Recepten


  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi allemaal!

In dit topic mag iedereen die een lekker recept kent, het delen. Zorg wel dat je alleen recepten deelt en dus geen andere berichten stuurt. Als je iemand’s recept goed vind kan je het een klavertje 🍀 geven.

 

Tips voor als je een recept wil maken met iemand anders en diegene mag niet zien dat je op het forum zit:

  • Kopieer en plak het recept in notities
  • Schrijf het recept over
  • Maak een screenshot en snijd de stukken waaraan je het forum kan herkennen weg

Ik hoop dat dit topic op deze manier mag en niet gesloten wordt.


47 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Heyy allemaal, 

Hier mijn oma's recept voor arretjescake. :) 

Benodigdheden:

2 eieren (als je geen rauwe eieren in de cake wilt is 200 gram pure chocolade een goed alternatief)

200 gram witte basterdsuiker 

50 gram cacaopoeder

250 gram ongezouten roomboter 

225 gram Mariabiscuits 

-zeef 

-kom

-mixer of garde 

-theedoek/(plastic)zakje

-deegroller

-cakevorm

-huishoudfolie

 Voor 8 a 10 personen.

Bereiding:

Smelt de boter in een pannetje.  Doe de eieren en de suiker in een kom en mix het met de mixer voor ongeveer 2 minuten totdat je een glad mengsel hebt. (Als je een arretjescake zonder eieren maakt, smelt dan eerst de chocolade en boter samen au-bain-marie (google maar als je niet weet wat dat is), laat het mengsel een iets afkoelen en voeg dan de suiker toe.) Zeef de cacao erbij.

Voeg beetje bij beetje de gesmolten boter aan het mengsel(met ei) toe en mix het er door heen tot je een glad mengsel hebt.

Kruimel de koekjes door de ze in een (plastic)zakje te doen of in een theedoek te wikkelen. Sla erop met een deegroller of iets wat daarop lijkt totdat je koekkruimels hebt. Sla een gedeelte van de koekjes fijn en een gedeelte grof voor een goede structuur. Schep de koekjes voorzichtig door het mengsel. 

Bekleed de cakevorm met folie. Doe het mengsel hierin, verdeel het en druk goed aan. Vouw het overhangende folie over de cake heen. Laat circa 4 uur in de koelkast staan, het liefst de hele nacht. En klaar is de arretjescake. ;)  

 

xx Eenmeisje004

 

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +17

Gehaktballen met teriyakisaus

Ingrediënten:

75 ml mirin (zoete kookwijn)

75 ml saké

100 ml sojasaus

35 gr suiker

1 cm verse gember, geschild en fijn geraspt

1 teen knoflook

Een scheutje plantaardige olie

400 gr (vegetarisch) gehaktballetjes

Instructies:

  1. Doe de mirin en saké in een steelpannetje, breng het aan de kook en laat het een minuutje doorkoken.
  2. Zet het vuur laag en voeg de sojasaus en de suiker toe en meng het geheel goed tot alle suiker is opgelost.
  3. Laat de saus zachtjes pruttelen totdat ‘ie een tikkje stroperig wordt. Laat het niet te hard koken!
  4. Verhit in een andere pan de olie in en bak de gehaktballetjes rondom bruin.
  5. Veeg de overtollige olie met een stukje keukenpapier uit de pan en voeg de saus toe.
  6. Zorg dat de balletjes rondom bedekt worden met de teriyaki.
  7. Laat ze een minuut of 10 zachtjes pruttelen in de pan, schep ze zo nu en dan even om.
  8. Voeg vlak voor het einde de geraspte gember toe en roer die door de saus.
  9. Serveer de balletjes optioneel met wat gesneden lenteui
Reputatie 4
Badge +1

BOTERKOEK

BENODIGDHEDEN

200 gram ongezouten roomboter liefst van goede kwaliteit

200 gram fijne kristalsuiker

8 gram vanillesuiker

250 gram bloem

1 ei (+ extra ei om in te smeren)

snuf zout

INSTRUCTIES

Mix de boter en beide soorten suiker in een kom tot een luchtig mengsel. Voeg het ei en het snufje zout toe. Als laatst voeg je de bloem toe, meng dit goed door het deeg heen.

Vet de bakvorm in en verdeel het deeg over de bodem. Met de bolle kant van een lepel kun je het deeg mooi glad maken in de vorm.

Klop het tweede ei los en klop er eventueel nog 2 tl melk doorheen. Bestrijk het deeg met dit mengsel en maak een motief in de koek met een vork.

Bak in 25-30 minuten goudbruin op 180 °C (boven- en onderwarmte).

Laat de koek volledig afkoelen en snij in punten.

Hey,

Hopen dat dit niet verdwijnt 😅

 

Wrap met kaas en groente.

Wat heb je nodig?

  1. Verstand, anders gaat het moeilijk!
  2. Handen zou ook wel erg handig zijn. 🤣

Nu effe serieus! Valt niet mee, serieus zijn!

Als je niet heel veel eet, denk ik 4 personen of misschien 5, geen idee eigenlijk.

  1. Koekenpan.
  2. Spatel.
  3. Bakje.
  4. Komkommer.
  5. 4 wortelen (medium)
  6. Ui.
  7. Prei.
  8. Kaas (plakjes).
  9. Wrap.
  10. Olie.
  11. Paprika.
  12. En andere groentes op smaak (eventueel)
  13. Sla, was ik nog vergeten.

 

  • Snijd de wortelen, komkommer, paprika, ui en prei en misschien anderen groentes.
  • Doe de wortelen, komkommer en paprika in een bakje, mengel dat door elkaar.
  • Doe de ui en prei in een pan; en ga dat bakken. Misschien is olie ook wel handig, bedenk ik nu.
  • Zodra de ui en prei klaar zijn, gooi ze bij de komkommer, wortel, paprika en eventuele andere groentes.
  • Pak een wrap en doe er de plakjes kaas op.
  • Vouw de wrap aan beide kanten een stuk(je) dicht en leg hem opsekop in de pan. (meerdere tegelijkertijd is wel handig)
  • Als de wrap een beetje bruin is, draai hem dan om.
  • Als ie helemaal klaar is kan je hem op een bord deponeren , smijten, gooien, leggen of laten vallen. (shit, ik zou serieus blijven….)
  • Vouw de wrap weer open en leg de groentes erop.
  • Doe er sla op (misschien effe wassen, doe ik nooit, maar pas zaten er beestjes op me wrap)
  • Doe als je zin hebt er nog ketchup of mayonaise op.
  • En klaar!

Volgens mij ben ik de helft vergeten 🤣. Serieus blijven viel niet mee, moet ik eerlijk zeggen. Ik word later maar geen kok; en ga later ook geen kookboeken schrijven. Hopelijk hebben sommige er toch wat aan!

Succes!

 

 

Hey,

Tortilla de patatas (Aardappelomelet). 8 porties!

Wat heb je nodig:

koekenpan of tortillapan.

12 eieren.

250 ml olie. (voorkeur olijfolie)

1200 gram aardappels

4 uien.

4 tenen (o nee, bedoel teentjes knoflook)

Zout.

Peper.

 

  1. Schil de aardappels en snijd ze in dunne plakjes.
  2. Doe alle olie in een pan.
  3. Warm de olie op, op een hoog vuur.
  4. Draai het vuur laag en voeg de aardappelen toe.
  5. Ui moet in halve ringen gesneden worden, dus kan je dat doen. Kan je hetzelfde met de knoflook doen.
  6. Voeg de uien en knoflook toe.
  7. Laat dat samen 20 minuten bakken, op een laag vuur nog steeds.
  8. Klop de eieren los en voeg zout/peper toe op smaak.
  9. Haal de aardappelen en ui uit de pan.
  10. Giet de olie in een schaaltje, want zo weer nodig.
  11. Voeg de aardappelen en uien toe aan de eieren.
  12. Mengel dat door elkaar. (is mengel qua roeren eigenlijk wel een woord?)
  13. Verhit de pan opnieuw, wat niet nodig is als je snel genoeg was. Naja, zet het i.i.g weer op het vuur. 
  14. Voeg het mengsel toe; en bak het op een medium vuur.
  15. Schud af en toen met de pan (dan blijft het niet vast zitten) en laat het ongeveer of exact 10 minuten bakken.
  16. Check de randen, als die vast zitten maak je die een beetje los met een spatel of zoiets.
  17. Keer de tortilla om (zorg i.i.g dat ie niet op de vloer beland). Je kan er een bord voor gebruiken
  18. Laat de andere kant ook nog iets van 8 minuten bakken.
  19. Gooi of leg de tortilla dan op een bord en klaar!

Zoiets dus! Weet je wat, misschien beter googlen.

eieiei

Succes i.i.g!

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Toen ik 12 was maakte ik een extra zak centje toen ik deze verkocht bij de supermarkt.

 (Voor mij was dat dus dikke stacks🤑😂)

 

chewy koekies! 

 

(Dit is voor 12 koekjes, dus als je een koek trommel wilt vullen misschien het recept verdubbelen)

 

Ingredienten:

100 gram kristal suiker

165 gram licht bruine suiker

1 snuffie zout

115 gram gesmolten boter

1 ei

155 gram zelfrijzend bakmeel

110 gram melk chocolate bits en / of pure choco bits

 

Bereiding:

In een grote kom gooi de suikers, de zout en de gesmolten boter bij elkaar. Mix totdat het een mengsel wordt zonder klontjes.

 

Gooi het ei er bij en mix totdat het een glad mengsel wordt (als je vanille extract gebruikt dan kan je dat bij het ei doen. Ik gebruik het niet, ik vind het maar troep😂)

 

Stop het zelfrijsendbakmeel er nu in. En vouw het met een houten lepel of een spatel. (Doe dit niet te veel, anders veranderd het meel in glucose en dan krijg je cake koekjes)

 

Als je hebt gekozen voor chocolade stukjes kan je die er nu in mixen.

 

Stop het deeg met wat houdsbaarheid plastic erboven op in de koelkast. Het liefst de hele nacht want dan krijgt het een lekkere toffee smaak. Maar 30 minuten is ook goed.

 

Verwarm de oven op 180 graden.

 

Gebruik een ijslepel om een paar bolletjes te scheppen en op bakpapier de oven in, hou tenminste 9cm tussen de bolletjes vrij. (Als je geen ijslepel hebt kan je ook een normale eetlepel gebruiken.)

 

Bak totdat de koekjes net een bruin randje beginnen te krijgen, echt net bruin.

 

Als ze uit de oven komen dan moet een boter mes zo door het koekje heen vallen (als je ze dan af laat koelen worden ze lekker chewy😋)

 

Nou, genieten hoor!

Reputatie 2
Badge

@MickeyMouse  Mn naam heb ik gemaakt toen ik nog een vetzak was haha, nu gaat het al wat beter met mn spieren 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi lieve mensen! Ik vind zelf tiramisu zo lekker:) Maar ik ben best lui om een hele recept over te typen:) , dus hier heb je een linkje: https://www.leukerecepten.nl/recepten/tiramisu/ voor 4 personen(Nou, als het aan mij ligt kan ik dit allemaal in 1 keer op haha) Ik doe altijd wat suiker bij, want ik hou heel erg van zoete gerechten:)

Ik ga sowieso de bananenpannenkoek maken :P en @MickeyMouse Ja misschien hahah

Liefs x Banaantje <3

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @borrelnoot22,

 

Dit zijn erg gezonde pannekoeken en worden veel gegeten door sporters en mensen die regelmatig naar de sportschool gaan.

ow, zit er daarom proteïnepoeder in? Om nog breder te worden

 

Enne, ‘borrelnoot’

zelf klink je niet zo gezond, ik bedoel borrelnootjes moet je niet teveel eten, toch 😂

maar noten zijn wel weer goed 😉

I 💗 borrelnoot(jes)

 

 

@Banaantjeeee 

Hahah, Bananenpannenkoeken:) Klinkt lekker hoor!

dat lijkt me echt een gerechtje voor jou 🙃

vraagje aan jou @Banaantjeeee :  loop je na een lange dag niet een beetje krom 😉

 

 

Gr. MickeyMouse

@MickeyMouse 

 

Reputatie 7
Badge +6

Hahah, Bananenpannenkoeken:) Klinkt lekker hoor!

Liefs x Banaantje

Reputatie 2
Badge

RECEPT GEZONDE BANANENPANNEKOEKEN + PROTEINEPOEDER (optioneel)

Voor zoetere pannekoeken neem je een rijpere banaan/bananen.

360 kcal

25,7 gram eiwit

7,7 gram vet

Wat heb je nodig?

- 45 gram fijne havermout

- 1 rijpe banaan

- 1 ei

- 20 gram eiwitpoeder (optioneel)

Bereiding:

Prak je banaan met een vork in een kom en doe het ei de havermout en het proteinepoeder erbij.

Mix het met de vork totdat er geen klonten meer inzitten. Verhit een koekenpan en doe er een scheutje olie in. LET OP deze pannenkoeken zijn vanbinnen wat zachter dan normale pannekoeken omdat er geen meel inzit. Bak ze dus niet te lang omdat je denkt dat ze nog te zacht zijn.

Bak elke kant ongeveer 5 minuten en serveer ze met bijvoorbeeld frambozen of aardbeien. Wat je zelf lekker vindt. 

Dit zijn erg gezonde pannekoeken en worden veel gegeten door sporters en mensen die regelmatig naar de sportschool gaan.

Eet smakelijk!

Gr. Borrelnoot

 

Reputatie 7
Badge +8

Nadat ik een soort van erg langs dit geweldige topic heen ben gescrolled voelt het nu wel verplicht om ook een recept hier aan toe te voegen 

 

Pavlova!

Pavlova is een soort merengue maar veel beter. Het komt uit Australië en wordt veel gegeten in de zomer.

Wat heb je nodig:

3 eiwitten 

Ongeveer 150 gram kristal suiker (ligt eraan hoe zoet je het wilt, 150 was voor mij best wel zoet maar dat is wat er in mijn recept stond.)

Theelepel citroen sap

2 Theelepels maïzena ( een soort maïs achtig iets, kan je bij de jumbo krijgen ) 

*Optioneel* slagroom en fruit naar keuze 

 

Ook heb je een elektrische mixer nodig (met de hand mixen is onmogelijk) 

Een kom om in te mixen 

Een bakplaat met bakpapier 

Een spatel of lepel

 

Als aller eerste moet alles dat je gaat gebruiken (de kom en de mixer) zo schoon mogelijk krijgen. Anders mislukt het allemaal 

Voor verwarm nu je oven op 100° C (boven en onder warmte)

Split de eiwitten en de dooiers van elkaar. De eiwitten gaan in de kom. Er mag geen eigeel in de eiwitten zitten want anders mislukt de pavlova. 

Voeg daaraan toe de maïzena, citroen sap en suiker.  Klop alles bijelkaar totdat er stijve pieken ontstaan. 

Pak je bakplaat en bakpapier erbij. Maak 8 even grote blobs mengsel op het bakpapier. Probeer ze een beetje glad te maken met je spatel of lepel. 

Nu kan je de kleine pavlova's in de oven gooien voor 1,5 tot 2 uurtjes. Misschien nog wat langer als je bang bent maar dit zou goed moeten zijn. 

De pavlova is klaar wanneer de bovenkant een beetje hard is (niet keihard maar een soort krijt achtig iets ). Laat ze afkoelen buiten de oven. Daarna kan je ze op een bord of in een bakje doen. Ze kunnen iets van 3-4 dagen in de koelkast blijven maar zelf zou ik ze zo snel als maar kan. 

 

Als je wilt kan je nog wat slagroom opkloppen en boven op de pavlova's doen. Ook kan je wat vers fruit erbij serveren. Maar dat is allemaal Optioneel. Zonder is het ook gewoon lekker

 

( Toen ik zelf pavlova ging maken had ik het recept van lauras bakery gebruikt maar heb dit recept getypt zoals ik me het heb geherrinerd zelf te hebben gemaakt. Dus het is een beetje anders.  https://www.laurasbakery.nl/basisrecept-pavlova/ )

Reputatie 7
Badge +17

@MickeyMouse ik heb nooit gezegd of het nou een tussendoortje of maaltijd is. 😄 Dat ligt eraan wat je er allemaal nog bij in doet eigenlijk. Als ik het maak met 2 eieren en die kimchi zit ik wel ff vol. Maar ik denk dat het voor de meeste mensen niet genoeg is als avondmaaltijd of zo.

Reputatie 7
Badge +17

@MickeyMouse De noodles moet je in water koken. In de magnetron is niet aan te raden.😄 Ze zijn er ook in cups waar je koken water op kunt gieten. Wel handig maar niet elke supermarkt heeft die.

De Kimchi hoef je niet op te warmen. Die kun je er gewoon bij doen als je de noodles gekookt hebt. Kimchi kun je voor heel veel dingen gebruiken. Bijvoorbeeld in salade of op een bolletje met kaas. Het zit in een blikje. Zo ziet die er uit bij de appie. 😄

 

 

Reputatie 7
Badge +14

hoi @tim16 ,

ff een vraagje tussen sterrenchefs…..🤔

die noodles kook je die in water of kun je dat zakje gwn in de magnetron gooien en opwarmen?

enne, die kimchi zit die in dat blikje? Er staat wel iets op, maar mijn Koreaans is niet zo heel goed 😃 en die kimchi hoeft niet warm of ook opwarmen? En dan alles door elkaar en dan heb je een hele maaltijd of is het gwn meer tussendoortje?

 

Gr. MickeyMouse

 

Reputatie 7
Badge +17

Nog ff een toevoeging. Kimchi is gefermenteerde kool uit Korea. Echt heel erg lekker. Gewoon te koop bij de Appie.

 

Reputatie 7
Badge +17

Niet echt een heel uitgebreid recept maar ik ben nogal verslaafd aan Shin Ramyun noodles met kimchi.

Noodles 3 tot 4 minutes koken (niet te lang want dan worden ze ‘zompig’)

Daarna kimchi toevoegen en als je wilt een zachtgekookt ei of cheddar kaas. Eigenlijk kun je er naar smaak van alles in gooien.😄

 

Hey allemaal,

Wij hebben sinds kort een blender dus ik ben wat gaan experimenteren met smoothies en heb een lekker recept voor een appel kaneel smoothie. Dit is voor een groot glas of 2 kleinere glazen. (Heb ik nog niet geprobeerd, maar denk dat het moet passen :) )

Ingrediënten:

  • 1 Appel
  • 100 mL melk
  • 125 mL yoghurt (Maakt niet uit welke, ik gebruik vanilleyoghurt)
  • 20 gram havermout (Als je niet van stukjes in je smoothie houdt zou ik deze eerst voorzichtig blenden, zorgt voor minder stukjes)
  • 1 theelepel kaneel (Als het te weinig is kun je altijd nog op smaak toevoegen)

Alles in de blender gooien en klaar is je smoothie :)

Veel succes en de groetjes van Djabbo!

 

Reputatie 7
Badge +14

Heyy allemaal, 

Het is al 6 maanden geleden dat iemand hier een recept heeft gedeeld lol. Er zitten echt goede recepten bij. :)

Hier een super simpel recept dat verassend lekker is. 

Pasta met olie en kruiden

Ingrediënten: 

Pasta (maakt niet uit welke soort. Wat je maar in huis hebt) 

Olie (zonnebloemolie of olijfolie) 

Kruiden naar keuze (peper en zout, kruiden die je in de kast hebt staan) 

Benodigdheden: 

  • een pan
  • een bord of bakje om de pasta in/ op te serveren

Zo maak je het:

Kook de pasta zoals het op het pakje staat (tip: doe wat bakboter/olie in het water zodat het water niet overstroomt). Giet de pasta af zodra het gaar is en gooi het in een bakje of op een bord (bakje is handiger maar het maakt niet zoveel uit). Giet een klein scheutje olie op de pasta en gooi de kruiden naar keuze erop. Roer goed door en eet smakelijk. 

xx Eenmeisje004 

BASISRECEPT CAKE

Ingrediënten

  • 240 gr suiker

  • 240 gr boter en ook botor om in te vetten

  • 280 gr zelfrijzend bakmeel

  • 1 zakje vanille suiker

  • Snuf zout

  • 4 grote eieren

Benodigdheden

  • mixer

  • Cakevorm van ca. 30 cm

  • Bakpapier

  • Zeef

 

Bereiding

 

Verwarm de oven op 175 graden. Vet een bakvorm goed in en leg eventueel een velletje bakpapier op de bodem, hierdoor gaat hij er makkelijker uit. Mix de suiker met de vanillesuiker en boter romig. Mix een voor een de eieren er door. Zeef het zelfrijzend bakmeel met een snufje zout er bij. Spatel of mix nog een keer goed door.

cake_recept_01.jpgcake_recept_02.jpgcake_recept_03.jpg

 

Doe het cakebeslag in de bakvorm. Zet de cakevorm ca. 60 minuten in de oven tot hij mooi gerezen en gaar is. Controleer met een prikker of de cake er droog en schoon uit komt.

Tips: Zorg dat alle ingrediënten voor de cake op dezelfde temperatuur zijn en voeg ze beetje bij beetje toe om schiften te voorkomen.

 

Bron: leukerecepten.nl

 

Reputatie 5
Badge +1

Hier een recept voor Oreo fudge! Ik vind het echt super lekker!😋 Echt een aanrader

 

Benodigdheden 

397 gram gecondenseerde melk

150 gram pure chocolade

150 gram witte chocolade

2 rollen oreo original

Benodigdheden

bakpapier

brownie vorm (27 x 17 cm)

Koksmes

Spatelset

 

Stap 1

Neem de brownie vorm en voorzie het van op maat geknipt bakpapier. Verdeel Oreo’s over de bodem van de vorm. Als je dezelfde vorm als wij gebruikt, kan het zijn dat je wat Oreo’s moet halveren om de gehele bodem te bedekken.

 

Stap 2

Smelt beide soorten chocolade apart van elkaar au bain-marie. Wanneer de chocolade gesmolten is, zet je de hittebron uit en roer je de helft van de gecondenseerde melk door de witte chocolade en de andere helft door de pure chocolade. Wanneer dit in beide kommen goed gemengd is stort je het over de bodem van Oreo’s. Je kan kiezen voor twee lagen over elkaar, maar ook voor een swirl. Schrik niet als de chocolade na toevoegen van de gecondenseerde melk stug wordt. Dat komt simpelweg omdat de chocolade door de temperatuur weer stolt. Hoe sneller je handelt, hoe makkelijker te bewerken.

 

Stap 3

Druk de overige koekjes erin en/of verkruimel de laatste koekjes en zet 4 uur in de koelkast. Ga je het de volgende dag pas eten? Dan kan je ervoor kiezen de volgende dag pas de Oreo’s erop te doen. De oreo wordt anders ‘oud’.

 

Stap 4

Snijd in minimaal 20 blokjes. Oreo Fudge is een machtig recept.

Succes!

 

bron: sterkindekeuken.nl

Reputatie 7
Badge +14

Heyy allemaal, 

Hier weer een lekker recept voor oreopops: 

Benodigdheden: 

1,5 zakje oreo’s ( 1 of 2 is ook prima hoor) 

100 gram monchou

150 gram chocolade (wit melk of puur, wat jij het lekkerst vind) 

Toppings (zoals spikkels of (gekleurde) hagelslag) 

grote kom

hand mixer 

blender of plastic zakje met deegroller/ iets waarmee je hard kan slaan 

saté prikkers 

bakplaat 

bakpapier

 

Zo maak je het: 

Doe de oreo’ s in een blender en maal ze helemaal fijn of doe ze in een zakje en sla er op totdat je alleen nog maar hele fijne kruimels over hebt. Doe de monchou in een kom en voeg de oreo’ s toe. Mix de oreo’s en de monchou totdat je een soort van grijze bol hebt. verdeel het mengsel in 10 tot 12 bolletjes (ligt eraan hoe groot je ze maakt) en leg ze op een bakplaat, bekleed met bakpapier. Zet ze 10 tot 15 minuten in de koelkast. Smelt ondertussen de chocolade naar keuze au bain marie (in een pan met heet (niet kokend) water en dat de chocolade in een kom op de pan). Als de chocolade gesmolten is dip je  een van de uiteindes van de sate prikkers in de chocolade en prik de sate prikkers in de oreomonchoubolletjes. Laat ze nog eens 10 tot 15 minuten in de koelkast hard worden. Na 10 tot 15 minuten (of langer, je kan de bolletjes ook een nacht laten staan, wat je maar wilt)  haal je de bolletjes uit de koelkast en dip je ze een voor een in de gesmolten chocolade. Laat ze nog een keer (op de kop) op de bakplaat met bakpapier in de koelkast hard worden. Als de chocolade hard is, dip je de bovenkant nog een keer in de chocolade en daarna in je topping naar keuze. Laat ze dit keer in een beker rechtop in de koelkast hard worden, et voilà: klaar zijn je oreopops. 

xx Eenmeisje004 

Reputatie 7
Badge +14

hoi allemaal,

 

weer een makkelijk recept, slechts 2 ingrediënten (event. 3) èn weinig afwas, wat wil je nog meer

 

Dit keer gaan we havermout maken. In tegenstelling tot bijvoorbeeld wentelteefjes (ik zag dat recept hierboven al ergens staan 😂) wat vooral 'snelle koolhydraten’ bevat, zitten er in havermout vooral 'langzame/trage koolhydraten’.

Van havermout heb je eerder een vol gevoel en kun je uren vooruit. De 'suikers’ worden langzaam afgegeven en het hongergevoel is veel minder dan na snelle koolhydraten, zoals snoep en koekjes.

Ideaal dus als je iets makkelijks wilt eten en een lange reis naar je vakantieadres voor de boeg hebt 😉 en het is een leuke afwisseling met chocoladepudding of yoghurt ofzo.

Het is ook wel eens leuk om op internet op te zoeken hoe dat nou zit met snelle en langzame/trage koolhydraten. Dit geef ik jullie mee als tip. Gezond eten is belangrijk, maar af en toe een hamburger of een tosti sla ik zeker niet af 😄😋 Het gaat om de balans.

Snel verder met het recept.

Hoewel het maken heel simpel is, is het bepalen van hoeveel je nodig hebt de eerste keer even een beetje ‘uitzoekwerk’. Voor mij dan. Jullie kunnen mijn trucje (zie hieronder) natuurlijk gewoon gebruiken.  

In principe kun je natuurlijk een maatbeker pakken, alleen heb ik een soort trucje bedacht voor mezelf, om voor alle volgende keren dat ik dit maak sneller aan de slag te kunnen.

Eerst maar even de ingrediënten:

  • Havermout vlokken, neem de fijne vlokken en niet de grove
  • Melk
  • (Bruine basterdsuiker om erover te strooien, als je dat lekker vindt)

Hoeveelheden bepalen:

De verhouding in volume is 1 volumedeel havermout en 2,5 volumedelen melk. Klinkt ingewikkeld, maar is het niet. In die verhouding is de pap niet te dun en ook niet te dik (voor mij). Je kunt het aanpassen naar hoe jij het liefste je eigen pap wilt hebben. Dunner: dan iets meer melk, dikker: dan iets minder melk

Om de hoeveelheden melk en havermout te bepalen ben ik begonnen met een diep bord uit te zoeken. Toen ik dat bord had, heb ik het gevuld met water zover als ik ongeveer dacht dat ik wel op zou kunnen. Daarna het bord leeg gekiept in een maatbeker. Dat is dus de hoeveelheid havermoutpap die in mijn bord past en weet ik zeker dat ik niet teveel maak….slim hè. Dan even een beetje wiskunde en toen kwam ik op 120 ml havermout vlokken en 300 ml melk.

Toen heb ik ff in de keukenkast gezocht naar iets waar die hoeveelheden precies in passen. Die 120 ml is een kinderlimonadeglas gevuld tot 1 cm onder de rand en voor de 300 ml heb ik een grote bierpul gevonden, ook gevuld tot 1 cm onder de rand. Als ik nu een bordje havermoutpap ga maken pak ik de volgende dingen bij elkaar:

  • Dat kinderlimonadeglas
  • Die bierpul
  • Dat diepe bord
  • Verder een lepel om te eten
  • Een steelpan
  • Een houten lepel om te roeren

Mis en place (klaarzetten):

  • Vul het limonadeglas met havermout vlokken. Ik neem altijd de fijne havermout, das beter dan de grove havermout, want van de week kwam ik erachter dat die grove niet lekker mengt met de melk. Ik had toen een bord warme melk met hier en daar van die grove vlokken erin. De ene keer had ik dus een lepel melk en de andere keer een lepel vlokken. Dat is niet echt lekker.
  • Vul de bierpul met melk

Bereiding:

  • Giet de melk in een steelpan
  • Zet de steelpan met melk op een redelijk hoog vuur. Blijf roeren met een houten lepel om te voorkomen dat de melk aanbrandt. Let op, als de melk tegen/op het kookpunt komt, dan gelijk het vuur laag zetten. Dus, hand bij de knop of til de steelpan van het vuur, want anders kookt de melk over de pan en dat wil je niet
  • Vuur laag en de steelpan erop, het mag een klein beetje borrelen, maar niet te veel. Voeg de havermoutvlokken in één keer toe en roer met de houten lepel het mengsel gedurende 2-3 minuutjes. Roeren om te mengen en aanbranden te voorkomen. Dan kan het vuur er af en kun je de pap in het diepe bord gieten
  • Als je het lekker vindt, kun je nog bruine basterdsuiker over de pap uitstrooien. Misschien wel wat minder gezond, maar wel lekker. Doe waar je zin in hebt. Misschien vind jij het wel lekkerder zonder (bruine) suiker of je doet er iets anders over. Gewoon uitproberen.

Eet smakelijk 😄

PS Het opschrijven en lezen kost meer tijd dan het maken en opeten, dus laat dat je niet tegenhouden. Uiteindelijk is het echt heel simpel, lekker en voedzaam.

Fijne Koningsdag/vakantie en geniet van elke dag en ik kijk uit naar alles wat jullie hier posten

 

Gr. MickeyMouse

 

Vandaag krijgen jullie van mij een lekker kort receptje. Dit is namelijk een recept voor tosti’s! Jaja voordat je begint te lachen, ik doe mijn tosti’s niet gewoon in een tosti-apparaat of brood rooster, dit is namelijk veeeeel lekkerder. Probeer het maar eens.

 

Ingrediënten:

  • 2 boterhammen
  • boter
  • kaas
  • ham/kipfilet
  • tomaat
  • mosterd

Als je niet alles hierboven lust kan je ook iets weglaten. Alleen brood en boter zijn verplicht. 
 

Het recept:

Snijdt de tomaat in plakjes.

Smeer de boterhammen met boter en/of mosterd (hier is boter nog niet verplicht, en mosterd ook niet)

Leg de kaas, ham/kipfilet en tomaat op één van de boterhammen en leg de andere boterham erbovenop. Besmeer de bovenste boterham met boter zodat de boter (ook) bovenop zit.

Maak een koekenpan heet en leg de tosti erin met de kant waar de boter op zit naar beneden.

Smeer voorzichtig boter op de kant die nu naar boven ligt in de pan.

Als de onderkant van je tosti een beetje bruin wordt, draai je hem om en laat je de andere kant ook bruin worden.

 

Ik hoop dat jullie het lekker vinden!

P.S. Als je het handiger vind om de boter gewoon in de pan te doen in plaats van op je broodje kan dat natuurlijk ook maar ik vind dat je dan snel teveel boter krijgt.

Reputatie 5
Badge +1

Hoi! Hier een recept, hij is héél lekker, ik hem zelf ook meerdere malen gemaakt en is favoriet bij mijn vader en mijn broertje!

Succes met maken:) 

Reageer