Sticky

Veelgestelde vragen - Hoe werkt het forum?


Badge +4

 

Kom je vaker op een forum? Dan weet je vast al hoe het werkt. Voor iedereen die nog vragen heeft of voor het eerst een forum bezoekt, hier lees je het antwoord op veelgestelde vragen.

Mis je nog 'veelgestelde vragen' in dit rijtje? Schrijf het in de reacties hieronder.

  

 

1. Veel gebruikte woorden op het Kindertelefoon Forum

Hierbij de meest gebruikte termen die voorkomen op het forum, voorzien van een korte uitleg.

 

Badges | Een onderscheiding die je verdient door aan een bepaalde voorwaarden te voldoen (bijvoorbeeld aantal posts of topics). Hoe badges precies te verdienen zijn, verklappen we niet.

 

Check | Vanwege de veiligheid op het forum controleren wij berichten voordat deze online komen. 

 

Forumregels | In de forumregels staan alle afspraken die gelden op het Kindertelefoon Forum. Met deze regels zorgen we ervoor dat het Forum een veilige en prettige plek blijft voor iedereen.

 

Klavertje vier | Een klavertje vier kun je aan iemand geven die een bericht heeft gepost dat je heeft geraakt. Met een klavertje vier kun je een gebruiker laten zien dat je hem of haar steunt. De vier blaadjes staan symbool voor hoop, vertrouwen, liefde en geluk.

 

KT | De afkorting van De Kindertelefoon

 

Moderator | Een medewerker van De Kindertelefoon die de inhoud, overzichtelijkheid en communicatie op het forum in de gaten houdt.

 

Post | Een reactie op een topic. Bijvoorbeeld: het topic ‘Forumregels’ heeft al 15 posts (reacties).

 

Rapporteren | Zie je dat iemand de forumregels overtreed? Dan kun je dit melden bij de moderatoren door het bericht te rapporteren. Je doet dit door op de drie puntjes rechtsonder in een reactie te klikken. Leg altijd uit waarom je een bericht rapporteert.

 

Sticky | een bericht dat altijd bovenaan in de lijst met forumonderwerpen blijft staan. Vaak staat er uitleg in of is het een opsomming van belangrijke forumonderwerpen op het forum.

 

Topic | Dit betekent letterlijk ‘onderwerp’, maar op het forum bedoelen we 'discussie' of 'vraag'. Het woord ‘topic’ wordt gebruikt voor een discussie of vraag waar antwoorden onder hangen. Voorbeeld: Een lid van het forum plaatst een topic om hier reacties op te krijgen.

 

TS | met TS word bedoeld Topic Starter: iemand die het topic is begonnen..

 

2. Veelgestelde vragen

 

Hoe kan ik me registreren en inloggen?

Iedereen kan op het forum topics bekijken. Om te kunnen reageren op een topic of om zelf een topic aan te maken, moet je je eerst registreren. Dit doe je door rechts bovenin op 'log in' te klikken. En vervolgens op: account aanmaken.

 

Zorg dat je een ‘nickname’ kiest en je niet je eigen naam gebuikt, zodat je niet herkend kan worden. Let er ook op dat je e-mailadres klopt, want hier wordt een bevestigingsmail naar verstuurd. Nadat je die ontvangen hebt kan je inloggen op het forum.

 

Hoe maak ik een topic?

Rechts bovenin, boven de grote oranje balk klik je op 'Start een topic'. Er opent dan een pop up waarin je een bericht kunt schrijven. Je kunt kiezen tussen 'vraag' en 'gesprek'. Vervolgens kies je de categorie waarin jouw onderwerp het beste past, zodat je topic op de juiste plek komt te staan.

 

Hoe reageer ik op een topic?

Wanneer je op een topic klikt en vervolgens helemaal naar beneden scrolt, dan zie je daar een tekstvak staan. Typ daar je reactie en klik dan op de oranje knop met ‘Reageer’. Controleer je reactie voor je deze plaats, je kunt je reactie namelijk niet meer zelf wijzigen.

 

Hoe vind ik informatie op het forum?

Bovenin vind je een zoekbalk met de tekst ‘Zoek in het forum’. Hier kan je onderwerpen invullen waar je naar op zoek bent. Onder deze balk staat de tekst ‘Geavanceerd zoeken’. Via deze optie kan je meer criteria opgeven voor je zoekopdracht.

 

Hoe kan ik de instellingen van mijn profiel aanpassen?

Op het forum zie je rechts boven in beeld je profielfoto staan. Als je daar op klikt kun je naar 'mijn profiel' of 'opties' gaan. Op die plek kan je verschillende instellingen van je profiel aanpassen.

 

Ik vind dat ik teveel mails krijg van De Kindertelefoon, wat kan ik doen?

Je kan zelf instellen of je notificatiemails wilt ontvangen als er nieuwe berichten zijn geplaatst in topics waarin je actief bent. Klik rechts boven op je profielfoto, ga naar 'opties' en dan 'instellingen'. Je kunt daar uitzetten dat je notificaties krijgt van je favorieten. Ook kun je kiezen of topics waarin je actief bent automatisch worden toegevoegd aan je favorieten.

 

Hoe stuur ik een privébericht?

De Kindertelefoon heeft ervoor gekozen om het versturen van privéberichten onmogelijk te maken. Dit heeft twee hoofdredenen:

1. De reacties die je op het forum zet zijn op deze manier voor alle forumgebruikers zichtbaar, waardoor anderen met een gelijksoortig probleem ook geholpen kunnen worden door je reacties.

2. Op deze manier kan De Kindertelefoon vertrouwelijkheid garanderen, waardoor je op het forum op een veilige manier alles kunt bespreken wat je maar wil. Om die reden is het ook niet toegestaan om via het forum op zoek te gaan naar andere manieren om contactgegevens uit te wisselen.

 

Hoe kom ik in contact met De Kindertelefoon?

Je kan een medewerker van De Kindertelefoon een vraag stellen over het forum door je vraag te stellen in het forum Over De Kindertelefoon. Een moderator van De Kindertelefoon zal hier dan op reageren.

 

Wil je contact met een medewerker van De Kindertelefoon om over een andere vraag of een probleem te praten? Bel dan naar 0800-0432 of chat met een van onze medewerkers via de website.

 

Waarom checken jullie berichten?

We checken alle berichten dit is onderdeel van ons systeem om het forum veilig te houden. 

Wij checken de berichten de op verschillende momenten en doen ons best de berichten zo snel mogelijk te plaatsen.  Weet dat als je bericht aan de forumregels voldoet deze zeker geplaatst wordt en dat wanneer dit niet het geval is, je hier altijd over bericht wordt.  

 

Ik ben het niet eens met een waarschuwing of ban, hoe kan ik bezwaar maken?

Je kunt  bezwaar maken door een mail te sturen naar forum@kindertelefoon.nl en daarbij uit te leggen waarom je het er niet mee eens bent. De community manager bekijkt dan de waarschuwing en/of ban en jouw argumentatie en laat dan weten of de waarschuwing wel of niet wordt teruggedraaid. Bezwaren worden niet afgehandeld op het forum zelf.

 

Hoe verwijder ik mijn account?

Plaats een bericht in het topic account verwijderen. Wij verwijderen dan jouw account. Je reacties op het forum blijven wel gewoon staan, omdat deze alsnog behulpzaam kunnen zijn voor anderen.

 

Wat gebeurt er als ik mijn account laat verwijderen of als mijn account verwijderd is?

  • Je kunt niet meer inloggen op het forum.
  • Alle accountgegevens die De Kindertelefoon van jou heeft worden verwijderd.(emailadres, geboortedatum, geslacht, IP-adres).
  • Je gebruikersnaam wordt verwijderd. Je gebruikersnaam is niet meer zichtbaar boven je berichten. In plaats daarvan staat ‘Anonymous’
  • Je berichten blijven online staan, maar anoniem.

 

Verwijderen jullie topics of reacties?

Topics of reacties die je plaatst worden in principe niet verwijderd. Andere forumgebruikers kunnen topics lezen om informatie uit te halen en nieuwe reacties kunnen een topic weer nieuw leven inblazen.

 

Er zijn drie uitzonderingen. Een topic of reacties wordt wel verwijderd als:

· Het in strijd is met de forumregels.

· Het je anonimiteit in gevaar brengt.

· De Kindertelefoon verwijdert alle topics waar langer dan 6 jaar geen reactie op is gekomen.

 

Je hebt het recht als forumgebruiker om een verzoek in te dienen om een of meer topics of reacties door De Kindertelefoon te laten verwijderen als dat voor jou heel belangrijk is. Dit kun je doen door je verzoek te mailen naar forum@kindertelefoon.nl. In dit bericht kun je uitleggen waarom het voor jou belangrijk is dat jouw topic(s) of reactie(s) verwijderd worden. De Kindertelefoon bekijkt per verzoek of we ermee akkoord gaan.

 

Kan mijn accountnaam behouden blijven als ik te oud ben?

Sommige gebruikers willen graag hun accountnaam houden om te voorkomen dat anderen een account maken met ‘hun’ naam.  We kunnen in sommige gevallen jouw naam blokkeren. Je kan dan geen gebruik meer maken van het forum, maar niemand kan jouw naam kiezen. Je krijgt voordat we je account verwijderen, via een (standaard) mail, een instructie hoe je hier gebruik van kunt maken.  

 

Om hiervoor in aanmerking te komen zijn er een aantal punten waar we naar kijken:

  • Je hebt minimaal 1000 reacties 
  • Je geeft goede reacties/bijdragen 
  • Je bent regelmatig actief 
  • Het is jouw eigen keuze

 

We kunnen hier vanaf wijken als daar goede redenen voor zijn. Uiteindelijk bepaalt de community manager of we een verzoek goedkeuren.

 

Welke andere forums zijn er als ik te oud ben voor het Kindertelefoon forum?

Er zijn diverse forums te vinden, vanuit De Kindertelefoon is het lastig om een volledige lijst te bieden. Let bij het zoeken naar een ander forum altijd op jouw (online) veiligheid. 

Twee algemene forums waar je zou kunnen kijken:

Psycholoog.net https://www.psycholoog.net/forum/

JongIn forum: www.dreamersforum.nl  

 

Hoe pas ik mijn gebruikersnaam aan?

Plaats een bericht in het topic gebruikersnaam aanpassen. Geef daarbij aan wat je graag als nieuwe naam wil hebben en wat de reden is dat je je naam wil veranderen. Een moderator van De Kindertelefoon bekijkt dan of dit mogelijk is.

 

Kunnen andere gebruikers mijn geboortedatum zien?

Nee, je geboortedatum is onzichtbaar voor andere gebruikers.

Alleen jijzelf en de moderatoren kunnen je geboortedatum zien. De moderatoren gebruiken de datum om te kijken of je binnen de leeftijdsgrenzen van het forum valt.


691 reacties

Reputatie 2
Badge +3
Hoi Ronald2001,

Het is helaas niet toegestaan actief te zijn onder twee forumaccounts, dit kun je terugvinden in forumregel 22. Het is inderdaad belangrijk om niet teveel persoonlijke details over jezelf te geven. Een tip kan zijn om details over je persoonlijke leven zo vaag mogelijk te houden. Je kunt wel je account verwijderen. Al je berichten zijn dan niet meer herleidbaar naar dezelfde persoon.

Groetjes,

Hester
okey, begrepen.
dan laat ik dat verhaal wel voor over een paar maanden zodat het minder opvallen is.
en om hiervoor dan me account te verwijderen, nee nog niet. eerst 2000 reacties😉

Bedankt voor het antwoord!
hoi
ik heb ff een vraagje

is er een fuctie dat je het taggen uit kan zetten. ik heb namelijk de mailtjes uit staan. maar als ik getagt woord krijg ik een mailtje en dat ontvangt me vader dan ook en ben dan bang dat hij er zo achterkomt. en dat wil ik niet.

dus mijn vraag:
kan je het taggen uit zetten.
zo ja: hoe kan je dat dan doen.
zo nee: kan dat er dan komen?

het is namelijk zo wat om het als handtekening te schrijven.

groetjes
bella
Badge +4
Hoi Bellablue,

Het is helaas niet mogelijk om het taggen uit te zetten.
Ik kan me voorstellen dat dit een vervelende functie is als je geen mail wilt ontvangen.

Ik ga je idee wel aandragen bij de ontwikkelaars van het forum. Want ik denk dat meer gebruikers hier behoefte aan hebben. Maar ik kan niet zeggen of, en wanneer ze dit zouden kunnen aanpassen.
Ik zal het laten weten als ik meer weet.

*Update: er wordt aan gewerkt om mogelijk te maken om mails bij '@mentions' (taggen) uit te zetten.
Ik weet niet wanneer dit af is (het kan nog even duren), maar laat het direct weten als het zover is.

Met vriendelijke groet,

Suzanne_
De Kindertelefoon
Hey!

Oké, er wordt aan gewerkt, dat lijkt me voor sommige forumleden wel iets heel positief te zijn inderdaad!
Zou je misschien in de tussentijd een ander mailadres kunnen aanmaken, speciaal voor de kindertelefoon, waar je vader geen weet van heeft en die alleen door jou beheerd wordt? Misschien is dat wel een handige optie voor jou.
Als je niet goed weet hoe dat moet kun je hier vinden hoe je dat moet doen. Ik veronderstel dat je je mailadres kunt wijzigen in de instellingen van je profiel? Of is dit niet mogelijk?

Groetjes
Lot
Of is dit niet mogelijk?Naar mijn weten niet... 😞
Hm, ja, ik kan het inderdaad ook niet terugvinden...
Misschien een mogelijkheid waar de kindertelefoon eens over kan nadenken?
Badge +4
Hoi allen,

Zelf je mailadres aanpassen kan niet. Wij kunnen dan niet controleren of je een werkend mailadres invult. En dan kunnen we je niet meer bereiken in geval van waarschuwingen of rapportages.

In geval van nood als je anonimiteit in gevaar is kunnen wij handmatig je mailadres aanpassen.
@Bellablue Als je dat wilt moet je het hier even laten weten, dan sturen we je een mail hoe we dit kunnen doen.

Met vriendelijke groet,

Suzanne
Hoi suzanne

Ik zou graag mijn mail veranderen. Want deze heeft me vader ook in zijn telefoon staan.

Zou ik dan dat mailtje kunnen krijgen zo dat ik mijn mail verandert kan worden

Groetjes
Bella
Badge +4
Ga ik doen.
Hey,

Sinds een tijdje krijg ik geen mails meer van de KinderTelefoon als er gereageerd wordt op een topic die ik heb ingesteld als favoriet. Weet iemand een oplossing hiervoor?

Groetjes,
Geen_Naam
Hey,

Sinds een tijdje krijg ik geen mails meer van de KinderTelefoon als er gereageerd wordt op een topic die ik heb ingesteld als favoriet. Weet iemand een oplossing hiervoor?

Groetjes,
Geen_Naam


Controleer zeker eerst even of je meldingen per mail nog aanstaan (opties van je profiel).
Voor de rest weet ik het zelf ook niet zo goed.

Hey,

Sinds een tijdje krijg ik geen mails meer van de KinderTelefoon als er gereageerd wordt op een topic die ik heb ingesteld als favoriet. Weet iemand een oplossing hiervoor?

Groetjes,
Geen_Naam
Controleer zeker eerst even of je meldingen per mail nog aanstaan (opties van je profiel).
Voor de rest weet ik het zelf ook niet zo goed.

Ik heb het nog aanstaan.
Badge +4
Hoi allemaal,

Er is momenteel inderdaad een storing met het sturen van e-mails.
Er wordt gewerkt om dit op te lossen. De oorzaak is inmiddels gevonden, dus als het goed is ontvangen jullie binnenkort weer e-mails als er nieuwe berichten zijn gepost in de topics die je volgt.

Met vriendelijke groet,

Suzanne_
De Kindertelefoon
Hoi allemaal,

Er is momenteel inderdaad een storing met het sturen van e-mails.
Er wordt gewerkt om dit op te lossen. De oorzaak is inmiddels gevonden, dus als het goed is ontvangen jullie binnenkort weer e-mails als er nieuwe berichten zijn gepost in de topics die je volgt.

Met vriendelijke groet,

Suzanne_
De Kindertelefoon

Dankjewel voor de reactie. Ik was al bang dat er iets aan de hand was met mijn mail, maar dat is gelukkig niet het geval.

Het is geen ramp dat er geen mails meer worden gestuurd en ik neem dat jullie ook niet kwalijk, hoor!

Groetjes,
Een Persoon Zonder Naam
Badge +4
Hoi Bellablue,

Het is helaas niet mogelijk om het taggen uit te zetten.
Ik kan me voorstellen dat dit een vervelende functie is als je geen mail wilt ontvangen.

Ik ga je idee wel aandragen bij de ontwikkelaars van het forum. Want ik denk dat meer gebruikers hier behoefte aan hebben. Maar ik kan niet zeggen of, en wanneer ze dit zouden kunnen aanpassen.
Ik zal het laten weten als ik meer weet.

*Update: er wordt aan gewerkt om mogelijk te maken om mails bij '@mentions' (taggen) uit te zetten.
Ik weet niet wanneer dit af is (het kan nog even duren), maar laat het direct weten als het zover is.


Ik moest even zoeken naar het juiste topic, maar hier stond het.

Ik heb goed nieuws: Het is inmiddels wél mogelijk om uit te zetten dat je mails ontvangt als je getagd wordt. In je gebruikersprofiel kun je zelf kiezen wanneer je mails wilt ontvangen. En als je geen mail wilt ontvangen iedere keer als iemand jouw naam noemt met @, dan kun je dat nu zelf uitzetten.

Met vriendelijke groet,
Suzanne_

hoi suzanne

bedankt dat je het uit gezocht hebt. de vorige keer toen ik daar keek was dat volgens mij niet

ik heb een nieuwe vraag.
ik heb nu 3 dagen al dat ik elke keer mijn reactie op nieuw moet typen. als ik het niet gekopieerd heb. mag ik hem helemaal op nieuw typen maar ik ben er af en toe al een half uur mee bezig. en dan mag ik het nog een keer doen en dan heb ik dan geen energie voor. gister heb ik 1 reactie 4x op nieuw moeten plaatsen...

mijn vraag is. waarom verdwijnen mijn reacties? er zijn er vandaag al 5 reacties verdwenen... ik heb gewoon prima WiFi of 4g dus daar ligt het niet aan denk ik.

groetjes
Bella
Hoe het komt dat er dergelijke storingen zijn weet ik niet, maar ik kan je wel een tip geven om het iets minder frustrerend te maken. Je zou elke reactie ie je typt 1) helemaal kunnen kopiëren, als het weg is plak je het gewoon nog eens opnieuw 2) eerst in een worddocument schrijven en het daarna naar hier kopiëren, dan zijn de reacties waar je al die energie ingestoken hebt tenminste niet verdwenen!
ik kopieer er als ik er aan denk... maar ik vergeet het ook vaak... omdat ik meestal als ik klaar ben iets anders moet gaan doen. en dan verzend ik het en dan verdwijnt het...
Reputatie 7
Badge +7
Hallo Bellablue,

wat jij omschrijft, heb ik inderdaad in het verleden vaker gehoord. Het lijkt of het forum af en toe last heeft van deze storing. Ik dacht dat het nu afgelopen was, maar blijkbaar toch nog niet helemaal. Ik geef het door, dan kunnen de websitebouwers er hopelijk naar kijken en het oplossen.
In de tussentijd zou je de tip van xLotx kunnen proberen, zodat in elk geval je getypte tekst niet helemaal verdwenen is.

Groetjes, Marieke / De Kindertelefoon
Hey,

Je kan het ook voortaan eerst in je notities typen. Je typt namelijk wel vaker dingen in je notities toch? Met Word verspringen er namelijk soms dingen. Dat heb ik heel veel gehad. Dan ging het fout met kopiëren en plakken. Uit mijn notities heb ik hier nooit last van.

Gr. Pin
Mag me mail wijzigd worden?
Badge +1
Beste Eenpersoons,

Helaas kan ik niet jouw email adres wijzigen, ik kan wel jouw account verwijderen (dan blijven wel je berichten staan, maar onder anonymous).
Dan kan je daarna opnieuw een account aanmaken.
Vind je dit goed?

Groetjes,

Tessa (De Kindertelefoon)
Waarom kan me mail niet gewijzigd worden bij @Bellablue kon het wel of ook ni @Tessa_
Badge +1
Beste Eenpersoons,

Wij zullen dit met de community manager bespreken en dan hoor je zo snel mogelijk van ons!

Groetjes,

Tessa (De Kindertelefoon)

Reageer