Vraag

Geloven jullie in God?

  • 26 November 2023
  • 45 reacties
  • 430 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo iedereen!

Korte vraag, geloven jullie in God of niet en waarom? Wil mensen graag informeren over dingen die ze niet weten. 

Joe!


45 reacties

Reputatie 1
Badge

 

Groetjes liefs Tartan X 

(Even de “Quote” weggehaald, anders wordt het een langdradig stuk tekst)

Wat je hebt geschreven is exact wat ik dus dacht, en wat ik toen ook voorlegde aan een oude (beste) vriend die ik had, die tevens moslim is. Maar dat werd een discussie van niks, ik vroeg dan de hele tijd hoe hij per sé wist wat “goed” en “slecht” was,

Vooral aangezien jij zelf voelt wat goed is, en niemand dat feitelijk gezien weet (voor een ander, of in het algemeen).

Het is (voor mij): ‘dit boekje zegt dit’, ‘dat boekje zegt dat’.

Het zal best dat iemand ooit die werkelijke teksten, die geschreven staan in dat ene boek, werkelijk gezegd heeft. Maar wie zegt dat die van een zogenoemde ‘God’ komen? Is daar wel, zoals Tartan14 al zei,  TASTBAAR, feitelijk bewijs voor en van?

En je kan bepaalde versen, teksten, wel gewoon goed vinden, aangezien je denkt van: ‘Éy, dit is een goede verse’, en dat je dat gewoon ergens op je status neerzet bijvoorbeeld.

Maar je hoeft het (je geloof, overtuigingen e.d.) inderdaad niet elke seconde van de dag aan anderen proberen op te dringen, wat wel is gebeurd tussen een oude vriend van mij en ik.

‘Leef en laat leven’ -Tartan14 paar topics terug, vond ik bijvoorbeeld weer een mooie zin, waar, naar mijn inziens naar geleefd moet worden. Gewoon respect voor elkaar hebben is goed

Ejo

(Ik wou dit even gezegd hebben, sorry als het (deels) off-topic is)
 

Reputatie 7
Badge +18

Dit begint alweer een aardig zinloos draadje “ik heb gelijk”te worden. Fijn, maar ik bemoei me er niet meer mee. We hebben nu wel genoeg van dit soort bekerende topics gehad over allerlei onderwerpen waar we dringend van overtuigd moesten worden. Ik zie nog steeds niets nieuws, dus veel succes!

Reputatie 5
Badge +1

Niet dat ik een religie geloof, mijn moeder een broer ook niet. Mijn grootouders zijn wel christelijk. Ik wel respecteer de mensen die in een religie geloven.

Reputatie 5
Badge +1

@mrnice Laat ik jou eerst een  vraag stellen. Twee vragen eigenlijk. De eerste: Hoe is het universum dan ontstaan?

 

Ik wed dat elk persoon op deze wereld een andere mening zal hebben. Acht miljard mensen zullen nooit dezelfde mening hebben. En over jouw reactie: iemand uit the middle of nowhere die zichzelf beschouwd als God? Nooit gedacht. Al was God een persoon ergens in heel de wereld, zouden er altijd mensen zijn die dezelfde macht wilden hebben. Mensen hebben in een religie precies één of meerdere goden uit te hebben gekozen en juist alleen die te vereren. Hoe het universum precies is ontstaan zullen we nooit weten, niet voor we allemaal met elkaar eens zijn, en die kans is zo goed als nul.

 

En nu de tweede vraag: Hoe is God dan ontstaan?

 

Ik laat deze vraag door jou beantwoorden, ik kan het antwoord denk ik wel raden. Ik kap met deze discussie, dit begint langdradig te worden.

 

Fijne dag verder.

Reputatie 7
Badge +11

Ik denk dat @Scarred_Owl bedoelt: Waar komt hij vandaan? Want als je het bekijkt, alles moet uit iets ontstaan zijn, zelfs goden. Ik heb zelf Grieks, en hun god komt uit de Chaos, het is niet logisch, maar dat is het ook niet als God er altijd al is geweest, geef een logische reden, die ook niet-gelovige kunnen begrijpen alsjeblieft.

 

Liefs,

  1.  
Reputatie 7
Badge +17

Laat ik mezelf mijn vraag hervormen. Hoe is het universum ontstaan? 

Wat de exacte oorsprong van het universum is weten we niet. Jij ook niet. Ooit zullen we dat wetenschappelijk kunnen verklaren. Daar hebben we geen religie voor nodig.

 Heb je ooit gehoord van de fouten in de Bijbel?

Ooit gehoord van fouten in de koran?

Soera 86:6-7 Laat de mens beschouwen waaruit hij geschapen werd. Hij is gemaakt uit een vloeistof, ontstaan tussen ruggengraat en de ribben. 

Slaat natuurlijk helemaal nergens op. Sperma ontstaat niet op die plek.

Soera 80:18-19 Waarvan schiep Hij hen? Van een druppel zaad.

In de koran wordt nergens de vrouwelijke eicel genoemd.

Trouwens, al die zogenaamde wetenschappelijke onthullingen in de koran waren in die tijd allang bekend bij de Grieken.

En nu stop ik er echt mee. Doe met deze info wat je wilt. Je gaat nu vast weer komen met een heleboel tegenvragen en beweren dat ik het allemaal beter moet bestuderen. Ik ga er verder niet meer op in want uit ervaringen weet ik dat dat een eindeloze discussie wordt. Zoals ik al zei, jij gaat mij nooit overtuigen en ik jou niet.

@Anoniempjuh ofz 

er zijn ook wel bewijzen dat bijvoorbeeld de evolutie theorie niet waar is. (ik wil trwns niemand het geloof op dringen of negatief overspreken ofz) maar in de grand canyon heb je allemaal laagjes, en de evolutie theorie zegt dat elk laagje ‘miljoenen jaren’ oud is, maar ergens in de grand canyon staat een boom, dwars door al die laagjes heen, een boom kan zeker geen miljoenen jaren overleven… hoe kan dat dan? ik geloof, dat dát met de zondvloed gebeurd is, dat die laagjes er zijn gekomen door de zondvloed.

Dat heeft niks met evolutie te maken maar met geologie.

Hier kun je meer uitleg lezen over die bomen: http://www.sterrenstof.info/polystrate-fossiele-bomen-wat-is-het-probleem/comment-page-2/

Het heeft helemaal niks te maken met een zondvloed.

Reputatie 7
Badge +18

Volgens mij hebben we vrijheid van (niet) religie. In de meer dan duizenden jaren dat bepaalde geloven bestaan zijn er nooit tastbare of onweerlegbare bewijzen geleverd dat juist die ene religie nou net wel dé waarheid verkondigd. Van het tegendeel, namelijk hoe het heelal in elkaar zit en de kleine planeet aarde is ontstaan, is er juist steeds meer bewijs geleverd. Zeer overtuigend ook. De religies zijn blijven steken bij hun gids-boeken (vol tegenstrijdigheden) van eeuwen geleden. En beweringen over nooit bewezen wonderen. De wetenschap stelt daar bijna dagelijks tastbare feiten  tegenover, die alleen maar met beweringen en angstpraat over duivels en zonden worden weerlegd en nooit met bewijs.  Dat dan mensen vol vuur en bijna dwingend anderen proberen mee te slepen in hun geloof, en dan ook wel precies hún geloof en vooral niet dat van een ander, zegt mij genoeg. Zoveel onbewezen religies en culturen versus de werkelijke situatie, het zegt mij dat het menselijk verlangen naar het verklaren van het onbekende nog steeds sterk is. Maar net zo onbewezen en niet feitelijk als de godsdiensten van daarvoor, zoals de Gotische met o.a. Wodan, de  Griekse met bv Zeus, de Egyptische met o.a. Ra en de Romeinse met o.a. Jupiter. Ze werden alleen maar ingewisseld voor iets anders dat net zo min stoelt op stevig bewijs.  Neemt niet weg dat de basis van wat bv Jezus zei best goed is. Hielden de gelovigen zich daar maar aan, dan zouden ze elkaar niet zo in de haren vliegen en dan zouden ze al helemaal niet zo fanatiek bezig zijn met anderen te overtuigen.  

Groetjes liefs Tartan X 

Reputatie 5
Badge +1

@Scarred_Owl  Al zullen we nooit precies weten het universum iets precies is ontstaan, we weten dat het uit iets begonnen is, en God (maakt niet uit welke) ook. Ik ben niet gelovig, maar God moest ook ergens beginnen, net zoals jij. En het universum ook. Alles moest beginnen met iets, al was het maar een insect of een frikandelbroodje. Als mensen geloven dat God alles gemaakt heeft, dat is prima, maar ik heb daar niet de behoefte aan.

 

Al kan de oerknal een relativiteitstheorie waar ik in geloof mijn overtuiging zijn, maar anderen in geloven God.

Reputatie 7
Badge +5

@Monkeyboy08 @Scarred_Owl @Aubien Dan heb ik aan jullie alle drie de vervolgvraag; Kan iets uit het niets onstaan? Dan bedoel ik met niets: de afwezigheid van wat dan ook. Geen energie, geen stoffen, geen tijd helemaal niks. Voor @Monkeyboy08  een extra vraagje. Als een religie daadwerkelijk de waarheid is, en je hebt concreet overtuigend bewijs daarvoor, heb je dan wel behoefte om te geloven?

Na mijn mening niet

Reputatie 7
Badge +17

Common @Tartan14 W 😅

Moet zeggen dat het soms wel aardig is om er wat dieper op in te gaan, alleen al om er zelf wat van te leren. Ik ben nu iig nog minder overtuigd van de islam dan ik al was.

Maar je hebt helemaal gelijk. Ik zou eigenlijk niet op dit soort bekeringsdrang topics moeten reageren. Het loopt altijd weer uit op een eindeloze welles-nietes discussie. Mijn vorige post was dan ook de laatste inhoudelijke bijdrage in dit topic van mij.

Peace out✌️

Reputatie 7
Badge +11

Hoi @mrnice,

Ikzelf geloof niet in god, en heb er ook niet persee behoefte aan om daar in te geloven. Maar ik heb wel respect naar mensen die het wel geloven.

Groetjes, Monkeyboy08

Reputatie 7
Badge +17

Niemand zegt dat iets uit het niets ontstaat (nou ja, dat zeggen christenen eigenlijk. Uit wat is jouw god ontstaan dan?) Dat we nog niet precies weten hoe de hele zaak is ontstaan betekent niet dat je dan kunt zeggen “dan moet het een god zijn geweest”. (dat heet ‘god of the gaps’ https://rationalwiki.org/wiki/God_of_the_gaps )

Dat concrete overtuigende bewijst is er dus niet (nee, de bijbel of jouw persoonlijke ervaringen zijn geen bewijs). En ook al zou jouw god bestaan, dan nog zou ik geen enkele behoefte hebben om dat figuur te volgen.

Kijk, jij bent er ongetwijfeld heilig van overtuigd dat jouw religie de ware is. Maar er zijn duizenden godsdiensten en allemaal hebben ze volgelingen die net zo overtuigd zijn als jij.

Dit is ook wel alles wat ik er over te zeggen heb. Jij gaat mij never nooit bekeren en ik ga jou nooit van je geloof afbrengen (die behoefte heb ik ook niet).

Reputatie 7
Badge +17

Toevoeging: ik lees net dat je moslim bent. Waar ik christenen en bijbel schrijf mag je ook moslims en koran lezen.

Reputatie 7
Badge +11

Ik geloof niet. Ik weet niet hoe alles is ontstaan, ik zal het ook nooit zeker weten. Daarvoor leeft de mensheid te kort. Dit zijn vragen die we nooit kunnen beantwoorden. 

Sommige mensen geloven echter dat er goden bestaan. Dat vind ik prima, ik heb geen haat naar gelovige. Zolang niemand mij probeert over te halen, dan vind ik alles prima. 

 

Liefs,

  1.  

@Natureflower Ik zal argumenteren dat je er wel achter kan komen dmv religies te studeren. Zodra je religies studeert, kan je heel simpel zeggen of ze de realiteit zijn of niet, of ze van dé God zijn of door de mens is gemaakt.

@Anoniempjuh ofz Heel mooi, ik geloof ook in God en heb er net als jou heel veel steun uit. Niet alleen steun, het geeft me leven een doel, want ik wéét dat er een Hiernamaals is. Nu ben je het ongetwijfeld met me eens dat er maar 1 religie de waarheid is indien God bestaat. Welke religie volg jij en waarom volg je die religie?

Reputatie 7
Badge +11

Ik weet wat je bedoelt. Maar voor mij is dit gewoon hoe ik dingen zie, en ik ga uit van logica, en dat vindt ik relegiën nou eenmaal niet. 

Ik zie dit topic als iets waarbij je mensen wil overtuigen van het geloof, en dat vind ik dus niet fijn.

 

Liefs,

  1.  
Reputatie 7
Badge +7

Hoi @mrnice 

Ja, ik ben Christelijk opgevoed en ga elke zondag naar de kerk.

Maar.. de laatste tijd begin ik ineens toch te twijvelen, ik weet ook niet echt waarom.
Daar zit ik nogsteeds mee, weet eerlijk gezegd niet wat ik moet doen nu. Ik probeer gewoon meer mijn verstand te gebruiken en vind het allemaal heel vaag om het zo maar even te zeggen.

Waarom zou er zoveel drama moeten gebeuren, kan God dat gewoon niet stoppen. Waarom wilt God dat wij zelf zulke keuzes maken met een '’menselijk verstand'’? Waarom zou God niet de duivel kunnen vermoorden.

^^ zulke vragen heb ik de laatste tijd.

Mijn ouders gaan echt helemaal gek worden als ik nu ineens het Christendom ga verlaten, ookal ben ik dat niet van plan, maar zit nu echt met die twijfel. Heel mijn famillie is protestants incl. mij. Dus ik zou de eerste zijn die het Christendom zou '’verlaten'’.

Ik weet echt niet meer wat ik met religie moet doen en snap er niks meer van eerlijk gezegd.
Ik denk dat ik binnenkort hier nog een apparte topic over ga maken! (ga ik mss nu al doen)

Groetjes @ItzJustin 

Reputatie 7
Badge +17

Hoe heeft de oerknal dan plaatsgevonde?

 

Dat weten we dus niet. Jij claimed ,zonder enkel bewijs te overleggen, dat het dan maar een god moet zijn. 
 

De positie van atheïsten is dat die domino's per toeval is weten te vallen en het universum toevallig is ontstaan.
 

Onzin. Atheïsme is het ontbreken van een geloof in een god/goden. Niets meer,  niets minder.  Het maakt geen claims. 

Om te vragen 'Wie heeft God gemaakt' is irationeel. Ik leg je uit waarom. Als ik een broer heeft, die in het ziekenhuis ligt, en hij krijgt een kind en ik vraag aan jou is het een jongen of een meisje. Dan zegt jouw instinct, hopelijk, mannen kunnen niet zwanger worden. God is niet gecreeërd want anders zal God 1.0 niet meer God zijn en degene die God creeërde God zijn. 

 

En net vond je nog ALLES  een begin moest hebben. Maar voor jouw god maak je een uitzondering. Zoek eens op wat ‘special pleading’ betekent. Zo heet de drogreden die jij gebruikt. 
 

Ik wilde nog iets zeggen. Mijn leven zal niet veranderen door jouw bekering. Noch zal mijn leven veranderen als je doet wat je nu doet en of je christen wordt. Ik heb gevonden wat ik zocht en ik wil andere er alleen over inlichten. Het is aan dat individu hoe ze mijn informatie aanpakken :)

Same

 

1. Het boek moet claimen dat het van God is.

Dat zegt helemaal niks. Ik kan morgen ook een boek schrijven en claimen dat het van een god is.

2. Het boek moet bewaard gebleven zijn van de tijd van de bron. 

Er zijn geen handschriften van Mohammed. Je moet er dus maar vanuit gaan dat wat opgeschreven is ook daadwerkelijk gezegd is. Daar is geen enkel bewijs voor.

Er zijn ook tig versies van de Arabische koran in omloop https://www.ugr.es/~mreligio/materiales/Green.Samuel_The-different-arabic-versions-of-the-Quran.pdf

3. Het boek bevat geen externe of interne fouten.

De koran staat vol met fouten en tegenstrijdigheden 

https://en.muktomona.com/posts/2008/12-20-quranic-erroneous-science-and-contradictions

4. Het boek moet informatie bevatten die niet door de mens geschreven kan worden.

Dat Mohammed de koran ontving door goddelijke openbaring is een claim waar geen enkel bewijs voor is. 
 

 

Een boek dat zo gevoelig is voor interpretatie en het hebben van de juiste vertaling vind ik niet echt overtuigend. En dan nog, volgens moslims is een vertaling nooit een echte koran. Dan zou ik dus Arabisch moeten leren. Lekker toegankelijk. Als allah mij had willen overtuigen had hij iets beter z’n best moeten doen.

Fijne avond verder.

Bij deze, @tim16 en @Tartan14  indien je niet wil verder discusiëren wens ik jullie een fijne dag. Een vertaling is idd niet 'de' Quran, maar het is juist de bedoeling dat je het begrijpt dus wordt de Quran daarom vertaald. Moge God jullie begeleiden en mij ook.

@Monkeyboy08 @Scarred_Owl @Aubien Dan heb ik aan jullie alle drie de vervolgvraag; Kan iets uit het niets onstaan? Dan bedoel ik met niets: de afwezigheid van wat dan ook. Geen energie, geen stoffen, geen tijd helemaal niks. Voor @Monkeyboy08  een extra vraagje. Als een religie daadwerkelijk de waarheid is, en je hebt concreet overtuigend bewijs daarvoor, heb je dan wel behoefte om te geloven?

Reputatie 7
Badge +3

ik geloof zeker, en ik haal er ook heel erg veel steun uit.

ik geloof dat God mij altijd en overal ziet en hoort, dat Hij weet hoe ik mij voel.

er zijn ook wel bewijzen dat bijvoorbeeld de evolutie theorie niet waar is. (ik wil trwns niemand het geloof op dringen of negatief overspreken ofz) maar in de grand canyon heb je allemaal laagjes, en de evolutie theorie zegt dat elk laagje ‘miljoenen jaren’ oud is, maar ergens in de grand canyon staat een boom, dwars door al die laagjes heen, een boom kan zeker geen miljoenen jaren overleven… hoe kan dat dan? ik geloof, dat dát met de zondvloed gebeurd is, dat die laagjes er zijn gekomen door de zondvloed.

@mrnice Laat ik jou eerst een  vraag stellen. Twee vragen eigenlijk. De eerste: Hoe is het universum dan ontstaan?

God heeft het gemaakt. 

 

En over jouw reactie: iemand uit the middle of nowhere die zichzelf beschouwd als God? Nooit gedacht. Al was God een persoon ergens in heel de wereld, zouden er altijd mensen zijn die dezelfde macht wilden hebben.

God is niet op de aarde, maar ik denk dat ik je verkeerd begrijp. 

En nu de tweede vraag: Hoe is God dan ontstaan?

Als God is gemaakt door iemand dan is God niet meer God. Je zegt ook niet dat een man zwanger wordt. Je stelt een verkeerde vraag, want als God is gemaakt dan is hij niet meer God. Je hebt een onafhankelijke factor nodig en die noemen we God.

 

Ik laat deze vraag door jou beantwoorden, ik kan het antwoord denk ik wel raden. Ik kap met deze discussie, dit begint langdradig te worden.

 

Fijne dag verder.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben christelijk, ik ga iedere zondag naar de kerk. Ik ben er mee opgevoed, en ik geloof dat God bestaat. Ik ben het 100% eens met de Bijbel, al vind ik het soms (eig best vaak) wel heel moeilijk dat mijn leven zó gaat... Maar God heeft overal een bedoeling mee, dus hiermee ook! Ik had een keer op een dag, liep ik de hele dag een beetje met de vraag van waarom gaat mijn leven nou zo?   En toen zat ik in de kerk en toen hoorde ik de tekst: wat Ik doe weet gij nu niet, maar gij zult het na dezen verstaan.

Wat God nu doet snap ik niet, maar als alles weer goed mag komen zal ik zien, dat God mij, in deze moeilijke  tijd gedragen heeft, voor me gezorgd heeft, en misschien ook wel wat voor bedoeling Hij hier mee heeft.

@Natureflower Ik waardeer je voor het volgen van logica. Echter volg je je eigen logica niet op door te zeggen dat religies geen logica bevatten zonder ze goed bestudeerd te hebben. Wat je hebt gehoord of op school heb gekregen is slechts de topje van de ijsberg. Ik ben het volkomen met je eens dat de meeste religies logica tegenspreken. Maar om alle religies over één kam te scheren is, nogmaals, niet handelen volgens je intelect, maar uit ontwetendheid. 

Veel van de huidige wetenschap is gebaseerd op ontdekkingen van moslims. De macht en wetenschappelijke bloei die oplaaide met de komst van Islam is werkelijk ongeëvenaard. Het is niet dat moslims blindelings hun religie volgen, maar juíst onderzoek doen en met rationaliteit tot conclusies komen.

 

Reputatie 5
Badge +3

Hoi!

Ik geloof in God, dat Hij mij gemaakt heeft.

Trouwens, God is niet gemaakt. Hij bestaat eeuwig (niet te begrijpen), dat betekent dat hij er altijd al was en nooit zal sterven. Ik put veel kracht uit mijn geloof. En ik ben het hartelijk eens met @Anoniempjuh ofz .

Reageer