Constant moe


  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik weet niet of ik de enige ben maar ik ben constant moe. Ik slaap slecht want ik kom slecht in slaap en dan ben ik 's ochtends vroeg wakker. Heeft iemand anders dit ook? 'S avonds ga ik altijd over dingen nadenken en ben ik heel erg gestrest en dan slaap ik laat en als ik dan elke ochtend ook nog vroeg wakker ben dan ben ik ontzentend moe. En als ik moe ben wird ik sagarijnig en dan doe ik domme dingen en wordt ik snel boos. Daardoor worden mijn ouders ook boos om mij. Heeft iemand een idee zodat ik 's avond sneller slaap of dat ik minder moe ben?
Trouwens ik snap als je niet reageert ik plaats te veel topics.

307 reacties

hey lise,

je heb meerdere manieren om van stress af te komen, of het helpt verschilt ook per persoon.
  • lekker harlopen of sportief iets doen
  • al je stress van je afschrijven
  • een piekermoment, je neemt 3 vaste tijden op de dag en dan ga je alleen aan je stress denken, de rest van de dag mag je er niet aan denken en dit kan bij sommige mensen helpen.
  • praat er met mensen over
  • ga dingen doen die je leuk vind
Zou je zo'n gesprekje een kans willen geven? Je krijgt een moderator aan de lijn die getraind is in het praten met mensen met zelfmoordgedachten. Ik vermoed dat ze je daar kunnen helpen. Het voelt vast fijn om je verhaal te kunnen doen.
Heel goed. Ik hoop dat je je daar geholpen zal voelen. Neem er maar rustig je tijd voor.
Heb je een fijn gesprek gehad?
Hoe voel je je nu?
Ok. Fijn om te horen dat het beter met je gaat. Heb je nuttig advies meegekregen?
Ik denk dat het tijd wordt dat je dit met een leerkracht bespreekt. Je hebt het heel zwaar, en het lijkt me niet ideaal hier alleen mee te blijven zitten. Ik kan me voorstellen dat het lastig is om iemand aan te spreken als dat al eens vervelende gevolgen heeft gehad, maar voor hetzelfde geld beland je bij iemand die je heel goed kan helpen. Het zou zo fijn zijn als je steun kreeg uit je omgeving. Is er iemand waarmee je kan praten? Een vriend(in), een leerkracht of leerlingenbegeleider op school?
Hey Lise123. Hoe voel je je nu?
Het is weekend. Kan je even uitrusten? Heb je deze week nog veel stress gehad?
Wat vervelend dat je moeder zo boos doet. Het zou goed zijn als je in het weekend even kon uitrusten. Verder zou het ook goed zijn als je dit met je vriendinnen kon bespreken. Ben je bang dat je ze lastig valt met je problemen? Daar hoef je niet bang voor te zijn. Je vriendinnen zijn vast opgelucht dat jij vertelt waar je mee zit. Ik ben ervan overtuigd dat ze je graag willen helpen.

Je hebt het gevoel dat wat je doet, nooit genoeg is. Niet fijn, dat gevoel. Waarschijnlijk, ik ben er nogal zeker van, doe jij een hoop dingen goed, maar worden die over het hoofd gezien, waardoor de aandacht eerder gaat naar de dingen die moeizamer gaan. Heb je een idee met welke vriendin(nen) je zou willen praten?
Je hebt een vriendin in gedachten waarmee je zou willen praten. Zou je kunnen verwoorden wat je precies zo moeilijk vindt aan het praten met die vriendin?
Praten vind je lastig. Dat snap ik best, praten kan eng zijn. Hierboven zei je ergens dat je een brief ook eng vond. Hmm, welke vorm van communicatie zou jou kunnen liggen. Een tekening? Veel kunstenaars uiten hun emoties het liefst met behulp van kunst. Misschien kan je een tekening maken, die vriendin laten raden wat het voorstelt, en dan zelf wat uitleg geven.

Misschien vind je dit maar niks, maar dan zoeken we gewoon verder naar een manier die je wel fijn vindt 🙂
Zoals Ronald2001 zegt, kan je je hart altijd luchten bij God. Je vriendinnen in vertrouwen nemen doe je wanneer jij er klaar voor bent. Wat vind je momenteel moeilijk, dat je het nu niet kan vertellen?
Je vriendinnen hebben al veel problemen, waardoor jij het nu niet wilt vertellen. Ik snap wat je bedoelt, maar ik vermoed dat je vriendinnen het helemaal niet erg zullen vinden als jij over je problemen begint. Ze zullen vast opgelucht zijn dat je er niet alleen mee blijft zitten.

Hoewel je zegt dat je een lastige prater bent, vind ik dat je je hier op het forum goed uitdrukt. Misschien werkt het voor jou beter om over je problemen te schrijven, bijvoorbeeld via mail. Je kan bij je vriendinnen aangeven dat je praten lastig vindt.
Wat vervelend dat die ene vriendin door het lint zou gaan. Als je praten moeilijk vindt, zou je een brief kunnen schrijven, en die je vriendinnen laten lezen als jullie allemaal samen zijn.
Hoe voel je je nu? Zijn er nog nare dingen gebeurd?
Je voelt je slecht. Kan je wat uitrusten momenteel, of heb je het heel druk? Kan je tijd voor jezelf maken?
Je voelt je helemaal niet goed. Wanneer is dit gevoel opgekomen? Is er iets gebeurd, of is dit zo'n gevoel dat zonder specifieke aanleiding op komt dagen?

Dit is al eerder vermeld, maar je kan altijd:
  • terecht bij de KinderTelefoon
  • terecht bij 113 en 1813 (bij die laatste heb je ook de optie om te mailen)
  • terecht bij je mentor of huisarts (die heeft beroepsgeheim)
  • terecht bij je vriendinnen, want ook al spelen er misschien dingen in hun leven, willen ze er vast steeds voor je zijn
Wat jammer dat er wat naars gebeurd is tussen jou en een jongen waar je een goed contact mee had. Niet fijn dat je je daardoor nog slechter voelt. Denk je dat je, eventueel na wat afstand, de band die je met die jongen had, kan herstellen?
Ok. Word je gesteund door je omgeving?
Erg jammer dat je jezelf zo haat. Iedereen doet stomme, domme dingen. Dat hoort bij het leven. Misschien wil je dit nu niet horen, maar je hebt vast iets geleerd uit deze situatie, ook al ben je je daar (nog) niet bewust van.

Denk je dat een gesprek met de zelfmoordlijn of met de KinderTelefoon zou kunnen helpen?
Wat je geleerd hebt is iets waar je vroeg of laat zelf achter komt. Misschien weet je nu hoe je bepaalde situaties beter niet aanpakt, of wat je beter kan doen in de toekomst.
Jij bent geen stom mens. Ik vind het moeilijk om de juiste woorden te vinden om jou te doen inzien dat jij waardevol bent. Je lijkt erg diep te zitten, waardoor je heel erg kritisch voor jezelf wordt. Je mag jezelf gerust vergeven, ook als je fouten maakt. Iedereen maakt fouten.

Er zijn andere opties dan de dood. Online zijn verhalen te vinden van mensen die het heel moeilijk hebben gehad, ondanks dat zijn blijven doorzetten, en nu een fijn leven hebben. Jij kan ook zo'n dapper iemand zijn. Jij kan de moeilijkheden waar je mee zit overwinnen.

Kan je er met iemand over praten? Je vriendinnen bijvoorbeeld?
Ok. Ik vind het vooral belangrijk dat je bij iemand terechtkan, zeker nu je het zo moeilijk hebt. Heb je nog steeds van die zware gedachten?
Met 'zware gedachten' bedoel ik gedachten zoals jezelf stom vinden, of denken dat het beter zou zijn als je er niet meer was. Zo'n dingen vind ik best heftig om te horen. Heb je die gedachten nog vaak?
Vervelend dat je nog steeds van die gedachten hebt. Voel je je geholpen bij 113 of de KinderTelefoon?
Heb je iets wat je leuk vindt, waar je kracht uit haalt? Een hobby, idee, religie of iets dergelijks?

Reageer