Even stand van zaken :)


Reputatie 7
Badge +19

Hoi allemaal, zoals veel van jullie al aan mijn teksten en reacties konden zien, en mijn gedicht, ben ik tijdelijk aan het “strugglen”zoals ik het noem, met mijn oude tegenstander, de depressiviteit in combinatie met wat angstbeelden, die soms tegen waan aan zitten.  Schrik niet, het komt goed! Voorbeeld: Het betekent voor mij dat ik soms opeens ergens veel te hard van schrik, bijvoorbeeld, en dan volgt er een huilbui en wat paniek.  Ik tril dan, en verlies de controle over mijn angst. De periode daarna zink ik in een soort donker gat want ik ben dan ontzettend verdrietig dat dit mij weer de baas is geweest, en het is best moeilijk om daar weer uit te klimmen, om dingen weer leuk te gaan vinden. Ik sluit me dan het liefst op, gordijn dicht, en niemand in mijn buurt. Of ik loop hier achter het erf af (ik woon op een bio boerderij vandaar ) en dan verdwijn ik liefst voor uren in het bos. Pas geleden was ik zo verdrietig ,bang, maar ook boos, dat ik pas 's avonds werd gevonden, ze waren me met een hele club aan het zoeken, en mijn buurvrouw met haar dochter vonden mij, totaal star en kijkend in het niets. Toen ze me aanspraken schoot ik in een soort psychose waarbij ik op de grond schijn te zijn gaan zitten en smeken om genade ofzo. Echt heel weird, ik weet het zelf niet meer. Maar dat was wel het moment dat ik zelf dacht, “nu weer naar de psycholoog, en laat je helpen! “ Ik vind nu zelf dat ik te eigenwijs was en me zelf wijs maakte dat er niks was en ik er wel mee om kon gaan. Helaas, jochie, niet dus! Zo kwam ik dus weer via de (heel lieve) huisarts bij de psychologe, die mij nu uit dit vervelende dal aan het helpen is samen met een crea therapeut. Daar moest ik de eerste keer een dier maken van hout of klei of welk materiaal ik maar wou, Nou, ik ging een kat maken. Ik was bezig met de oortjes en ik kreeg een huilbui, niet te geloven.  Zelfde als “beschrijf een aantal situaties die game changing waren” positief of negatief. Ik koos voor bij de scouts gaan, een bootje krijgen, begin puberteit, in de hoek staan, mijn lachbuien op school, en voor verkering krijgen. Alle keren weer een super huilbui. En dat luchtte op!   De andere  2 kids die daar ook waren vingen me geweldig op tijdens die huilbuien en ook de therapeut is een  heel fijne vrouw. Nouja ik houd het niet te lang, maar aan de hand van wat ik maak, vertel, gedaan heb en herbeleef,  krijg ik nu “tools”om nog beter om te gaan met de beelden en de “attacks”zoals ik ze noem. De eerste keer, toen ik 12 was, hielp mij dat al enorm, en hoopte ik eig dat het daarmee klaar was. Helaas dus. Maar mijn psych zei wel, dat het goed komt, ik sterk ben, en mijn wilskracht zo goed zit dat ik dit wel ga handelen en aan ga kunnen, voor heel lange tijd ! En dat maakt me weer blij en dat ik me beter ben gaan voelen. Ik leer nu nog beter het begin van de angst en paniek te hanteren, ik leer om te herkennen wanneer het begint, en tips en trics om het te onderdrukken of eig opzij te zetten zeg maar, moeilijk uit te leggen.  Het is een soort van belonen van je wil om realistisch te denken, de angsten te counteren, en ‘strafjes’ als je de deur te veel open zet, zo kan ik het het beste uitleggen. Ik geef mezelf dan bijvoorbeeld extra karate oefeningen of vraag mijn karate trainster om een half uurtje met me te sparren,dan ben je echt wel uitgeput ( want dat wint zij dik) maar mentaal helpt dat me enorm omdat ik me dan sterk voel ondanks de nederlaag haha.  En dit allemaal gaat nu steeds beter, ik krijg 1 keer per week een therapie-gespreks sessie, afgelopen weken was dat 2 keer. Dus daarom was ik minder aanwezig, dat is er met me aan de hand. En dat is dus wat ik ook leer op dit moment. En het komt goed, dus ik ben heel blij. Ik merk het ook, dat ik mijn psyche beter ken en nu precies aanvoel wat mijn emoties en eig mijn hersens met me aan het doen zijn. Als het goed is kan ik ook zonder medicatie verder als ik hiermee klaar ben. Nu moet ik nog even een tablet per dag nemen om de stofwisseling in mijn hersens goed te houden, en als dat stabiel blijft, over een half jaartje waarschijnlijk,hoop ik, kan dat er af. en zonee, dan maar een pil per dag haha. Whatever, als het me helpt.Ik vergeet vast nog van alles te vertellen maar dit is wel zo'n beetje waar het om gaat :) En ik wil tenslotte jullie heel erg bedanken voor jullie vragen en steun en begrip. Naast mijn ouders, mijn lieve lieve meisje  N. , en buurmeisje en bff's zijn jullie ook super belangrijk voor mij in dit hele proces.

Dank jullie uit mijn hartje! 💖

Groetjes liefs Tartan 😘


141 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Wat mooi gezegd @Sjardy ! Zo kloppend! Echt een prachtige tekst! Ook een kniebuiging voor jou hoe je dit schrijft! 

Liefs Tover xxx

Reputatie 7
Badge +19

Goedemorgen! 🤭🤭☺️☺️ Wat een lieve woorden weer, ik vind het zo lief! Echt reuze bedankt!  Lieverds.  Echt maar maken jullie je geen zorgen hoor. Ik doe dit echt ook zelf 😘 natuurlijk neem ik jullie steun en yells en knuffels heel graag aan haha ♥️ en wat een mooie omschrijvingen! Dat allemaal voor mij, ik voel me nu geraakt en stoer (als een commando) 😉🥹🫢 er komt weer snel een dag dat ik jullie en anderen weer help!  Heel dikke kus ! 

Met veel liefs, Groetjes Tartan ♥️

Reputatie 7
Badge +19

Hoi hoi 

Korte update: het gaat goed. Ik slaap goed, heb voor het eerst een leuke droom gehad. En gisteravond bleef mijn lieve vriendin bij mij op de kamer tot het licht uit moest (21:30) en dat was erg gezellig 😉. Geslapen als een blok en wakker net voor 7 oeps. Geen penalty dus, heb ik afgelopen dagen niet gehad!  Daarover gesproken, pleegzusje ( vanaf nu noem ik haar zusje) en mijn vriendin hebben een penalty lijstje gemaakt haha. Afhankelijk van mijn fout kan ik van de dames met goedkeuring van mijn ouders deze straf verwachten haha : 

- nat shirt droog föhnen

- ontbijt maken en bedienen voor-van mijn zusje

- punaises op kleur sorteren (in ons kantoortje liggen er weet ik hoeveel) 

- een dag in lange broek lopen ( doe ik nooit dus omg! ;p)

- 10 minuten in de hoek op zusjes kamer xd ook al heeft ze vriendinnetjes op bezoek 😧 of als mn vriendin er is (haha vlgs mij menen ze er niks van maarja)

- 3 liedjes zingen voor mijn zusje en haar vriendinnetjes als die komen spelen 

- toiletrol afrollen en weer oprollen 

- in zwembroek staan en een emmer koud water over me heen ( kom maar op haha maar dat weten zij niet😉) 

- 1 of 2 dagen mijn zusje en vriendin aanspreken met u (ze bedenken het toch ook)

- 1 van de grasveldjes niet maaien maar knippen ( 25 m2 dat is echt k**werk op de knieën zitten knippen pfff) 

Nou dat dus haha 🫢🤭 reden te meer om mijn best te blijven doen!! 

Ik ga nu weer aan school werken. Nog weer eens super bedankt jullie! En de Kindertelefoon! Lange hug en dikke kus!! 😘 

Groetjes liefs Tartan X ♥️

 

 

 

Reputatie 7
Badge +2

Hahahaha @Tartan14   dat hebben de meiden goed bedacht hoor vind ik! 🤣 heel grappig en toch ook vervelend genoeg voor jou om toch maar te gehoorzamen lijkt mij haha 👮 Heel goed van ze!

Ik zou er by the way niet zomaar van uit gaan dat ze er niets van menen met die hoek 😆 straks sta je daar! En die meisjes maar lachen 😉😍(tip om je extra te motiveren: rokje er bij aan!) ;P XD

Maar, heel goed hoe je dit doet! Ik heb alles al gezegd hoe knap ik het vind, maar toch: je bent een echte doorzetter! Topper hoor! 😎

Sjardy xoxox

Reputatie 7
Badge +14

Hey!!  oei ! Dat is een goed lijstje hahaha !  Leuk bedacht van ze! Lieve mensen heb jij toch om je heen echt fijn!  En ik ben het met @Sjardy   eens, ga er nou  maar niet zo van uit dat ze jou dat niet gaan opleggen hoor die straf!  Haha straks moet je in de hoek staan en zitten hun een meiden beauty feestje of een girls photoshoot te doen 😉😎😍 die toiletrol  en die punaises en dat gras helemaal lijken me boring :P en de anderen onthoud ik ! Dat u zeggen is erg grappig en een shirt droog fóhnen haha !  Top meiden zijn dat bij jou!  pas maar op dus 😉

En, wel vertellen hoor als je 1 van deze dingen moest !

Veel liefs, Tover 😘

Reputatie 7
Badge +14

Nou nou, dat word aan de bak! Die met het gras knippen is wel echt erg.

Liefs @NoahLovesYou 

Reputatie 7
Badge +14

Haha vind ik ook wel @NoahLovesYou !  Zwaar werk. Dat shirt dan. Zeker als ie doorweekt is! Dus niet na het centrifugeren. Die hoek met die meisjes is ook erg xd haha 🍎🍎(ik houd 'm er in hoor @Banaantjeeee 😉). Maarja, als @Tartan14   helemaal goed zijn best doet krijgt hij deze straf(fen) ook niet😎 dus laten we dat maar hopen voor hem 😉

Liefs Tover xxxx 

P.S. Lukt je hoor Tartan! 😘

Reputatie 7
Badge +19

Hoi, haha het maakt weer wat los zie ik XD. Het is ook een beetje fun hatuurlijk hoor. Maar als ik echt weer iets “vergeet”of  nonchalant ben met een oefening of mijn schema dan staat het me wel zeker te wachten 😥 maar tot nu toe gaat het goed. Ik ben eig al gewend aan hoe het loopt en ga bijv 's morgens al precies om 0700 ontbijten, 07:45 leeropdrachten school etc etc.  en loop uit mezelf om 21:15 naar mijn kamer. Ook het gehoorzamen aan ouders en vriendin is inmiddels automatisch geworden. Op 1 of andere manier komt zo'n schema in je systeem en dat maakt me dan weer heel blij want dat is precies de bedoeling!  Verder kan ik melden dat ik me beter voel, elke dag iets. En dat ik geen waan of rare angst meer heb sinds een week.  Het motiveert mij wel om dit strenge leven voorlopig even vol te houden. al baal ik af en toe wel. Maar ik voel dat het werkt. Ik verheug me er op dat ik na een paar weken weer geleidelijk  "terug “kan naar zelf mijn dingen doen en  beslissen en weer leven als een jongen van 14 zoals @Sjardy  zo mooi zei. 

Tot die tijd  “ja mam, nee pap,  zal ik doen M (vriendin)  “. Zo is het nog wel even. maar het gaat lukken!!

Lieve groetjes en kus. Tartan X

Reputatie 7
Badge +19

Hoi, lieverds. Ik mag nu langzaam weer wat meer! Mijn ouders vinden het streng zijn erg moeilijk en ze willen mij zo graag weer de vrijheid geven :) zo lief.  Ook omdat ik totaal niet dwars en opstandig ben geweest of gezeurd heb, ik heb 100% gehoorzaamd. En dan toch zo streng blijven, dat houden ze niet vol zeiden ze gisteraaf.  Maar ik merk wel dat ik er door in een goede flow zit en ik eig geen last meer heb van wanen en nare beelden, angst. Het zal er altijd wel iets zijn, maar het is controleerbaar. Het komt er op neer dat ik nu veel meer streng voor mezelf moet gaan zijn,  en dat ga ik ook doen. Maar mijn ouders gaan me dus wel minder aanpakken en controleren. Geeft een fijn gevoel maar ergens ook eng.  Mijn lieve meisje is heel blij en trots voor/op mij. Ik heb haar wel gevraagd om voorlopig even strikt op mij te blijven met schoolwerk en me te helpen met streng zijn op mijn oefeningen. En me te blijven ‘straffen’ met die lijst haha. En dat gaat ze doen, en ze deed dat tot u toe al zó geweldig goed. Samen met mijn zusje, ach jeetje  ik huil nu als ik het typ. Wat ze allemaal voor me doen.  Als iemand een heel origineel idee heeft hoe ik hun ooit kan bedanken…..😉Ik voel me ook wel schuldig dat zij dit allemaal voor me doet, mijn lieve schatje is ook nog maar 14 denk ik steeds. net als ik. Maar ze houd het goed in de gaten en haar ouders zijn het eens met hoe het nu is. Zij haalt geweldige cijfers en is ook niet té vaak bij mij.  Ze hebben me echt benadrukt dat ik daar niet mee moet zitten. Maar dus, ik kom misschien weer wat vaker online , heb de foon weer in eigen beheer maar ik blijf wel vrijwillig in het strenge schema en inclusief de penalties. Steeds gaat het een stuk vooruit!! 😍😍 En dat maakt mij heel blij!

Alle liefde voor jullie !! 💖

Groetjes Tartan 😘

Reputatie 7
Badge +8

Wat ben je goed bezig @Tartan14! Wat fijn dat je weer wat meer controle krijgt van je ouders over je schema en echt super knap dat je dit strikte en stengere schema zelf wilt doorzetten! Het is echt fijn om te lezen dat je steeds weer een klein stapje vooruit gaat en dat je wanen en nare beelden bijna verdwenen zijn! Je staat er zo goed en positief in en ik ben echt zo trots op je! Heb er tranen van in mijn ogen.. Ga zo door jongen jij komt er wel!😘

Liefs van ItsJustMe <3

Reputatie 7
Badge +14

Wat fijn Tartan!

Zet zo door!

Ik vraag me ook een beetje af hoe ze het allemaal volhoudt.

Liefs @NoahLovesYou 

Reputatie 7
Badge +14

Hey lieve @Tartan14 ! Heel fijn toch hoor! Ik zou jou serieus een heel lange knuffel willen geven! Ik vind het echt knap wat jij doet en hoe je dit kunt. Ik heb het vaker gezegd maar het is gewoon zo! Je bent lief, dapper en sterk!  ♥️

Liefs Tover xxx

Reputatie 7
Badge +17

Hey @Tartan14   Heb je reacties gemist deze week. Ik hoop dat het goed met je gaat.

Reputatie 7
Badge +19

Hoi hoi ! @ItsJustMe @NoahLovesYou  @Tover01  @tim16 😘 dankjewel ! Het gaat steeds beter! 😃 Ik heb al een paar dagen gewoon goed geslapen en ik kom nu langzaam weer in een normaal ritme terecht! Voel me ook echt lekker na het slapen. Dat had ik al een tijdje niet gehad. Ik heb gisteren nog een gesprek gehad met de psycholoog en zij merkte ook dat ik helder uit keek en rustig en stabiel bij haar in de stoel zat.  Het is natuurlijk nog niet 100% met mij, maar het gaat de goede kant op. De "tools”om met de angst en de emoties om te gaan lijken nu echt te werken! Ik ben echt blij! Ik besef heel goed dat ik nog wel een weg te gaan heb maar het voelt al zo cool om me nu in ieder geval al een stuk sterker en zekerder te voelen. Medicatie blijft voorlopig en mijn lichaam is daar nu aan gewend , dat was in het begin ook best moeilijk. Maar nu is het stabiel en kan ik steeds beter alle normale dingen weer doen. Mijn ouders zijn er heel blij mee, net als zusje en vriendin :D zij heeft zo veel voor mij gedaan dat ik daar nog iets leuks voor ga bedenken (tips ? 😉).

Ik ga weer wat vaker op het forum kijken en vooral hoop ik dat het met jullie goed gaat!! Echt lief dat jullie zo reageren steeds!! Ik ga echt snel ook weer op jullie dingen reageren !!

Groetjes liefs Tartan 💖

Reputatie 7
Badge +19

P.S. alle anderen natuurlijk ook nog bedankt hoor!!  😘

Reputatie 7
Badge +8

Hoi @Tartan14 ,

 

leuk dat je weer even langs komt en zeker omdat je met goed nieuws langs komt 🙂

 

Uhm, je vroeg naar tips om je meisje te bedanken en toen dacht ik aan het volgende…….

misschien, als het lekker weer is kun je ‘op zijn scouts’ een lekkere en gezellige lunch/picknick regelen voor jouw hele gezin (ouders en je zusje)  en natuurlijk met jouw meisje, dus pannenkoeken bakken op een kampvuur en brandnetelsoep en vers geplukte bessen ofzo, je weet wel als scout wat je well en niet kan eten en wat leuk en lekker is en daarna, lekker met je meisje een klein zeiltochtje en misschien kun je ook nog wel ergens op een onbewoond eilandje aanleggen….

Verder weet ik niks, nou ja, dat kun je zelf wel invullen, denk ik 😁

 

Jullie naam in een boomstam krassen of gaat die boom dat niet overleven 🙄….want dan moet je iets anders verzinnen...maar als het kan kun je over zoveel jaar kijken of het nog in die boom te lezen staat…..oh ja en als die boom dan toch dood is gegaan kun je er altijd nog een Hiawatha kano van maken, ik bedoel je bent toch waterscout 😂

 

Liefs aan iedereen die al die tijd zo goed voor jou zorgt en voor wie jij lief bent 💕

 

Doei,

@SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer 

 

Reputatie 7
Badge +14

Wat fijn!

Werkt mijn wondermiddeltje toch! 🙃

Liefs @NoahLovesYou 

Reputatie 7
Badge +9

Heyy lieve @Tartan14 ,

Wat fijn!:blush: Echt super hoe jij en je omgeving hiermee om bent gegaan!:kissing_heart::hearts:
 

 

Reputatie 7
Badge +17

@Tartan14 Mooi om te horen dat het goed gaat! Mooi dat je familie en je vriendin zo voor je klaar staat.

In romantische dingen verzinnen ben ik echt heel slecht. Dat kun je beter aan @SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer overlaten, haha.  Ik kom nooit verder dan een terrasje pakken of zo (ook niks mis mee natuurlijk)

Groetjes en ga zo door!

Reputatie 7
Badge +8

@Tartan14 Wat fijn dat het zo goed gaat! En echt super fijn dat je omgeving je zo steunt en dat ze altijd klaar voor je staan! Ga zo door!💪💖

Groetjess en liefs van mij <3

Reputatie 7
Badge +14

Hey lieve @Tartan14  fijn om dit te lezen! Echt goed nieuws. We gunnen jou dat ook echt heel graag! En ik zie al vette ideeën van @SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer  haha! Doen! Leuk bedacht! En maak er nog een kampvuur deken bij met jullie naam er op en allerlei scouting fun badges zoals campfire en " goed bezig!" En nog veel meer die van toepassing zijn op haar en jou! Ik vind het echt fijn om te lezen hoe het met jou gaat. Ook dat de medicijnen jou helpen. Kun je daar lange tijd mee door of stopt dat ook weer? Als ik mag vragen hoor! 🤭 En blijf je de oefeningen ook doen of minder dan nu? Knap dat je alles zo goed kon volhouden! We zijn allemaal blij dat je weer meer komt kijken en reageren! 🥰🥰

Liefs Tover xxx

Reputatie 7
Badge +19

Hoi hoi! Speciaal voor ieder een woordje. Haha geweldig plan @SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer ! Grote kans dat ik dat ten uitvoer ga brengen! ⛵🛶 😎😉 Zie het helemaal gebeuren! Lijkt me gezellig! En op zo'n klein eilandje zie ik zeker zitten ☺️ daar vermaken we ons wel 🤭lief idee, ik werd helemaal vrolijk van je plan! En de kampvuur deken van jou lijkt me een topper om mee te nemen @Tover01 ! Een paar badges heb ik al, die kunnen er zo op. Lief van jou, bijzonder menneke 😉

Zeker hielp het @NoahLovesYou ! Jouw lieve woorden helpen mij altijd, net als dat jij andere mensen altijd heel goed helpt! 😍

@Jesse08  dankjewel!😘 Ook dat ik nog altijd in je profiel sta. Jij verdient dezelfde steun! Net als jij @ItsJustMe ! Elke keer heb je weer een lieve bemoediging voor mij, zo geweldig is dat ! ♥️ Diepe dank voor jullie! En @tim16  de rots in de branding die mij zo terecht aanspoorde om ook aan mezelf te denken 💪🥰 haha ik vind een terrasje ook super leuk hoor en zij ook. Bedankt voor iedere keer weer een wijs woord en support! 

Jullie zijn echt geweldig! En allemaal, ook @Tinkerbell  die telkens klavertjes geeft,  het doet me veel allemaal en ik heb jullie bij mij. 

Groetjes liefs Tartan X 

Reputatie 7
Badge +19

Sorry @Tover01  ik vergat je te antwoorden. Natuurlijk mag je dat vragen! De medicatie blijft ik nog zeker een jaar gebruiken en misschien wel tot mijn hersenen volgroeid zijn . De oefeningen blijft ik ook doen, maar wel afbouwen. Dus eerst wekelijks wat minder per dag en daarna maandelijks. Of ik ze helemaal kan stoppen ooit weet ik nog niet zeker. Maar dat vind ik niet erg. Als ik samen met de medicatie de rest van mijn leven laten we zeggen 3 uur per week oefeningen moet doen (dus therapie) zou ik dat prima vinden. Zeker als ik dan voor de rest gewoon stabiel en emotioneel in balans blijf. Zeg maar de jongen kan zijn die ik wil zijn ☺️ Ik ga er voor! 

Groetjes liefs Tartan X 

 

Reputatie 7
Badge +8

Hoi @Tartan14 ,

 

en als verrassing komen wij allemaal uit de bosjes als jullie op dat eilandje zitten….oh nee, dat gaan we niet echt doen hoor 😂

Ga maar lekker met z'n tweetjes, maar als verrassing heeft @NoahLovesYou  vast al wel wat kussentjes met lavendelolie voor jullie neergelegd, denk ik, maar dat weet ik natuurlijk ook niet zeker…🙃

Ik kijk teveel gay short stories op yt, denk ik. Daar doen jongens dat soms ook allemaal, van die lieve dingetjes….ik ben dus meer een copycat dan dat ik dat allemaal zelf bedenk 😉

 

Maak er een leuke dag van, met iedereen die je lief hebt en jou lief hebben en dat wens ik iedereen toe 😘

 

Doei,

@SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer 

 

Reputatie 7
Badge +14

En ik neem chips met cola mee! Welke smaak chips??

Liefs @NoahLovesYou 

Reageer