Vraag

Transgender zijn ziekte?

  • 12 July 2023
  • 93 reacties
  • 1132 Bekeken

Reputatie 3
Badge +3

Hoi, ik denk dus dat transgender zijn een ziekte is, ik heb totaal geen hekel aan transgenders en ik accepteer ze ook maar ik ben er oprecht van overtuigd dat genderdysforie een ziekte is, ik ken zelfs iemand in het echt die spijt kreeg van z'n transitie en op het internet zijn er ook steeds meer mensen te zien die eerst transgender waren en na hun transitie heel veel spijt kregen er is zelfs een vrouw uit engeland die al heel vroeg in transitie ging ze was nog erg jong en zij klaagde die mensen aan omdat ze ook spijt kreeg en vind dat ze veel te snel al met je in transitie willen het zou kunnen dat hier mensen op het forum zijn die dit niet zouden waarderen als ze dit lezen maar iedereen verdiend vrijheid van meningsuiting dus ik ook, ik denk oprecht dat genderdysforie een mentale stoornis is.


93 reacties

Reputatie 3
Badge +3

Het heeft geen zin om hier verder mee te gaan vlgs mij. Sjammetje heeft het perfect verwoord. En ik zie ook dat de TO alles wat niet in zijn straatje past weg kukelt als propaganda en niet waar, en al die onbewezen onwetenschappelijke bedenksels die die zelf presenteert, als volkomen acceptabel, waar en onomstreden ziet. De wereld op z'n kop.  Ik zie de reden van dit topic dan ook niet. Je stelt iets als vraag, verwerpt daarna alle behalve je eigen (dun tot niet onderbouwde) antwoorden en blijft je medemens zinloos wegzetten als ziek of gestoord. Plaatst ze daarmee buiten je ideale wereldbeeld blijkbaar. Doen regimes ook vaak, iedereen die maar iets uit de pas loopt van hun smalle visie wordt uit het sociale leven verwijderd. Hetzij door ze botweg gevangen te zetten, of........door ze ziek te verklaren en alsnog 'op te bergen'.  Ik proef hier ook zoiets. Best griezelig. En waarom? Omdat ze 'anders' zijn. Laat iedereen toch met rust en stop met dat gebrandmerk! 

Groet, Tartan 

Helemaal niet goed verwoord want sjammetje noemt bemoeien een ziekte maar doet het zelf ook nu

Volgens mij bemoeit Sjammetje zich niet met hoe iemand mag leven en of dat ziek is, maar zegt ze dat juist dat bemoeien ziekelijk is. Dat ze dat in een reactie op een stelling zegt is geen bemoeien want dat zou ingrijpend zijn, en een mening grijpt niet in in andermans zijn. Zeker niet in dit geval.  Dus geen eerlijke repliek van je. Verder on topic je geeft nergens een goed onderbouwd antwoord op en komt ook niet met bewijs. Slechts gissingen en veronderstellingen. Jammer. Ik zet voor mezelf ook hier een slot op omdat ik het gevoel heb dat je je motivatie haalt uit iets heel anders dan een normale respectvolle uitwisseling van gedachten. Ik stop hier nu. 

Dat is wel bemoeien, de definitie van bemoeien is als je je inlaat op iets waar je niks mee te maken hebt, en dat is wat sjammetje deed, ze had hier niks mee temaken maar komt hier toch in deze topic om bemoeien ziekelijk te noemen. Dat is bemoeien tartan

Reputatie 7
Badge +4

Sjonge wat gaat dit scheef. Wat is het doel Ruben? Waarom doe je zo akelig tegen mensen die je niet eens kent? Je doet echt naar, provoceert, zit mensen op hun mening uit te dagen en geen enkel antwoord krijgt respect behalve je eigen. Waarom doe je dit? Je doet mensen pijn en zet ze weg als ziek. Kom op, doe gewoon aardig, wees een vriend en help mensen. Dat is voor jezelf ook veel fijner! 

Maiskolfje 

Reputatie 7
Badge +7

Je weet half niet hoe kwetsend je topic voor mensen die nog twijfelen over z'n/haar/they gender zijn hé? Jij zit nu te beweren dat het een ziekte is terwijl sommigen fu*****g onzeker over zichzelf zijn omdat ze niet weten wat hun gender is. Dat vind ik zo triest. Houd gewoon rekening met anderen! Wat schiet je ermee op als iedereen boos op je is? Ik weet goed dat @Tartan13 en @Sjammetje heel geduldige, sociale en lieve mensen zijn. Ik heb hun nog nooit zo gezien. Wat wil je? Dat je gelijk hebt?

Banaantje (Ik heb mijn bericht een beetje aangepast:))

Reputatie 7
Badge +7

Hoi.

Ik zal je even uit de droom helpen, aangezien je van alles vindt, maar geen werkelijke onderzoek blijkt gedaan te hebben.

In transgender hersenen blijkt dat iemand die vrouw is geboren maar man voelt, meer lijkt op het brein van een man, dan dat van een vrouw. Hetzelfde andersom. Dit is wat het ongemak met men’s geslacht veroorzaakt en dat is wat we gender dysforie noemen. 

Waarom is dit geen ziekte? Omdat dit een zeer logische reactie van een mens is. Als we jouw brein met mindset en al in dat van een vrouw plaatsen (ik ga er vanuit dat je een jongen bent) zou jij je daarom ook ongemakkelijk voelen. Tenzij je zelf braaf vindt dat je dat wel kan hebben, dat brengt ons tot de volgende feiten:

Gender dysforie is altijd gelinkt aan transgender zijn, maar transgender zijn is niet altijd gelinkt aan gender dysforie. Dit komt omdat zoals ik net zei, sommige mensen beter tegen een stootje kunnen dan een ander. Niet iedereen voelt dus die ongemak die we als gender dysforie kennen. Dit maakt ze nog steeds transgender, omdat tegenover dysforie, gender euforie staat. Hierbij kun je nagaan dat dit het tegenovergestelde is. Iemand die dus bijvoorbeeld vrouwelijk is geboren, maar hersenen heeft die meer op dat van een man lijken, niet perse ongemak hoeven te voelen, maar wel op hun gemak zijn met een mannelijke levensstijl. 

Dan wat betreft transitie spijt, dit vind ik een heel raar argument. Spijt van transitie komt vrij weinig voor. Het lijkt alleen veel voor te komen omdat dit soort artikels massief wordt gedeeld voor transfobische argumenten. Zoals jouw topic dus eigenlijk, want wist je dat je met dit voorbeeld juist het feit alleen maar bevestigd dat gender dysforie geen ziekte is? Mensen die transgender zijn moeten namelijk vaak even uitvogelen wat ze nou voelen, menselijke emoties zijn namelijk erg ingewikkeld. Je hebt dat vast wel eens gekend uit liefdesgevoelens die je niet kon peilen, of in situaties waarin je niet wist of je boos of verdrietig moest zijn, of als iemand je vraagt hoe je je voelt, en je het eigenlijk zelf niet weet. Deze mensen hebben dus hetzelfde en kunnen soms te snel er van uit gaan dat die ongemak is wat ze voelen, terwijl het niet blijkt. Dit bevestigd dus dat zo’n gevoel, gender dysforie, geen ziekte is die vast te stellen is. Snap je?

Als laatste wil ik je nog meegeven dat hoe respectvol ik dit probeer uit te leggen als iemand die transgender is, ik het jammer vind dat je “vind” dat iets een feit is. Dat klinkt zelf ook niet lekker, toch? Zo kun je ook niet ontkennen dat menstruaties geen ziektes zijn, en dat kanker wel een ziekte is. Je kunt niet “vinden” dat iets dat bevestigd is als een gevoel, een ziekte is, je kunt niet “vinden” dat iets dat wél als ziekte wordt vastgesteld geen ziekte is. Tenzij jij een dokter bent en onderzoek doet naar iets waar nog weinig over bekend is, kun je feiten niet bepalen. 

Ik hoop inderdaad dat “niets tegen transgender zijn hebben” jouw werkelijke intentie is, anders zou dit in principe dus een vrij ignorante discriminerende uitspraak zijn. 

Reputatie 7
Badge +7

 

Over dat transgender zijn een '’ziekte'’ is.

Er staat niet per se dat het een ziekte is maar het blijkt dat ongeveer 80% van de jongeren die genderdysforie ervaart dat het vanzelf weer weggaat, dat is toch wel deels een indicatie dat het een mentale stoornis is, zeker de mensen die spijt kregen van hun transitie in andere landen andere mensen aanklagen omdat ze mensen te vroeg laten beginnen met hun transitie, die mensen die spijt ervan kregen beweren dat ze eigenlijk toen gewoon ziek in hun hoofden waren,

 

https://www.wyniasweek.nl/bart-jan-spruyt-stop-de-nieuwe-transgenderwet/

 

Nee Ruben, dat is je brein dat je ontwikkeld en leert met gevoelens om te gaan. 

Daarnaast kan je transgender zijn zonder gender dysforie, zolang je dat wat daar tegenover staat hebt, gender euforie. Transgender zijn gaat niet om het hebben en behouden van die ongemak die we kennen als dysforie, want al gaat het weg, heb je het nog steeds vroeger gehad, en je voelt nog steeds euforie. 

Sommige mensen die geen last meer van dysforie hebben kunnen dus inderdaad de keuze maken om terug te keren, of als hun geboortegeslacht te blijven. Dan zou je kunnen zeggen dat ze “niet meer” transgender zijn, ze zullen nog steeds hun hersenen zo hebben zoals ik heb uitgelegd in de reactie die nog gecontroleerd moet worden, maar dan hebben ze gewoon geen last meer van die ongemak en geen motieven voor transitie. 

 

Als tweede, als je het feit erbij haalt dat sommige kinderen er “uit groeien”, bevestig je dan zelf niet dat het geen ziekte is? Ziektes groei je niet uit. Chronische en neurologische aandoeningen kun je uitgroeien, maar volgens jou is dit “mentaal”. En mentale stoornissen waar iemand mee geboren is, (zou dus gender dysforie zijn, aangezien het hersen feitje) groei je niet uit.

Reputatie 7
Badge +7

Hey,

Ehmm, oké… Maar wat is nu de vraag precies? En je hebt inderdaad vrijheid van meningsuiting, maar wij ook, dus als we het er niet mee eens zijn, mogen we dat ook laten weten. Dat je het effe weet, als mensen er tegen in gaan! 

Ajuus!

Dit is geen mening. Of iets een ziekte is is een feit, vind je zelf ook niet? Dit is dus eigenlijk discriminatie uitting, waar die geen recht op heeft

Reputatie 7
Badge +7

Dit is wel erg transfobisch. Transgender zijn is geen ziekte. 

Hoe weet jij dat het geen ziekte is? En hoe is dit transfobisch? Een foob is dat je bang bent voor iets en ik ben niet bang voor transgenders

Ook dit is niet waar, dit is weer een feit die je niet hebt begrepen…

Fobie is het tegenovergestelde van Fiel. Iets wat fiel is heeft aantrekking tot welk woord er ook maar voor staat. Denk aan een cel die hydrofiele is, die trekt zich tot aan aan water. Maar ook in andere zinnen, zoals een pedofiel. Dat woord ken je volgensmij wel.

Een foob is dus het tegenovergestelde, dit is afkeur van iets. Dit hoeft niet zo zeer angst te zijn, maar zie je vaak in woorden van angsten, omdat angst, nouja, ook een afkeur naar iets is, toch? En denk nu aan dat zelfde celletje, die kan misschien deels hydrofiel zijn, waardoor het celletje waar de stof in zit, uiteindelijk niet helemaal in het water mengt. De stoffen blijven uit elkaar. Dit is dus afkeur in de zin van cellen en stoffen. Nu kun je begrijpen dat iemand die transgender zijn fout op een bepaalde manier vind, dus transfoob is. Ze keuren het af in de zin van sociaal.

Reputatie 6
Badge +4

Beste allemaal,

 

We zien dat de emoties in deze discussie hoog oplopen! Dat is begrijpelijk maar we vragen toch van jullie om elkaars mening te respecteren, hoe moeilijk dat misschien ook is.

En verder willen we jullie ook vragen om niet off-topic te gaan. Dus niet opeens een discussie over het klimaat beginnen of over de betekenis van bemoeien.  Veel succes en hopelijk ook veel plezier.

 

Groetjes,

Britta van de Kindertelefoon

Reputatie 3
Badge +3

Sjonge wat gaat dit scheef. Wat is het doel Ruben? Waarom doe je zo akelig tegen mensen die je niet eens kent? Je doet echt naar, provoceert, zit mensen op hun mening uit te dagen en geen enkel antwoord krijgt respect behalve je eigen. Waarom doe je dit? Je doet mensen pijn en zet ze weg als ziek. Kom op, doe gewoon aardig, wees een vriend en help mensen. Dat is voor jezelf ook veel fijner! 

Maiskolfje 

Ik help mensen ook in het echte leven maar ik begrijp je punt van deze comment niet? Ik ga niet de waarheid niet vertellen als ik mensen ermee pijn doe want stiekem weten we toch allemaal wel dat het een mentale stoornis is.

Reputatie 3
Badge +3

Dit is wel erg transfobisch. Transgender zijn is geen ziekte. 

Hoe weet jij dat het geen ziekte is? En hoe is dit transfobisch? Een foob is dat je bang bent voor iets en ik ben niet bang voor transgenders

Ook dit is niet waar, dit is weer een feit die je niet hebt begrepen…

Fobie is het tegenovergestelde van Fiel. Iets wat fiel is heeft aantrekking tot welk woord er ook maar voor staat. Denk aan een cel die hydrofiele is, die trekt zich tot aan aan water. Maar ook in andere zinnen, zoals een pedofiel. Dat woord ken je volgensmij wel.

Een foob is dus het tegenovergestelde, dit is afkeur van iets. Dit hoeft niet zo zeer angst te zijn, maar zie je vaak in woorden van angsten, omdat angst, nouja, ook een afkeur naar iets is, toch? En denk nu aan dat zelfde celletje, die kan misschien deels hydrofiel zijn, waardoor het celletje waar de stof in zit, uiteindelijk niet helemaal in het water mengt. De stoffen blijven uit elkaar. Dit is dus afkeur in de zin van cellen en stoffen. Nu kun je begrijpen dat iemand die transgender zijn fout op een bepaalde manier vind, dus transfoob is. Ze keuren het af in de zin van sociaal.

Dit klopt wel maar ook dat heb ik niet, ik heb totaal geen afkeur aan transgenders alleen dat neemt nog steeds niet weg dat het geen mentale stoornis is.

Reputatie 3
Badge +3

Hey,

Ehmm, oké… Maar wat is nu de vraag precies? En je hebt inderdaad vrijheid van meningsuiting, maar wij ook, dus als we het er niet mee eens zijn, mogen we dat ook laten weten. Dat je het effe weet, als mensen er tegen in gaan! 

Ajuus!

Dit is geen mening. Of iets een ziekte is is een feit, vind je zelf ook niet? Dit is dus eigenlijk discriminatie uitting, waar die geen recht op heeft

Hoe kun je checken dat transgender zijn geen ziekte is? Niet dus, en dit is geen discriminatie uiting maar de harde waarheid vertellen, en volgens jou heb ik daar vervolgens geen recht op.

Reputatie 3
Badge +3

 

Over dat transgender zijn een '’ziekte'’ is.

Er staat niet per se dat het een ziekte is maar het blijkt dat ongeveer 80% van de jongeren die genderdysforie ervaart dat het vanzelf weer weggaat, dat is toch wel deels een indicatie dat het een mentale stoornis is, zeker de mensen die spijt kregen van hun transitie in andere landen andere mensen aanklagen omdat ze mensen te vroeg laten beginnen met hun transitie, die mensen die spijt ervan kregen beweren dat ze eigenlijk toen gewoon ziek in hun hoofden waren,

 

https://www.wyniasweek.nl/bart-jan-spruyt-stop-de-nieuwe-transgenderwet/

 

Nee Ruben, dat is je brein dat je ontwikkeld en leert met gevoelens om te gaan. 

Daarnaast kan je transgender zijn zonder gender dysforie, zolang je dat wat daar tegenover staat hebt, gender euforie. Transgender zijn gaat niet om het hebben en behouden van die ongemak die we kennen als dysforie, want al gaat het weg, heb je het nog steeds vroeger gehad, en je voelt nog steeds euforie. 

Sommige mensen die geen last meer van dysforie hebben kunnen dus inderdaad de keuze maken om terug te keren, of als hun geboortegeslacht te blijven. Dan zou je kunnen zeggen dat ze “niet meer” transgender zijn, ze zullen nog steeds hun hersenen zo hebben zoals ik heb uitgelegd in de reactie die nog gecontroleerd moet worden, maar dan hebben ze gewoon geen last meer van die ongemak en geen motieven voor transitie. 

 

Als tweede, als je het feit erbij haalt dat sommige kinderen er “uit groeien”, bevestig je dan zelf niet dat het geen ziekte is? Ziektes groei je niet uit. Chronische en neurologische aandoeningen kun je uitgroeien, maar volgens jou is dit “mentaal”. En mentale stoornissen waar iemand mee geboren is, (zou dus gender dysforie zijn, aangezien het hersen feitje) groei je niet uit.

Gender dysforie wordt vaak uitgegroeid, bij 80% en de meesten worden er niet mee geboren maar daarbij gebeurt het op latere leeftijd

Reputatie 3
Badge +3

Hoi.

Ik zal je even uit de droom helpen, aangezien je van alles vindt, maar geen werkelijke onderzoek blijkt gedaan te hebben.

In transgender hersenen blijkt dat iemand die vrouw is geboren maar man voelt, meer lijkt op het brein van een man, dan dat van een vrouw. Hetzelfde andersom. Dit is wat het ongemak met men’s geslacht veroorzaakt en dat is wat we gender dysforie noemen. 

Waarom is dit geen ziekte? Omdat dit een zeer logische reactie van een mens is. Als we jouw brein met mindset en al in dat van een vrouw plaatsen (ik ga er vanuit dat je een jongen bent) zou jij je daarom ook ongemakkelijk voelen. Tenzij je zelf braaf vindt dat je dat wel kan hebben, dat brengt ons tot de volgende feiten:

Gender dysforie is altijd gelinkt aan transgender zijn, maar transgender zijn is niet altijd gelinkt aan gender dysforie. Dit komt omdat zoals ik net zei, sommige mensen beter tegen een stootje kunnen dan een ander. Niet iedereen voelt dus die ongemak die we als gender dysforie kennen. Dit maakt ze nog steeds transgender, omdat tegenover dysforie, gender euforie staat. Hierbij kun je nagaan dat dit het tegenovergestelde is. Iemand die dus bijvoorbeeld vrouwelijk is geboren, maar hersenen heeft die meer op dat van een man lijken, niet perse ongemak hoeven te voelen, maar wel op hun gemak zijn met een mannelijke levensstijl. 

Dan wat betreft transitie spijt, dit vind ik een heel raar argument. Spijt van transitie komt vrij weinig voor. Het lijkt alleen veel voor te komen omdat dit soort artikels massief wordt gedeeld voor transfobische argumenten. Zoals jouw topic dus eigenlijk, want wist je dat je met dit voorbeeld juist het feit alleen maar bevestigd dat gender dysforie geen ziekte is? Mensen die transgender zijn moeten namelijk vaak even uitvogelen wat ze nou voelen, menselijke emoties zijn namelijk erg ingewikkeld. Je hebt dat vast wel eens gekend uit liefdesgevoelens die je niet kon peilen, of in situaties waarin je niet wist of je boos of verdrietig moest zijn, of als iemand je vraagt hoe je je voelt, en je het eigenlijk zelf niet weet. Deze mensen hebben dus hetzelfde en kunnen soms te snel er van uit gaan dat die ongemak is wat ze voelen, terwijl het niet blijkt. Dit bevestigd dus dat zo’n gevoel, gender dysforie, geen ziekte is die vast te stellen is. Snap je?

Als laatste wil ik je nog meegeven dat hoe respectvol ik dit probeer uit te leggen als iemand die transgender is, ik het jammer vind dat je “vind” dat iets een feit is. Dat klinkt zelf ook niet lekker, toch? Zo kun je ook niet ontkennen dat menstruaties geen ziektes zijn, en dat kanker wel een ziekte is. Je kunt niet “vinden” dat iets dat bevestigd is als een gevoel, een ziekte is, je kunt niet “vinden” dat iets dat wél als ziekte wordt vastgesteld geen ziekte is. Tenzij jij een dokter bent en onderzoek doet naar iets waar nog weinig over bekend is, kun je feiten niet bepalen. 

Ik hoop inderdaad dat “niets tegen transgender zijn hebben” jouw werkelijke intentie is, anders zou dit in principe dus een vrij ignorante discriminerende uitspraak zijn. 

Nou dan zijn we er uit toch, een mannen brein in een vrouwen lichaam is dan een ziekte en andersom, het hoort niet net zoals dat er een klein aantal mensen zijn die worden geboren zonder benen, mensen horen geboren te worden met 2 benen in plaats van zonder. We zijn er dus uit.👍

Reputatie 3
Badge +3

Je weet half niet hoe kwetsend je topic voor mensen die nog twijfelen over z'n/haar/they gender zijn hé? Jij zit nu te beweren dat het een ziekte is terwijl sommigen fu*****g onzeker over zichzelf zijn omdat ze niet weten wat hun gender is. Dat vind ik zo triest. Houd gewoon rekening met anderen! Wat schiet je ermee op als iedereen boos op je is? Ik weet goed dat @Tartan13 en @Sjammetje heel geduldige, sociale en lieve mensen zijn. Ik heb hun nog nooit zo gezien. Wat wil je? Dat je gelijk hebt?

Banaantje (Ik heb mijn bericht een beetje aangepast:))

Sorry voor als ik die mensen kwets want dat vind ik ook niet per se tof, maar ik ga niet de waarheid niet meer vertellen puur omdat ik mensen hun gevoelens aan het kwetsen ben als ik wel de waarheid vertel.

Hey,

Ehmm, oké… Maar wat is nu de vraag precies? En je hebt inderdaad vrijheid van meningsuiting, maar wij ook, dus als we het er niet mee eens zijn, mogen we dat ook laten weten. Dat je het effe weet, als mensen er tegen in gaan! 

Ajuus!

Dit is geen mening. Of iets een ziekte is is een feit, vind je zelf ook niet? Dit is dus eigenlijk discriminatie uitting, waar die geen recht op heeft

Hoe kun je checken dat transgender zijn geen ziekte is? Niet dus, en dit is geen discriminatie uiting maar de harde waarheid vertellen, en volgens jou heb ik daar vervolgens geen recht op.

Misschien bij de mac gaan werken, dan kan je Ruttes collega worden, kunnen jullie samen controle houden over de burgers      (hamburgers). Just a joke, no hate!

Je hebt recht op een mening, ik vind niet dat je recht heb op het verdraaien van feiten.

 

Maar ik ga me hier niet meer mee bemoeien. Wil nog wel vragen of je trots bent op jezelf? Je hebt mensen pijn gedaan en zelfs (bijna) weggejaagd! Oja, reageer hier a.u.b niet meer op! Ik heb persoonlijk geen zin een een waarschuwing….

 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Ruben09 ,

 

 

bedankt nog voor jouw reactie op mijn reactie t.w

 

voor diegenen die willen weten waarop de TS heeft gereageerd, die kunnen bovenstaande linkje even aan klikken

 

Ik heb het nu gelezen en hier heb ik wel echt wat aan, het klopt dat als je iets zoekt dat je het dan vaker tegenkomt en als je een bepaalde mening zoekt dat er steeds meer filmpjes komen die dan diezelfde mening bevestigen,

 

dankjewel, voor jouw reactie en dat je er dus meer inzicht in hebt gekregen hoe het internet ook kan werken

 

maar ik vind het toch zorgelijk rondom die transgenders, volgens mij zijn de zelfmoord cijfers rondom transgenders ook heel hoog

 

ik ken die cijfers niet en heb me er ook niet in verdiept, maar iedereen die zelfmoord pleegt is er eentje teveel en we moeten er alles aan proberen te doen om te voorkomen dat het zover komt.

‘Heel hoog’ is wel redelijk abstract, als je begrijpt wat ik bedoel

 

en ik ken letterlijk niet 1 maar 3 mensen persoonlijk die vroeger trans waren maar nu niet meer. Dus ik denk toch dat die 80% wel kan kloppen.

ik heb geen reden om te twijfelen dat jij daadwerkelijk 3 mensen kent die vroeger trans waren en nu niet meer, maar om dan de conclusie te trekken dat die 80% dan wel klopt, vind ik wel een beetje 'gevaarlijk’.

Misschien is 80% wel waar voor de mensen die jij kent, maar ik zou dan op basis daarvan niet de conclusie durven trekken dat het voor ‘alle transgenders’ zou gelden.

Ik zelf zou dan wel op zoek gaan naar andere bronnen en ook checken hoe betrouwbaar die bronnen zijn.

 

Ik zou graag een voorbeeld geven van iets wat ik en tijdje geleden met een vriend heb meegemaakt en ja, KT, dit is echt on-topic omdat het gaat over welke bronnen je wel en welke bronnen je misschien niet of iig niet klakkeloos kan en mag vertrouwen.

Volgens mij kan iedereen hier iets van opsteken. Ik heb dat zelf ook gedaan.

Het is niet bedoeld om iemands mening te veranderen, maar eerder om iedereen te helpen zijn mening goed te kunnen onderbouwen met betrouwbare bronnen.

Het is dus niet alleen bedoeld om anderen, maar zeker ook mijzelf, aan het denken te zetten en kritisch te zijn en te blijven op wat ik post.

Anyway, de discussie met die vriend van mij ging over de kleur van auto's. Dat lijkt niks met dit topic te maken te hebben, maar het checken en noemen van bronnen heeft hier wel alles mee te maken en is dus on-topic.

Mijn vriend zei dat de helft van de auto's in Nederland paars is. Ik begon te lachen en zei, ‘wat heb jij gedronken, ik kan me niet eens herinneren dat ik ooit een paarse auto heb gezien.’

Hij op zijn beurt zei ‘dat kan ik me niet voorstellen, want het barst van de paarse auto's. Alleen al in mij in straat staan er 3 paarse auto's en verder nog een gele en een crème kleurige en helemaal geen grijze, blauwe en zwarte, waarvan ze beweren dat er heel veel van zijn…. Misschien is niet precies de helft paars in heel Nederland, maar wel zo ongeveer bijna.’

Nou ja, ik dacht als hij het zegt, hij heeft het zelf gezien. Misschien is het wel waar en ondertussen herinnerde ik me dat ik toch ook wel eens een paarse auto had gezien.

Maar de helft van alle auto's in Nederland, dat leek mij niet waar kunnen zijn.

Ik ging dus zelf maar op zoek en vond deze site:

een site van het CBS

https://longreads.cbs.nl/nederland-in-cijfers-2022/wat-voor-kleur-heeft-onze-auto/

 maar ik weet niet of ik die kan vertrouwen, want één bron is geen bron, zeggen ze toch vaak.  Dus ik zoek verder en vind ook deze site:

https://bynco.com/nl/blog/wat-zijn-de-meest-voorkomende-autokleuren-in-nederland

Dus ik denk, nu kan ik mijn vriend wel overtuigen, maar nee, hij stuurt mij het volgende terug:

 

‘die laatste site die je stuurde is raar, want kijk maar’

https://uploads-eu-west-1.insided.com/kindertelefoon-nl/attachment/dbbd8cbf-f37e-4a7b-9a6b-3e6afac74600.png

bij grijs staat een zwart balkje, bij zwart een zilver balkje, bij zilver een grijs balkje, bij blauw een beige, bij neutraal een rode en bij rood een blauwe….daar klopt echt niks van…

dus ja, dat was mij nog niet eerder opgevallen, maar ik vond het ook wel raar. Dat kon ik niet ontkennen.

Over die site van het CBS zei hij dat de overheid je alles wil doen geloven, dus ja, daar begon ik ook ineens over te twijfelen, ook al was ik het niet eens met hem dat de overheid zo is, maar toch…misschien had ie wel gelijk, maar waarom zag ik dan zelf bijna geen paarse auto's...misschien omdat ik in een gedeelte van Nederland woon, waarvan half Nederland toch al denkt dat wij bij België horen, was dat het? Dat moest het wel zijn. We hebben hier ook geen treinen, dus 'wij’ zijn anders als de rest van Nederland.

Toen stuurde hij ook nog dit plaatje:

https://uploads-eu-west-1.insided.com/kindertelefoon-nl/attachment/81d7f20e-95a1-443e-861b-0cc444450710.png

nou ja, daar staat dus gewoon op ’meest verkochte autokleur ter wereld’ en een plaatje van een paarse auto. Tsja, daar had ik niet veel tegen in te brengen,

Mijn vriend leek overal een antwoord op te hebben en ik leek geen reden te hebben om er aan te twijfelen. Hij was mijn vriend, dus waarom zou ik die niet kunnen vertrouwen.

Of was er toch een reden?

 

Ik ben dus het hele artikel gaan lezen die bij dat plaatje met die paarse auto hoorde en daaruit bleek helemaal niet dat paars de meest verkochte kleur is, maar er stond:

Chemieconcern BASF heeft uitgezocht wat wereldwijd de populairste exterieurkleuren van nieuwe auto’s zijn. De verrassing is dat er steeds meer bijzondere kleuren bijkomen, zoals bijvoorbeeld ‘violet’. Bij de top 3 is het al jaren stuivertje wisselen tussen zwart, wit en grijs.

https://www.ad.nl/auto/dit-is-nu-de-meest-verkochte-autokleur-ter-wereld~ab1dbe50/

Ze hadden er een plaatje van een paarse auto bijgedaan, omdat er steeds meer bijzondere kleuren bijkomen, zoals bijvoorbeeld 'violet'. Dus ik werd eigenlijk voor de gek gehouden…..in dit geval was het redelijk onschuldig en was het misschien geen opzet om mensen voor de gek te houden, zeker ook omdat in de tekst duidelijk stond welke kleur het meest verkocht werd, maar het kan natuurlijk sommige mensen wel goed uitkomen om mensen een beetje op het verkeerde been te zetten….

Nu ik dat weet, kijk ik wel beter uit de volgende keer.

 

Over dat andere plaatje met die 'verkeerde kleur balkjes’ wil ik ook nog wel iets zeggen. Het is natuurlijk wel raar dat de kleuren van de balkjes niet overeenkomen met de genoemde kleuren van de auto's, maar dat kan ook gewoon een foutje zijn geweest in de opmaak en dat wil niet gelijk zeggen dat de cijfers dan ook fout en onbetrouwbaar zijn. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat iemand die er belang bij heeft dat ik ga twijfelen aan die site dit misbruikt. Mijn vriend had er alle belang bij om die site in twijfel te trekken, omdat daar helemaal niks te vinden is over dat er heel veel paarse auto's zijn.

 

Hmm, ik moet dus zelf gewoon altijd kritisch zijn en misschien moet ik ook nog eens nadenken over mijn vrienden…

Nou ja, dat was dus wat ik even wilde vertellen.

Het is dus voor jezelf altijd belangrijk dat je je verhaal kunt onderbouwen met betrouwbare bronnen. Dus, doe er je voordeel mee.

Ik zeg hiermee dus niet dat anderen onbetrouwbare bronnen gebruiken, maar zelf ben ik wel blij dat mijn ogen geopend zijn. Het voorkomt een hoop discussie.

Iedereen mag natuurlijk zijn eigen mening hebben, maar het is wel fijn als je op basis van feiten een discussie kunt voeren en daarnaast mag iedereen zijn persoonlijke smaak hebben. Zelf ben ik niet zo weg van paarse auto's, maar mijn vriend vindt ze geweldig en ondertussen hebben wij ons 'meningsverschilletje’ allang bijgelegd. Hij zag ook wel in dat niet alles wat hij mij schreef 100% waar was. We kunnen er nu om lachen en ‘we zijn het eens over dat we het niet eens zijn’ dat paarse auto's de mooiste kleur hebben die je kunt bedenken.

Sommige modellen vind ik in paars toch wel mooi, dat moet ik ook wel toegeven 😉

ik kan en mag hem niet alleen ongelijk geven, ik moet zelf ook een beetje water bij de wijn doen als ik het niet helemaal goed heb gezegd. Het moet ook niet te persoonlijk worden. Leven en laten leven🙂

 

Fijne dag nog iedereen.

In Nederland (iig bij ons thuis) is het zonnetje net doorgebroken (de kou is uit de lucht 😅) na af en toe een regenbui, dus ik heb goede hoop voor de rest van de dag. Hier in Frankrijk is het al een hele dag zon 🌞

Strakjes lekker de bbq aan en genieten van al het lekkers samen met de mensen die me lief zijn. Dat wens ik jullie ook allemaal.

 

Morgen een nieuwe dag en nieuwe kansen.

Nu is het weer aan anderen om te reageren of niet….ach, wat is wijsheid.

 

Ik ben vanaf 18.29 uur lekker America's Got Talent op RTL5 op aan 't nemen….

vanavond terugkijken,  ff wat anders aan mijn hoofd en kijken wie er een leuke act heeft….ik hoop wel dat er een paar leuke jongens bij zijn 😂 ja, I know, smaken verschillen 🙃 voor jullie hoop ik dat er ook iemand bij zit die jullie leuk vinden

 

Gr. MickeyMouse 😃

@MickeyMouse 

 

Reputatie 7
Badge +4

Hey, @Ruben09  een ziekte is een bactiere of een tumor etc. En een aandoening een fout in de genen.

 

En transgender is geen van beiden

 

Groetjes, 

@Ann0 

Who cares hoe zoiets “heet”? What do you care?  Laat iedereen mooi leven. Top priority: als je maar gelukkig bent! Ik vind het niet ziek  en iedereen die anders is is geweldig want iedereen is namelijk anders dan jij en ik ben weer anders dan jij etcetera you know. Dan is dus iedereen ziek? Als jij dat ziek wilt noemen en daarbij een of andere publiciteitsgeile dude als jouw god ziet, prima, maar dan mag ik dàt op mijn beurt ook wel ziek vinden. Live and let live !

Omg, living in the matrix? Really dude?  Grow up !

Reageer