waarom mag je van de wet pas seks hebben vanaf je 16e?

  • 3 November 2012
  • 65 reacties
  • 28599 Bekeken


Toon eerste bericht

65 reacties

Erm... Volgens mij geld hier het volgende :

12-16 jaar oud : Word "gedoogd" als allebij de ouderlijke partijen het goedkeuren.Zolang bijde partners het goed vinden  ( Dus als de ouders van je partner aangifte doen heb je en probleem)
16-18 Jaar oud : Legaal als beide partner's het willen ( Dus niet ontucht of misbruik )
18 > jaar oud : Legaal ( Dus niet Ontucht of misbruik )
Door alle jongeren een test te laten doen op school.. Elke week moeten jongeren onder de 16 een test doen.. En daar komt dan uit of dat je seks hebt gehad. Heb je dat gedaan.. dan komt dat uit die test eruit. :D
Volgensmij is het dat iemand van boven de 18 niet strafbaar meer is als hij/zij naar bed gaat met een 16+-er als de 16 jarige het wil.
Als iemand van 18 naar bed gaat met iemand van 15, ook al wil de 15 jarige dat wel, is de 18 jarige toch strafbaar.
je bent vanaf je 16e seksueel meerder jarig maar als je zelf nog geen 16 bent en het meisjeof jongen waarmee je het doet ook niet is er niks strafbaars oja je moet wel boven de 12 zijn en trouwens er is niemand die op de regels let dus zolang er niet een overdreven groot leeftijdsverschil is er eigenlijk niks aan de hand
Reputatie 2
Badge +17
Op dit moment is de wettelijke minimumleeftijd om seks te hebben 16 jaar. Heeft iemand seks met een min zestienjarige, zelfs al is die akkoord, dan spreekt men over aanranding van de eerbaarheid.
De wet heeft bepaalde 'regels' opgesteld over het hebben van seks. Op dit moment - en daarover is in het parlement al heel wat gediscussieerd - zegt de wet dat de koppelwettelijke minimumleeftijd voor seksueel contact 16 jaar is. Of je er op dat moment al klaar voor bent, is een andere zaak. Als je seks hebt met een jongere die nog geen 16 is, dan is dit wettelijk gezien strafbaar: het wordt beschouwd als "aanranding van de eerbaarheid".

Wanneer je seks hebt met een jongere van nog geen 14, wordt dit wettelijk beschouwd als "verkrachting". Vrijen met een meisje of jongen tussen 16 en 18 jaar is dus niet verboden. Dit is natuurlijk maar het wettelijke aspect, eerst moeten je partner en jij zelf bepalen of jullie er al klaar voor zijn.

Leeftijdsverschil kan een rol van betekenis spelen bij seks: bijvoorbeeld doordat de ene al meer ervaring heeft dan de ander. Maar dat is maar één factor. Het belangrijkste is dat jullie je er allebei goed bij voelen en mekaar gelijkwaardig behandelen.


Hierin staat duidelijke informatie over vanaf je hoeveelste seks mag hebben enzo. 
(ik kan hier geen waarschuwing voor krijgen. als je de bron erbij vermeldt is het goed)
BRON:  allesoverseks.be
Reputatie 2
Badge +17
Ik heb even wat gegoogled en kwam hierop:
Kinderen tot 12 jaar zijn voor de wet altijd beschermd. Het is verboden om seks te hebben met iemand beneden deze leeftijd. Tussen de 12 en 16 jaar ligt dat wat anders. Als er seks plaatsvindt met iemand die ouder is, dan kunnen de ouders daarvan aangifte doen. Het betrokken meisje moet dan ook worden gehoord door de politie en uiteindelijk zal een rechter uitmaken of het strafbaar is wat er is gebeurd. Dat is afhankelijk van de situatie. Als een meisje van 15 seks heeft met haar vriendje van 16 zal dat geen probleem zijn. Is die persoon bijvoorbeeld 30, dan kan het wel een probleem worden. Vanaf 16 jaar is het niet verboden om seks te hebben (op vrijwillige basis natuurlijk)

Bovendien betekent het niet dat als iedereen in je klas als seks heeft gehad dat jij het ook moet doen. Ik heb het zelf voor het eerst in de vijfde gedaan met het meisje waar ik nog steeds samen mee ben en nog steeds super veel van hou. Ook zeggen veel vaak dat ze het gedaan hebben maar dat is echt altijd niet zo, bij mij hebben heel veel het ook gezegd maar later kwam eruit dat het helemaal niet zo was. Voel je niet geforceerd en doe het alleen als je het echt wil en je je er zeker van voelt, van zoiets fijns wil je later geen spijt krijgen.

Het eerste deel, copyright van de Kindertelefoon 😉
nee, het staat er dat je niet seks mag hebben onder de 16, en @L:) nee, ik wacht op de juiste leuke meid die ik kan vertrouwen.

Dat is niet helemaal waar,
In de wet staad dat je niet met een MEERderjarige sex mag hebben onder je 16e.
Je mag zelf weten op welke leeftijd je dat doet als je diegene maar niet ''verkracht''.

// low
stel jij bent 15 en de ander is 18+, dan is diegene van 18 strafbaar, maar jij bent dan GEEN slachtoffer (tenzij het verkrachting is) dus je kan moeilijk diegene in de bak gooien, omdat jij het met hem/haar eens was om het te doen

Ben je 16+ en de ander 18+ dan is het geen probleem, hoewel de maatschappij je vast wel raar aan zal staren als jij 16 bent en de ander 40..
Uhm...staat dat serieus in de wet? Volgens mij staat alleen in de wet dat als je minderjarig bent, je geen seks mag hebben met een meerderjarige. Dan is de meerderjarige dus strafbaar.
Echt? Best wel dom van de wet...
Ja met jouw mening eens! 
15 jaar mag het.
nee, het staat er dat je niet seks mag hebben onder de 16, en @L:) nee, ik wacht op de juiste leuke meid die ik kan vertrouwen.
hmmmm ik denk gewoon zo, hou je echt van iemand, en diegene echt van jou, dan moet je het overwegen
btw, @Sonne pleeg geen zelfmoord hoor!!!!!   ik was ook eens het leven zat, toen ging ik luisteren naar dit nummer en ik voelde me echt beter als je de mening begrijpt.. http://www.youtube.com/watch?v=eaLgZMWv_cE

Reageer