Vraag

Geloven jullie in God?

  • 26 November 2023
  • 45 reacties
  • 430 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo iedereen!

Korte vraag, geloven jullie in God of niet en waarom? Wil mensen graag informeren over dingen die ze niet weten. 

Joe!


45 reacties

Reputatie 5
Badge +1

@Scarred_Owl  Al zullen we nooit precies weten het universum iets precies is ontstaan, we weten dat het uit iets begonnen is, en God (maakt niet uit welke) ook. Ik ben niet gelovig, maar God moest ook ergens beginnen, net zoals jij. En het universum ook. Alles moest beginnen met iets, al was het maar een insect of een frikandelbroodje. Als mensen geloven dat God alles gemaakt heeft, dat is prima, maar ik heb daar niet de behoefte aan.

 

Al kan de oerknal een relativiteitstheorie waar ik in geloof mijn overtuiging zijn, maar anderen in geloven God.

Reputatie 1
Badge

 

Groetjes liefs Tartan X 

(Even de “Quote” weggehaald, anders wordt het een langdradig stuk tekst)

Wat je hebt geschreven is exact wat ik dus dacht, en wat ik toen ook voorlegde aan een oude (beste) vriend die ik had, die tevens moslim is. Maar dat werd een discussie van niks, ik vroeg dan de hele tijd hoe hij per sé wist wat “goed” en “slecht” was,

Vooral aangezien jij zelf voelt wat goed is, en niemand dat feitelijk gezien weet (voor een ander, of in het algemeen).

Het is (voor mij): ‘dit boekje zegt dit’, ‘dat boekje zegt dat’.

Het zal best dat iemand ooit die werkelijke teksten, die geschreven staan in dat ene boek, werkelijk gezegd heeft. Maar wie zegt dat die van een zogenoemde ‘God’ komen? Is daar wel, zoals Tartan14 al zei,  TASTBAAR, feitelijk bewijs voor en van?

En je kan bepaalde versen, teksten, wel gewoon goed vinden, aangezien je denkt van: ‘Éy, dit is een goede verse’, en dat je dat gewoon ergens op je status neerzet bijvoorbeeld.

Maar je hoeft het (je geloof, overtuigingen e.d.) inderdaad niet elke seconde van de dag aan anderen proberen op te dringen, wat wel is gebeurd tussen een oude vriend van mij en ik.

‘Leef en laat leven’ -Tartan14 paar topics terug, vond ik bijvoorbeeld weer een mooie zin, waar, naar mijn inziens naar geleefd moet worden. Gewoon respect voor elkaar hebben is goed

Ejo

(Ik wou dit even gezegd hebben, sorry als het (deels) off-topic is)
 

Reputatie 5
Badge +3

Hallo @mrnice , er staat in de Bijbel: Want Drie Zijn er die getuigen in de hemel; de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. En Deze drie zijn één.

De Vader en Ik zijn één.

 

Als je nog meer teksten wil weten, of wil weten waar het staat, dan zeg je het maar.

@Scarred_Owl 

Hoe is de oerknal tot stand gekomen? De stoffen die we nu hebben waren er eerst niet. De tijd-ruimte hadden we voor het universum niet, maar juist met ingang van het universum hebben we tijd en ruimte. Ik begrijp wat de oerknal inhoudt en dat is hoe de wetenschap het universum verklaart. Hoe heeft de oerknal dan plaatsgevonde?

Je legt zelf al uit dat alles een begin moet hebben, ook God, maar dat is niet te bevatten. Om domino's te laten vallen heb je een onafhankelijk factor van de domino's nodig die buiten de domino's functioneert. De positie van atheïsten is dat die domino's per toeval is weten te vallen en het universum toevallig is ontstaan. 

Om te vragen 'Wie heeft God gemaakt' is irationeel. Ik leg je uit waarom. Als ik een broer heeft, die in het ziekenhuis ligt, en hij krijgt een kind en ik vraag aan jou is het een jongen of een meisje. Dan zegt jouw instinct, hopelijk, mannen kunnen niet zwanger worden. God is niet gecreeërd want anders zal God 1.0 niet meer God zijn en degene die God creeërde God zijn. 

@tim16 

Ik wilde nog iets zeggen. Mijn leven zal niet veranderen door jouw bekering. Noch zal mijn leven veranderen als je doet wat je nu doet en of je christen wordt. Ik heb gevonden wat ik zocht en ik wil andere er alleen over inlichten. Het is aan dat individu hoe ze mijn informatie aanpakken :)

@ItzJustin 

Als je gelooft dat God bestaat is het enkel voor jou om uit te zoeken of die perceptie van christendom de juiste is of niet. Als God bestaat, en er is een Hemel en Hel, dan zou hij willen dat de boodschap gemakkelijk te bereiken is. Immers zal het onrechtvaardig zijn dat God in het hoekje van de wereld de Waarheid toonde en de rest dan naar Hel zal gaan. Kijk dus bij de grote wereld religies of ze sluiten bij jou perspectief. Verder geef ik je een objectieve criteria waar je simpel mee kan checken of het boek van God kwam of door de mens is geschreven.

1. Het boek moet claimen dat het van God is.

Je gaat niet boeken bestuderen die niet eens zeggen dat ze van God zijn.

2. Het boek moet bewaard gebleven zijn van de tijd van de bron. 

Als de boodschap van God niet bewaard is gebleven weet je niet wat van God is en wat van de mens.

3. Het boek bevat geen externe of interne fouten.

God maakt namelijk geen fouten. Intern is fouten in het boeken. Als er bijv. ergens staat dat iemand ergens 22 jaar is en ergens anders 42 op hetzelfde moment ;) (2 koningen 8:26 en 2 kronieken 2:22)

4. Het boek moet informatie bevatten die niet door de mens geschreven kan worden.

Als ik in een tijd leefde waar geen microscopen en telescopen zijn maar ik toch informatie heb die je enkel met die technologie kan weten. Of voorspellingen over de toekomst of juist informatie over de geschiedenis die ik niet zou kunnen weten in mijn tijd.

Als je deze criteria toepast, houd je maar 1 religie over. Bestudeer je die religie echt goed en je bekeert? Ticket naar Hemel baby

@Andersom 

Perfect. Dit is de enige vers die duidelijk zegt dat die de 3 personen 1 zijn. Dankjewel. Nu zal ik je uitleggen wat het probleem is met dat vers. Open een Bijbel voor de 15e eeuw en je zal geen enkele Bijbel vinden die dit vers bevat. Het is een oude versie die je gebruikt gebaseerd op aangepaste Bijbels. Sinds we oudere Bijbels hebben ontdekt (voor de 15e eeuw) kan je concluderen dat het vers dat jij me gaf een corruptie is door de mens. Als je het niet begrijpt leg ik het uit. Stel dat jij twee Bijbels vindt, eentje uit 1818 en de ander in 25, in de tijd van Jezus. Welke van die twee zal je vertrouwen wanneer beide Bijbels iets anders zeggen? Die van Jezus natuurlijk. 

Dat heb je dus nu ook met deze vers. Dit vers is geïntroduceerd in de 15e eeuw door de mens, terwijl er voor die aanpassing stond:

'Er zijn dus drie getuigen: de Geest, het water en het bloed, en het getuigenis van deze drie is eensluidend'

Dit staat er in de Bijbel die ik thuis heb, de nieuwste versie op basis van de oudste Bijbels die we hebben. De meest betrouwbare Bijbel is dus de nieuwste versie. Als je het nog niet begrijpt, zal ik je aanradden om op te zoeken naar de authenciteit van 1 Johannes 5:7-8 en wat christelijke geleerden, NIET PRIESTERS, hierover te zeggen. Priesters vertellen je dit niet, hebben de kennis niet of zullen je een eigen interpretatie geven

Dit is slechts een van de vele verzen die laat zien dat de Bijbel door de mens door de jaren heen is veranderd. Veel christenen hebben daarom ook het christendom verlaten, puur om deze realiteit van de Bijbel. Ik vertel je trouwens niet verzonnen verhalen, dit kan je gewoon opzoeken. TYP in ' is 1 john 5 7 authentic' en je hebt je antwoord. Ik raad je dan ook aan om dit te doen, want er zijn heel veel dingen die je wss niet weet over je eigen religie.

Joe!

Reputatie 7
Badge +17

Hoe heeft de oerknal dan plaatsgevonde?

 

Dat weten we dus niet. Jij claimed ,zonder enkel bewijs te overleggen, dat het dan maar een god moet zijn. 
 

De positie van atheïsten is dat die domino's per toeval is weten te vallen en het universum toevallig is ontstaan.
 

Onzin. Atheïsme is het ontbreken van een geloof in een god/goden. Niets meer,  niets minder.  Het maakt geen claims. 

Om te vragen 'Wie heeft God gemaakt' is irationeel. Ik leg je uit waarom. Als ik een broer heeft, die in het ziekenhuis ligt, en hij krijgt een kind en ik vraag aan jou is het een jongen of een meisje. Dan zegt jouw instinct, hopelijk, mannen kunnen niet zwanger worden. God is niet gecreeërd want anders zal God 1.0 niet meer God zijn en degene die God creeërde God zijn. 

 

En net vond je nog ALLES  een begin moest hebben. Maar voor jouw god maak je een uitzondering. Zoek eens op wat ‘special pleading’ betekent. Zo heet de drogreden die jij gebruikt. 
 

Ik wilde nog iets zeggen. Mijn leven zal niet veranderen door jouw bekering. Noch zal mijn leven veranderen als je doet wat je nu doet en of je christen wordt. Ik heb gevonden wat ik zocht en ik wil andere er alleen over inlichten. Het is aan dat individu hoe ze mijn informatie aanpakken :)

Same

 

1. Het boek moet claimen dat het van God is.

Dat zegt helemaal niks. Ik kan morgen ook een boek schrijven en claimen dat het van een god is.

2. Het boek moet bewaard gebleven zijn van de tijd van de bron. 

Er zijn geen handschriften van Mohammed. Je moet er dus maar vanuit gaan dat wat opgeschreven is ook daadwerkelijk gezegd is. Daar is geen enkel bewijs voor.

Er zijn ook tig versies van de Arabische koran in omloop https://www.ugr.es/~mreligio/materiales/Green.Samuel_The-different-arabic-versions-of-the-Quran.pdf

3. Het boek bevat geen externe of interne fouten.

De koran staat vol met fouten en tegenstrijdigheden 

https://en.muktomona.com/posts/2008/12-20-quranic-erroneous-science-and-contradictions

4. Het boek moet informatie bevatten die niet door de mens geschreven kan worden.

Dat Mohammed de koran ontving door goddelijke openbaring is een claim waar geen enkel bewijs voor is. 
 

 

Een boek dat zo gevoelig is voor interpretatie en het hebben van de juiste vertaling vind ik niet echt overtuigend. En dan nog, volgens moslims is een vertaling nooit een echte koran. Dan zou ik dus Arabisch moeten leren. Lekker toegankelijk. Als allah mij had willen overtuigen had hij iets beter z’n best moeten doen.

Fijne avond verder.

Reputatie 7
Badge +17

Dit begint alweer een aardig zinloos draadje “ik heb gelijk”te worden. Fijn, maar ik bemoei me er niet meer mee. We hebben nu wel genoeg van dit soort bekerende topics gehad over allerlei onderwerpen waar we dringend van overtuigd moesten worden. Ik zie nog steeds niets nieuws, dus veel succes!

Reputatie 7
Badge +17

Common @Tartan14 W 😅

Moet zeggen dat het soms wel aardig is om er wat dieper op in te gaan, alleen al om er zelf wat van te leren. Ik ben nu iig nog minder overtuigd van de islam dan ik al was.

Maar je hebt helemaal gelijk. Ik zou eigenlijk niet op dit soort bekeringsdrang topics moeten reageren. Het loopt altijd weer uit op een eindeloze welles-nietes discussie. Mijn vorige post was dan ook de laatste inhoudelijke bijdrage in dit topic van mij.

Peace out✌️

Bij deze, @tim16 en @Tartan14  indien je niet wil verder discusiëren wens ik jullie een fijne dag. Een vertaling is idd niet 'de' Quran, maar het is juist de bedoeling dat je het begrijpt dus wordt de Quran daarom vertaald. Moge God jullie begeleiden en mij ook.

Reputatie 5
Badge +3

@mrnice , ik ga het ff checken.

Trouwens, ik wil hier geen bekeringsdrang uitvoeren, want dat werkt toch niets uit. Maar ik zou het fijn vinden als mensen meer over het christendom te weten komen en er interesse in krijgen.

Reputatie 5
Badge +1

@mrnice Laat ik jou eerst een  vraag stellen. Twee vragen eigenlijk. De eerste: Hoe is het universum dan ontstaan?

 

Ik wed dat elk persoon op deze wereld een andere mening zal hebben. Acht miljard mensen zullen nooit dezelfde mening hebben. En over jouw reactie: iemand uit the middle of nowhere die zichzelf beschouwd als God? Nooit gedacht. Al was God een persoon ergens in heel de wereld, zouden er altijd mensen zijn die dezelfde macht wilden hebben. Mensen hebben in een religie precies één of meerdere goden uit te hebben gekozen en juist alleen die te vereren. Hoe het universum precies is ontstaan zullen we nooit weten, niet voor we allemaal met elkaar eens zijn, en die kans is zo goed als nul.

 

En nu de tweede vraag: Hoe is God dan ontstaan?

 

Ik laat deze vraag door jou beantwoorden, ik kan het antwoord denk ik wel raden. Ik kap met deze discussie, dit begint langdradig te worden.

 

Fijne dag verder.

@mrnice Laat ik jou eerst een  vraag stellen. Twee vragen eigenlijk. De eerste: Hoe is het universum dan ontstaan?

God heeft het gemaakt. 

 

En over jouw reactie: iemand uit the middle of nowhere die zichzelf beschouwd als God? Nooit gedacht. Al was God een persoon ergens in heel de wereld, zouden er altijd mensen zijn die dezelfde macht wilden hebben.

God is niet op de aarde, maar ik denk dat ik je verkeerd begrijp. 

En nu de tweede vraag: Hoe is God dan ontstaan?

Als God is gemaakt door iemand dan is God niet meer God. Je zegt ook niet dat een man zwanger wordt. Je stelt een verkeerde vraag, want als God is gemaakt dan is hij niet meer God. Je hebt een onafhankelijke factor nodig en die noemen we God.

 

Ik laat deze vraag door jou beantwoorden, ik kan het antwoord denk ik wel raden. Ik kap met deze discussie, dit begint langdradig te worden.

 

Fijne dag verder.

 

Reputatie 7
Badge +11

Ik denk dat @Scarred_Owl bedoelt: Waar komt hij vandaan? Want als je het bekijkt, alles moet uit iets ontstaan zijn, zelfs goden. Ik heb zelf Grieks, en hun god komt uit de Chaos, het is niet logisch, maar dat is het ook niet als God er altijd al is geweest, geef een logische reden, die ook niet-gelovige kunnen begrijpen alsjeblieft.

 

Liefs,

  1.  

@Natureflower 

Ik quote de Quran Surah 112

Say, "He is Allah, [who is] One,
Allah, the Eternal Refuge.
He neither begets nor is born,
Nor is there to Him any equivalent."

Dit is hoe Allah hemzelf beschrijft. Waar God vandaan komt, dat is een Griekse draai aan theologie. Dat zie je niet in Islam, het is niet dat God bestaat uit chaos of donder of iets.

En als God is gemaakt, wie heeft die God dan weer gemaakt en die daan weer etc. etc. Het is een tegenstrijding met logica om zo'n vraag te stellen, omdat de eerste God dan niet meer God is. 

De mensen die niet in een religie geloven, hebben de wetenschap die op dit moment niet kan verklaren hoe het universum is ontstaan. Dit is omdat ze in een valse aanname leven: Dat alles te verklaren moet zijn met wetenschap of op naturalistische wijze.  

Reputatie 7
Badge +5

@Monkeyboy08 @Scarred_Owl @Aubien Dan heb ik aan jullie alle drie de vervolgvraag; Kan iets uit het niets onstaan? Dan bedoel ik met niets: de afwezigheid van wat dan ook. Geen energie, geen stoffen, geen tijd helemaal niks. Voor @Monkeyboy08  een extra vraagje. Als een religie daadwerkelijk de waarheid is, en je hebt concreet overtuigend bewijs daarvoor, heb je dan wel behoefte om te geloven?

Na mijn mening niet

Reputatie 2
Badge

Hi,

Ik geloof zelf niet in een God of een ander heersend iets. Wel respecteer ik natuurlijk mensen die er wel in geloven, maar zelf zal ik waarschijnlijk nooit gaan geloven. 

Xx, Mave

Reputatie 7
Badge +5

Sorry dat ik het zeg maar god bestaat niet 

Reputatie 6
Badge +3

ik ben atheist . ik bid wel regelmatig, maar dat doe ik om mijn gedachtes te ordenen.  

@mrnice

Als God is gemaakt door iemand dan is God niet meer God.

 

Hoe kan er er god zijn als God niet gemaakt is omdat God dan geen god is

@mrnice

Als God is gemaakt door iemand dan is God niet meer God.

 

Hoe kan er er god zijn als God niet gemaakt is omdat God dan geen god is

God heeft alle kracht en alle wijsheid en alle kennis. Zodra hij gemaakt is door een andere God heb je dat de eerste God niet alle kracht heeft. Het is een paradox, want de eerste God zal alle kracht, maar toch wel 'gemaakt' moet worden. Daarnaast zal je dan weer zeggen door wie de tweede God is ontstaan en de derde en zo kom je in een oneindig lange reeks goden. Vandaar dat God niet gemaakt kan worden, maar er eeuwig was.

Reageer