hem of haar steunt. De vier blaadjes staan symbool voor hoop, vertrouwen, liefde en geluk.

 

KT | De afkorting van De Kindertelefoon

 

Moderator | Een medewerker van De Kindertelefoon die de inhoud, overzichtelijkheid en communicatie op het forum in de gaten houdt.

 

Post | Een reactie op een topic. Bijvoorbeeld: het topic ‘Forumregels’ heeft al 15 posts (reacties).

 

Rapporteren | Zie je dat iemand de forumregels overtreed? Dan kun je dit melden bij de moderatoren door het bericht te rapporteren. Je doet dit door op de drie puntjes rechtsonder in een reactie te klikken. Leg altijd uit waarom je een bericht rapporteert.

 

Sticky | een bericht dat altijd bovenaan in de lijst met forumonderwerpen blijft staan. Vaak staat er uitleg in of is het een opsomming van belangrijke forumonderwerpen op het forum.

 

Topic | Dit betekent letterlijk ‘onderwerp’, maar op het forum bedoelen we 'discussie' of 'vraag'. Het woord ‘topic’ wordt gebruikt voor een discussie of vraag waar antwoorden onder hangen. Voorbeeld: Een lid van het forum plaatst een topic om hier reacties op te krijgen.

 

TS | met TS word bedoeld Topic Starter: iemand die het topic is begonnen..

 

2. Veelgestelde vragen

 

Hoe kan ik me registreren en inloggen?

Iedereen kan op het forum topics bekijken. Om te kunnen reageren op een topic of om zelf een topic aan te maken, moet je je eerst registreren. Dit doe je door rechts bovenin op 'log in' te klikken. En vervolgens op: account aanmaken.

 

Zorg dat je een ‘nickname’ kiest en je niet je eigen naam gebuikt, zodat je niet herkend kan worden. Let er ook op dat je e-mailadres klopt, want hier wordt een bevestigingsmail naar verstuurd. Nadat je die ontvangen hebt kan je inloggen op het forum.

 

Hoe maak ik een topic?

Rechts bovenin, boven de grote oranje balk klik je op 'Start een topic'. Er opent dan een pop up waarin je een bericht kunt schrijven. Je kunt kiezen tussen 'vraag' en 'gesprek'. Vervolgens kies je de categorie waarin jouw onderwerp het beste past, zodat je topic op de juiste plek komt te staan.

 

Hoe reageer ik op een topic?

Wanneer je op een topic klikt en vervolgens helemaal naar beneden scrolt, dan zie je daar een tekstvak staan. Typ daar je reactie en klik dan op de oranje knop met ‘Reageer’. Controleer je reactie voor je deze plaats, je kunt je reactie namelijk niet meer zelf wijzigen.

 

Hoe vind ik informatie op het forum?

Bovenin vind je een zoekbalk met de tekst ‘Zoek in het forum’. Hier kan je onderwerpen invullen waar je naar op zoek bent. Onder deze balk staat de tekst ‘Geavanceerd zoeken’. Via deze optie kan je meer criteria opgeven voor je zoekopdracht.

 

Hoe kan ik de instellingen van mijn profiel aanpassen?

Op het forum zie je rechts boven in beeld je profielfoto staan. Als je daar op klikt kun je naar 'mijn profiel' of 'opties' gaan. Op die plek kan je verschillende instellingen van je profiel aanpassen.

 

Ik vind dat ik teveel mails krijg van De Kindertelefoon, wat kan ik doen?

Je kan zelf instellen of je notificatiemails wilt ontvangen als er nieuwe berichten zijn geplaatst in topics waarin je actief bent. Klik rechts boven op je profielfoto, ga naar 'opties' en dan 'instellingen'. Je kunt daar uitzetten dat je notificaties krijgt van je favorieten. Ook kun je kiezen of topics waarin je actief bent automatisch worden toegevoegd aan je favorieten.

 

Hoe stuur ik een privébericht?

De Kindertelefoon heeft ervoor gekozen om het versturen van privéberichten onmogelijk te maken. Dit heeft twee hoofdredenen:

1. De reacties die je op het forum zet zijn op deze manier voor alle forumgebruikers zichtbaar, waardoor anderen met een gelijksoortig probleem ook geholpen kunnen worden door je reacties.

2. Op deze manier kan De Kindertelefoon vertrouwelijkheid garanderen, waardoor je op het forum op een veilige manier alles kunt bespreken wat je maar wil. Om die reden is het ook niet toegestaan om via het forum op zoek te gaan naar andere manieren om contactgegevens uit te wisselen.

 

Hoe kom ik in contact met De Kindertelefoon?

Je kan een medewerker van De Kindertelefoon een vraag stellen over het forum door je vraag te stellen in het forum Over De Kindertelefoon. Een moderator van De Kindertelefoon zal hier dan op reageren.

 

Wil je contact met een medewerker van De Kindertelefoon om over een andere vraag of een probleem te praten? Bel dan naar 0800-0432 of chat met een van onze medewerkers via de website.

 

Waarom checken jullie berichten?

We checken alle berichten dit is onderdeel van ons systeem om het forum veilig te houden. 

Wij checken de berichten de op verschillende momenten en doen ons best de berichten zo snel mogelijk te plaatsen.  Weet dat als je bericht aan de forumregels voldoet deze zeker geplaatst wordt en dat wanneer dit niet het geval is, je hier altijd over bericht wordt.  

 

Ik ben het niet eens met een waarschuwing of ban, hoe kan ik bezwaar maken?

Je kunt  bezwaar maken door een mail te sturen naar forum@kindertelefoon.nl en daarbij uit te leggen waarom je het er niet mee eens bent. De community manager bekijkt dan de waarschuwing en/of ban en jouw argumentatie en laat dan weten of de waarschuwing wel of niet wordt teruggedraaid. Bezwaren worden niet afgehandeld op het forum zelf.

 

Hoe verwijder ik mijn account?

Plaats een bericht in het topic account verwijderen. Wij verwijderen dan jouw account. Je reacties op het forum blijven wel gewoon staan, omdat deze alsnog behulpzaam kunnen zijn voor anderen.

 

Wat gebeurt er als ik mijn account laat verwijderen of als mijn account verwijderd is?

  • Je kunt niet meer inloggen op het forum.
  • Alle accountgegevens die De Kindertelefoon van jou heeft worden verwijderd.(emailadres, geboortedatum, geslacht, IP-adres).
  • Je gebruikersnaam wordt verwijderd. Je gebruikersnaam is niet meer zichtbaar boven je berichten. In plaats daarvan staat ‘Anonymous’
  • Je berichten blijven online staan, maar anoniem.

 

Verwijderen jullie topics of reacties?

Topics of reacties die je plaatst worden in principe niet verwijderd. Andere forumgebruikers kunnen topics lezen om informatie uit te halen en nieuwe reacties kunnen een topic weer nieuw leven inblazen.

 

Er zijn drie uitzonderingen. Een topic of reacties wordt wel verwijderd als:

· Het in strijd is met de forumregels.

· Het je anonimiteit in gevaar brengt.

· De Kindertelefoon verwijdert alle topics waar langer dan 6 jaar geen reactie op is gekomen.

 

Je hebt het recht als forumgebruiker om een verzoek in te dienen om een of meer topics of reacties door De Kindertelefoon te laten verwijderen als dat voor jou heel belangrijk is. Dit kun je doen door je verzoek te mailen naar forum@kindertelefoon.nl. In dit bericht kun je uitleggen waarom het voor jou belangrijk is dat jouw topic(s) of reactie(s) verwijderd worden. De Kindertelefoon bekijkt per verzoek of we ermee akkoord gaan.

 

Kan mijn accountnaam behouden blijven als ik te oud ben?

Sommige gebruikers willen graag hun accountnaam houden om te voorkomen dat anderen een account maken met ‘hun’ naam.  We kunnen in sommige gevallen jouw naam blokkeren. Je kan dan geen gebruik meer maken van het forum, maar niemand kan jouw naam kiezen. Je krijgt voordat we je account verwijderen, via een (standaard) mail, een instructie hoe je hier gebruik van kunt maken.  

 

Om hiervoor in aanmerking te komen zijn er een aantal punten waar we naar kijken:

  • Je hebt minimaal 1000 reacties 
  • Je geeft goede reacties/bijdragen 
  • Je bent regelmatig actief 
  • Het is jouw eigen keuze

 

We kunnen hier vanaf wijken als daar goede redenen voor zijn. Uiteindelijk bepaalt de community manager of we een verzoek goedkeuren.

 

Welke andere forums zijn er als ik te oud ben voor het Kindertelefoon forum?

Er zijn diverse forums te vinden, vanuit De Kindertelefoon is het lastig om een volledige lijst te bieden. Let bij het zoeken naar een ander forum altijd op jouw (online) veiligheid. 

Twee algemene forums waar je zou kunnen kijken:

Psycholoog.net https://www.psycholoog.net/forum/

JongIn forum: www.dreamersforum.nl  

 

Hoe pas ik mijn gebruikersnaam aan?

Plaats een bericht in het topic gebruikersnaam aanpassen. Geef daarbij aan wat je graag als nieuwe naam wil hebben en wat de reden is dat je je naam wil veranderen. Een moderator van De Kindertelefoon bekijkt dan of dit mogelijk is.

 

Kunnen andere gebruikers mijn geboortedatum zien?

Nee, je geboortedatum is onzichtbaar voor andere gebruikers.

Alleen jijzelf en de moderatoren kunnen je geboortedatum zien. De moderatoren gebruiken de datum om te kijken of je binnen de leeftijdsgrenzen van het forum valt.


711 reacties

Reputatie 3
Badge +1

Hoi @Tartan14 

Goeie vraag!

Onze diensten staan redelijk vast. wij hebben een ochtend dienst (10:00-13:00) een middag dienst (15:00-18:00) en een avond dienst (20:00-23:00). Zo staan ze voor ons als vrijwilliger in het rooster. Het gebeurt wel eens dat een vrijwilliger op dezelfde dag 2 diensten achter elkaar heeft, bijvoorbeeld ochtend en middag, waarbij de vrijwilliger er zelf voor kiest om dan in de tussen tijd ook te blijven controleren. Maar zo ver ik weet  modereren wij niet na 23:00 behalve als er nog een paar reacties en/of topics gecheckt moeten worden. Vaak duurt dit ook niet langer dan een half uur.

 

Groetjes, Jen (De kindertelefoon)

Reputatie 7
Badge +7

Hi @Jesse08 ,

 

de 5 locaties zijn in Amsterdam, Utrecht, Groningen, Nijmegen en Tilburg. Hoeveel er tegelijkertijd aan de telefoon en chat zitten verschilt enorm, vrijwilligers kunnen zichzelf inroosteren en op sommige momenten kunnen er meer mensen dan op andere momenten. Soms zit je met 7 collega’s in de belkamer en soms ben je maar met zijn tweeën. Wel wordt er op gelet dat landelijk een minimale bezetting wordt gehaald, zodat we toch zoveel mogelijk de gesprekken die binnenkomen kunnen aangaan. 

 

Groetjes, Marieke / De Kindertelefoon

Reputatie 7
Badge +17

@Jen       Dankuwel ! Mooi om te weten hoe dat werkt 🙂 Groetjes liefs Tartan X 

Reputatie 7
Badge +17

@Marieke Klopt. Als je op de link klinkt word je gewoon doorgestuurd naar de forum homepage. Voor gewone gebruikers is het dus echt wel uitgeschakeld maar voor de mods niet blijkbaar.

Bedankt voor het doorgeven iig.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Askygirl ,

Wat een leuke vraag stel jij 😊

Het is zeker zo, dat wij als moderators ook vaak met een (glim)lach reacties lezen op het forum. Dat maakt het modereren van het forum heel mooi om te doen. En op dezelfde manier genieten wij van alle mooie, lieve, steunende en helpende reacties op het forum. 
Het forum is voor, en door jongeren. Daarom zijn wij niet heel zichtbaar aanwezig op het forum. Maar achter de schermen leven wij zeker mee.

Veel plezier nog op het forum!

Groetjes, Mariska 

@xqzy_2oo9 

 

Hoi,

 

Wat goed dat je deze vraag stelt.

 

Voordat nieuwe topics en reacties online komen, worden deze eerst gecontroleerd door een moderator. Hierdoor kan het voorkomen dat je even zal moeten wachten voor jouw reacties/topics op het forum te zien zijn. Wij zijn actief tussen 10:00 en 23:00 uur om berichten te checken. Ons streven is om een bericht in die periode zo snel mogelijk online te plaatsen waarbij het in het uiterste geval maximaal 4 uur kan duren.

Het heeft dus geen zin om je bericht meerdere keren te plaatsen.

 

Veel plezier verder op het Forum!

Anne - De Kindertelefoon

Reputatie 7
Badge +17

Hoi! @Tover01  en @Jesse08  dat zijn interessante vragen, en antwoorden van @Marieke .  Ik zou er nog iets bij willen vragen, namelijk mogen de medewerkers/vrijwilligers in sommige gevallen ook hun uren later of vroeger invullen? Staat het u vrij om bv tussen 22:00 en 01:00 moderatie werk te doen?  Het lijkt me fijn als dat mag want dan kun je als medewerker ook een beetje je eigen avond indelen en nog andere dingen doen.

Groetjes liefs Tartan X 

Reputatie 7
Badge +7

Hi @Maiskolfje ,

 

in principe hoeven vrijwilligers niet een bepaalde opleiding te hebben gehad. Er wordt van je gevraagd dat je HBO denkniveau hebt, daarmee wordt eigenlijk bedoeld dat je goed kan begrijpen wat er van je verwacht wordt en dat je je snel dingen eigen kan maken. Maar er is geen diploma voor nodig. De collega’s hebben allemaal een andere achtergrond, de overeenkomst is dat we allemaal hart voor kinderen en jongeren hebben en graag naar hen luisteren.

Via deze links vind je meer info over vrijwilliger worden bij De Kindertelefoon:

Vrijwilliger worden | informatie (kindertelefoon.nl)

Vrijwilliger worden | vertel me meer (kindertelefoon.nl)

Jongerenchatvrijwilliger worden | informatie (kindertelefoon.nl)

 

Als beroepskracht is inderdaad een opleiding richting Social works, pedagogiek of toegepaste psychologie wellicht handig, het hangt wat af van welke functie je zou willen.

Hartstikke leuk dat je erover denkt om ook bij De Kindertelefoon te komen werken later! Wie weet tot later,

Groetjes, Marieke / De Kindertelefoon

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @tim16 ,

 

klopt, dit was voorheen zo. Ons is verteld dat de mogelijkheid nu helemaal is uitgeschakeld.  Mag ik vragen wanneer je voor het laatst zo’n melding hebt gehad?

Groetjes, Marieke

Reputatie 7
Badge +17

@Marieke  De laatste keer was vorige maand.

Reputatie 7
Badge +7

Hi @tim16 ,

 

okee, dus je krijgt dan wel nog een melding dat je een privebericht van een moderator hebt gehad, maar je kan niet op de link klikken. Goed om te weten!

Ik geef het door aan de community managers, hopelijk kunnen ze ervoor zorgen dat deze mogelijkheid nu echt volledig wordt uitgeschakeld, en in de tussentijd alle moderators er nog een keer aan herinneren welke knoppen we wel en welke niet gebruiken :-)

 

Dank je,

 

groetjes Marieke

Reputatie 7
Badge +4

Beste KinderTelefoon
Als mensen als @wilhelmavemela  aangeven in hun topics dat ze in de problemen zitten in de nabije omgeving, is daar dan een speciaal beleid voor of laten jullie het gewoon gaan? 
Als het goed is kunnen jullie namelijk ip adres en alles zien van de gebruikers en dus ook de locatie achterhalen en het kan handig zijn wanneer iemand aangeeft last te hebben van veel huiselijk geweld en dat deze persoon daarna ineens verdwijnt. Misschien door eerst 2 mailtjes te sturen en dan na een week langs te gaan kun je een crucialere rol spelen in de hulpverlening. 

Als het een gekke vraag is sorry, maar was er benieuwd naar omdat iedereen zich zorgen maakt en jullie de enige zijn met gegevens.

Groetjes DaVinci

Reputatie 6
Badge +3

@tim16 

Goed dat je dit aangeeft. Dit heeft te maken met de functie van het rapporteren van berichten.  Omdat andere fora wel werken met het sturen van privé berichten, kan deze functie niet in zijn geheel uitgeschakeld worden. Nu snappen wij heel goed dat dit voor voor verwarring en onduidelijkheid zorgt, dus wij gaan de moderatoren nog beter instrueren op het feit dat ze bij gerapporteerde berichten niet het bericht uitsturen. 

Ik hoop dat het zo duidelijk is, maar anders horen wij dat graag.

Groet,

Carolien

Reputatie 7
Badge +12

Hallo @Kindertelefoon!

Ik heb een vraag, ik wil graag een foto plaatsen van een houten klok (hij werkt echt!) die ik heb gemaakt met handvaardigheid, maar ik weet niet of u dat dan kan beschouwen als herkenbaar, dus bij deze de vraag of ik foto's mag posten van iets wat ik zelf heb gemaakt zonder naam of iets erop dat die van mij is?

-OnlyMe

Reputatie 7
Badge +12

@OnlyMe  ik hoop het!!  Ik zag ergens in een topic dat Tartan13  zijn strafwerk had laten zien van 100 regels in de 2e klas ofzo (😂 deed ie echt) en dat mocht ook. Dus ik hoop jouw mooie klok ook! 

Tover xxx

Reputatie 7
Badge +11

Welk topic is dat @Tover01? Ik wil het ook zien!

 

  1.  
Reputatie 7
Badge +7

Hi @Tover01 ,

 

wat een leuke vragen stel je, leuk dat je er zo over nadenkt. 

Aan nieuwe vrijwilligers wordt gevraagd om per week 1 dienst van gemiddeld 3 uur te doen. Het komt wel voor dat sommige mensen meer diensten draaien, omdat dat bijvoorbeeld een deel is van hun stage of omdat het soms zo uitkomt wanneer er te weinig vrijwilligers zijn en een dienst anders open staat. Er zit geen maximum aan het aantal uur dat je kan werken, zolang het in je eigen leven past.

Er zijn inderdaad shifts en bij het forum is het zo dat aan het einde van de shift de collega de dienst overdraagt aan de volgende. Bij de telefoon en chat zijn er ook shifts, maar wordt er niet overgedragen omdat ieder gesprek op zichzelf staat en vertrouwelijk is tussen degene die belt/chat en de KT medewerker. Bij het forum is dat net iets anders omdat alle tekst openbaar staat.

Ik hoop ook dat je over een aantal jaar nog steeds enthousiast bent om bij de KT te komen werken, volgens mij kan je het heel goed!

 

Groetjes, Marieke / De Kindertelefoon

Reputatie 7
Badge +7

Hi @Jesse08 ,

 

oei, je vraagt het precies aan de moderator die de uitzondering op de regel is! 😅

Om kort door te bocht te gaan: nieuwe vrijwilligers krijgen een uitgebreide basistraining waarbij ze alles leren wat ze nodig hebben om aan de telefoon en de chat te werken. Wanneer iemand dat al enige tijd doet, kan diegene een extra training volgen om ook als moderator te gaan werken. Het is dus niet mogelijk om direct alleen maar het forum te doen.

Ikzelf werk op dit moment alleen als moderator en niet meer aan de telefoon en chat, omdat ik na mijn verhuizing te ver af woon van de locaties van de KT en ik het forum te mooi vind om helemaal afscheid van te nemen.

 

Groetjes, Marieke / De Kindertelefoon

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Jesse08 ,

 

het is inderdaad onderdeel van de training dat we leren om heftige verhalen niet met ons mee te blijven dragen. Anders is het te moeilijk om dit werk te doen. Maar emotie mag er zeker zijn hoor, dat is juist menselijk. Wanneer degene die belt kan horen dat de KT medewerker echt met hen meeleeft, is dat alleen maar fijn.

Mooi dat je zo meeleeft met anderen.

 

Groetjes, Marieke / De Kindertelefoon

Reputatie 7
Badge +5

Ik was wel benieuwd waar die locaties van de Kindertelefoon precies zijn en het ziet er echt veel kleiner uit dan ik had verwacht!

Ik ben eig wel benieuwd nu, hoeveel mensen zitten er ongeveer tegelijk aan de telefoon/chat?

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @Jesse08 en @Banaantjeeee en anderen ,

 

We hebben naar het voorstel om ons standaard bericht aan te passen gekeken. Wat ons betreft een mooie aanpassing, de extra ondersteuning en een compliment past er heel goed bij. Dat kunnen wij dus gaan gebruiken. Het zal alleen nog steeds wel een standaardbericht blijven. Dat voelt soms wat onpersoonlijk, kan ik me voorstellen, omdat we elke keer die tekst gebruiken.  We doen dat omdat we zo in één bericht alle belangrijke dingen noemen die we graag mee willen geven. 

 

Dan wordt het dus:

Hoi *Naam gebruiker*,

 

Heel goed van je dat je dit vertelt! Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Onthoud dat je niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

 

*Naam*(De Kindertelefoon) 

 

Als er nog meer suggesties zijn dan kan dat nog tot maandag 29 januari. Die dag zal ik het dan verder aanpassen zodat de moderatoren het kunnen gebruiken.

 

Groet, 

Luuk 

Hey,

Wat leuk zeg:)! Dankuwel! Sorry dat ik zo laat reageer. Ik zag niet dat ik een email had gekregen;) 

Liefs xxx Banaantjeeee <3

Reputatie 7
Badge +5

Dankjewel @Marieke ! Super dat u alles zo uitgebreid uitlegt!:)

Reputatie 3
Badge +1

Hoi @SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer,

Voor de ‘gewone’ bel- en chatdiensten komen de vrijwilligers inderdaad naar de kantoren op locatie, dat geldt ook voor de jongerenchat. Als een vrijwilliger daarnaast ook nog het forum wil modereren kunnen die forumdiensten vanuit huis gedaan worden. Op kantoor blijven slapen is helaas geen mogelijkheid😅.

 

Groetjes, Emma

(De Kindertelefoon)

Reputatie 7
Badge +4

Dankuwel ! Heel interessant, ik bewaar dit zeker! 

Groetjes en knuffels, Maïskolfje X

Reputatie 7
Badge +7

Hi @OnbekendeAnnoniem1 ,

 

dat is een functie die we niet meer gebruiken. Vroeger kon de topic starter een van de antwoorden markeren als ‘beste antwoord’, en daarmee werd dat topic een ‘beantwoorde vraag’. We hebben deze optie uitgezet omdat we vinden dat er niet maar 1 goed antwoord is op een vraag, juist de vele verschillende invalshoeken zorgen voor een interessante discussie. Helaas is het forum gebaseerd op een standaard format en kunnen we de keuze ‘onbeantwoorde vragen’ niet uitzetten. Eigenlijk zijn alle topics die als vraag zijn aangemaakt nu dus een onbeantwoorde vraag. Begrijpelijk dat het voor verwarring zorgt dat deze keuze er nog bij staat.

 

Groetjes, Marieke / De Kindertelefoon

Reageer