@NoahLovesYou mijn vader neemt het vandaag mee uit de stad in de buurt! Ik ben benieuwd! On Topic het voelt nu alsof het weer een stukje beter gaat. Ik wil nog niet meteen té optimistisch zijn maar ik voel me sterker. Typ dit op mn foon na een stuk hardlopen. Lekker in sportbroekie haha. Voorlopig dus maar volhouden die discipline en het schema ik hoop dat jullie allemaal een mooie dag hebben! 4 mei. Toch speciaal.
Groetjes liefs Tartan X
@Tartan14
Fijne dag!
Fijn dat je vader het haalt!
Laat je het weten of het heeft gewerkt?
Ik ga vandaag BBQ'en.
Liefs @NoahLovesYou
Dat is fijn lieve Tartan! Veel plezier vandaag!
Hey lieve beste @Tartan14 jij ook!
Fijn weer je nieuws! Ik vind je echt een bikkel dat je dit kunt. Gaan de oefeningen goed? En je prestaties enzo? De doelen. En dus dan ook minder tegenprestaties en straf en elke dag weer een stukje gewonnen door jou! En ik vind het ook zo super dat je meisje jou zo super goed helpt en ook dingen helpt te bedenken die jij dan moet doen. Wat een lieve meid ! Geef haar ook een hele fijne knuf!
Liefs Tover xxx
Hoi hoi
@Tover01 (en de anderen) ja hoor die gaan (90%) goed! Lief van je! Haha ja mijn vriendin is super belangrijk voor mij. 2 voorbeelden toch voor deze keer:
- gistermiddag was ze er ook en we wilden even een uurtje naar het dichtstbijzijnde dorp snoepjes en drop en papieren zakdoekjes gaan kopen. Dus ik vraag aan mijn moeder: mam mag ik even naar het dorp? Mijn moeder: gaat (naam vriendin) mee? Ik: ja mam. Mijn moeder: Ja dan mag het. Om half vier wel terug voor je oefening Tartan! Ik: ja mam, tot straks! We waren om 5 voor half weer terug.
- andere dag. ik vertelde mijn lief over wat ik had gedaan die morgen, wat ik sterk vond en minder en ook wat ik toch weer vergeten was te doen (oeps) en ze staat op, kijkt even rond en zegt met haar lieve stem heel beslist : nou dan moet je dus nog even 2 penalties doen! Even kijken! Ze bedacht meteen iets. Zat ik even later 5 zeer vieze oude borstels schoon te maken 🥺 en alle 16 raampjes van een schuur te boenen 🫧🪣🪜 en daarna mezelf 🛁 . En dat was klaar en dan is ze weer blij haha. Echt uit bezorgdheid omdat ze weet dat ik dat moet en die therapie niet moet vergeten (is ook zo! ☺️☺️).
Het is allemaal zo lief dat ik er echt door gemotiveerd ben. Anders zou ik er misschien veel minder strikt op kunnen zijn. Maar ik moet wel, mede door haar 😉🥰
Groetjes liefs Tartan X
Goed bezig hoor. En mooi dat je vriendin voor motivatie zorgt.
Haha geweldig om te lezen!! Doet ze goed!!
Liefs Tover xxx
Fijn @Tartan14!
Succes nog jullie 2!
Liefs @NoahLovesYou
Hoi lieve jullie! Het gaat goed hoor! Steeds weer beter. De psycholoog vermoed dat mijn gedrags oefeningen en het ritme waar ik in zit, mij nu echt helpt. Vooral om onbewust op de goede manier op signalen en prikkels te reageren. Dat gaat er om om de angstprikkels op een realistische manier te kunnen verwerken en dus niet als een soort piek, wat ik vaak had. Vergelijk het alsof je een klein prikje voelt van een brandnetel en je gaat helemaal uit je plaat van de pijn. Zoiets. Dat had ik dus met sommige angst-prikkels. Massa’s , sommige beelden in films enzo. Of gewoon een angstgevoel als ik een geluid hoorde dat ik niet kon plaatsen. Daardoor ontstonden dus de waanbeelden en de psychose uiteindelijk. Nu ik dit al een paar weken moet doen, leert mijn breintje dat zulke dingen er bij horen, niet zo eng zijn dat je in paniek moet raken en dat ik controle heb. Om dit nog wat steviger aan te trekken en in mijn hoofd te “markeren” ga ik vanaf nu een 2 weken echt heel streng alles precies doen zoals het moet. Conditioneren heet het. Dus exact om 07:00 ontbijten, precies om 07:45 aan schoolwerk zitten, etc etc. En ook de oefeningen dus. Ik wil echt dat ik met prikkels omga zoals het hoort en die paniek-reacties uit mijn systeem hebben. Ook weer ietsje strakker in mijn internet tijden dus . En de consequenties gaan komende weken ook weer strenger zijn. Ik doe dit uit mezelf hoor ! dat jullie niet denken dat ik gestraft wordt, nee ik wil het echt. Dus komende weken dus bootcamp En mijn pleegzusje en mijn vriendin zijn al allemaal dingen aan het bedenken haha dus ik kan maar beter mezelf strak houden ;P
Ik wil dit ondergaan omdat ik merk dat het me helpt, ik de angst steeds beter de baas ben en geen wanen meer heb. En omdat ik dus echt “geconditioneerd”wil worden om realistisch met elk gevoel om te kunnen gaan. En hopelijk na verloop van tijd van de medicatie af kan. Je moet er wat voor over hebben . Nou, heel uitgebreid verhaal weer hihi. Ik vind jullie toppers, en ik ga dus nu flink aangepakt worden geen zorgen hoor!! I want this !
Ik denk aan jullie en nogmaals veel dank en veel liefde!
Groetjes Tartan
Hoi @Tartan14 ,
Dat is fijn! Wat je zegt over dingen zien in films enzo en dan een soort paniek krijgen herken ik wel. Bij mij ging dat langzaam wel wat beter hoor! Soms nog wel even maar veel minder. Ik hoop dat het bij jou ook snel beter gaat:)
Wat voor medicatie moet je nu eigenlijk?
Hey lieve @Tartan14 wow dat is best flink wat je vertelt! En wat sterk van jou dat je dat doet. Nog weer strenger. Ik kan er niks aan doen en je wilt het vast niet dat ik dit zeg maar ik heb ook wel medelijden met je hoor! Dat je zo streng moet worden behandeld steeds en met strakke tijden en straf als het niet goed gaat (al heet dat dan anders). Ik bedoel jij bent zo'n lieve aardige jongen die altijd vriendelijk is en anderen nog eerder helpt dan jezelf. En dat jij dan zo streng wordt behandeld vind ik wel zielig. Sorry. Ik weet het je staat er achter en het is goed voor je dus ik moet dat eig niet zeggen. Maar het voelt zo. Gelukkig krijg je dan in elk geval nog 'op je kop' van je lieve vriendin en je schattige pleegzusje 😘😉😉 hopelijk bedenken ze grappige straffen. En nog meer hopelijk hoeft het niet! Heel veel sterkte hiermee en ik denk aan je en aan je power want het is echt bijzonder hoe jij hiermee omgaat!!!
Liefs en kracht, Tover xxx
Wow wow! Ik ga nu geen grapjes er bij maken. @Tartan14 ik vind jou een held dat jij dit kunt. Wat jij moet verduren is heftig en zwaar en jij doet dat goed. Jouw girl is een zegenmeisje ! Wat een engel. Past vast goed bij jou. En je zusje omg. So sweet! Serious ik vind je een held dat je therapy en oefenen en hard werk en ook straf penalty werk moet doen. Ahw hard hoor. Ik ben wel eens met Tover dat jij lief bent en dan dit moet. De wereld is niet eerlijk. Go for it boy! Beterschap you can do this!
Doby
Hey @Tartan14
Fijn! Ik hoop dat het beter gaat worden.
Liefs @NoahLovesYou
@Tartan14 Ik vind het knap van je hoor. Weet niet of ik zo’n streng en strak schema zou kunnen volhouden. Je bent op de goede weg zo te horen. Jij kunt dit!
ik vind jullie geweldig !!
Groetjes liefs Tartan X
Ik jou ook hoor @Tartan14 !
Heel goed hoe je er mee om gaat! :)
@Tartan14 Je bent echt super goed bezig en ik vind het ook echt heel knap van je dat je het allemaal zo goed vol houdt! Je gaat er echt op een hele goede en positieve manier mee om en je mag echt trots zijn op jezelf! Ga zo door je kunt het!
Dikke knuffel en liefs van ItsJustMe <3
Dankjewel weer @ItsJustMe en @Jesse08 en allemaal!! Het gaat best goed! Moeilijk, zeker nu met dit soort vrije dagen enzo. Maar ik weet waarom ik dit moet. Enige wat ik echt erg vind is naar mijn kamer en in bed gaan liggen terwijl het nog licht is buiten. Maar het is maar zo. Hopelijk over 2 weken een stuk minder streng. Goed nieuws is wel dat ik geen penalty heb gehad deze dagen dus mijn pleegzusje en vriendin moeten hun bedachte straffen voor mij nog mooi even uitstellen haha
Lieve groetjes aan jullie en de Kindertelefoon!
Tartan
Ahw lieve @Tartan14 ! We leven met je mee hoor! En je kunt het! Ik vind het echt heel super knap hoe jij dit doet en dat je zo lief en optimistisch blijft! Je bent echt een voorbeeld voor mij ik weet zeker dat jij dit gaat doen en wat fijn als het over twee weken minder streng is!! Dat heb je dik en dik verdiend! Ik vind het nog steeds wel zielig dat jij zo moet worden aangepakt voor iets waar je niks aan kunt doen, maar omdat jij zelf er achter staat en zo sterk bent weet ik wel dat het goed is. En dat jij hier helemaal beter van gaat worden! Wij staan allemaal achter jou dat weet ik 100% zeker!
Heel veel liefs! Tover
Hoi @Tartan14 ,
Je hoeft niet antwoord te geven hoor! Maar heb je een voorbeeld van wat voor angst je bv hebt?
Ga je eig na de vakantie nog steeds full time naar school?
Hoi @Jesse08 eig allerlei, het lag eraan wat er gebeurde. Ik reageerde daar overdreven op zeg maar. Veel te heftig schrikken van een onbekend geluid bijvoorbeeld. En dan in een kramp schieten en huilen. Of iets zien bewegen in de verte en overtuigd zijn dat dat op mij afkomt en me wat aan wil doen. Ook denken dat er om de hoek iets zit dat me opwacht, zulke dingen. Het komt, zegt de psychiater en psycholoog, doordat mijn gedachten blijkbaar soort van op hol kunnen slaan met de realiteit. Net als iemand met hoogtevrees die ook te heftig reageert op de hoogte die hij ziet. Je hersens geven een angst reactie af en die is normaal gesproken in verhouding met wat er gebeurt. Bij angststoornissen is die reactie (in mijn geval) meteen de heftigste. Dus niet in verhouding. Ik heb dit niet constant maar af en toe en met wisselende omvang. Soms 5-9 keer op een dag, soms niet. En omdat ik dat heb triggert dat mijn zelfbeeld dat dan heel laag wordt omdat ik dan heel negatief denk over mijzelf en mijn toekomst. Dat gaat dan weer richting depressie en futloos en ook boosheid en frustratie en die combinatie is heel vervelend. En bij elkaar is dat dus ook niet goed voor mijn algemene stemming. Een hele combi dus van dingen. En daarom,om mijn hersens te trainen, te dwingen om alles in verhouding te gaan zien en te leren wat een goede reactie is bijvoorbeeld, daarom moet ik dus nu al een hele tijd in een super streng ritme en regelmaat leven. En ook om mijn gedachten te leren beheersen en controleren, dat moet voor mij "gewoon" worden en onbewust goed gaan worden. Daarom dus ook beloning als dat lukt en toch ook straf als het niet lukt of als ik te nonchalant ben helemaal. Vandaar ook dat ik een volle week straf kreeg na het 's nachts op de foon zitten, en dus ook klusjes of 'straftraining' heb als ik niet serieus genoeg ben met de oefeningen die ik moet doen en mijn tijds vakken ( precies om 07:00 ontbijt, om 07:45 mijn schoolwerk, elke drie kwartier 5 minuten rust etc etc.) in het begin had ik nog wel eens een straf maar steeds minder en volgens mij zit ik nu in een automatisch ritme en structuur gevoel. Soms baal ik er natuurlijk wel van. 100 % gehoorzaam zijn aan ouders en vriendin ook, elke keer als ik totaal geen puf of zin heb moet ik dat wegstoppen en doen wat ze zeggen. Maar het werkt! Ik merk dat ik gedachten al gewoon vind. Minder schrik of achterdochtig ben. En daarom wil ik dit ook, wil ik zelf deze methode ook. Ik weet dat dat bij mij werkt . Ouders vinden het soms best moeilijk om streng te zijn, mijn meisje ook. Maar ze doen het echt en ik drong daar ook op aan. Omdat het werkt. Ohja en school doe ik thuis en mijn lief neemt lessen op en streamt ook. En zij komt wekelijks een paar keer met mij het huiswerk doen. Ze doet dat echt consequent en houd me scherp, lief maar streng. De school weet daarvan en werkt graag mee! Ik mag echt blij zijn met zoveel liefde van mensen. Een extra reden om dit vol te houden! Haha dit is wel veel tekst, excuses! Dankjewel voor het vragen!
Groetjes en veel liefs, Tartan X
En jij ook succes trouwens met de nieuwe psycholoog!!! Ik hoop dat het je helpt! Vast en zeker!!
Hoi @Tartan14 ,
even geleden dat ik hier gereageerd heb. Ik volg je verhaal wel, maar soms loop ik een paar dagen achter story of my life
Ik ben nu weer bij en ik ben trots op je
Ik vind het soms een beetje op Kamp Koningsbrugge (NPO) of op Kamp Waes (VRT), ken je dat?
Daar worden deelnemers soort van getraind als commando's. Best streng allemaal, maar met doel om er beter van te worden. Om in stresssituaties op een 'goeie’ manier te kunnen reageren.
Ik bedoel als je ineens door de vijand aangevallen wordt moet je je wel goed kunnen verdedigen en bijna automatisch 'goed’ reageren.
De deelnemers moeten dan vaak eerst ook 'slechte’ gewoontes afleren en het lijkt of ze de deelnemers eerst helemaal afbreken en daarna weer op nieuw opbouwen. Een beetje wat jij ook 'moet’ doen.
Ook leren ze dat als ze denken dat ze niet meer kunnen dat ze dan nog maar op 70 % van hun max zitten en echt nog wel even verder kunnen. Het is een mindset. Je wordt geleerd niet te snel op te geven en niet moet ‘zeuren’, want als je wilt kun je best nog verder. Je moet alleen tegen de gedachte 'vechten’ dat je al aan je max zit en dan verbaas je jezelf met wat je eigenlijk allemaal kunt.
Zelf kan ik er niet echt tegen als ik dingen moet doen van anderen. Dat ze me alleen maar opdrachten geven en ik alleen maar moet volgen wat ze van me vragen.
Ik kan niet tegen dat soort autoritair gedrag en heb daarom ook een soort hekel aan van die legermensen/bullebakken enzo.
Pas op het moment dat ik begrijp (als ze me het uitleggen of als ik er zelf achter kom) dat het mij uiteindelijk helpt, dan pas zie ik het nut ervan in. Dus ergens is het wel goed voor, denk ik.
Ik vind jou een commando of navy seal, het topje van het 'leger’ en dat zijn allemaal gasten (jongens en meisjes) die alles doen voor hun collega's en ons allemaal in het algemeen, dus petje af en succes en ik geef je een knuffel. Niet zo'n stoere bro hug, maar ik geef je een lekkere hug die minsten een minuut duurt. Misschien niet echt stoer, maar wel gemeend en eentje die je niet gaat vergeten en misschien als afsluiter nog een klein kusje erbij. Ik bedoel, ik ben toch ook gay en soms ook wel emotioneel en sentimenteel en ja, dan krijg je er ook een klein kusje bij
Idk of het voor jou voelt als Kamp Waes of dat je je 'herkent’ in het verhaal zoals ik het uitleg.
Applaus voor jou en de vlag mag uit voor alles wat je nu al bereikt hebt en je weet zelf dat je op de goede weg bent. Nog even niet verslappen. Aan het einde van de regenboog staat die pot goud voor jou en waar ik kan ga ik jou helpen om daar te komen.
Love you.
Bye bye en dan wilde ik nog een soort yell doen, als een echte scout of zo (want in mijn fantasie doen scouts dat hahaha), maar ik ben daar nooit bij geweest en zou niet weten wat jullie dan doen. Een groepshug ofzo? Oké, doen we dat. Vind ik altijd wel fijn voelen.
Later
Doei ,
@SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer
Hey lieve @SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer ik sluit mij daar graag bij aan ! Ik bewonder ook hoe Tartan dit kan en volhoud, gelukkig zijn zijn “commandanten”dan in elk geval nog zijn lieve ouders en vriendin haha en pleegzusje ook als mental coach ! Zo lief !
En ja, bij scouting doe we zeker aan yells!! Er zijn er heel veel. Voor lieve Tartan zou misschien iets met “wie is hij ? Top! Hoe is hij? Topper! “ Of :“hoe is hij? Goed!! (nog harder) Hoe is hij ? Beter !! (hardst) Hoe is hij? DE beste !!!! “
Liefs Tover xxx
Hoi, jeetje mina @Tartan14 wat jij moet doormaken! Ik ben onder de indruk en ik heb serieus met je te doen! Ik vind het buitengewoon hoe jij dit ondergaat en jezelf overlevert aan dit strakke en strenge regime. Je kiest er weliswaar voor, maar ik vind het toch een hele drill hoor voor een jongen van 14. Dat je zo gehoorzaam kunt zijn en je commiteert aan je doel, het is bijzonder. Ik geloof je meteen als je zegt dat het je ouders moeite kost. Snap ik! Zeker omdat je nu eigenlijk weer leeft als een jongetje van 10/11 terwijl je intussen natuurlijk allerlei vrijheden had gekregen, passend bij jouw leeftijd. En dan nu zo'n set back met veel regels en vroege bedtijd en naar je kamer en straf als je faalt. Ik vind het wat hoor ! Ja het moet, je wilt het en het is een heel goed doel, en er zit ook beloning in en ontzettend veel liefde, maar het raakt je toch. En voor je meisje, dat schatje van ook maar 14, wat een engel is zij ! Dat zij dit kan en doet, jou eigenlijk soort van mede begeleidt.Dat zij je schouder is, je troost en je liefde. En dat ze ook je leidster is, je gids en je straf-geefster soms. Het is een buitengwoon bijzonder meisje ! Koester haar lieve jongen, tot in je diepste ziel, zoals zij ook doet. Ik vind het zo lief en aandoenlijk. Ook je lieve kleine zusje !! Ook hoe jij je gevoel en je verdriet laat zien in een vragenlijst van @Jesse08 dat je zegt dat je het snapt dat je zo streng wordt kort gehouden maar zo graag bij haar wilt zijn, Ik huilde toen ik dat las. Tenslotte: jij bent echt heel bijzonder en ik neem mijn pet voor je af, buig voor je moed en je kracht en je optimisme en je strijdlust. Zet door @Tartan14 ! Onderwerp je nog maar even, gehoorzaam ze maar en daarna komt je grote vrijheid ! heel veel succes en sterkte!
Sjardy xoxox