Constant moe



Toon eerste bericht

307 reacties

Dansen, dat is leuk. Dans je regelmatig? Voel je je daarna beter?
Fijn dat je het dansen hebt. Het lijkt me goed dat je die afleiding hebt. In dans kan je je gevoelens ook uiten. Op die manier blijven ze minder opgekropt in je zitten. Is de sfeer op de dansles goed?
Vaak haal je energie uit fijne activiteiten. Soms kan het helemaal tegenzitten, maar fleur je op van bv. een leuke dansles. Ook is het fijn om te kunnen uitkijken naar leuke activiteiten. Kijk je uit naar de dansles?
Je hebt het erg druk met school. Heb je het gevoel dat school één van de redenen is dat je je soms zo ongelukkig voelt?
Ok. Het kan lastig zijn om te benoemen waardoor je je ongelukkig voelt. Heb je een vermoeden waardoor je je zo ongelukkig voelt?

Gaat het al beter tussen die jongen en jou?
Als ik me niet vergis, hadden we het in het begin van dit topic erover dat je vertrouwen in bv. professionele hulp geschonden was. Vind je professionele hulp nog steeds geen optie? Zij kunnen onder andere helpen met het vinden van de oorzaak van je ongelukkigheid, en je helpen om daarmee om te leren gaan.
Heel goed dat je er met een vriendin over gepraat hebt. Dat was een erg goede stap van jou.

Ik ken je ouders inderdaad niet, dus kan me hun reactie moeilijk voorstellen. Via school of je huisarts kan je hulp krijgen, ook zonder dat je ouders ingelicht worden. Je kan bijvoorbeeld met de schoolpsycholoog praten. Die heeft beroepsgeheim, net als een psycholoog buiten school.

Je mag al heel trots zijn op jezelf dat je met een vriendin gepraat hebt. Dat was vast niet makkelijk.
Fijn dat het praten met die vriendin helpt. Ik hoop dat je ook steun zal vinden bij God, bijvoorbeeld met behulp van de bijbelteksten die Ronald2001 heeft gedeeld.

Vind je het idee van hulp zonder dat je ouders het weten fijn? In dat geval kan je eens nadenken of je iemand in gedachten hebt waar je naartoe kan. Je huisarts bijvoorbeeld, of een leraar op school.
Het zou heel goed zijn om naar die leraar toe te stappen. Fijn dat je vriendin je hierin steunt.
Je hebt met een leraar gepraat over je thuissituatie. Heel erg goed dat je die stap gezet hebt. Je hoeft niet per se alles in één keer te vertellen. Doe het maar op jouw tempo. Vond je het ok dat je vriendin eerst naar die leraar toegestapt was?

Wat naar dat S zich niet goed voelt. Heeft S hulp? Ze zou, net als jij dat goed gedaan hebt, naar een leraar kunnen stappen.

Heel goed dat je met die leraar gepraat hebt. Voel je je gesteund bij hem?
Benader die leraar maar als jij daar klaar voor bent. Het is alvast heel goed dat je een eerste gesprek met hem hebt gehad.

S praat met een leraar. Weet die leraar dat het momenteel niet goed met haar gaat?

Kan je goed met je vriendinnen praten?
Praat maar met je vriendinnen als je daar behoefte naar hebt. In ieder geval fijn dat jullie elkaar zo steunen.
Je reactie geeft aan dat je het heel erg zwaar hebt nu. Je kan steeds terecht bij 113. Ik zou het fijn vinden als je contact met hen opneemt. Ook al heeft het misschien maar een kort effect, kan zo'n gesprekje helpen.

Is er iets gebeurd? Is het iets dat je zou willen delen op het forum?
Ik hoop dat je je geholpen zal voelen bij 113.

Voor die melatonine kan je terecht bij de huisarts. In principe kan je daar een afspraak maken zonder dat je ouders op de hoogte zijn. De huisarts heeft beroepsgeheim, en mag je ouders dus niet zomaar inlichten.

Jammer dat je ouders zo vervelend hebben gedaan over school. Kan je hiermee terecht bij je vriendinnen? Vind je steun bij hen?

Het zou fijn zijn als je ouders milder waren met jou. Je hebt het niet gemakkelijk, en op zo'n momenten is het extra vervelend als er moeilijk gedaan wordt over school. Is de spanning al een beetje gaan liggen?
Op dit forum en daarbuiten zijn zeker mensen die jou willen helpen. Op dit topic reageren enkele gebruikers, maar als je graag nieuwe meningen hoort, kan je een nieuw topic aanmaken. Op die manier is de kans groot dat je de meningen en inzichten van andere gebruikers hoort.

Je valt je vriendinnen niet lastig. Ik vermoed dat zij steun vinden bij jou, en daarom verdien je het om steun te vinden bij hen.

Heb je nog een gesprek gepland met die leraar waar je naartoe was gestapt?
Je vriendinnen zijn er voor je, ook als het minder gaat. Ik veronderstel dat, wanneer zij naar jou toekomen met hun problemen, jij ze ook niet 'irritant' vindt.

Zou je nog eens een gesprek willen hebben met die leraar?
Voelde je je de vorige keer geholpen bij die leraar?
Als ik het goed begrijp is E naar een leraar gegaan, met de melding dat ze het moeilijk heeft met horen dat het niet goed gaat met jou en een vriendin. Ik wens dat jij en die vriendin begrijpen dat jullie niets fout hebben gedaan. Jullie hebben het recht om jullie gevoelens te uiten.

Is het een mogelijkheid om E een beetje van jullie problemen te "sparen", en dat jij en je andere vriendin onderling over dit soort persoonlijke dingen praten? Het kan dat E meer moeite heeft met omgaan met andermans problemen. In dat geval is het een kwestie van het vinden van iemand die hier wel mee om kan gaan.

Je kan altijd terecht bij mensen die er bewust voor gekozen hebben om zich open te stellen om anderen te helpen, bv. een leraar of hulpverlener. Het is belangrijk dat iemand het aan durft te geven als bepaalde dingen te zwaar zijn, en in dit geval is E hiermee naar een leraar gegaan.

Ik hoop dat zowel jij, je andere vriendin als E de nodige steun vinden. Jullie zijn nu op de hoogte van het feit dat E het zwaar vindt om andermans problemen aan te horen, maar misschien kunnen jij en je andere vriendin elkaar wel vinden op dat vlak.

Hoe reageerde de leraar waarmee je gesproken hebt, nadat E naar een leraar was gestapt?
Inderdaad lastig om te begrijpen wat je vriendin dan wel wilt. Zou je dat met haar kunnen bespreken?
Kan je goed met je andere vriendin praten?
Hmm, lastig.

Hoe gaat het intussen met de vermoeidheid waar je mee zat?
In het begin van dit topic ging het erover dat je constant moe bent. Je vertelde dat je niet goed sliep en 's ochtends vroeg wakker werd. Ik vroeg me af hoe het daarmee gesteld is.
Zou je het zien zitten om naar de huisarts te gaan, zodat jullie samen kunnen bekijken of jij geholpen zou kunnen zijn met melatonine?
Je vindt het ontmoedigend dat de huisarts vragen zou kunnen beginnen stellen. Dat kan ik me voorstellen. Misschien zou je bij de drogist kunnen kijken of je daar middeltjes kan vinden waar je rustig van wordt. Lees de bijsluiter goed door, zodat je onder andere weet hoe het middeltje te gebruiken.

Verder zijn de tips van Bellablue heel nuttig.
Meditatie zou inderdaad heel goed voor je zijn. Bij meditatie kan je je situatie bekijken van bovenuit, dus zonder invloed van je emoties.

Echt niet ok dat je broertje zo naar doet.

Ik weet niet zo goed hoe ik jou kan helpen, hoewel ik dat heel graag wil. Je hebt het heel moeilijk, en lijkt niet van plan te zijn naar iemand toe te stappen. Ik wil je keuze hierin respecteren, maar het lijkt me van belang dat we een andere manier vinden waarop jij geholpen kan worden. Vind je, ondanks dat je broertje oneerbiedig kan doen, steun in je geloof?

Reageer