Even stand van zaken :)


Reputatie 7
Badge +19

Hoi allemaal, zoals veel van jullie al aan mijn teksten en reacties konden zien, en mijn gedicht, ben ik tijdelijk aan het “strugglen”zoals ik het noem, met mijn oude tegenstander, de depressiviteit in combinatie met wat angstbeelden, die soms tegen waan aan zitten.  Schrik niet, het komt goed! Voorbeeld: Het betekent voor mij dat ik soms opeens ergens veel te hard van schrik, bijvoorbeeld, en dan volgt er een huilbui en wat paniek.  Ik tril dan, en verlies de controle over mijn angst. De periode daarna zink ik in een soort donker gat want ik ben dan ontzettend verdrietig dat dit mij weer de baas is geweest, en het is best moeilijk om daar weer uit te klimmen, om dingen weer leuk te gaan vinden. Ik sluit me dan het liefst op, gordijn dicht, en niemand in mijn buurt. Of ik loop hier achter het erf af (ik woon op een bio boerderij vandaar ) en dan verdwijn ik liefst voor uren in het bos. Pas geleden was ik zo verdrietig ,bang, maar ook boos, dat ik pas 's avonds werd gevonden, ze waren me met een hele club aan het zoeken, en mijn buurvrouw met haar dochter vonden mij, totaal star en kijkend in het niets. Toen ze me aanspraken schoot ik in een soort psychose waarbij ik op de grond schijn te zijn gaan zitten en smeken om genade ofzo. Echt heel weird, ik weet het zelf niet meer. Maar dat was wel het moment dat ik zelf dacht, “nu weer naar de psycholoog, en laat je helpen! “ Ik vind nu zelf dat ik te eigenwijs was en me zelf wijs maakte dat er niks was en ik er wel mee om kon gaan. Helaas, jochie, niet dus! Zo kwam ik dus weer via de (heel lieve) huisarts bij de psychologe, die mij nu uit dit vervelende dal aan het helpen is samen met een crea therapeut. Daar moest ik de eerste keer een dier maken van hout of klei of welk materiaal ik maar wou, Nou, ik ging een kat maken. Ik was bezig met de oortjes en ik kreeg een huilbui, niet te geloven.  Zelfde als “beschrijf een aantal situaties die game changing waren” positief of negatief. Ik koos voor bij de scouts gaan, een bootje krijgen, begin puberteit, in de hoek staan, mijn lachbuien op school, en voor verkering krijgen. Alle keren weer een super huilbui. En dat luchtte op!   De andere  2 kids die daar ook waren vingen me geweldig op tijdens die huilbuien en ook de therapeut is een  heel fijne vrouw. Nouja ik houd het niet te lang, maar aan de hand van wat ik maak, vertel, gedaan heb en herbeleef,  krijg ik nu “tools”om nog beter om te gaan met de beelden en de “attacks”zoals ik ze noem. De eerste keer, toen ik 12 was, hielp mij dat al enorm, en hoopte ik eig dat het daarmee klaar was. Helaas dus. Maar mijn psych zei wel, dat het goed komt, ik sterk ben, en mijn wilskracht zo goed zit dat ik dit wel ga handelen en aan ga kunnen, voor heel lange tijd ! En dat maakt me weer blij en dat ik me beter ben gaan voelen. Ik leer nu nog beter het begin van de angst en paniek te hanteren, ik leer om te herkennen wanneer het begint, en tips en trics om het te onderdrukken of eig opzij te zetten zeg maar, moeilijk uit te leggen.  Het is een soort van belonen van je wil om realistisch te denken, de angsten te counteren, en ‘strafjes’ als je de deur te veel open zet, zo kan ik het het beste uitleggen. Ik geef mezelf dan bijvoorbeeld extra karate oefeningen of vraag mijn karate trainster om een half uurtje met me te sparren,dan ben je echt wel uitgeput ( want dat wint zij dik) maar mentaal helpt dat me enorm omdat ik me dan sterk voel ondanks de nederlaag haha.  En dit allemaal gaat nu steeds beter, ik krijg 1 keer per week een therapie-gespreks sessie, afgelopen weken was dat 2 keer. Dus daarom was ik minder aanwezig, dat is er met me aan de hand. En dat is dus wat ik ook leer op dit moment. En het komt goed, dus ik ben heel blij. Ik merk het ook, dat ik mijn psyche beter ken en nu precies aanvoel wat mijn emoties en eig mijn hersens met me aan het doen zijn. Als het goed is kan ik ook zonder medicatie verder als ik hiermee klaar ben. Nu moet ik nog even een tablet per dag nemen om de stofwisseling in mijn hersens goed te houden, en als dat stabiel blijft, over een half jaartje waarschijnlijk,hoop ik, kan dat er af. en zonee, dan maar een pil per dag haha. Whatever, als het me helpt.Ik vergeet vast nog van alles te vertellen maar dit is wel zo'n beetje waar het om gaat :) En ik wil tenslotte jullie heel erg bedanken voor jullie vragen en steun en begrip. Naast mijn ouders, mijn lieve lieve meisje  N. , en buurmeisje en bff's zijn jullie ook super belangrijk voor mij in dit hele proces.

Dank jullie uit mijn hartje! 💖

Groetjes liefs Tartan 😘


141 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Hey lieve @Tartan14!

Dat klinkt allemaal best heftig zeg.. Lijkt me echt heel naar voor je.. Goed dat je weer naar je huisarts bent gegaan en fijn dat je nu weer hulp krijgt van een psycholoog!

Ik vind het echt heel knap van je dat je er zo goed en positief in staat en vind het echt heel fijn dat de therapie en de tips je ook beginnen te helpen! Jij komt er wel dat weet ik zeker! Ik ben echt super trots op je en ik denk dat wij dat allemaal wel zijn hier op het forum! Denk goed om jezelf en neem je tijd, wij zijn er altijd voor je hier op het forum😘

Liefs van ItsJustMe <3

Reputatie 7
Badge +14

Lieve @Tartan14  ik ben onder de indruk van je verhaal. En van je kracht, hoe je dit doet. Hoe je het vertelt ook. Ik leef met je mee! Je kunt het en je gaat het doen, zeker weten! Veel sterkte en ook hoop ik dat je gauw weer van dingen geniet en plezier hebt. Ik weet zeker dat iedereen het jou ontzettend gunt! Je bent een voorbeeld voor mij en een geweldige jongen! 

Veel liefs, Tover ♥️

Reputatie 7
Badge +8

Hoi @Tartan14 ,

 

ik ben hier nog maar pas… nou ja, anderhalf jaar geleden was ik hier ook al even, maar nu sinds  2 weekjes ofzo weer opnieuw… en ik begreep van anderen en zag ook op het forum dat jij hier best al veel gepost hebt, maar er de laatste tijd even wat minder vaak was / kon zijn.

 

Ik weet nu waarom, dankzij alles wat je uitgelegd hebt in dit topic.

 

Ik weet niet precies wat ik allemaal kan schrijven, maar ik vind jou wel echt cool dat je nu zo goed uit kan leggen wat er allemaal speelt.

Ik snap dat (vooral anderen, die jou al veel langer kennen) echt blij zijn om te weten hoe het ging en nu gaat met jou.

 

Ik wens je alle succes en je lijkt me echt aardig (die anderen hebben dus zeker niet gelogen).

 

Als ik iets mag zeggen, dan viel het mij vandaag en gisteren al soort van op dat je wat vaker gepost had. Meer als in de afgelopen 2 weken. Ik werd er wel soort van blij van, want ik wil altijd dat het met iedereen heel goed gaat.

Je bent er nog niet zeg je zelf, maar als je het mij vraagt dan ben je echt wel weer bezig aan de weg omhoog. 

Ik sta als supporter langs de kant van de weg en niet pas bij de finish. Ik hoop dat ik jou, samen met iedereen op het forum, zo snel en zo goed als mogelijk bij de finish kan laten aankomen.

 

Het gaat ook niet altijd om de bestemming (ook al is het wel goed om er eentje te hebben in het leven), maar vooral ook om de reis om daar te komen.

 

Volgens mij is dat één of ander Chinees spreekwoord, maar zoals bij veel dingen heb ik de kok wel horen fluiten, maar weet ik niet altijd waar de lepel hangt 😂

 

Ik weet wel dat het ‘de klok hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt' is, maar ik vind dat je ook altijd zo veel mogelijk plezier moet maken in het leven.

 

Ik hoop je hier vaker, in goede gezondheid tegen te komen.

 

Ik vind jou wel speciaal in alle goede betekenissen.

 

Doei,

bisous 😘 bisous 😘

@SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey lieve @Tartan14 ,

Wat heftig, ik ben wel geschrokken toen ik las over die psychose:( 

Fijn dat je nu wel hulp krijgt! Heb je die medicijnen sinds kort? Helpt dat je veel? En super fijn dat die andere kinderen op therapie je konden steunen!

Veel sterkte lieve schat 😘❤️ 

Reputatie 7
Badge +4

heyyy @Tartan14 ik snap dat je even rust neemt
weet altijd, je bent een topper!!

Reputatie 7
Badge +17

Lieve @Tartan14, wat een verhaal joh. Een psychose is niet niks. Wel fijn dat je nu weer de goede kant op gaat en dat je goede hulp krijgt. Ik weet zelf helaas ook wat depressie is en steun van anderen is enorm belangrijk op die momenten. Dat zit bij jou wel goed gelukkig.

Heel veel sterkte en een hele dikke (virtual) hug van mij.

Reputatie 7
Badge +2

Och jeetje lieve schat toch! Wat vertel je het mooi, het raakt me echt.  Ahw lieve mooie vriendelijke bijzondere vent, wat een toestand voor jou. En wat knap en krachtig hoe jij er over schrijft en hoe je er uit komt. Jij kunt het en je redt het! Heel veel sterkte en we leven allemaal mee!! 

Hugs, liefde en een kus uit de verte 😘😉 

Sjardy xoxox 

Reputatie 7
Badge +19

Hoi Hoi  lieve allemaal, ik doe het even net als Tover  XD :  @SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer  @tim16  @Jippiieeee  @Tover01  @Sjardy  @Jesse08  @ItsJustMe@Wees Jezelf Bij Noah  @Natureflower @Anoniemxv  en @Banaantjeeee  en hopelijk vergeet ik niemand!!!   heeel lief dat jullie zo mee leven! Echt heel erg bedankt! Het gaat goed komen, ik wil dat en doe dat! 😎😉 en dat komt ook door jullie support hier!

Groetjes liefs Tartan X😘😘

Reputatie 7
Badge +14

@Tartan14 

Jij bent ook een lieverd.

Eigenlijk ben je jezelf vergeten.

Liefs @Wees Jezelf Bij Noah 

Reputatie 7

Hey,

Wat heftig!

Dit verdien je echt niet! Wel fijn dat je steun hebt en dat het de goede kant opgaat! Je kunt dit en het gaat goed komen, want je bent echt sterk!

Ik leef ook met je mee!

Sterkte!

Reputatie 7
Badge +19

Dankjewel!! Voor jou ook !! ♥️♥️💪

Reputatie 7
Badge +14

😘

Reputatie 7
Badge +19

Hoi allemaal, ik ben een beetje niet slim geweest eergisteren en gisteravond. 🤭 Ik zat gisteren om 00.45 nog even op de foon te kijken oeps, en dat heeft mijn moeder gemerkt, net als dat ik 2 dagen geleden laat op was. Nu is dat normaal niet zon probleem maar nu wel, omdat we een paar afspraken hebben gemaakt vanwege mijn situatie. En terecht ook hoor, dat is ook nodig. En 1 ervan is dat ik om 22.00 echt ga slapen. Dus mijn moeder (en daarna ook vader) waren best een beetje boos, naast bezorgd.  Ze houden ook veel rekening met me dus ik begrijp dat wel. Voel me stom  hierover 😔.    Dus zei mijn moeder " we vinden je echt lief en houden van je maar dit was niet de afspraak". Mijn moeder had het er duidelijk moeilijk mee en dat vond ik dan weer k** dus ik heb mijn foon uit mezelf ingeleverd, gezegd dat k het snap en hun een hug gegeven. Afspraak staat. Straf tot en met in ieder geval zaterdag🥺. Geen foon en ook om 21.30 naar mn kamer. Het is maar zo, ik snap het wel, ben ook dom geweest ik moet minder eigenwijs zijn 😕. Maar dat betekent dat ik nóg wat minder kan reageren dan tot nu toe. Ik moet me deze dagen volledig houden aan de therapie afspraken en school. Dus sorry lieverds ik was dom en dit is dan maar ff mn eigen schuld. Ze bedoelen het met liefde dus ik accepteer de straf.  Tussendoor probeer ik beneden via de laptop wel te reageren als ik voor school of mijn oefeningen er op moet 😉

Verder blijft ik gemotiveerd hoor! Gaat goed komen! ♥️ 

Groetjes liefs Tartan X 

Ohja p.s.  voor naar school krijg ik een oud koelkastje mee waar je echt alleen maar mee kunt bellen. Dus dat is wel veilig :) 

Reputatie 7
Badge +14

@Tartan14 

Wat dom. Vind je het lastig dat je je mobiel niet mag gebruiken?

Waarvoor gebruik je hem eigenlijk?

Ik hoop dat het eerder slapen gaat lukken.

Liefs @Wees Jezelf Bij Noah 

Reputatie 7
Badge +14

Hey lieve @Tartan14  aahw dat vind ik wel zielig! Hoewel je het zelf ook zegt het is wel een beetje je eigen foutje maar toch. Ik begrijp jouw ouders ook wel een beetje eerlijk gezegd, sorry! 😘Wel sterk dat je zelf je smartphone af gaf. Je neemt je straf in elk geval groot 👍Nouja focus je maar goed op je regels en oefeningen en school en hopelijk mag je zaterdag wel naar je Scouting. Ik hoop dat de dagen snel gaan en sterkte met alles wat je moet doen! ❣️

Liefs, Tover xxx

Reputatie 7
Badge +9

Hoi lieve @Tartan14 ,

Ik snap je ouders wel een beetje, en fijn dat je nu afspraken hebt! Ik snap dat het wel vervelend is enzo maar ik had zelf ook een tijdje dat ik zo laat maar bed ging en ik was daardoor echt super moe... (Ja ook dom ik weet het😔) Dus goed eig dat je dat nu niet meer mag:)

 

 

 

Reputatie 7
Badge +2

Hai @Tartan14  ik ga heel eerlijk reageren op je laatste inbreng. Het is goed van je dat je zelf inziet dat dit 'een beetje niet slim' van je was.

Als ik je eerste verhaal, dit topic, lees is er nogal wat met jou gebeurt en je ouders zijn, net als jij natuurlijk heel bezorgd en volop bezig met jou bij te staan. Dat is begrijpelijk en heel lief van ze.  Jij geeft aan er vol voor te gaan en sterk en wilskracht staan ook in je verhaal. Ook dat je vond dat je te eigenwijs was.  En je er écht wat aan ging doen en pal stond voor wat nodig is. Dan is het natuurlijk wel begrijpelijk dat als je ouders, je moeder in dit geval, je betrappen op iets wat daar heel erg mee in strijd is, zij het er moeilijk mee hebben en er consequenties aan verbinden.

Ik wil eerst zeggen dat ik je vooral gun dat het helemaal goed komt en dat je een lieve geweldige jongen bent! Maar aan  de andere kant moet ik ook eerlijk zeggen,  dat ik je handelingen niet slim en handig vind, zoals je zelf ook al zegt. En dat ik het terecht en logisch vind dat je straf krijgt. Het is goed dat je zelf je gear hebt ingeleverd, het is ook goed dat je het in ziet dat dit verkeerd en niet leuk voor je ouders is, dat je jouw redelijke en verdiende straf accepteert (wat kun je ook anders btw) en het is goed voor jou dat je nu een paar dagen de gevolgen voelt, waaronder vroeg naar je kamer. En goed dat je beseft dat het anders moet, dat vind ik wel top van je.

Ik hoop dat je, zoals @Tover01 opmerkt, je focus nu echt op je herstel en je afspraken legt en dat je na zaterdag niet weer de fout in gaat. Je hebt dit alles echt nodig, het is zo goed om dit serieus te nemen lieverd. Waarom ik zo 'streng' reageer is, omdat ik het heb gezien bij iemand die de zorg en behandeling niet serieus nam en er een loopje mee nam, en wat daarvan de gevolgen waren. En die wil ik iedereen en jou dus ook besparen! Dus houd je echt aan de regels en voorschriften, ga vroeg slapen, leer van je fouten en leer van je straf.

En ik hoop dat je niet boos bent om mijn reactie maar ik schrok van je verhaal en ik wil je helpen! Ik wens je alle beterschap en goeds en liefde! 

Succes met je straf.

Lieve groetjes, Sjardy xoxox 

Reputatie 7
Badge +19

Hoi, jullie hebben zeker gelijk hoor. @Tover01 , @Jesse08 .  En @Sjardy  dankje voor je eerlijkheid, je hebt gewoon gelijk, kan ik niks tegenin brengen. Alleen dat het me spijt, en het zal niet weer gebeuren. Ik moet echt serieus aan dit werken en ik zal dat ook doen. Beloof ik jullie ook ! En excuses dat ik dom deed nadat ik dit topic maakte en jullie  me allemaal steunden. Ik zal nu ook echt zorgen dat ik de afspraken na kom!  Dank julie nogmaals voor julie lieve steun en terechte woorden, dat heb ik nodig en is verdiend! Ik heb het ook mn ouders beloofd en mijn vriendin (die ook een beetje boos en bezorgd is). En ik zal alles opvolgen vanaf nu. Love you all ! 😘

Groetjes liefs Tartan X

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb het niet helemaal goed gelezen volgens mij... :(

Ik dacht dat alleen 21:30 naar je kamer tot zaterdag was, en je telefoon inleveren ook daarna.

Ik ben het echt met @Sjardy eens, je moet daarna niet weer zo laat gaan slapen. Het is een beetje raar maar eerst ging ik gwn lezen voor het slapen en dan merkte ik echt dat ik moe werd, niet meer kon concentreren enzo. Toen ik op mijn telefoon ging merkte ik dat eigenlijk niet en ging ik pas heel laat slapen… Dus doe dat echt niet voor je gaat slapen:( Als je toch iets wil doen kan je een boek lezen als je maar wel gewoon op tijd echt gaat slapen.

Het is lastig en je zal misschien de eerste paar keer moeilijk in slaap komen, maar dat komt langzaam wel goed!❤️

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +14

Ahw wat lief! Goed van je dit!  Ik ben het ook eens met @Sjardy .  Dat is idd streng,  maar niemand is boos hier hoor, alleen lieve bezorgdheid ! Het komt helemaal goed met jou lieve @Tartan14  !  😍😍🌝 En: ieder mens maakt fouten en leert er van. Ik weet er alles van, straf kan helpen!  Nu niet leuk maar straks goed. Dikke kus en hug!

Liefs, Tover xxx

Reputatie 7
Badge +9

Ahh dat is fijn lieve @Tartan14 ! Ik heb vertrouwen in je😘

Reputatie 7
Badge +2

Heel goed Tartan. Mooi dat je dit zegt. Slaap lekker op tijd en nogmaals veel succes en kracht en discipline gewenst! Ik zet voor jou speciaal een wens in mijn profiel. 

Lieve groetjes, Sjardy, 14 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi Hoi  lieve allemaal, ik doe het even net als Tover  XD :  @SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer  @tim16  @Jippiieeee  @Tover01  @Sjardy  @Jesse08  @ItsJustMe@Wees Jezelf Bij Noah  @Natureflower @Anoniemxv  en @Banaantjeeee  en hopelijk vergeet ik niemand!!!   heeel lief dat jullie zo mee leven! Echt heel erg bedankt! Het gaat goed komen, ik wil dat en doe dat! 😎😉 en dat komt ook door jullie support hier!

Groetjes liefs Tartan X😘😘

@Tartan14 ik leess t nu pas maar dankjewelllll

Reputatie 7
Badge +14

hey @Jippiieeee  het is niet dat ik in Tartan zijn plaats wil praten maar hij heeft een paar dagen straf, dus hij reageert niet snel op je antwoord. de reden staat hierboven wel. Sorry Tartan dat ik dit doe maar anders denken mensen misschien dat je niet reageert op hun 😊 vandaar. Liefs, Tover xxx

Reputatie 7
Badge +4

ooowww sorry @Tover01 dat wist ik niett

Reageer