Verandering forum


Reputatie 7
Badge +3
  • Community Manager
  • 255 reacties

Hoi,

 

Zoals je weet is het forum van De Kindertelefoon een unieke plek waar je als jongere anoniem informatie en advies kunt uitwisselen met anderen of elkaar kunt ondersteunen op specifieke onderwerpen. We vinden het belangrijk dat we dit op een veilige manier kunnen blijven bieden. Daarom hebben we in de afgelopen tijd gesprekken gevoerd met experts en natuurlijk met jongeren zelf, over hoe we onveilige situaties op het forum kunnen voorkomen. Zij hebben hier een advies over gegeven.

 

Een korte check voordat jouw bericht geplaatst wordt

De uitkomst hiervan is dat er vanaf deze week een verandering komt in de manier waarop berichten geplaatst worden. In plaats van een check van de berichten nadat ze geplaatst zijn, worden ze nu gecontroleerd vóórdat ze online komen. De punten waarop berichten gecheckt worden blijven daarbij hetzelfde als nu.

 

Op woensdag 9 augustus om 9:00 uur gaan we hiermee starten. Dat betekent dus dat jouw bericht vanaf dat moment niet gelijk meer online staat. We snappen dat deze verandering gevolgen heeft voor jou als gebruiker en de snelheid van ons forum en nemen deze beslissing dus ook niet zomaar. Onze moderatoren zitten van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat voor je klaar en zorgen dat jouw bericht zo snel mogelijk geplaatst wordt. Reageren op topics kan uiteraard nog steeds op elk moment van de dag.

 

Ons doel is dat je zo min mogelijk van deze verandering merkt. Hier gaan we hard ons best voor doen. Zolang reacties aan de forumregels voldoen, komen ze gewoon online, niets is (te) gek.

 

Vragen hierover kan je in dit topic stellen. Andere topics over het vooraf modereren zullen we hierheen verplaatsten of sluiten. Je kan ons hier ook een mail over sturen naar forum@kindertelefoon.nl.

 

We hopen op jullie begrip en wensen jullie nog veel plezier op het forum van De Kindertelefoon!

 

 Team Kindertelefoon

 


141 reacties

Hoi

Ik merk dat mijn eerdere inbreng nu waarheid aan het worden is, het forum slaat dood, topics worden nu al 10 uur lang niet meer beantwoord, mensen kunnen hun reactie niet weer vinden,  en volgens mij is het forum nu zowel 's nachts als 's ochtends niet meer in werking. Mijn vragen blijven onbeantwoord in dit topic (goh)  en als iemand enigzins kritisch reageert komt er vanuit de community manager een geïrriteerd bericht terug waarin wordt verwezen naar de interne klachtenprocedure waarbij de slager z’n eigen vlees mag keuren.   Dat (heel goede!) mensen weggaan om deze puinhoop wordt voor lief genomen, reacties met een beetje scherpe rand worden weggefilterd, kortom zoals ik al vreesde is het hele karakter van dit forum om zeep geholpen en worden de processen langzaam de nek om gedraaid.  Mijn vragen over hoe lang dit gaat duren, hoe goed de snelheid geborgd blijft en of er een test-periode is, zijn nooit beantwoord, en dat het nu al mislukt is zal ook niemand toe willen geven, zoals dat zo vaak gaat met projecten die door een klein clubje mensen zijn doorgedrukt zonder dat de juiste mensen zijn geconsulteerd en betrokken. En sorry, maar ik geloof niet dat er jongeren vooraf zijn gevraagd mee te denken en te testen, ik zie  hier op het forum daar in elk geval geen enkel bewijs van want niemand heeft dat beaamt.  Het is een slecht systeem, mensen worden gewoon onvoldoende geholpen, reacties doen er uren en soms een dag over om geplaatst te worden of verdwijnen en kritiek wordt niet op prijs gesteld.  Wees zo groot om toe te geven dat dit gewoon niet werkt en verander het terug naar iets werkbaars!   Maar dat is ijdele hoop. Ik ben hier voorlopig klaar en zal me in dit systeemn niet meer laten zien. het ga u goed en veel wijsheid aan hen die hier de dienst uitmaken, en besef wat u hier aan het vernielen bent.

Vriendelijke groet, Sjammetje

Reputatie 7
Badge +11

Hoi, 

Ik vind het afgelopen week echt hele slechte moderenatie of hoe je dat ook schrijft en het wordt steeds slechter. Ik behoud eigenlijk mijn account alleen omdat ik dan af en toe nog een reactie kan schrijven maar vooral om klavertjes te geven. Het forum is echt heel erg verslechterd! Ik ben het eens met @Sjammetje wat ze zei!

Wat ik nog het ergste vind is dat mensen door die reden weggaan, vaak ook echt geweldige mensen zoals @tiktak die al weg is en nu ook​ @Sjammetje.

Ik hoop dat u beseft wat u doet en hiermee bereikt!

Groetjes, @Monkeyboy69

Reputatie 7
Badge +12

Ik merk dat in het begin van de checks het allemaal best snel ging, maar nu duurt het een stuk langer, ik zelf vind dat vervelend, en ik hoop dat de moderatie hier iets aan kan gaan doen.

Ook vind ik het zonde dat mensen hierdoor minder reageren of zelfs weg gaan.

Ik zelf blijf, “onkruid vergaat niet” ook om de mensen die hier verdienen om een antwoord te krijgen te helpen en te support en ondanks dat in mijn opzicht het forum achteruit gaat.

-OnlyMe

Ik vind het echt heel jammer dat @Sjammetje hier ook door gestopt is.

 

Maar de reactie op mijn en Sjammetje's bericht in een ander topic vind ik gewoon heel zwak:

Verplaats de reacties desnoods gewoon en geef dan in dit topic antwoord.

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Een ander punt is nog dat ze eerst controleren voordat ze onze reactie erop zetten, en als we dam een vraag aan hun stellen in dat bericht kunnen ze die daarna toch gewoon meteen beantwoorden?

 

Ik denk dat dit forum kwa gebruikers achteruit gaat en dat de mensen die blijven boos zijn. 

 

Ik denk dat het tijd is om met z'n alle een nieuwe forum te gaan zoeken, ik ga daar een topic over aanmaken (als dat dan wel mag)

 

Groetjes, 

@Ann0 

Reputatie 7
Badge +17

Hoi, ik hoop dat alles wat hier gebeurt er toe leidt dat er wel iets positiefs uitkomt en het uiteindelijk beter wordt. Ik kan me niet voorstellen dat iemand blij is met hoe het nu gaat en dat mensen hierom stoppen. Zo jammer. Ik blijf ook wel, maar ik word wel verdrietig van het vertrek van zulke goede forumleden :(  laten we ervoor gaan dat het toch een geweldig medium blijft om problemen, vragen en vooral oplossingen met elkaar te delen! 

Groetjes liefs Tartan X 

To be fair, ik denk dat ik ook gewoon op Discord ga chillen. Het plaatsen van reacties hier gaat net even te traag om een goede vibe te creëren. Ik snap dat er veiligheidsmaatregelen nodig zijn en de essentie van de checks is best goed. Daar geen kritiek op. Echter vind ik wel dat het systeem best wel wat sneller mag. Zoals eerder is gesuggereerd kan het inzetten van AI best werken bijvoorbeeld. Of dat de Kindertelefoon nachtelijke diensten gaat draaien. 

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb het topic ak geplaatst maar als hij hier niet opstaat voor dit bericht is dat of omdat hij ergens is komen vast te zitten of later pas word gecontroleerd. 

Of dat hij er niet doorheen is gekomen.

 

Groetjes, 

@Ann0 

Reputatie 7
Badge +4

Ah wat jammer dat zulke lieve mensen weggaan. Misschien is dit allemaal ook een kwestie van wennen en gaan de fouten nog uit het systeem. En hopelijk komen zij dan weer terug.  Ik hoop dat de KT er wat mee kan en dat het dan goed komt.  Zoals @Tartan13  al zegt, niemand wil dat dit zo fout gaat denk ik ook. 

Maiskolfje X

We zien hier reacties die gaan over de verandering op het forum. Dit topic is bedoeld voor gebruikers die hun account willen laten verwijderen.

Reacties op de verandering van het forum kunnen geplaatst worden in het topic: 

Om dit topic overzichtelijk te houden, worden nieuwe reacties over de verandering van het forum in dit topic verwijderd.

Geef dan eens een keer antwoord op de terechte vragen die er zijn ipv dit formele strakke gedoe. Ik ben er zo klaar mee. Jullie duiken weg achter formaliteiten en regeltjes en ontlopen de kritische vragen. Daar is dit ook weer een mooi voorbeeld van want in de topic die jij noemt geeft ook geen enkele manager antwoord. Wie heeft de leiding en wie doet iets aan deze puinzooi? Het is een grote schande zoals jullie de jongeren hier behandelen en benaderen. Alles voor het systeem. Bah! 

Reputatie 7
Badge +4

Beste meneer @Luuk ,  na al deze veranderingen zijn intussen een paar van de beste mensen weggegaan van dit forum.  Ik snap ze wel. U reageert bozig op MickeyMouse en wij mogen niet meepraten en daarnaast is het een trage toestand geworden, gewoon een zware verslechtering.  Intussen hebben een paar mensen vragen nooit beantwoord gekregen en is deze belofte ' Een korte check voordat jouw bericht geplaatst wordt' niet echt ingelost vind u wel? 4 tot 6 uur, zelfs 14 uur voordat een reactie door de check komt is niet kort!  Dat is gewoon belachelijk veel te lang. Het forum gaat kapot zo, en we horen niks van managers zoals u. We horen ook niemand van de jongeren bevestigen dat er met hun is overlegd. Vreemd. Mijn vraag aan u is: hoeveel mensen moeten er nog weggaan voordat u antwoord geeft en iets gaat doen?  En tweede vraag: hoeveel checktijd is volgens u acceptabel? Vind u 4 uur ook niet eigenlijk al veel en veel te lang? 

Wanneer horen we van u en de anderen die dit systeem hebben bedacht? En wanneer wordt het beter? 

Tot slot hoop ik dat jullie de vertrokken klasbakken als Tik Tak, Mimo en Sjammetje op de virtuele knietjes vragen om terug te komen! 

Als ik wordt gestraft voor deze reactie dan is dat maar zo en ik hoop dat jullie in elk geval zo sportief zijn om 'm te plaatsen. 

Groeten, Maiskolfje 

Reputatie 7
Badge +4

Verschrikkelijk! Echt verschrikkelijk! Zo ontzettend zonde en onnodig als jullie maar beter hadden geluisterd. Sjammetje heeft gewaarschuwd voor wat er mis zou gaan en het kwam precies uit. En nu is zij weg, en Mimo en Tik Tak ook. En dat vreselijke systeem blijft. Ik ben er echt stuk van. Dan maar boos op mij! 

Reputatie 7
Badge +12

@Maiskolfje Ik ven het in het eerste opzicht met je eens, er is inderdaad een ochtend geweest waarbij er helemaal niet gecheckt werd, maar 14 uur lang dat was ook ‘s nachts, en wij hebben niet het recht om te verwachten dat de moderators dag en nacht voor ons klaar staan, want dat is gewoon niet mogelijk, dan werk je je kapot. En ik heb het meegemaakt, want ik heb in de zorg gewoond waar mensen dag en nacht voor mij klaar stonden. Die erkenning heb ik ooit gegeven, en ik zag dat het klopte. En vandaag zie ik zelfs dat ze eerder zijn begonnen. Ze doen dus echt zoveel mogelijk om ons en het forum zo goes en blij mogelijk te maken. En ik geloof daar in. Want ik vind het echt zonde dat hierdoor mensen weg gaan, maar daarmee doen ze toch echt zichzelf te kort.

-OnlyMe

Het is een beetje vergane glorie inmiddels. De checks schieten inmiddels het doel voorbij. Ja, het forum is veiliger. Ben ik mee eens. Maar het is ook een dode boel. De actieve forummers verlaten het forum. @Luuk, uw reactie op MickeyMouse is daarnaast buiten de perken en onbeleefd. Het is logisch dat er zorgen leven onder de forum community. Op zo'n manier reageren naar kwetsbare jongeren is niet zo fijn naar mijn inziens. 

Reputatie 7
Badge +7

Wat heb ik allemaal gemist joh? Sjammetje en Mimo zijn opeens weg. @Sjammetje, @Mimo en @Tiktak. Als je dit leest kom alsjeblieft terug! Ik mis jullie nu al! :*(

Ik ben oprecht blij dat er minder onzintopics zijn, maar de systeem is gewoon heel erg vervelend aan het worden. Het is super vermoeiend voor jullie en heel irritant voor ons! Kunnen jullie alsjeblieft de systeem gewoon veranderen naar vroeger? Misschien komen Sjammetje, Mimo en Tiktak wel terug?

Ik vind het echt erg dat mensen zo boos zijn dat ze gwn het forum verlaten. Zonder forumgebruikers is het geen forum en dat weten jullie toch ook? 

Liefs xxx Banaantje <3

@OnlyMe  maar lieverd, de kritiek gaat ook niet over de moderators, de kritiek gaat over de managers die dit verkeerde systeem dat niet werkt er door drukken.  En als het niet werkt grijp je als goede bestuurder in en dat doen ze niet. Sjammetje vroeg al meerdere keren of het getest was, of het wel kon en of  ze het wel aan konden. Dat blijkt dus allemaal niet zo te zijn. Als je dan een goede over view hebt grijp je in of had je dit systeem niet ingevoerd en onderzoek gedaan naar een beter alternatief. Niks van dat alles. Dus ik respecteer jouw mening echt maar ik denk toch dat de kritiek terecht is en niet op de mensen die dag en nacht klaar staan maar op hun bazen en die hebben gewoon te ondoordacht een systeem doorgedrukt waar niemand blij mee is. Dat mag echt wel gezegd worden.  This is a democracy hoop ik, ons land.  

Asky XxX 

Reputatie 7
Badge +12

@Askygirl Dat is ook niet wat ik bedoel. Maar ik ga mezelf niet herhalen, want dat kost mij even teveel energie, ik ben het gewoon een beetje zat allemaal, als de moderators en managers toch niet luisteren, waarom zou je er dan nog over klagen? En blijven vragen om antwoorden, want die komen toch niet, dus dan is dat toch zonde van je tijd? Ik wil niet bot overkomen, maar ik ben dit nou mijn hele leven al gewend, en die druk, die machteloosheid zal er altijd blijven, maakt niet uit wat je doet, of hoe hard je ook terug vecht, en jullie hebben weliswaar het recht om je uit te spreken hierover, maar waarom zou je dat nog doen? Ik vind dat dit de sfeer beïnvloed, en niet door de managers, maar op de manier hoe wij hiermee omgaan, ik zelf word daar (no offence) echt chagrijnig van, en dat terwijl ik wel gewoon het beste ervan wil maken en mensen wil helpen, want dat is de reden dat ik hier ben. Ik ga dan ook niet meer in deze topics reageren, want ik merk dat ik daar gewoon echt niet happy van wordt.

-OnlyMe

P.S. Sorry als ik bot overkom, dat is niet mijn bedoeling, maar ik probeer jullie mijn standpunt te laten zien, want reken maar ik weet als geen ander hoe rot dit soort dingen zijn. Ik hou echt van jullie allemaal💋💗 maar op het moment eventjes wat minder.

-onnodige quote verwijderd, KT-

@OnlyMe 

Ik zelf ben niet zo van strijden. Ik geef eerder een bepaalde mening op zaken en adviseer de Community Managers om bepaalde dingen in te voeren om de check makkelijker te maken. In essentie ben ik ook niet tegen de check, alleen de manier waarop het word uitgevoerd is erg amateuristisch (ik had het gesnapt als het op een klein forumpje was, maar dit is een van de grootste jongerenfora van de Benelux. Dan verwacht ik toch wat meer professionaliteit rondom de checks en pre-release tests). 

Mensen moeten hun mening kunnen geven, wat nu ook gebeurd. Als de Community Managers besluiten er niks aan te doen, dan komt er nou eenmaal backlash. Hetzelfde is ook gebeurd met de Discord username verandering, toen kwam er ook een grote hoeveelheid backlash vanuit de community. Het is onlosmakelijk verbonden met de beslissing. 

Het forum heeft inmiddels ook een zwaar gebrek aan activiteit. Het lijkt mij evident dat er een correlatie is met de veiligheidscheck. Ik snap dat je de sfeer achteruit vind gaan, dat vind ik zelf namelijk ook. Ik heb ook liever niet dat er zo'n sfeer hangt op het forum. Maar goed, het is een gevolg van een ondoordachte actie.

De reactie van de Community Managers maakt het er allemaal niet beter op. Ik heb zelf ervaring met het beheren van een aantal websites en Discord servers. Als daar nieuwe updates komen met een hoop backlash, dan verbeter ik die updates of maak ik die ongedaan als verbetering onmogelijk is.  Al met al draagt alles bij aan een slechtere sfeer op het forum helaas. Ik hoop heel erg dat deze check word verbeterd in de toekomst en dat de sfeer ook verbeterd. Ik vind het erg jammer dat een aantal waardevolle forummers zich genoodzaakt voelden om het forum te verlaten. Dat had niet gehoeven als de Kindertelefoon een beter systeem had bedacht voor de checks. Een AI-bot om te detecteren of een bepaald bericht de forumregels overtreedt bijvoorbeeld. De forum moderators zijn niet 24/7 online en daarmee is het haast ondoenlijk om manueel snelle checks te handhaven. 

💗

Reputatie 7
Badge +4

Ik ben het helemaal eens met @XYZ . Hopelijk komt dat over bij de juiste mensen. 

En ook eens met @OnlyMe . Voor mijn aandeel hierin, ik heb alles er over gezegd wat ik kwijt moest. En hoop dat ze bij de Kindertelefoon in een werkoverleg ofzo hier stevig op terug komen. Ik zal aan jouw woorden en gevoel denken, OnlyMe en het nu hier bij laten.  We hopen op het beste! Nu weer elkaar helpen en ondersteunen! 

Maiskolfje  X

Reputatie 7
Badge +17

@Maiskolfje  daar sluit ik me bij aan! Ik hoop wel dat ze terug komen en ook @MickeyMouse ! Maar nu idd weer vooruit! 

Groetjes liefs Tartan X 

Reputatie 7
Badge +17

Dat het nieuwe systeem niet echt een succes is lijkt me duidelijk. Dit was ook te verwachten wanneer je een toch al niet optimaal werkend systeem nog verder gaat uitrollen. Maar ja, blijkbaar vindt men bij KT dat dit systeem van levensbelang is voor het forum dus dit aanpassen of terugdraaien gaan ze echt niet doen (het is wel te hopen dat dit intern nog eens goed besproken wordt).

Het is echt doodzonde dat hierdoor mensen als Sjammetje, TikTak en Mimo gestopt zijn. Ik hoop dat @MickeyMouse gewoon ff een forumpauze heeft en niet definitief gestopt is.

Maar nu idd weer vooruit!

Hier sluit ik me ook bij aan. Hier te lang in blijven hangen is idd ook niet goed voor de sfeer.

 

Tartan13 schreef:

Maar nu idd weer vooruit!

Ook mee eens!

Maar ik hoop wel dat het forum ook gewoon weer een beetje op gang komt, er word duidelijk een stuk minder gepost dan eerst.

 

 

Reputatie 7
Badge +7

Erg hinderlijk, maar een goeie beveiliging, daar gaat het om

Reputatie 7
Badge +4

Geachte kindertelefoon,

 

Ik vroeg me af of jullie deze regel willen opheffen want dit forum is zowat dood. Van 1 tot 2 pagina's in seksualiteit naar 7 topics in 24 Uur. En in recent actief van 5 tot 15 topics in een uur naar 1 tot 7 topics in een uur.

En wat dacht je van alle mensen die weg zijn gegaan, dat zijn er zeker 25-50.

Dit kan zo niet langer. Jullie moeten de regel opheffen.

En dan iedereen een mail sturen dat de regel is opgeheven zodat mensen weer terug komen.

Als er geen actie word ondernomen ga ik waarschijnlijk ook weg. 

 

Groetjes, 

@Ann0 

@Ann0 

De activiteit is inderdaad wel erg laag. Het forum is een beetje vergane glorie inmiddels. Ik zit er zelf ook amper op nu. De activiteitcheck heeft zijn doel voorbij geschoten helaas. Echter zie ik het niet op korte termijn veranderen. De '’Kinder'’telefoon heeft nou eenmaal dit besluit genomen. We moeten ons of aanpassen of weggaan. Forums zijn nou ook niet meer echt van deze tijd. Mensen gaan naar Discord, Reddit of andere sociale platformen.

Voor diegenen die weggaan. Er zijn veel alternatieven voor dit forum beschikbaar op het internet. Zoals bijvoorbeeld het proud2bme forum (ES / ED-gericht, maar mensen met andere mentale problemen zijn ook welkom). Daarnaast kun je op Discord zoeken naar '’mental health'’ servers. Deze mental health servers zijn wel in het Engels, maar zijn heel helpvol (vooral die met 1.500+ leden).  Ik weet niet of het toegestaan is om specifieke Discord communities te vermelden (ook al zijn die best groot en bekend op Discord) als aanraders dus dat doe ik maar niet. Op Reddit heb je ook verschillende communities gerelateerd aan mental health. De main community op Reddit is r/mentalhealth met meer dan 400.000 leden.

Reageer