Beantwoord

Hulp om snijden



Toon eerste bericht

711 reacties

Hey!

 

Waarom word je hier bang van? Ik vind het idd geen gekke gedachte dat dit genoeg redenen zijn om je in ieder geval tijdelijk ergens anders onder te brengen. Jouw thuissituatie is namelijk niet goed voor je.

Ik word er bang van omdat ik nooit had gedacht dat dit ooit zou gebeuren. Dat mijn ouders ooit 'slecht' voor me zouden zijn. Ik weet niet.

 

Ik vind dat je het voor altijd geheim mag houden als je dat wil. Ik vind gewoon niet dat iemand het recht heeft om jou hiertoe te dwingen. Misschien worden ze wel boos, maar ze reageren sowieso niet zoals je zou willen. Misschien reageren ze later wel beter, als die systeemtherapie werkt. Idk, het is jouw keuze. Je weet hoe ik er in sta. Ik wil je verder niet ompraten ofzo. Ik wil dat je doet wat voor jou goed voelt.

Ik weet dat je me niet om wilt praten. Om eerlijk te zijn had ik niet gedacht dat er nog een andere optie zou zijn. Vandaar dat ik heel erg graag jouw kijk erop wil zien. Je zegt dat het jouw ouders onnodig leed heeft veroorzaakt. Mag ik vragen hoe hun reactie was? Dat is namelijk een ding waar ik heel erg bang voor ben. Mijn theorie is (van wat ik van jouw verhaal weet probeert je moeder zo begripvol mogelijk te zijn en heb ik een positieve mening over haar gevormd) dat als jouw ouders al slecht reageren die van mij helemaal door het lint gaan. Ik weet niet of jij dat onredelijk vindt, maar oké.

 

Als je ziek bent en niet naar school kan, moet je gewoon niet gaan, ook al dwingen je ouders je. Laat ook maar aan hen zien dat het niet lukt…

Oké, spijbelen dus. Ik laat het zien. Ik kom niet uit bed en als ze vragen of ik kom reageer ik niet of begin ik te woelen en te schoppen. Meestal eindigt het ook in huilen, maar ja. 

 

ik vind zo als pin dat jou situatie niet goed is voor jou moeten ze toch kijken wat het beste voor jou is. 

Daar zijn zij het dus niet mee eens. Dat mijn situatie ernstig genoeg is. Ze willen dat ik gewoon thuis blijf.

 

als je zelf niet vaak genoeg aan de bel gaat trekken dan gaan ze pas in overweging als het duidelijk mis is gegaan. 

Ja, dat ben ik ook aan het doen. Vertellen dat mijn ouders me steeds in crisis brengen. 

 

Ik heb zojuist even gekeken en kan niet echt veel begeleid wonen voor jongeren vinden eerlijk gezegd. Dan zijn er ook nog een aantal eisen. Voor wat ik kan vinden moet je minstens 17 of 18 jaar zijn (en ik ben nog 16). Daarnaast moet je gedragsproblemen hebben. Heb ik gedragsproblemen? Volgens mij niet.

Ik ben sinds vrijdag ook fysiek ziek. Het gaat dus echt gewéldig. Ik probeer wel wat aan school te doen, maar mijn concentratie is 0 en mijn perfectionisme werkt me echt heel erg tegen. Na een uurtje geef ik het dan op. Mijn ouders zeggen ook meestal dat ik maar gewoon de volgende dag moet proberen en mezelf niet onder druk moet zetten. Gister niet, toen kwamen ze met allerlei suggesties: mijn boek voor laten lezen, me laten overhoren, paracetamol nemen ( ik kan geen pillen slikken en als ik keelpijn heb wil ik het dus niet eens proberen ), met zout gorgelen, iets eten (ik had al een beetje oorlog in mijn hoofd en totaal geen eetlust, dus wilde ik niets eten omdat ik geen zin had in nog meer oorlog). Dus toen werden ze boos, omdat ik alles weigerde en niets wilde proberen. Dat ik niet zo zielig moest gaan zitten doen en gewoon moest gaan proberen. Ze begonnen ook te schreeuwen omdat ik niet naar beneden wilde komen. Toen was ik uiteindelijk gekomen en kreeg ik een hele preek. Uiteindelijk kwam het er op neer dat ik niks meer mocht verplaatsen (toetsen) en dat ik serieus moest nadenken om een VMBO-diploma te halen en dan maar te gaan werken. Toen was ik er dus echt helemaal klaar mee, maar ik mocht niet naar boven. Dus moest ik mijn telefoon inleveren (ik was namelijk gewoon naar boven gegaan). Ik was eigenlijk van plan dat ding kapot te smijten, maar mijn vader was al naar boven gekomen en toen heb ik het alleen voor zijn voeten gegooid. Vervolgens was ik van plan om weg te lopen. Maar goed, waar naartoe? Ik dacht aan Clay, want daar zouden ze me niet gaan zoeken (ze woont nogal ver weg, vandaar. Echter was dit ook het grote nadeel, ik zou 8 uur moeten lopen. ) dat werd hem dus niet. Uiteindelijk heb ik gewoon boos op mijn kamer gezeten en letterlijk niks uitgevoerd. Mijn vader is naar boven gekomen. Ik zat ineengedoken op de bank en hij wilde me aanraken (aaien, knuffelen), maar dat wilde ik niet. Ik heb gezegd dat hij van me af moest blijven, maar dat deed hij niet, dus begon ik te schoppen. Dat wilde hij juist, want dan liet ik mijn gezicht zien, dus ging hij expres door. Toen ben ik helemaal in het hoekje van de bank gekropen en was ik echt heel erg pissig. Hij heeft een tijdje tegen me gepraat, maar ik reageerde niet. Hij ging weg en kwam later weer terug omdat hij dacht dat ik had geroepen. Hij wilde me weer aanraken, dus ik begon te schreeuwen en te schoppen. Toen zei hij dat ik maar naar beneden moest komen zodat ik iemand kon bellen die me wel mocht aanraken. Nou, ik was er helemaal klaar mee. 

Eh ja en nu zitten we hier. In de stress voor mijn presentatie (donderdag, heb nog niks af) en toets (maandag, slecht geleerd, maar heb er inmiddels een beetje vrede mee dat ik hem ga verprutsen) van komende week (die zijn beide voor mijn schoolexamen) en dan heb ik op dinsdag en donderdag nog een natuurkunde en een wiskunde toets die ik in moet halen van de toetsweek. Gaat echt top dit, geweldig.

Groetjes,

Anoniempje

hey 

 

ik vind zo als pin dat jou situatie niet goed is voor jou moeten ze toch kijken wat het beste voor jou is. 

uit mijn ervaring willen ze je niet het huis uit zetten tot het echt mis gaat. want het gaat bij organisaties en gemeentes alleen maar om geld. 

als je zelf niet vaak genoeg aan de bel gaat trekken dan gaan ze pas in overweging als het duidelijk mis is gegaan. 

 

dat kan ik uit ervaring zeggen want het is zo bij mij een bij mijn broer gegaan ze wouden pas iets doen als ze het niet meer kunnen negeren

ik zeg niet dat het perse ook bij jou moet gaan maar bij mij ging het zo. en ik wil niet dat het bij jou ook ze ver moet komen.  

 

groetjes blue

Hm, daar word ik een beetje bang van. Dus het feit dat mijn ouders vaak degenen zijn die mij, weliswaar onbedoeld, in crisis brengen zorgt ervoor dat het gerechtvaardigd is om mij tijdelijk ergens anders te laten wonen?

Waarom word je hier bang van? Ik vind het idd geen gekke gedachte dat dit genoeg redenen zijn om je in ieder geval tijdelijk ergens anders onder te brengen. Jouw thuissituatie is namelijk niet goed voor je.

 

Ik vind dat je het voor altijd geheim mag houden als je dat wil. Ik vind gewoon niet dat iemand het recht heeft om jou hiertoe te dwingen. Misschien worden ze wel boos, maar ze reageren sowieso niet zoals je zou willen. Misschien reageren ze later wel beter, als die systeemtherapie werkt. Idk, het is jouw keuze. Je weet hoe ik er in sta. Ik wil je verder niet ompraten ofzo. Ik wil dat je doet wat voor jou goed voelt.

 

Als je ziek bent en niet naar school kan, moet je gewoon niet gaan, ook al dwingen je ouders je. Laat ook maar aan hen zien dat het niet lukt…

 

Gr. Pin

Hey!

Hm, daar word ik een beetje bang van. Dus het feit dat mijn ouders vaak degenen zijn die mij, weliswaar onbedoeld, in crisis brengen zorgt ervoor dat het gerechtvaardigd is om mij tijdelijk ergens anders te laten wonen?

Ik snap heel erg goed wat jij bedoelt. Om eerlijk te zijn had ik er zo nog niet over nagedacht. Wel vraag ik me af of je vindt dat ik het ze niet ooit zal moeten vertellen en of dat nou erger of minder erg zou zijn? Dan is het wel minder vers, maar dan zullen ze juist heel boos worden dat ik het ze destijds niet heb verteld. Denk je niet?

Oh nee, we hebben het al meerdere keren over mijn ouders gehad. Ze heeft zelf ook gezegd dat ik er niet ga komen zonder systeemtherapie, maar ze kan er zelf geen invloed op uitoefenen.

Ja, nou, verzuimen tot ik een ons weeg, graag, alleen mijn ouders tolereren dat niet. Als ik een toets heb moet en zal ik naar school toe gaan. Moet ik dan maar gaan spijbelen? Niet echt mijn stijl om eerlijk te zijn.

Groetjes, 

Anoniempje

Hey,

Ik denk dat het in ieder geval ernstig genoeg is dat je tijdelijk ergens anders zou wonen.

Ik word echt boos als ik zo hoor dat je denkt dat je het aan je ouders moet vertellen. Die keuze is ooit voor mij gemaakt en tot op de dag van vandaag ben ik daar ontzettend boos om. Als je het niet wil, zou ik dus uitzoeken wat er gebeurt en wat Sara dan gaat doen.

Hmm, systeemtherapie zou pas over 3 weken gebeuren. Da's kut. Misschien is dit een onderwerp waar je vaker met Sara over kan praten? Dan ziet ze misschien beter dat het echt niet gaat en worden er misschien andere dingen mogelijk.

Qua school, misschien moet je dan maar gewoon blijven verzuimen en toets blijven skippen als het niet lukt. Dan zien je ouders tenminste dat het nodig is en misschien komt het dan tot een level dat school verplicht is er een leerplichtambtenaar bij te halen.

Gr. Pin

Hey!

Hm, maar ik heb niet het gevoel dat mijn situatie ernstig genoeg is om apart te wonen. Denken jullie van wel dan?

Op zich wil ik het wel vertellen, maar ik vind het nu zo vers. Ik zie liever dat ik over een paar jaar zeg dat ik ooit eens een poging heb gedaan. Maar ik denk niet dat dat mag. Als ik ga weigeren gaat ze er waarschijnlijk allemaal toeters en bellen bij halen.

Eh bieden ze hulp? Op dit moment niet. Ik krijg wel systeemtherapie (over het systeem in je gezin), maar dat begint pas over 3 weken ofzo. Dan moeten ze eerst nog ons gezin in beeld krijgen en dan pas kunnen we daar aan de slag. En dat wordt hel, dat weet ik nu al.

Ja, nou, daar zou dan dus een leerplichtambtnaar naar moeten kijken, maar dat willen mijn ouders dus niet hè. 

 

Groetjes,

Anoniempje

Hey,

Ik loop een beetje achter, dus ga wat dingen skippen. 

Sara wil dat je van die poging aan je ouders vertelt, maar je hoeft het niet te vertellen als je dat niet wil. Ik weet niet precies wat de regels zijn, maar ik denk dat ze het niet aan je ouders mag vertellen en jij het ook niet hoeft te vertellen. Als je het niet wil vertellen, wil ik je aanraden om hier met Sara over te praten. Mijn oude psycholoog heeft het simpelweg aan mijn ouders verteld, van mijn pogingen. Daar was ik het absoluut niet mee eens en dat heeft veel leed veroorzaakt.

Ze willen je niet weghalen bij je ouders, je moet het met hen oplossen. Bieden ze je dan wel hulp om dat te doen? 

Over school, als je het aangepaste schema niet redt, dan red je het niet. Misschien is het dan verstandig om eens te kijken of er andere maatregelen getroffen kunnen worden, waardoor het wèl haalbaar wordt.

Gr. Pin

hey

 

Nou, echt waar, met alle liefde: haal me hier weg!

ehhh ik ben op een manier gaan regelen terwijl het niet mocht van de organisatie die ik had. ik heb zelf met de wijk choases contact gezocht. en via hun kan je kijken of er een mogelijkheid is dat je zo kan kijken of je uit huis kan. in een pleeggezin, groep, kamer training, gezins huis. die mogelijkheden heb je zwz die ik bij de naam ken. 

 

Ik snap die hele kerel soms echt niet.

ik denk dat er ook iets in zijn leven speelt waardoor hij vager is geworden. 

 

Bedankt, de toekomst ziet er niet bepaald rooskleurig uit

is de toekomst dan blauw kleurig? zegt iemand die groen aan heeft 😂 (geen zorgen dit heb ik pas aan sinds dat ik thuis ben dus het blijft anoniem) 

ik zou het zwz niet roos kleurig willen hebben. dan is het leven ook saai 😉

ik snap dat de toekomst zwart is of nou ja ik kan niet eens over morgen "zien" 

 

maar fijn om te weten dat ik jullie nog heb.

ik zou er altijd voor je zijn. misschien niet altijd met een snelle reactie of überhaupt een reactie. maar ik denk toch echt elke dag aan je en hoop altijd dat je een beetje een oke dag hebt… zelfs als ik me slecht voel hoop ik dat jij, pin en een aantal andere formurs zich goed voelen. 

zelfs als pin, fleur, rick, clay (,hannah) en ik niet kunnen luisteren of reageren. wees dan bewust we zijn er altijd voor je 💙. je ziet ons niet maar we zitten bij je hard 💙

 

pin mag ik dit ook namens jou zeggen?

 

Als ik tenminste de energie op kan brengen om mijn verhaal iedere keer uit te typen…

zelfs als je alleen het woordje kut of crisis typt kunnen wij waarschijnlijk al een tekst(je) schrijven om je te steunen

 

groetjes blue 

Hey!

 

weet je wat je opvalt van de laatste tijd je raakt telken ik een crisis als je thuis bent. kan je niet alles je Sara iets beter kent gaan kijken of eventueel ergens anders wonen beter voor jou kan zijn? iets anders dan een opname bedoel ik dan. het is alleen een idee. als het je niks lijkt hoeft het niet he! 

Nou, echt waar, met alle liefde: haal me hier weg! Het ding is alleen dat het niet mag. Ik moet het met mijn ouders 'oplossen'... Dus eh ja?

 

eh het kan idd pijn doen dat hij er niet meer van schrikt maar het is toch ook fijn!?! want dan raakt hij niet meer in paniek. 

Eh, nou... Dan vraagt hij wel wat Sara heeft gezegd en dan verwacht hij dat ik het vandaag nog aan mijn ouders moet vertellen. Dan vertel ik dat mijn gewicht gemonitord moet worden door de huisarts (preventief) en dan verwacht hij dat ik al onder het minimum zit. Ik snap die hele kerel soms echt niet.

 

 

Toen zei ik dat ik met rust gelaten wilde worden en warempel, een kwartier later was ik weer zo goed als rustig.

misschien hebben je ouders er wat van geleerd dat  je ook ff met rust moeten laten. 

Ik hoop het, maar ben bang van niet…

 

 

(had ik dat al verteld?),

toen ik deze zin las zij ik perongelijk hard op ja. 

Haha, oeps!

 

 

Be prepared?

ff google vertaler er bij gepakt 🙈 ja ik kan gewoon geen Engels. 

ik ben er voor je als je binnen kort hier je gevoel kwijt wilt. of weet ik veel wat... je bent veel sterker dan je weet! ik geloof in je dat je het overwint 💪 

Bedankt, de toekomst ziet er niet bepaald rooskleurig uit, maar fijn om te weten dat ik jullie nog heb. Als ik tenminste de energie op kan brengen om mijn verhaal iedere keer uit te typen…

Groetjes,

Anoniempje

 

hey 

 

weet je wat je opvalt van de laatste tijd je raakt telken ik een crisis als je thuis bent. kan je niet alles je Sara iets beter kent gaan kijken of eventueel ergens anders wonen beter voor jou kan zijn? iets anders dan een opname bedoel ik dan. het is alleen een idee. als het je niks lijkt hoeft het niet he! 

nu ga ik op jou reactie reageren hoor!

 

 

eh het kan idd pijn doen dat hij er niet meer van schrikt maar het is toch ook fijn!?! want dan raakt hij niet meer in paniek. 

 

Toen zei ik dat ik met rust gelaten wilde worden en warempel, een kwartier later was ik weer zo goed als rustig.

misschien hebben je ouders er wat van geleerd dat  je ook ff met rust moeten laten. 

en dat aanraken begrijp ik! ik moet ook niet aan geraakt worden als ik me slecht voel…

 

Help?!

ik kan je niet helpen met school zaken daar ben je pin voor nodig 😉

 

(had ik dat al verteld?),

toen ik deze zin las zij ik perongelijk hard op ja. 

 

Suggesties?

noop 😂 nee sorry. mijn ouders weten niet eens dat ik depressief ben laat staan over bijna pogingen 

 

Be prepared?

ff google vertaler er bij gepakt 🙈 ja ik kan gewoon geen Engels. 

ik ben er voor je als je binnen kort hier je gevoel kwijt wilt. of weet ik veel wat... je bent veel sterker dan je weet! ik geloof in je dat je het overwint 💪 

 

groetjes blue 

Hey!

Nou, ik heb het Rick vandaag gevraagd en hij zei dat hij gewoon niet verbaasd was omdat ik vaker met slecht nieuws kom. Dus eh ja, die doet een beetje pijn?

Gister ben ik niet naar school gegaan en in de avond heb ik een pittig lange crisis gehad. Het kwam er op neer dat ik niet wilde trainen (voel me zowel fysiek als mentaal niet lekker) en mijn moeder daar heel erg boos om werd. Dus toen raakte ik in crisis. Vervolgens kwam mijn vader thuis en vond het zielig dat ik in crisis zat en begon me aan te raken (wat ik niet prettig vind en dat heb ik ook laten merken) en hij bleef maar doorgaan met vragen of hij iets kon doen en waarom ik in crisis zat. Toen werd mijn moeder erbij gehaald en toen hield ik het al helemaal niet meer. Mijn ouders bleven maar doorgaan met vragen stellen en ze wilden maar niet stoppen, waardoor het alleen maar erger werd. Op een gegeven moment vroegen ze of ze iemand moesten bellen (ja wie dan? Het is 9 uur in de avond, dan is alleen Rick bereikbaar) of dat ze de huisarts moesten bellen. 

Toen zei ik dat ik met rust gelaten wilde worden en warempel, een kwartier later was ik weer zo goed als rustig.

Alleen ik heb de hele week door die crises niet kunnen leren en vanwege een gebrek aan energie kon ik het ook niet opbrengen om te douchen. Dus vanochtend werd ik wakker en kon ik mezelf er niet toe zetten om uit bed te komen en mijn toets scheikunde in te halen. Maar mijn ouders werden helemaal pissig en zeiden dat ik moest gaan. Dus ik heb Rick gemaild dat ik de toets niet ging maken en ben toen gaan douchen en ben naar school gegaan. Gelukkig had Rick er wel begrip voor, maar nu voel ik me toch weer klote dat ik die toets niet heb gemaakt. We hadden het er nog over of het een geldige reden was en dat was het eigenlijk niet, maar hij begreep het wel en vond het daarom wel een geldige reden... 

Op school was er niet veel te doen. Vanwege de Romereis zijn veel leerlingen niet aanwezig en nu ook nog die stakingen erbij zorgt ervoor dat het erg rustig is op school. Ik ben wel nog naar mijn mentor geweest om het over die toets scheikunde te hebben en toen hebben we afgesproken dat ik de boekopdracht (die ik vandaag in moest leveren) morgen inlever en dat ik dan het schoolexamen geschiedenis maandag maak. Vind ik op zich wel prettig, want ik kan niet eeuwig uit blijven stellen. Echter moet ik dinsdag natuurkunde inhalen, heb ik donderdag een presentatie literatuurgeschiedenis (schoolexamen, en ik ben echt nergens, bovendien is het persoon waarmee ik samenwerk ook niet geweldig) en moet ik donderdag wiskunde inhalen. Help?!

Vervolgens had ik een afspraak met Sara en heb ik haar de brief voorgelezen. Ze vond het een mooie brief en begreep goed dat ik het gevoel had klem te zitten. Ze wist echter niet of ze me kon helpen. De stichting mag geen contact opnemen met school (had ik dat al verteld?), dus gaan ze met mijn ouders praten in de hoop dat zij dan toch een gesprek willen. Dit alles gaat echter heel erg lang duren, maar gelukkig zei Sara dat ze dat wist en dat we iets anders moesten bedenken als het niet snel genoeg gebeurde. Dan heb ik haar ook nog verteld over de poging. Ze ging er voor de rest niks mee doen, maar vond het wel belangrijk dat ik het mijn ouders ga vertellen. Alleen hoe ga ik dat doen? Daar mocht ik nog even over nadenken. Suggesties?

Ik merk nu dat ik op een punt ben dat ik het moeilijk vind om iedereen alles te vertellen, niet omdat ik het niet wil, maar omdat het zo veel is. Ik ben dus bang dat ik nu de klap ga krijgen vanwege het feit dat ik niet meer met Rick mag praten, dus ja? Be prepared?

Groetjes,

Anoniempje

hey 

 

ehm ik denk dat Rick er even moeite had om het door te laten dringen of het kan zijn dat hij zelf ergens mee zat of zo als ik bij iemand heb mee gemaakt. hij kan ook proberen te doen als of er niks is zo dat het er niet is. snap je?

 

in iedergeval aan hem laten weten hoe Sara reageerde. nee sorry das flouw.

 

ehm eh ik heb geen flouw idee eerlijk gezegd. gewoon lezen en veder niks 🤷‍♂️

 

sorry ik wilde reageren maar ik kan zelf ook nooit met mailtjes die zo zijn iets mee. en met school kan ik ook niet helpen want ik geef me zelf huiswerk en heel af en toe krijg ik iets kleins... 

 

groetjes blue 

 

Hey!

Nou, hij heeft toch een mailtje gestuurd hoor.

Beste Anoniempje,

 

Zou je mij misschien kunnen laten weten hoe Sara reageerde nadat je het haar vertelt?

Laat haar alsjeblieft ook de brief lezen die je mij hebt laten lezen en probeer haar te vertellen waarom je die brief hebt geschreven (de aanleiding).

 

Misschien dat ik maandag te onverschillig/rustig reageerde, ik vind het echt heel erg wat je geprobeerd hebt en ik realiseerde me later pas op welke dag dat was.

Ik zie dat je vandaag op ziek staat. Hou alsjeblieft vol, (mijn naam).

Tot morgen in de les (dan staak ik nog niet).

 

Met vriendelijke groet,

Rick

 

Wat in godsnaam moet ik hier nou mee?

Groetjes,

Anoniempje 

Hey!

Ja, ik heb het verteld van de poging. Nee, dat wist hij nog niet.

Ja, maar altijd als hij niet weet wat hij moet zeggen stuurt hij achteraf een mailtje nadat hij er over nagedacht heeft. En dat heeft hij dus niet gedaan. 

Gister in de les vroeg hij iets en ik beantwoordde de vraag verkeerd, het was duidelijk dat het niet goed met me ging, maar hij bleef doorgaan met het stellen van de vraag en toen raakte ik bijna in paniek. Ik snap echt niks van die man.

Ik heb met Sara gebeld. De stichting kan niet zelfstandig contact opnemen met school, daar hebben ze geen toestemming voor. Nu ga ik donderdag dus met Sara een mail schrijven naar mijn trajectbegeleidster waarin ik vertel dat ik het belangrijk vind dat dat gesprek plaatsvindt. Dan kan mijn trajectbegeleidster met mijn ouders gaan praten. Wat dus allemaal weer verrektes lang gaat duren. En ik weet ook wel, ik mag blij zijn dat het gaat gebeuren, maar ondertussen zit ik wel zonder iemand met wie ik mijn week kan doornemen, waardoor alles opstapelt en ik me niet beter ga voelen.

Gister ben ik eerder naar huis gegaan omdat ik in de ochtend niet uit bed kwam en mijn vader had gezegd dat ik maar moest bellen als het niet ging. En toen heb ik ook weer crisis gehad doordat mijn moeder boos werd omdat ik de hond niet had uitgelaten. Dus dat was fijn (not). 

Vandaag ben ik thuisgebleven, maar morgen en overmorgen moet ik weer toetsen inhalen, dus dan gaat dat niet. Maar goed, voor die toetsen heb ik weer nauwelijks geleerd en die kan ik dan ook weer lekker gaan verprutsen.

Ik moet ook nog allemaal opdrachten inleveren en ik weet dat het eigenlijk allemaal niet gaat, maar ik weet niet goed bij wie ik dat aan moet geven. Ik wil niet weer naar mijn mentor toe gaan omdat mijn rooster alweer aangepast moet worden. Bah, ik haat dit.

Groetjes,

Anoniempje

Ik had iets getypt. Nu is het weg. Podverdikkie.

 

Wat heb je Rick verteld? Van je poging? Ik dacht dat je hem dat al had verteld, maar blijkbaar heb ik dat dan zelf bedacht 🤔

Ik denk idd ook dat hij niet echt wist wat hij moest zeggen. Het is niet niks wat je hebt verteld.

 

Hoe ging het met het telefoontje met Sara?

Reputatie 2
Badge +1

hi, ik heb mezelf ook gesneden, en ik ben al bijna 1 jaar clean.

ik werd gedwongen om et aan mn ouders te vertellen van school omdat e er achter waren gekomen via iemand heel lang verhaal. mijn ouders schrokken wel heel erg, maar werden totaal niet boos of iets, maar wilden me alleen maar helpen. mn moeder heeft litteken creme gekocht wat goed heeft geholpen om mezelf te voorkomen om het nog een keer te doen. ik sneed mezelf met scharen, scherpe sleutels, etc. wat ik heb gedaan is alles waarmee ik me zou kunnen pijn doen weg gedaan, dat je niet de neiging krijgt om het weer te doen. ik had een vriendin die me had gebruikt in heel veel manieren (negatief) en ik heb al mijn contact met haar verbroken omdat zij de oorzaak van dit alles was. wat ik in jouw geval zou doen is al het contact verbreken (on en offline) met mensen die je gebruiken/dingen laten doen die je niet wilt. ook zou ik het maar aan een paar mensen vertellen dat je ermee gaat stoppen, zodat niet iedereen zich er mee gaat bemoeien. ik heb het aan mn ouders, mentor, toendertijds vriendje, 2 vriendinnen verteld en dat was het. 

 

in iedergeval moet je gewoon doen wat jouw blij maakt en jezelf niet confronteren met wat jou vertrietig maakt. 

 

ik hoop dat je hier wat aan hebt xx

hey

 

wat goed dat je het aan Sara gaat vertellen. 

 

en ja wat rick nu doet is denk ik juist een soort schild wat hij op zet om niet geraakt te kunnen worden want zo ver ik me kan herinneren mogen jullie eigenlijk niet praten... 

 

ik zou het toch nog een keer aan kaarten dat je niet alleen durft uit te laten. ik snap het, ik durf mijn lievelings hobby niet meer te doen omdat ik dan ook alleen naar buiten moet. dus er gaat 2x in de week iemand mee naar buiten van af geen flouw idee. 

 

groetjes blue

Hey!

Ben ik weer hoor…

Vandaag heb ik het aan Rick verteld. Hij was eerst vergeten dat ik hem iets moest vertellen en Fleur zei dat ik hem toen maar initiatief moest laten tonen, maar ik was te zenuwachtig en heb het toen maar zelf gedaan. Hij bleef heel rustig en ja, het leek hem niet veel te schelen ofzo. Hij zei wel dat het ernstiger was dan hij had gedacht, maar dat was het dan ook. Ik heb zelfs gezegd: 'Volgende keer beter.' Ook daar geen reactie op.

Dus eh dit helpt niet echt met mijn suïcidaliteit, want nu denk ik ook nog: zie je, het kan niemand wat schelen als je doodgaat.

Ook vroegen mijn ouders vandaag of ik de hond uit ging laten. Ik zei nee. Ze vroegen waarom, maar ik klapte dicht. Ik heb 1,5 week geleden al aangegeven dat ik mezelf niet vertrouw en daarom de hond niet uit wil laten, maar ze lijken het te zijn vergeten. En nu wil/durf ik het niet meer te zeggen.

Morgen werkt Sara weer, dus dan krijgt ze mijn sms'je waarin ik vraag of ze me wil bellen. Dat vind ik heel erg eng, want eigenlijk moet ik dan van iedereen vertellen over de poging.

Groetjes,

Anoniempje

Hey,

Wat kut dat dat gesprek niet doorgaat. Hopelijk krijg je op een andere manier toch een gesprek.

Gr. Pin

hey

 

Rick wil niet de regels overtreden en de gesprekjes 'stiekem' doen, hij is van mening dat het wel bij zal trekken en het dan weer wel mag.

vervelend dat hij het niet wilt doen als het mag.  

dit komt me stiekem heel erg bekend voor... ik heb dat dus ook met een docent we willen graag praten maar dat mag niet van school. 

 

Ik heb hem niet kunnen vertellen van de poging, iets wat ik wel wilde doen, maar waarvan ik dus niet weet of het slim is om te zeggen. Hij is nu wel nieuwsgierig naar wat het is. 

als hij het graag wilt weten moet je het hem misschien toch wel vertellen

 

Dus dat ga ik straks doen. 

hou je ons op de hoogte? 

 

Of nou ja, 'ze ging het proberen'.

proberen is beter dan een nee 🤷‍♂️ wel fijn dat ze het geheim houd dat je met Rick praat

 

groetjes blue

Hey!

Nou, het gesprek zit erop. Ik was heel erg gespannen, maar het was wel oké. Ik heb mijn knuffel gehaald.

Mijn vader heeft hem dus afgelopen maandag gebeld en verteld dat ik niet meer met hem mag praten. Hij heeft gezegd dat hij het daar niet mee eens is. 

Rick wil niet de regels overtreden en de gesprekjes 'stiekem' doen, hij is van mening dat het wel bij zal trekken en het dan weer wel mag.

Ik heb hem de brief laten lezen en hij vindt het belangrijk dat mensen het lezen.

Ik heb hem niet kunnen vertellen van de poging, iets wat ik wel wilde doen, maar waarvan ik dus niet weet of het slim is om te zeggen. Hij is nu wel nieuwsgierig naar wat het is. 

Het gesprek met de leerplichtambtenaar en de hele rambam gaat niet door, omdat mijn ouders het niet willen. Nu moet ik dus met mijn behandelaar contact opnemen en zo proberen om alsnog een gesprek te krijgen (dan zonder leerplichtambtenaar). Dus dat ga ik straks doen. 

Mijn mentor heeft ons (Rick en mij) zien praten, maar heeft gezegd dat ze er niks van zal zeggen en ze 'niks gezien heeft',  dat vind ik wel lief van d'r. Ook heb ik gevraagd of ze, als er een gesprek komt, het van me over wil nemen als het me niet lukt en dat wilde ze wel. Of nou ja, 'ze ging het proberen'.

Groetjes,

Anoniempje

Hey,

De brief klinkt goed!

Ik zou gwn de knuffel halen als je 'm wil. 

Ik zou verder ook eerder zijn tegenover Rick en 'm gewoon vertellen wat jij hem wil vertellen.

Gr. Pin

hey 

 

de brief beoordelen laat ik aan pin over. dat is niet 1 van mijn beste kanten haha.  

 

ik zou zeggen als je geen knuffel wilt ga je ook niet om een knuffel vragen. heel stom maar als het je niet helpt dan moet je het ook gewoon niet doen. ik wil ook alleen knuffels van mijn vrienden als ik er 1 nodig heb (niet zo vaak haha). 

 

ik denk dat je gewoon eerlijk moet zijn want als je iets gaat verzwijgen heeft hij dat waarschijnlijk door en gaat hij zich juist zorgen maken. of het zo is weet ik niet maar ik ga ff van uit.  

ik zou hem het idd laten lezen. 

veel succes met het gesprekje! 

 

groetjes blue

Hey!

Nou, ik denk dat het af is. Ik heb Clay nog om feedback gevraagd en een aantal aanpassinkjes gemaakt.

Hier komt ‘ie:

Beste mensen,

Zoals sommigen van jullie wel weten klap ik snel dicht wanneer ik mijn gevoelens probeer te uiten of voor mezelf probeer op te komen. Dit leidt vaak tot frustratie naar mij toe. Daarom heb ik deze brief geschreven om mijn perspectief en mening over de huidige situatie te geven zonder dicht te klappen. Als dit nu toch gebeurt heb ik afgesproken met mijn mentor dat zij mijn brief verder voorleest.

 

Ik zou eerst willen beginnen met een kleine samenvatting:

Toen ik in 2018 heb verteld dat ik aan zelfbeschadiging deed kreeg ik hulp van de orthopedagoog. Zij heeft me uiteindelijk doorverwezen naar de huisarts, waar het proces begon waardoor ik uiteindelijk bij de stichting terecht ben gekomen. Ik voelde me niet meer goed bij de gesprekjes met de orthopedagoog en ben toen op zoek gegaan naar een nieuw persoon om mee te praten. Dit werd mijn mentor van destijds, Clay. Ik voelde me veilig bij haar en had het gevoel dat ik in vertrouwen met haar kon praten. Op het moment dat zij de school verliet, kwam ik erachter dat ik op school toch iemand nodig had om mee te praten. In eerste instantie zou ik bij mijn mentor terecht kunnen, maar bij haar voelde ik geen klik en werd het moeilijker om over persoonlijke dingen te praten. Uiteindelijk kwam ik terecht bij Rick. Bij hem was het vertrouwen meer aanwezig en voelde het weer prettig om over persoonlijke dingen te praten. Vanaf het begin van het schooljaar ging het eigenlijk alleen maar bergafwaarts en begon ik steeds meer na te denken over zelfdoding. Dit werd op een gegeven moment zo erg dat de crisisdienst is gebeld. Na overleg met de zorgcoördinator, mijn trajectbegeleidster, ouders, mijn mentor en Rick is er besloten dat ik met de ambulant begeleidster, (haar naam) zou kijken naar een schoolplanning om ervoor te zorgen dat ik mezelf minder zou belasten met leren. Het ging steeds slechter en uiteindelijk heb ik besloten om mezelf vrijwillig te laten opnemen. Dit heeft mij de verwachte rust geboden. Na de opname kon ik aan de slag met de gesprekken bij psychotherapie, samen met Sara. Toen kwam de toetsweek, waarin mijn suïcidaliteit piekte. Hiervoor heb ik om hulp gevraagd bij mijn vriendin Fleur, Clay, Rick en Sara. Na een heftig gesprek aan de telefoon met Rick, waarin ik vertelde dat ik van plan was een einde aan mijn leven te maken heeft hij aan de bel getrokken, waardoor ik onder andere samen met mijn ouders heb besloten met de toetsweek de stoppen. En nu, een tijdje later, zitten we hier.

Dan zou ik nu graag wat dingen willen uiten die me dwars zitten, maar waar ik op het moment niet op kan reageren, omdat ik dan dichtsla.

Mijn ouders en dan voornamelijk mijn moeder komen zeer direct op mij over. Dit geeft mij een schuldgevoel en maakt mij verdrietig, waardoor ik me nog slechter voel en in paniek raak. Een voorbeeld hiervan is donderdag 16 januari. We zaten met zijn allen aan tafel en waren net klaar met het avondeten. Jullie hadden het over dit gesprek, waar jullie het niet mee eens waren en waarvan jullie vonden dat het indirect mijn schuld was dat dit plaats zou vinden. Mij werd gevraagd of ik wel begreep wat voor een rottijd jullie achter de rug hadden (en nog steeds hebben). Dit gaf mij het gevoel dat ik schuldig was, en ik alleen, aan deze situatie en jullie gevoel. Het zorgde ervoor dat ik in paniek raakte en heel erg veel moest huilen.

Natuurlijk weet ik hoeveel impact deze tijd op jullie heeft gehad. Maar het helpt mij niet als er constant iemand de schuld hiervan moet krijgen of een discussie moet worden gestart. Zoals mijn mentor al eerder heeft gezegd, staat iedereen aan dezelfde kant, iedereen wil mij helpen, alleen lijkt dit niet zo. Wat mij thuis zou helpen is dat wanneer jullie merken dat de emoties hoog oplopen, jullie jezelf van de situatie verwijderen om tot rust te komen, zodat we daarna rustig in gesprek kunnen gaan. Ik wil namelijk wel graag met jullie in gesprek gaan over bepaalde dingen en denk dat dit op deze manier beter zou lukken. Doordat jullie vaak zo direct reageren, klap ik sneller dicht en kan ik mezelf niet verdedigen, waardoor we helemaal niet in gesprek kunnen gaan.

Wanneer ik dichtklap tijdens een gesprek, is dit niet omdat ik boos ben op jullie, maar omdat het mij niet lukt om mijn gevoelens naar jullie uit te spreken. Hierdoor reageren jullie al snel een beetje geïrriteerd en krijg ik het gevoel dat jullie gefrustreerd raken. Ik kan begrijpen dat dit heel lastig is voor jullie, maar het helpt niet om boos te worden of geïrriteerd te raken, dan wordt het alleen maar moeilijker om met mij in gesprek te gaan.

Jullie willen ook niet meer dat ik met Rick praat, dit omdat jullie vinden dat hij het niet aankan en zijn afspraken niet nakomt. Dit geeft mij een verdrietig en beklemmend gevoel en maakt mij heel gefrustreerd. Zeker nu ik hem voor mijn gevoel het hardste nodig heb. Het gebeurde vrij plotseling dat jullie dit vertelden, het kwam voor mij uit het niets en ik heb hierdoor niet het idee dat de gesprekjes met Rick goed afgesloten zijn. Ook vind ik het niet netjes dat jullie dit niet eerst zelf aan hem hebben verteld, maar aan mijn mentor. Eveneens lijkt het alsof de laatste tijd steeds meer positieve dingen van me afgenomen worden, zoals de Romereis, Hannah en nu dus ook Rick. Hierdoor vind ik het extra lastig om positief te denken en positief met dingen om te gaan. Sara heeft mij aangeraden om alle positieve en negatieve dingen die de gesprekken met Rick opleverden tegen elkaar af te wegen. Dat heb ik gedaan en ik kwam hierop uit:

Ik voel me bij hem op mijn gemak en vertrouw hem, dit komt ook deels doordat hij zich in mijn vertrouwde omgeving (school) bevindt, waardoor ik extra open durf te zijn. Hij kan me tot rust brengen doordat hij mijn gebruiksaanwijzing doorheeft. om diezelfde reden ziet hij het als het niet goed met me gaat en weet hij hoe met me om te gaan. Bovendien zie ik hem bijna iedere dag, hij is in de buurt. Als hij niet op school is, is hij van iedereen het vaakst bereikbaar. Voor kleine dingen, zoals iets spannends bij Sara kan ik hem om advies vragen. Bij Clay bijvoorbeeld niet, omdat zij zich niet in mijn directe omgeving bevindt en niet van alles op de hoogte is. Door de wekelijkse gesprekjes is hij dat wel en weet hij het meeste over mij en wat er in mijn leven gebeurt van alle mensen om me heen, waardoor hij me ook het beste kan steunen. Tot slot is hij de enige die mij aanspoort en er dan ook voor zorgt dat ik iets aan mijn ouders vertel wanneer dat nodig is.

Het is niet zonder reden dat ik aan het begin van het schooljaar om de gesprekjes met Rick heb gevraagd. Dit is omdat ik het niet volhield met alleen Clay en Fleur. Nu mag ik dan wel Sara hebben, maar onze band moet nog ontwikkeld worden. Tevens is het in de tussentijd heel erg snel bergafwaarts gegaan, waardoor het alleen maar beter is als ik zo veel mogelijk mensen om me heen heb. Jullie hebben gezegd dat jullie denken dat de gesprekken te veel zijn voor Rick. Echter denk ik toch echt dat hij een volwassen man is die prima voor zichzelf op kan komen. Ik denk dat hij heel goed weet dat hij eerst voor zichzelf moet zorgen en ik pas ergens daarna aan de beurt ben.

Op het moment is de situatie voor mij best chaotisch en onoverzichtelijk. Ik heb het gevoel dat iedereen wel het beste voor me wil, maar iedereen ook een ander idee heeft over wat het beste voor me is. Ik weet zelf ook niet zo goed hoe ik ervoor ga zorgen dat ik me beter ga voelen, maar ben wel bereid om daarachter te komen door met zo veel mogelijk mensen te praten en zo veel mogelijk meningen te horen. Ik ben van plan om deze verschillende meningen met Sara te bespreken en om samen met haar uit te zoeken wat de beste manier is om te handelen en zou het prettig vinden als jullie daar dan ook naar zouden proberen te handelen.

Van school verwacht ik eigenlijk niet veel. Zoals het nu gaat, dat ik de tijd krijg om rustig mijn toetsen in te halen en als ik bij een volgende toetsweek mijn toetsen misschien meer gespreid zou kunnen maken, zou ik dat al heel prettig vinden. Daarnaast zou ik van school willen vragen om rustig aan te doen. Als ik door zou mogen gaan met de gesprekjes met Rick zou ik dat ook heel fijn vinden.

Verder krijg ik het gevoel dat iedereen in discussie gaat met elkaar en tegelijkertijd niet naar elkaar wil luisteren, waardoor de communicatie langs elkaar heen gaat. Deels denk ik dat dit komt doordat er dingen voor anderen worden ingevuld. Als er iets is wat ik heb geleerd over goede communicatie, is het N.I.V.E.A.: Niet Invullen Voor Een Ander. Ik zou het daarom fijn vinden als iedereen zou willen proberen zo min mogelijk voor elkaar in te vullen en om zo goed mogelijk met elkaar te communiceren. Deze discussies zorgen ervoor dat ik veel negatieve energie ervaar, wat ik niet prettig vind.

Ik zou het allereerst fijn vinden als iedereen zo veel mogelijk een stapje terug zou willen doen. Het helpt mij namelijk niet als iedereen heel gespannen en bezorgd is (wat overigens heel normaal en begrijpelijk is), als ik zelf ook al gespannen ben. Het helpt niet om heel overdreven te reageren, dat maakt het voor mij alleen maar erger. Ik snap ook dat het heel erg moeilijk is om dit te doen, maar zou het al heel fijn vinden als jullie het konden proberen. Bovendien denk ik dat het enorm veel zou helpen als iedereen iets meer vertrouwen zou hebben. In elkaar, maar ook in mij. Ik denk namelijk dat ik de afgelopen tijd best goed heb laten zien dat ik in staat ben zelfstandig aan de bel te trekken en om hulp te vragen. Overigens begrijp ik heel goed dat het heel moeilijk is om te zien dat het bergafwaarts gaat, maar er zelf weinig aan te kunnen doen. Ik denk echter dat je niet veel meer kunt doen dan er gewoon voor me te zijn en te accepteren dat iedereen zijn best doet en niemand meer kan doen dan zijn best.

 

Wat ik dus van jullie zou willen vragen is om te proberen zo rustig en begripvol mogelijk met elkaar om te gaan. Om met elkaar te blijven communiceren, ook als het gewoon goed gaat. En vooral om in elkaar (en mij) te vertrouwen.

Bedankt voor het luisteren?

 

Anoniempje

 

Dat is me een aardige brief, maar oké. Wat denken jullie ervan?

Ik ben van plan morgen aan mijn mentor te vragen of ze het voor wil lezen als het me zelf niet lukt.

 

Morgen heb ik dus een gesprekje met Rick en ik ben best zenuwachtig. Ik ben allereerst weer een beetje suïcidaal, dus van knuffelen word ik op het moment niet bepaald blij. Ik vind het alleen vervelend omdat ik de hele week best een knuffel kon gebruiken en nu kan ik er een krijgen en verpest ik het voor mezelf. Jezus, wat kan ik zeiken over een knuffel. Ik weet ook niet zo goed wat voor houding ik aan moet nemen. Moet ik gewoon super eerlijk zijn zoals altijd (maar dan dus ook over de suïcidaliteit), of moet ik naar mijn ouders luisteren en niet te veel persoonlijke dingen vertellen? Ik weet het allemaal niet meer. Moet ik vertellen dat ik een brief heb geschreven? Ik zou het namelijk lullig vinden als we bij dat gesprek zitten en hij van niks weet.  Het liefst zou ik hem ook het stukje over hemzelf willen laten lezen, maar is dat slim?

Groetjes,

Anoniempje

Maakt niet uit. Wat jij fijner vindt om mee te eindigen. 

Reageer