Even stand van zaken :)

  • 8 April 2024
  • 83 reacties
  • 1086 Bekeken

Reputatie 7
Badge +17

Hoi allemaal, zoals veel van jullie al aan mijn teksten en reacties konden zien, en mijn gedicht, ben ik tijdelijk aan het “strugglen”zoals ik het noem, met mijn oude tegenstander, de depressiviteit in combinatie met wat angstbeelden, die soms tegen waan aan zitten.  Schrik niet, het komt goed! Voorbeeld: Het betekent voor mij dat ik soms opeens ergens veel te hard van schrik, bijvoorbeeld, en dan volgt er een huilbui en wat paniek.  Ik tril dan, en verlies de controle over mijn angst. De periode daarna zink ik in een soort donker gat want ik ben dan ontzettend verdrietig dat dit mij weer de baas is geweest, en het is best moeilijk om daar weer uit te klimmen, om dingen weer leuk te gaan vinden. Ik sluit me dan het liefst op, gordijn dicht, en niemand in mijn buurt. Of ik loop hier achter het erf af (ik woon op een bio boerderij vandaar ) en dan verdwijn ik liefst voor uren in het bos. Pas geleden was ik zo verdrietig ,bang, maar ook boos, dat ik pas 's avonds werd gevonden, ze waren me met een hele club aan het zoeken, en mijn buurvrouw met haar dochter vonden mij, totaal star en kijkend in het niets. Toen ze me aanspraken schoot ik in een soort psychose waarbij ik op de grond schijn te zijn gaan zitten en smeken om genade ofzo. Echt heel weird, ik weet het zelf niet meer. Maar dat was wel het moment dat ik zelf dacht, “nu weer naar de psycholoog, en laat je helpen! “ Ik vind nu zelf dat ik te eigenwijs was en me zelf wijs maakte dat er niks was en ik er wel mee om kon gaan. Helaas, jochie, niet dus! Zo kwam ik dus weer via de (heel lieve) huisarts bij de psychologe, die mij nu uit dit vervelende dal aan het helpen is samen met een crea therapeut. Daar moest ik de eerste keer een dier maken van hout of klei of welk materiaal ik maar wou, Nou, ik ging een kat maken. Ik was bezig met de oortjes en ik kreeg een huilbui, niet te geloven.  Zelfde als “beschrijf een aantal situaties die game changing waren” positief of negatief. Ik koos voor bij de scouts gaan, een bootje krijgen, begin puberteit, in de hoek staan, mijn lachbuien op school, en voor verkering krijgen. Alle keren weer een super huilbui. En dat luchtte op!   De andere  2 kids die daar ook waren vingen me geweldig op tijdens die huilbuien en ook de therapeut is een  heel fijne vrouw. Nouja ik houd het niet te lang, maar aan de hand van wat ik maak, vertel, gedaan heb en herbeleef,  krijg ik nu “tools”om nog beter om te gaan met de beelden en de “attacks”zoals ik ze noem. De eerste keer, toen ik 12 was, hielp mij dat al enorm, en hoopte ik eig dat het daarmee klaar was. Helaas dus. Maar mijn psych zei wel, dat het goed komt, ik sterk ben, en mijn wilskracht zo goed zit dat ik dit wel ga handelen en aan ga kunnen, voor heel lange tijd ! En dat maakt me weer blij en dat ik me beter ben gaan voelen. Ik leer nu nog beter het begin van de angst en paniek te hanteren, ik leer om te herkennen wanneer het begint, en tips en trics om het te onderdrukken of eig opzij te zetten zeg maar, moeilijk uit te leggen.  Het is een soort van belonen van je wil om realistisch te denken, de angsten te counteren, en ‘strafjes’ als je de deur te veel open zet, zo kan ik het het beste uitleggen. Ik geef mezelf dan bijvoorbeeld extra karate oefeningen of vraag mijn karate trainster om een half uurtje met me te sparren,dan ben je echt wel uitgeput ( want dat wint zij dik) maar mentaal helpt dat me enorm omdat ik me dan sterk voel ondanks de nederlaag haha.  En dit allemaal gaat nu steeds beter, ik krijg 1 keer per week een therapie-gespreks sessie, afgelopen weken was dat 2 keer. Dus daarom was ik minder aanwezig, dat is er met me aan de hand. En dat is dus wat ik ook leer op dit moment. En het komt goed, dus ik ben heel blij. Ik merk het ook, dat ik mijn psyche beter ken en nu precies aanvoel wat mijn emoties en eig mijn hersens met me aan het doen zijn. Als het goed is kan ik ook zonder medicatie verder als ik hiermee klaar ben. Nu moet ik nog even een tablet per dag nemen om de stofwisseling in mijn hersens goed te houden, en als dat stabiel blijft, over een half jaartje waarschijnlijk,hoop ik, kan dat er af. en zonee, dan maar een pil per dag haha. Whatever, als het me helpt.Ik vergeet vast nog van alles te vertellen maar dit is wel zo'n beetje waar het om gaat :) En ik wil tenslotte jullie heel erg bedanken voor jullie vragen en steun en begrip. Naast mijn ouders, mijn lieve lieve meisje  N. , en buurmeisje en bff's zijn jullie ook super belangrijk voor mij in dit hele proces.

Dank jullie uit mijn hartje! 💖

Groetjes liefs Tartan 😘


83 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Dankjwel @Jesse08  !  Insgelijks hoor, geniet van je vakantie! Het gaat intussen weer beter! Lief van je!

Groetjes liefs Tartan X

Reputatie 7
Badge +17

Echt fijn dat het weer wat beter gaat @Tartan14 En je hebt echt mazzel met zo’n lieve vriendin en steunende ouders.

Veel plezier morgen!

Reputatie 7
Badge +17

Dankjewel @tim16 ! zeker heb ik daar super veel geluk mee. Dat zorgt ook wel dat ik me makkelijker neerleg bij dit gedoe 😊 het is bijzonder dat zoveel mensen zo om me geven. Ontroerend ook. Mijn vriendin is absoluut ook een grote steun en dé oorzaak dat ik gehoorzaam ben aan die schema's en regels haha, ze dringt daar echt op aan en ik ga haar natuurlijk niet tegen spreken 😉 (  oftewel ik wil haar en mezelf niet teleur stellen) .  Het komt goed! Alleen al omdat ik dat echt wil 😍

Jij een fijne Koningsnacht en -dag, genieten samen met je lieve vriend !

Groetjes liefs Tartan X 

Reputatie 7
Badge +12

😘

Reputatie 7
Badge +5

Idd super fijn dat het weer wat beter met je gaat @Tartan14! Veel plezier morgen met koningsdag en maak er een leuke dag van!😃

Liefs van ItsJustMe <3

Reputatie 7
Badge +12

Wat super om te lezen elke keer!  Geweldig dat je meisje je zo helpt en leidt en steunt! Van mij ook alle liefde en goeds! 😘Ook voor allemaal natuurlijk!! ♥️

Liefs Tover xxx

Reputatie 7
Badge +17

Dankjewel jullie ! Echt lief! ♥️

Reputatie 7
Badge +17

Hoi hoi 

Het gaat elke dag heel langzaam iets beter. Wat een geduld vergt zoiets. Alweer een maand verder ofzo. Mijn slaap wordt merkbaar beter al zijn er af en toe heel nare nachtmerries..maar algemeen gaat dat goed. Het vroege slapen wordt wel gewoner maar echt, half tien licht uit blijft vroeg. Ik ben overdag goed in alle normale dingen en mijn schema helpt. Soms vervelend dat ik lekker in het veld ben of even met mn bootje aan het onderhouden en dan moet ik weer naar binnen en oefeningen doen,  opdrachten. Ook in de vakantie. Mezelf spiegel voorhouden is confronterend soms. Wat deed ik goed wat deed ik minder goed ( oftewel fout).  Consequenties krijgen. Voor toegeven of niet goed plaatsen van angst of spanning extra oefeningen of een klusje doen. Creatieve therapie opdrachten maken ook elke dag. Invullen van een spanningsmeter. Verslag schrijven van persoonlijke plus en vooral min, wat fout ging,  eigenlijk een soort strafschrijven  ( wat ik eig niet mag zeggen maar voelt zo) Sporten wat ik wel lekker vind. En het normale schoolwerk. Nu natuurlijk even niet. En als mijn lief komt en we samen zijn en ik haar vertel over deze dingen en ze mij complimentjes maakt of ook stimuleert als dingen niet zo goed gaan. Mij daar echt op wijst. En intiem zijn met haar maakt mijn dag. Even niet denken maar puur voelen. Ook dat hoort er bij. Door haar en door het geduld en de liefde van mijn ouders ,  pleegzusje en alle andere mensen zoals ook mijn buurkinderen moet het me gewoon lukken.  En dan jullie die dit elke keer weer lezen, al mijn gebabbel over mezelf.  Het spijt me dat dit gebeurt en ik nu zo met mezelf bezig ben. Ik wil anderen helpen en er zijn. Maar het is even zoals het is. Ik kan dit mede door jullie. Ik zeg het elke keer, dank jullie! Lieverds. 

 

En even een speciaal woordje voor 2 mensen als het mag. @Banaantjeeee   ik lees dat je ook struggles hebt, ik leef mee. Jij komt er uit zeker weten! 

En @candentis   ik vind het mooi dat je er bij bent gekomen! Je draagt echt geweldig bij !

En @SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer @tim16   @Jippiieeee  @Maiskolfje  @Tover01  @Sjardy   @Jesse08   @OnbekendeAnnoniem1   @Wees Jezelf Bij Mij  @ItsJustMe   @person  @Natureflower  en @Eenmeisje004 nogmaals bedankt voor jullie support in dit topic !! 

Groetjes liefs Tartan X 

Reputatie 7
Badge +12

Fijn @Tartan14!

Wat stom van die nachtmerries. Ik weet hoe dat is. Schrik niet, maar ik heb dat ik tot m'n 7e alleen maar nachtmerries heb gehad. Echt k*t. Wil je tips voor de nachtmerries?

Liefs @Wees Jezelf Bij Mij 

 

Reputatie 7
Badge +5

@Tartan14 

Aww, bedankt. Ik geniet er echt van om hier te zijn!


Ben blij dat het beter met je gaat! Ook al is het een beetje, het is wel IETS! Wees blij daarmee! Sorry als mijn antwoord wat kort is maar ik meen het! Jouw huisarts is echt een legend als ik dat goed lees, weet niet of ik het in een verkeerde toon lees.

Dat dat allemaal moet echt lastig zijn geweest! Maar ik ben blij dat het al wat beter gaat! Blijf zo doorgaan, Tartan!

Reputatie 7
Badge +6

Hoi lieve Tartan,

Fijn dat het wat beter gaat! Je hoeft je echt niet rot te voelen dat je nu veel over jezelf praat,  je bent nu zelf echt het belangrijkst hoor:) En je hebt al zoveel mensen geholpen dat je daar ook wel trots op mag zijn:)

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +12

Hey lieve Tartan! Fijn om te lezen dat het elke dag weer iets beter gaat! Wat moet je er veel voor doen! Ik vind het echt knap dat je dat doet! Je kunt dat! En ook al die dingen die lastig voor je zijn. Als je het niet goed doet wat moet je dan doen voor consequenties? Krijg je dan straf? Taken of  klusjes doen? Aahw ik leef echt met je mee hoor. Maar het hoort er dus bij en het is goed voor jou zeg je zelf dus dan is het goed! Ik lees je verhaal elke keer echt door en ik bewonder hoe jij dit doet. Denk dat er genoeg kinderen/ jongeren van 14  zijn die doen alsof er niks aan de hand is en die niks op die regels uit zouden doen. Heel top van je! Houd vol het komt goed daar geloven wij allemaal in!!! 💪♥️💪

Liefs Tover xxx

Reputatie 7
Badge +17

Hoi ! Bedankt weer ! @candentis  ja dat is ze zeker! En de psychologe ook. Eig alle mensen die zo hun best voor me doen :) ik zal je woorden onthouden en mn best blijven doen! 

@Jesse08  dankjewel! Ja ik moet mezelf even in mijn eigen middelpunt zetten ;) dat is waar. Het voelt soms zo. Maar dank je voor je bemoediging! 

@Tover01  lief weer van je! Ja voor de doelen die ik heb en hoe ik daarmee omga heb ik een soort plus en min. En als ik die dan niet goed invul bijv.  beetje lastig uit te leggen, maar dan moet ik iets minder leuks doen dan als ik ze wel haal. Gedrag aanleren is dat.  Straf, maar je kunt het ook zien als een tegenprestatie. Net als wanneer je een weddenschap verliest. 1 van de dingen is bv dat ik mijn kamer stofzuig en dat dan met de kruimeldief moet doen xd. Of ipv ice tea drinken gewoon bronwater. Of squads en dribbelen ipv naar buiten als het een groter doel was. Ik bedenk ze vaak zelf of laat mijn vriendin iets verzinnen:) . Het lijkt streng maar moet toch als onderdeel. En ik moet alles bij houden in verslag vorm maar dat is geen  prestatie/straf maar gewoon deel van mijn behandeling. 

Lief van jullie al die berichten!! ♥️ Morgen ben ik er weer. 

Groetjes liefs Tartan X 

 

Reputatie 7
Badge +17

Hey @Tartan14  Ik vind het zo fijn voor je dat het beter gaat. Zo’n routine is misschien niet altijd even leuk maar je merkt zelf ook dat het wel helpt. Ik zou dat proberen vast te houden als je ‘klaar’ bent met het schema wat je nu hebt. Niet precies hetzelfde natuurlijk maar wel een beetje structuur.

Op je vriendin moet je echt zuinig zijn. Zij geeft duidelijk heel veel om je. En ja, intiem zijn met iemand waar je van houdt helpt ook heel erg. Het is precies zoals jij zegt, niet denken maar voelen.

 Het spijt me dat dit gebeurt en ik nu zo met mezelf bezig ben.

Nu ga ik ff streng zijn (😉) maar dit wil ik niet meer horen. Je hoeft nooit sorry te zeggen omdat je met jezelf bezig bent. Jij bent voor jezelf prioriteit nr. 1 Je kan immers anderen niet helpen als je jezelf niet kunt helpen.

Je bent een topper hoor. Het gaat echt helemaal goed komen.

 

Reputatie 7
Badge +5

Hoi lieve @Tartan14!

Fijn dat het steeds een beetje beter gaat! Ieder stapje vooruit is er 1 ook al zijn het maar kleine stapjes dus echt goed bezig ben je hoor! :)

En het maakt idd helemaal niet uit dat je zoveel met jezelf bezig bent dat is juist super belangrijk om te doen dus schaam je daar niet voor hoor! Ga zo daar Tartan wij zijn trots op je!!💪💖

Liefs van ItsJustMe <3

Reputatie 7
Badge +6

Ik snap dat het zo voelt hoor @Tartan14 ! Maar je helpt nog steeds best veel mensen hier. Komt dat ook door dat gevoel? En gaat het je niet in de weg zitten? Je moet het alleen doen als het niet dan voor jezelf lastiger word, het is natuurlijk niet de bedoeling dat je iemand helpt maar daar dan zelf problemen door krijgt;) 

Reputatie 7
Badge +12

Hey @Tartan14  lieve jongen ik ben het helemaal eens met de anderen! En ook met @tim16  dat jij niet moet vinden dat je tekort doet aan anderen! Je doet al zoveel en je helpt al meer dan genoeg! Nu ben jij aan de beurt en nu mag jij centraal staan! En idd een beetje streng maar luister ook goed naar jouw meisje die vlgs mij een diamant is!  En niet meer vinden dat je hier op het forum iets verkeerds doet! Maak daar maar een doel van met als 'straf' dat je anders een topic moet maken waar iedereen 5 complimenten voor jou in moet zetten 😍 dat is dan jouw verdiende straf 😉😘

Veel liefs voor jou! Tover xxx

Reputatie 7
Badge +5

Hoi @Tartan14 ,

 

♥️ Morgen ben ik er weer. 

ik kan niet wachten tot het weer morgen is en om @Tartan14  en  alle lieverds 😘 hier weer op het forum te zien en ik hoop dat het goed gaat met iedereen, als het kan elke dag iets beter dan de vorige

 

voor iedereen

Do you know where you're going to?
Do you like the things that life is showing you?
Where are you going to?
Do you know?

Do you get what you're hoping for?
When you look behind you, there's no open doors
What are you hoping for?
Do you know?

 

uit 

2 Brothers on the 4th floor - Do you know

https://www.youtube.com/watch?v=wQwRuKM9cpU

 

Blijf je dromen dromen en weet dat je nooit alleen bent hier op het forum

 

Wat zal ik lekker slapen als ik daar allemaal aan denk 👨❤💋👨

 

Love you all 💕

 

PS deze guy was tijdens het maken van deze reactie aan het luisteren naar 2 brothers on the 4th floor

 https://npo.nl/start/serie/90-s-dance 

vandaar die liedjes

 

 

Doei,

@SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer 

 

Reputatie 7
Badge +17

Hoi ☺️ dankjewel weer! Sjonge, wat een lesje voor me 😉😘 @tim16  en @Tover01  🤭 ik zal het niet weer doen ♥️ @Jesse08  en @ItsJustMe  jullie hebben ook gelijk! Ik zal luisteren naar jullie woorden! 

Groetjes liefs Tartan X 

P.s. Tover haha dat zou ik heel gênant vinden XD 

Reputatie 7
Badge +12

😘

Reputatie 7
Badge +17

Echt wat zijn jullie lief!  @SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer  mooi hoor ! Dankjewel ! 😘 En @Wees Jezelf Bij Mij   als je tips hebt tegen die nachtmerries of slechte dromen, heel graag ! 😍 lief van je , bedankt vast!

Tot gauw weer allemaal !  En Kindertelefoon, ook bedankt  dat dit allemaal kan ! 🔥💕

Lieve groetjes Tartan X

Reputatie 7
Badge +12

Goedzo @Tartan14  zo mogen we het horen! 😘  haha ja ik bedacht het gisteravond. Leek me wel een leuke ‘straf”voor jou 😉 veel succes weer met je doelen en je oefeningen enzo!! 

Liefs Tover xxx

Reputatie 7
Badge +12

Hey @Tartan14 

Mijn tip is om lavendelolie op je kussen te smeren. Het ruikt lekker, je slaapt goed en je droomt niet! Het is o.a. te koop bij de Holland&Barrett.

Liefs @NoahLovesYou 

Reputatie 7
Badge +17

Dankjewel @NoahLovesYou !! 😘

Reputatie 7
Badge +12

@Tartan14 

Heb je het al geprobeerd?

Liefs @NoahLovesYou 

Reageer