Sticky

Forumregels


Badge +4

 

Forumregels

 

Het forum gaat over ALLES

Het forum van De Kindertelefoon is dé plek waar jongeren van 12 tot 18 jaar met elkaar over ALLES kunnen praten. Om dat op een leuke en veilige manier te doen hebben we een aantal forumregels.

 

Waarom forumregels?

De Kindertelefoon vindt het belangrijk dat het forum een fijne en veilige plek is voor jongeren. De forumregels helpen hierbij. Als je een forum-account aanmaakt, ga je akkoord met deze forumregels en het privacystatement.

 

Wat gebeurt er als je de forumregels overtreedt?

Bij een overtreding krijg je een eerste waarschuwing, bij een tweede overtreding krijg je een tweede waarschuwing. Bij een derde waarschuwing, binnen een jaar, wordt je account geblokkeerd. Je kan dan niet meer inloggen op het forum. Waarschuwingen ontvang je altijd per mail.

Het uitwisselen van contactgegevens (regel 4) vinden wij extra zorgelijk voor de veiligheid van het forum. Daarom wordt je account bij een 2e waarschuwing voor deze regel al geblokkeerd. 

 

Adviezen

Naast forumregels hebben wij een aantal adviezen. Die hebben als doel om het forum overzichtelijk, leesbaar en gebruiksvriendelijk te houden. Moderatoren kunnen op basis van de adviezen aanpassingen doen in jouw bericht of in jouw profiel, daar geven wij geen waarschuwing voor, wel krijg je een mail van de moderator als we iets aangepast hebben. 

 

Bij de adviezen lees je ook hoe jouw berichten het beste geplaatst kunnen worden zodat het forum overzichtelijk blijft en ervoor zorgt dat jouw bericht goed gevonden en gelezen wordt. 

 

 

  1. De regels: voor een leuk en veilig forum

 

Dit zijn de regels waar moderatoren op letten om ervoor te zorgen dat het veilig blijft op het forum. Bij het overtreden van deze regels krijg je een waarschuwing.

 

Algemeen

 

1. Je bent tussen de 12 en 18 jaar.

We staan alleen accounts toe als je tussen de 12 en 18 jaar bent. Ben je tussen de 8 en 11 jaar? Dan kun je elke dag met De Kindertelefoon bellen op 0800-0432, of chatten. Dit is gratis en anoniem.

Ben je 18 jaar of ouder? Kijk dan voor een gesprek bij de Alles Oké? Supportlijn. Of zoek dan een forum dat bij je leeftijdscategorie past. Als we twijfelen of je binnen de leeftijdscategorie van 12 tot 18 jaar valt dan kunnen we je identiteitsbewijs opvragen. Ontvangen wij die niet, dan kunnen we besluiten om je account te blokkeren.

 

2. Ga respectvol met elkaar om.

Neem elkaar serieus, val iemand niet persoonlijk aan en pest elkaar niet. Bedreig of beledig geen forumleden of moderatoren van De Kindertelefoon, discrimineer niet en maak geen seksueel getinte opmerkingen.

 

Jouw berichten of reacties

 

3. Plaats op het forum geen persoonsgegevens.

Zorg ervoor dat je anoniem bent op het forum, zodat anderen jou niet herkennen. Dus:

  • Plaats geen foto’s van personen
  • Geef alleen je gebruikersnaam, niet je echte naam.
  • Post nooit persoonlijke gegevens zoals je telefoonnummer, e-mailadres, de naam van je school of je sociale mediaprofiel waardoor andere forumgebruikers je kunnen herkennen.

 

Plaats geen persoonlijke gegevens van anderen, zij hebben ook recht om anoniem te blijven.

 

4. Het vragen om contactgegevens of het uitwisselen van contactgegevens is niet toegestaan.

We willen een veilige omgeving bieden. Daarom blijft het contact enkel hier op ons forum.

 

5. Chatten en bloggen is niet toegestaan.

We staan niet toe dat je topics opent of reacties plaatst om te chatten met andere gebruikers of een blog bij te houden. Onder chatten verstaan we topics of reacties om elkaar beter te leren kennen en/of een gezellig gesprek met elkaar te voeren.

Een blog is een update die dagelijks of wekelijks wordt geplaatst zonder concrete vraag.

Wanneer reacties gaan over het oorspronkelijke topic en je andere gebruikers wil informeren, adviseren of ondersteunen met een inhoudelijke reactie, dan kun je die reactie natuurlijk gewoon plaatsen

 

6. Plaats geen illegale, schadelijke, triggerende en/of choquerende (seksuele) inhoud of links op het forum.

Hiermee bedoelen we bijvoorbeeld:

  • Het geven van of vragen om tips bij bijvoorbeeld, anorexia, illegale activiteiten of zelfbeschadiging is niet toegestaan.
  • Aankondigingen van zelfdoding worden verwijderd.
  • Topics en reacties die als doel hebben om seksueel opgewonden te raken. Topics over het delen van seksuele fantasieën of het tot in detail delen van seksuele ervaringen zijn dan ook niet toegestaan. 

Omdat we willen dat vragen op het forum duidelijk overkomen halen we (choquerende) details die afleiden van de vraag of het antwoord weg, of we passen de tekst aan. In sommige gevallen verwijderen wij het volledige topic, afhankelijk van het topic kijken we wat nodig is. We vinden het belangrijk dat de vraag die wordt gesteld centraal blijft staan.

 

7. Plaats geen berichten uit naam van De Kindertelefoon en doe je niet voor als moderator.

Plaats geen berichten uit naam van De Kindertelefoon of op zo’n manier dat het lijkt alsof je betrokken bent bij De Kindertelefoon.

Wanneer je ziet dat iemand zich niet aan de forumregels houdt, ga dan niet in discussie met dit forumlid. Meld dit bij één van de moderators door het bericht te rapporteren. Zij beoordelen of er inderdaad forumregels worden overtreden en of er actie ondernomen moet worden.

 

8. Reclame maken is niet toegestaan.

Het forum mag niet worden gebruikt om reclame te maken voor websites, bedrijven of producten. Links naar veilingsites en advertentiesites zoals Marktplaats, eBay en Amazon zijn ook niet toegestaan.

 

9. Oproepen voor enquêtes, onderzoeken of werkstukken voor school, studie of werk zijn niet toegestaan.

 

10. Je voordoen als expert is niet toegestaan.

Open geen topic waarin je forumleden oproept om jou vragen te stellen over een bepaald onderwerp waarin je (ervarings)deskundige bent.

 

11. Het plaatsen van of vragen om uitdagingen, challenges of opdrachten is niet toegestaan.

  

12. Je bent maar onder één forumaccount actief.

Een forumaccount is voor één gebruiker en mag niet met meerdere gebruikers gedeeld worden.

Het ook is niet toegestaan voor een gebande gebruiker om een nieuw account aan te maken of om via een andere gebruiker te reageren op het forum. Wanneer een gebande gebruiker dit toch doet, wordt het nieuwe account ook geblokkeerd en/of de geplaatste topics en reacties verwijderd.

 

 

  1. Advies: voor een overzichtelijk en fijn forum

 

Dit zijn aanbevelingen waar moderatoren op letten bij nieuwe topics en reacties, dit kan ook gaan over jouw profiel. Het belangrijkste van deze aanbevelingen is dat ze zorgen voor een overzichtelijk en fijn forum.

 

Jouw bericht

Laat zien waar je jouw informatie vandaan hebt. Oftewel bronvermelding

Een bron is de plek waar je jouw informatie vandaag hebt, dat kan b.v. een website of boek zijn, dus vermeld het wanneer je een tekst vanuit een andere bron hebt overgenomen.

 

Blijf bij het onderwerp, ga niet off-topic.

Als een topic over een bepaald onderwerp gaat, begin dan niet over een ander onderwerp. Moderatoren zullen dit in het topic onder de aandacht brengen.

 

Plaats je bericht maar één keer.

Hou het bij één topic over hetzelfde onderwerp. Elk bericht moet eerst door ons gecontroleerd worden. Dat doen we zo snel mogelijk. Plaats het dan niet meerdere keren, daardoor wordt je bericht moeilijker te vinden.   

 

Jouw profiel

 

Gebruik geen choquerende of beledigende gebruikersnaam, profielfoto en/of handtekening.

Met choquerend bedoelen we dat jouw naam geen racisme, discriminatie of geweld mag bevatten. Dat kan door anderen als choquerend worden ervaren. Wij zullen bij overtreding jouw naam, foto of handtekening aanpassen. Op het forum kan je daarna een verzoek doen voor een andere naam.

 

Denk goed na over je gebruikersnaam en zorg er voor dat je gebruikersnaam anoniem is.

Wat we niet toestaan:

  • een voor- en achternaam (ook niet van bekende personen)
  • een naam die hetzelfde is als je mailadres
  • een naam die uit alleen nummers bestaat
  • een naam met een (geboorte)datum

 

Gebruik ook niet dezelfde gebruikersnaam als op andere sites of social media.

Wij zullen bij overtreding jouw naam aanpassen. Op het forum kan je een verzoek doen voor een andere naam.

 

Gebruik van afbeeldingen waarop een persoon (gedeeltelijk) herkenbaar in beeld is, is niet toegestaan.

Wij zullen bij overtreding jouw avatar aanpassen.

 

 

  1. Advies: voor aandacht voor jouw berichten

 

Deze categorie is bedoeld om jouw bericht zo goed mogelijk onder de aandacht te brengen

 

Kies de categorie die het beste bij je bericht past.

Het forum heeft verschillende hoofdcategorieën. Kies de categorie die het beste bij jouw bericht past. Als wij denken dat het beter onder een andere categorie past dan passen wij dat aan.

 

Maak een duidelijke titel bij je bericht die goed weergeeft waar je topic over gaat.

Een titel met alleen ‘help’ is niet duidelijk, bij ‘help ik word gepest’ weten andere forumgebruikers beter waar je topic over gaat.

 

Maak gebruik van tags

Door tags te gebruiken zijn je berichten makkelijk te vinden voor andere gebruikers. Tags zijn belangrijke woorden die passen bij jouw bericht.

 

Houd de tekst van je bericht leesbaar.

Gebruik spaties en punten en let op je spelling. Op het forum mag je in het Nederlands en Engels posten.

 

  1. Vragen?

 

Heb je vragen over het forum? Kijk dan eens in het topic veelgestelde vragen of plaats een bericht in het subforum Over De Kindertelefoon.


308 reacties

Is het mogelijk om al je topics te verwijderen?
Topics worden niet verwijderd als ze niet in strijd zijn met de regels en je privacy geen gevaar loopt.

In dat laatste geval worden je topics meestal geanonimiseerd, maar verwijderen is als het goed is dan ook een optie.



"18. De Kindertelefoon verwijdert geen topics

Andere forumgebruikers kunnen topics lezen om informatie uit te halen en nieuwe reacties kunnen een topic weer nieuw leven inblazen. Een topic wordt alleen verwijderd als het in strijd is met de forumregels of als je anonimiteit in gevaar is. "



Dat staat dus hier, in dit topic....
Reputatie 2
Badge +3
Hoi Heilige Blobvis,



Wat Menspersoon zegt klopt.



Groetjes,



Hester van de Kindertelefoon
Kunnen mijn reaties worden verwijderd? Ik heb niet meer graag dat ze zichtbaar zijn. Het stond wel op mijn verwijderde account.
Reputatie 1
Badge +1
Hoi Erica125,



Wat Menspersoon hierboven ook al benoemde is dat wij geen reacties verwijderen behalve als ze in strijd zijn met een forumregel of de anonimiteit in gevaar komt (forumregel 18)



Groetjes,



Emma_

De Kindertelefoon
Ik kom in gevaar met mijn anonimiteit. Als anderen dit lezen die ik ken weten ze dat ik het ben. Kunt u het verwijderen?
Reputatie 1
Badge +1
Hoi Erica125,



Wat vervelend dat is inderdaad een goeie reden om jouw reacties te verwijderen. Helaas kunnen wij niet meer zien welke berichten van jouw waren omdat je account is verwijderd. De verschillende berichten zijn namelijk niet meer aan 1 persoon te linken. Zou je anders linkjes naar de reacties kunnen sturen?



Groetjes,



Emma_

De Kindertelefoon
Reputatie 2
Badge +3
Hoi Erica125,



We hebben het berichtje verwijderd en ook de berichten hier waar je het berichtje noemt. Denk je er om wat je schrijft, zodat je anonimiteit niet weer in gevaar komt? Veel plezier op het forum nog!



Groetjes,



Hester van de Kindertelefoon
Ben ik op mijn 18 mijn account kwijt?









groetjes annoniempo
Badge +1
Hallo Annoniempo,



Nee je raakt je account niet kwijt als je 18 jaar bent. Wel wordt je account op je 19e jaar verwijderd.

Nog veel plezier op het forum!



Groetjes,



Marleen
Beste Marleen M .waarom word mijn account verwijderd ?
Badge +1
Beste annoniempo,



Je account wordt nu niet verwijderd, als je 19 bent wel omdat je dan de leeftijdgrens van het forum hebt gepasseerd.

Heb ik je hiermee antwoord gegeven op je vraag?



Veel plezier op het forum.



Groetjes Sanne,

De Kindertelefoon
Beste Sanne_R



kan er ook een uitzondering worden gemaakt?
Reputatie 1
Badge +1
Hoi Annoniempo,



Je account kan altijd verwijderd worden, alleen je berichten op het forum blijven nog wel staan. Zou je graag je account verwijderd willen hebben?





Groetjes,



Emma_
Beste Emma_



ik heb het over mijn account te behouden na mijn 19e
Reputatie 3
Badge +2
Beste annoniempo,



Helaas kan er geen uitzondering gemaakt worden, als wij opmerken dat iemand 19 jaar is geworden, verwijderen we dit account.



Groet, Willemijn
Hi KT,

even een vraag hier op door, ik heb in het begin dan mijn geboortedatum verkeerd gedaan aangezien ik dus nogal bang was met anoniemitijd, nu vraag ik me dus af, als ik het verander word dat dan de geboortedatum waar jullie naar kijken aangezien mensen van 18 en het account willen houden dan alleen die datum aan hoeven te passen en ze hebben er 2 jaar bijv bij...
Dat is vertrouwen wat de KT in ons moet hebben I guess. Ze kunnen wel om ID vragen bij twijfel, maar dat gebeurt vgm echt nooit.
Reputatie 3
Badge +3
Hallo Kindertelefoon,



Waarom is mijn topic nou verwijderd dan? Omdat het gaat over snijden? Ik snap dit nooit he. Waarom mogen andere mensen wel topic over dit soort dingen maken, maar worden die van mij verwijderd.



Andere forumgebruikers mogen bijvoorbeeld wel zeggen wat voor pogingen ze overwegen en als ik dat schrijf dan wordt dat verwijderd, maar bij die andere niet?





^

Future
Badge +2
Hallo Future,



Je topic was in strijd met forumregel 9 en is inderdaad van het forum verwijderd.

Zoals in de forumregels beschreven staat is het toegestaan om topics over het onderwerp te starten en is het niet toegestaan om: "geven van of vragen om tips bij bijvoorbeeld zelfdoding, anorexia, illegale activiteiten of zelfbeschadiging."



In jouw topic over het onderwerp zelfbeschadiging heb je heel expliciet beschreven hoe, wat, waar en waar het te kopen, dit kan door lezers opgepikt worden als 'tips' en/of 'advies' en is dus niet toegestaan. Tevens ben je in je woordkeuze positief over het resultaat wat je omschreven hebt, dat is een boodschap die wij als de Kindertelefoon ontmoedigen net zoals 'Pro Ana' omdat dit de veiligheid van medeforumgebruikers in gevaar kan brengen.



Voor deze overtreding heb je je eerste waarschuwing gekregen. Het is vervelend om te lezen dat jouw topics over het onderwerp zelfbeschadiging elke keer verwijderd worden, ik raad je aan je woordkeuze aan te passen in het vervolg.



Groet Roy,

De Kindertelefoon
Reputatie 3
Badge +3
Sorry hoor, maar ik had helemaal nergens gezegd wat voor voorwerpen ik zou hebben gebruikt. Daarnaast zijn er hier andere forumgebruikers die ook positief reageren op automutilatie, maar die worden dan niet aangepast?



Nou ja. Ik had liever gehad dat jullie dat kleine gedeelte dan hadden verwijderd van plaats me hele topic, maar oké.



^

Future
Reputatie 5
Badge +4
is het niet hadiger dat je eerst de forum regels moet lezen voor dat je een topic kan starten
ja en nee, dat is net als de privacy wet op dergelijke sites, je vinkt simpelweg het vakje"gelezen" aan en je kan typen. veel verschil zal het niet maken(mijn mening)
Je moet ze lezen en ermee akkoord gaan om je account aan te kunnen maken. Dan is dat voor eens en altijd geregeld 👍
Reputatie 3
Badge +3
Heey Kindertelefoon,



Ik las net een reactie in de topic van oud forumgebruiker Mr.S dat iemand graag een update wil hebben van hem. Nou is dit natuurlijk niet mogelijk. En de regels zeggen het natuurlijk ook al het forum is voor mensen van 13 tot 18.



Nou had ik hier 2 vragen over,



1. Stel je bent bezig met je profiel te bewerken, en je doet iets en je veranderd per ongeluk je geboortejaar 1 jaar vooruit, zodat je dan in mijn geval al 19 bent, en ik weet dat niet, wordt mijn account dan zonder reden meteen gedeactiveerd? Of krijg ik dan eerst een mail van : "hallo Future je gaf aan dat je 19 bent, je acc wordt gedeactiveerd. Dan heb je natuurlijk pech, maar zou er dan een mogelijk zijn dat je je acc weer kan activeren?



En dan vraag 2. Als dat dan niet meer kan worden geactiveerd, en jij maakt een nieuw account aan op dit forum met dezelfde mailadres, maar je zet dan neer dat je niet 19 bent maar 18, is dat dan mogelijk? Of wordt het emailadres dan opgeslagen, zodat je nooit meer op het forum kan komen?



En als Mr. S dit nou leest en hij maakt een nieuwe acc aan, dan neem ik aan dat zijn acc gewoon weer wordt verwijderd toch? Maar dan heeft die toch een update kunnen geven? Of nemen jullie dan andere maatregelen?



Misschien kunnen/ mogen jullie niet elke vraag die ik stel beantwoorden, maar ik was een beetje nieuwsgierig geworden!



^

Future

Reageer