Meer hulp Meldknop.nl Bel gratis en anoniem 0800 - 0432 of chat
13-18
Sticky

Veelgestelde vragen - Hoe werkt het forum?

Badge +4

Kom je vaker op een forum? Dan weet je vast al hoe het werkt. Voor iedereen die nog vragen heeft of voor het eerst een forum bezoekt, hier lees je het antwoord op veelgestelde vragen.
Mis je nog 'veelgestelde vragen' in dit rijtje? Schrijf het in de reacties hieronder.

Veel gebruikte woorden op het Kindertelefoon Forum

Hierbij de meest gebruikte termen die voorkomen op het forum, voorzien van een korte uitleg.

Topic | Dit betekent letterlijk ‘onderwerp’, maar op het forum bedoelen we 'discussie' of 'vraag'. Het woord ‘topic’ wordt gebruikt voor een discussie of vraag waar antwoorden onder hangen. Voorbeeld: Een lid van het forum plaatst een topic om hier reacties op te krijgen.

Post | Een reactie op een topic. Bijvoorbeeld: het topic ‘Forumregels’ heeft al 15 posts (reacties).

Moderator | Een medewerker van De Kindertelefoon die de inhoud, overzichtelijkheid en communicatie op het forum in de gaten houdt.

Beste antwoord | Het antwoord dat door de topic starter of moderator is gemarkeerd als het beste antwoord gegeven op de gestelde vraag.

Badges | Een onderscheiding die je verdient door aan een bepaalde voorwaarden te voldoen (bijvoorbeeld aantal posts of topics). Hoe badges precies te verdienen zijn, verklappen we niet.

Forumregels | In de forumregels staan alle afspraken die gelden op het Kindertelefoon Forum. Met deze regels zorgen we ervoor dat het Forum een veilige en prettige plek blijft voor iedereen.

TS | met TS word bedoeld Topic Starter: iemand die het topic is begonnen..

Sticky | een bericht dat altijd bovenaan in de lijst met forumonderwerpen blijft staan. Vaak staat er uitleg in of is het een opsomming van belangrijke forumonderwerpen op het forum.

Klavertje vier | Een klavertje vier kun je aan iemand geven die een bericht heeft gepost dat je heeft geraakt. Met een klavertje vier kun je een gebruiker laten zien dat je hem of haar steunt. De vier blaadjes staan symbool voor hoop, vertrouwen, liefde en geluk.

KT | De afkorting van Kindertelefoon

Rapporteren | Zie je dat iemand de forumregels overtreed? Dan kun je dit melden bij de moderatoren door het bericht te rapporteren. Je doet dit door op de drie puntjes rechtsonder in een reactie te klikken. Leg altijd uit waarom je een bericht rapporteert.

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik me registreren en inloggen?
Iedereen kan op het forum topics bekijken. Om te kunnen reageren op een topic of om zelf een topic aan te maken, moet je je eerst registreren. Dit doe je door rechts bovenin op 'log in' te klikken. En vervolgens op: account aanmaken.

Zorg dat je een ‘nickname’ kiest en je niet je eigen naam gebuikt, zodat je niet herkend kan worden. Let er ook op dat je e-mailadres klopt, want hier wordt een bevestigingsmail naar verstuurd. Nadat je die ontvangen hebt kan je inloggen op het forum.

Hoe maak ik een topic?
Rechts bovenin, boven de grote oranje balk klik je op 'Start een topic'. Er opent dan een pop up waarin je een bericht kunt schrijven. Je kunt kiezen tussen 'vraag' en 'gesprek'. Vervolgens kies je de categorie waarin jouw onderwerp het beste past, zodat je topic op de juiste plek komt te staan.

Hoe reageer ik op een topic?
Wanneer je op een topic klikt en vervolgens helemaal naar beneden scrolt, dan zie je daar een tekstvak staan. Typ daar je reactie en klik dan op de oranje knop met ‘Reageer’. Controleer je reactie voor je deze plaats, je kunt je reactie namelijk maar een beperkte tijd wijzigen.

Hoe vind ik informatie op het forum?
Bovenin vind je een zoekbalk met de tekst ‘Zoek in het forum’. Hier kan je onderwerpen invullen waar je naar op zoek bent. Onder deze balk staat de tekst ‘Geavanceerd zoeken’. Via deze optie kan je meer criteria opgeven voor je zoekopdracht.

Hoe kan ik de instellingen van mijn profiel aanpassen?
Op het forum zie je rechts boven in beeld je profielfoto staan. Als je daar op klikt kun je naar 'mijn profiel' of 'opties' gaan. Op die plek kan je verschillende instellingen van je profiel aanpassen.

Ik vind dat ik teveel mails krijg van De Kindertelefoon, wat kan ik doen?
Je kan zelf instellen of je notificatiemails wilt ontvangen als er nieuwe berichten zijn geplaatst in topics waarin je actief bent. Klik rechts boven op je profielfoto, ga naar 'opties' en dan 'instellingen'. Je kunt daar uitzetten dat je notificaties krijgt van je favorieten. Ook kun je kiezen of topics waarin je actief bent automatisch worden toegevoegd aan je favorieten.

Hoe stuur ik een privébericht?
De Kindertelefoon heeft ervoor gekozen om het versturen van privéberichten onmogelijk te maken. Dit heeft twee hoofdredenen:
1. De reacties die je op het forum zet zijn op deze manier voor alle forumgebruikers zichtbaar, waardoor anderen met een gelijksoortig probleem ook geholpen kunnen worden door je reacties.
2. Op deze manier kan De Kindertelefoon vertrouwelijkheid garanderen, waardoor je op het forum op een veilige manier alles kunt bespreken wat je maar wil. Om die reden is het ook niet toegestaan om via het forum op zoek te gaan naar andere manieren om contactgegevens uit te wisselen.

Hoe kom ik in contact met De Kindertelefoon?
Je kan een medewerker van De Kindertelefoon een vraag stellen over het forum door je vraag te stellen in het forum Over De Kindertelefoon. Een moderator van De Kindertelefoon zal hier dan op reageren.

Wil je contact met een medewerker van De Kindertelefoon om over een andere vraag of een probleem te praten? Bel dan naar 0800-0432 of chat met een van onze medewerkers via de website.

Hoe verwijder ik mijn account?
Plaats een bericht in het topic account verwijderen. Wij verwijderen dan jouw account. Je reacties op het forum blijven wel gewoon staan, omdat deze alsnog behulpzaam kunnen zijn voor anderen.

Hoe pas ik mijn gebruikersnaam aan?
Plaats een bericht in het topic gebruikersnaam aanpassen. Geef daarbij aan wat je graag als nieuwe naam wil hebben en wat de reden is dat je je naam wil veranderen. Een moderator van De Kindertelefoon bekijkt dan of dit mogelijk is.

Kunnen andere gebruikers mijn geboortedatum zien?
Nee, je geboortedatum is onzichtbaar voor andere gebruikers.
Alleen jijzelf en de moderatoren kunnen je geboortedatum zien. De moderatoren gebruiken de datum om te kijken of je binnen de leeftijdsgrenzen van het forum valt.

284 reacties

Reputatie 1
Badge +1

Beste gebruikers,

De afgelopen dagen hebben jullie een aantal vragen gesteld. Moderators hebben aangegeven dat de community manager hier nog antwoord op zal geven, dus hierbij. :-)

@ronald2001 Leuk om te horen dat je interesse hebt in het vrijwilligerswerk bij De Kindertelefoon. Dr8gon99 heeft hier goed antwoord op gegeven. Voor meer informatie kan je dus op https://www.kindertelefoon.nl/werk-en-vrijwilligers/ terecht.

@Blue ik snap goed dat je de behoefte hebt om met bepaalde gebruikers in contact te blijven als je het forum verlaat. En ik begrijp ook uit al je reacties dat je graag wilt dat wij als organisatie hier goed over nadenken en er dan op terugkomen. Op dat verzoek kan ik ingaan. Ik zal dit binnen de organisatie verder bespreken en er vervolgens op terugkomen. Dit garandeert nog niet dat we deze mogelijkheid dan ook kunnen bieden, zoals eerder aangegeven vinden wij de anonimiteit en de veiligheid van onze gebruikers erg belangrijk, maar ik vind het wel het verdere uitzoeken waard. In verband met de feestdagen, zal dit nog wel even duren voordat dit goed besproken kan worden. Ik kan je wel meegeven dat we in januari hier op terugkomen. 

Wat betreft je vraag over de vragenlijsten, deze neem ik ook mee om te bespreken. De reacties die gegeven zijn, zijn op dit moment wel kloppend, maar ik ga kijken of er mogelijkheden voor zijn. Ook hier kom ik later in januari op terug.

Daarnaast wil ik iedereen bedanken voor de mooie woorden over het forum! :-) Elena heeft het al mooi verwoord, ik sluit mij daar helemaal bij aan en ga zo door in 2020! Daarbij wil ik jullie ook allemaal een fijne jaarwisseling toewensen!

Groetjes,

Carolien (Community Manager)

Reputatie 4
Badge +4

Hai,

Klein dingetje wat ik me afvraag, is er misschien een mogelijkheid dat we kunnen filteren op het forum? Waardoor we bijv alle topics met een titel waarin staat "vragenlijst" niet te zien krijgen als je dat invult?

Persoonlijk lijkt het mij wel makkelijk omdat ik denk dat ik niet de enige ben die zich soms stoort aan de duizende vragenlijsten

Reputatie 1
Badge +2

Hoi,

Wat een superleuk bericht!

Wij vinden het zo mooi om te zien hoe jullie elkaar op het forum verder helpen en steun bieden, echt geweldig! Geniet allemaal van een mooie jaarwisseling en hopelijk zien we jullie ook op het forum in 2020.

Groetjes,

De Kindertelefoon

Reputatie 1
Badge +1

Hoi @Blue & @ronald2001,

Ik speel de vraag over het in contact komen met elkaar met behulp van De Kindertelefoon en daarbij gebruiken van je ID-kaart weer door.
Jullie zullen daarover hier in dit topic weer antwoord op krijgen verwacht ik!

Groetjes,
Griselle
De Kindertelefoon

Reputatie 6
Badge +16

Ah, ik dacht het verkeerd.

-Dr8gon99

Reputatie 1
Badge +3

Hoi Spookyzx,

Wat goed dat jij nadenkt over hoe jij jouw vraag anoniem kunt houden! Ik begrijp goed wat jij wilt, maar ik weet niet, hoe je dat het beste kunt aanpakken. Ik heb jouw vraag doorgegeven aan onze communitymanager. Hopelijk weet zij wel hoe je dit kunt doen. Zij zal zo snel mogelijk reageren, maar ik weet niet wanneer zij werkt.

Groetjes, Mariska (De Kindertelefoon)

Reputatie 1
Badge +1

@ronald2001 en @Blue 

We waarderen jullie creativiteit in het bedenken van mogelijkheden! Toch moet ik ook weer hier op antwoorden dat dit niet mogelijk is. De vraag van jullie valt niet binnen de doelstellingen van De Kindertelefoon. Daarnaast hebben we ook niet voldoende capaciteit om dit goed uit te voeren. 

Groetjes,

Carolien (Community Manager)

Reputatie 1
Badge +1

Hoi Spookyzx,

Goede vraag en idd fijn om te horen dat je zo bewust met de anonimiteit van de forumgebruikers omgaat. :-) 

Wat betreft je vraag: het is idd een goede oplossing om een poll te maken en daaronder de vragen te plaatsen. Als het niet lukt in het topic zelf, kan je onder je topic dan zelf nog een reactie sturen met daarin je vragenlijst. 

Ik hoop dat je hiermee antwoord hebt op je vraag, maar anders horen we het graag. Succes met je topic!

Groetjes,

Carolien

Hoi ja ik kan weer in topics enzo.
Reputatie 5
Badge +13

Hi Spookyzx,

toen de site een upgrade heeft gekregen en je dus al die badges kon behalen, was er (heel kort) een tijdje een mogelijkheid om elkaar te volgen. Bij mij staat er 2 en 0 en dat wil zeggen dat 2 mensen mij volgden en dat ik 0 mensen volg. Ik heb nooit precies gezien hoe je iemand kon volgen, want die functie was al snel weer ‘uitgeschakeld’ door de Kindertelefoon.

Btw volgens mij heb ik ooit gezien dat mijn 'teller’ op 3 en 0 stond, dus ik denk iemand die mij volgde zijn/haar account heeft laten verwijderen en dat ik toen op 2 en 0 kwam te staan. Ik heb ergens ook wel een idee wie die 3 mensen zijn en dat vind ik leuk. Maar aan die info hebben jullie hier toch niks, dus ga ik die hier niet delen. Zij weten het zelf wsch nog wel, dus bedankt :relaxed:

Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat je soort van automatisch op de hoogte werd gehouden van reacties die gepost worden door mensen die je volgt. Dus niet alleen dat je topics volgt en daar meldingen van krijgt, maar dus van personen. Anders zou ik het ook niet precies weten.

Bij de meeste accounts staan die ‘tellers’ op 0 en 0, want alle nieuwere accounts kunnen de functie sws niet meer gebruiken en de bestaande account na invoering van de upgrade, alleen korte tijd.

Misschien kan iemand van de Kindertelefoon zelf of iemand die nog beter weet wat het allemaal inhoudt hier ook nog even op reageren.

Groetjes,

M&M's

Reputatie 2
Badge +3

Hallo jxx,

goed gezien! Er was hier intern inderdaad over gesproken dat we deze knop weg zouden willen halen. Het gaat op dit forum namelijk niet om het geven van het beste antwoord, maar meer om het delen / lezen van verschillende antwoorden en visies. 

We hadden aan de website bouwers gevraagd of ze de knop weg konden halen, en blijkbaar is dat nu dus gebeurd.

Groetjes, Marieke / De Kindertelefoon

Reputatie 2
Badge +3

Hallo Spookyzx en M en Ms,

dit is een vraag waar de moderators van de vorige diensten het antwoord niet op wisten, en ik weet het ook niet zeker. De verklaring van M en Ms klinkt aannemelijk. De vraag is al doorgespeeld naar de community manager en zij geeft hopelijk zo snel mogelijk duidelijkheid hierover.

Groetjes, Marieke / De Kindertelefoon

Reputatie 1
Badge +3

Hoi Blue,

Goed dat je dit aangeeft! Daarom leek het ons goed om onze communitymanager nog te vragen hier te antwoorden, voor jou en voor iedereen die meeleest. 

Groetjes,

Hester

Reputatie 5
Badge +13

@Carolien_ ,

bedankt voor je update.

Ik hoop alleen niet dat jullie Rien wegsturen, nu jullie er achter gekomen zijn dat hij inmiddels ouder dan 19 is :joy:

Dat wil ik niet op mijn geweten hebben :wink:

Btw, jullie kunnen altijd nog jong van hart blijven, toch?

Groetjes,

M&M's

Reputatie 1
Badge +2

Dank je Spookyzx,

Aangezien het al 5 jaar oud is, is er geen noodzaak hier iets mee te doen. Het kan goed een moderator zijn die niet meer actief is.  

Ik zal het voor alle zekerheid doorgeven aan de communitymanager.

Groeten,

Britta van de Kindertelefoon

Reputatie 6
Wow @Ronald2001 jij hebt echt veel tags! Zo veel heb ik er niet....

Reputatie 6
Ja, idk... @Suzanne_ had ook die tags...
Reputatie 6
Als je een topic volgt, krijg je een mail. Dan is dat sterretje onderaan het originele bericht ingekleurd. Druk op dat sterretje en je volgt het topic niet meer. Het sterretje is dan niet meer ingekleurd.

Echter moet je wel oppassen: als je ooit hebt gereageerd op het topic wat je hebt ontvolgd, volg je het topic weer automatisch als je er op drukt (dus 'm leest) wanneer je bent ingelogd. Je zal dan weer mailtjes ontvangen, dus moet je 'm opnieuw ontvolgen.
Reputatie 3
Badge +4

Hoi Kindertelefoon, ik vind het forum echt fijn! Ook handig dat jullie een e-mail sturen als iemand gereageerd heeft op mijn topic. Maar toen ik mijn account aanmaakte heb ik heb e-mail adres van mijn school ingevoerd. Maar die wordt aan het eind van dit jaar verwijderd. 

Kan ik mijn e-mail adres ergens aanpassen? 

Alvast bedankt! Groetjes, Kess

Reputatie 6
@Ronald2001
Je hebt er wel eens op gereageerd. Zie link.

Je kan wel op de laatste pagina het originele bericht erbij pakken. Scroll dan helemaal naar boven en druk op ''Toon eerste bericht''. Dan verschijnt het eerste bericht.
Reputatie 1
Badge +3

Hallo Naira193,

Leuk om te horen dat je ons forum fijn vindt 😊

je stelt een goede vraag. Het e-mailadres veranderen kan vast wel, maar ik weet zelf ook niet hoe. Ik geef jouw vraag door aan onze communitymanager, zij weet het wel. Het kan een paar dagen duren voordat je antwoord krijgt.

groetjes, Mariska

Reputatie 6
Hoi,

Dat is het zogenoemde "status". Hoe meer klavertjes vier jij ontvangt, hoe hoger je "level" zal worden. Als je een hoger level bereikt, wordt je oranje balkje voller. Ik heb geen idee hoeveel klavertjes vier je nodig hebt om een hoger level te bereiken.

Gr. Pin
Reputatie 5
Badge +7

Heyo Kindertelefoon,

Ik had 2 vraagjes over het forum.

1 Het klavertje vier, wat houdt die eigenlijk in? Is het een soort van like- button om te zeggen dat je iets leuk vind, of is het meer iets van dat je iemand geluk wenst? 

2 Dit kwam ik eigenlijk pas net achter, maar als ik met mijn muis over mijn naam ga, dan zie ik rechts onderin mijn naam, met een getal erachter. Ik heb bijvoorbeeld 44566, en als ik kijk bij Ronald bijvoorbeeld dan staat er 46092. Is dat cijfer het nummer dat je bent. Dus ik ben forumlid 44566 en Ronald is forumlid 46092. 

Maar als dat zo is, wat haast wel zo lijkt, wat betekent dan dat getal dat staat op het begin scherm. Daar staat 13.840 leden. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat de mensen die hier een account aanmaken en die later weer verwijderen niet bij de 13.840 leden staan, maar dan alsnog. Zijn er dan echt 13.840 leden momenteel actief op de kindertelefoon? Ik dacht zelf namelijk dat, dat er maar 80 ofzo waren. 

Oke het zijn 3 vragen haha.

See Ya! 

Spookyzx.

Reputatie 6
Hoi Future,

Een lijst is er niet, al kom je een heel eind met mijn profiel 😉, maar dan mis je idd nog die uitleg.

Alle badges die een subforum als titel hebben, verdien je na een x aantal reacties in dat subforum.

Vliegende start spreekt denk ik voor zich. Dat is bij je eerste topic dacht ik. (Of eerste reactie 🤔 )

Bezige Bij ontvang je bij x aantal reacties geplaatst (je totaal).

Open Boek vgm bij x aantal topics.

Helpende Hand weer bij x aantal reacties, maar dan wel hoger dan de bezige bij.

Gouden Gids verdien je volgens mij bij 1000 reacties.

En tot slot nog de Zeldzame Diamant die je bij 5000 reacties verdient.

De x kan ik niet voor je invullen, vrees ik. Verder weet ik dit ook niet 100% zeker.

Gr. Pin
Reputatie 6
Badge +16

Hallo Spookyxz :)

Op je eerste vraag kan ik wel antwoord geven maar je tweede niet, daarvoor heb je De Kindertelefoon nodig. Een klavertje-vier geef je als je iemand steunt of als diegene een zeer goede of helpende reactie plaatst of een mooi topic :)

-Dr8gon99

Reageer