COVID-19 vaccin

  • 26 December 2020
  • 44 reacties
  • 935 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hey,

Vanwege mijn werken/leren opleiding werk ik sinds kort als student in het ziekenhuis.
Zeker nu de datum van vaccineren steeds dichterbij komt, speelt de vraag heel erg of je je wel of niet laat vaccineren.

Omdat ik dus in het ziekenhuis werk, is het vaccin eerder beschikbaar, omdat ze eerst mensen van de zorg e.d. willen inenten. Ik vind het heel lastig om een keuze te maken voor wel of niet vaccineren.

Op de afdeling hebben we het er ook vaak over en de meningen zijn heel erg verdeeld. Iedereen heeft wel argumenten om zich wel of niet in te laten enten en er zijn ook nog heel veel onbeantwoorde vragen.

Vragen als: wat zijn de bijwerkingen van het vaccin; wat zijn de gevolgen als je je niet of juist wel laat inenten; kan je zelf kiezen welk merk vaccin je krijgt; werkt het ook tegen mutaties/veranderingen en nog wel meer vragen. 

Wat is jullie mening over het/een vaccin? Laten jullie je inenten? Vinden jullie dat het verplicht moet worden? Wat jullie zouden adviseren en ook jullie argumenten voor en/of tegen.

Denken jullie dat als er een vaccin is en je je laat inenten dat je bijvoorbeeld ook geen afstand meer hoeft te houden of geen mondkapje meer op? Dat we langzaam weer gaan toewerken naar minder besmettingen en minder beperkingen..

Ik ben benieuwd!

Groetjes,
Simply Me


44 reacties

 

Wat is jullie mening over het/een vaccin? Laten jullie je inenten? Vinden jullie dat het verplicht moet worden? Wat jullie zouden adviseren en ook jullie argumenten voor en/of tegen.

Denken jullie dat als er een vaccin is en je je laat inenten dat je bijvoorbeeld ook geen afstand meer hoeft te houden of geen mondkapje meer op? Dat we langzaam weer gaan toewerken naar minder besmettingen en minder beperkingen.

Hey Simply Me, 

Het klopt inderdaad dat er nog veel onduidelijkheid is over bepaalde dingen, en sommige dingen zullen ook nog een tijdje onduidelijk blijven, hoe typerend ook voor het afgelopen jaar.

Een mening over het vaccin heb ik niet echt, ik vind het namelijk niet echt iets waarover je een 'mening' hoeft te hebben, alsof het iets politieks of cultureels is. Het is een vaccin, net zoals die voor de griep, meningococcal, malaria, ebola etc. Deze is niet anders.

Ik laat mij wel inenten, sowieso. Wel makkelijk praten voor mij, er vanuitgaande dat jongeren buiten de zorg misschien pas over 6 tot 9 maanden aan de beurt komen. Ik zie het als niet meer als vanzelfsprekend om je te laten inenten om maar bij te dragen aan iets uit de wereld te krijgen en weer soepeler door het leven te kunnen.

Ik vind niet dat vaccineren verplicht moet worden op een directe manier, wel op een indirecte manier. Dat doe je door, zoals waarschijnlijk ook gaat gebeuren, vaccinatiebewijzen mee te geven aan mensen die wel zijn gevaccineerd en die bijvoorbeeld toe te laten bij (grote) evenementen. Mensen die niet gevaccineerd zijn zijn een gevaar voor elkaar en kunnen dus niet op grote schaal samenkomen, die laat je dus niet toe en verpesten het dus voor zichzelf (voordat ze het voor iedereen verpesten, want een lockdown moet juist voorkomen worden). 

Ik adviseer je te laten vaccineren en ik doe ook echt een persoonlijk beroep op jou en de zorg. De zorg, op alle niveaus, moet juist het goede voorbeeld geven en juist ook het eerst beschermd zijn. Als je bereid bent ongevaccineerd 2021 door te gaan met het risico dat je de mensen die je helpt die misschien ook ongevaccineerd zijn besmet hoor je naar mijn mening niet thuis in de zorg.

Het vaccin is er snel, we weten er niet alles van, we weten niet hoe we er volgend jaar bijzitten zijn allemaal tegen-argumenten die kloppen. Maar het zijn argumenten voor een mening. Over iets wat feitelijk een vaccin is tegen een virus. Dat alleen al is meer waard dan elk tegen-argument omdat je een beetje huiverig bent. Dit is niet alles. Maar het is het beste wat we nu hebben tegen corona. En of je nou wel in corona gelooft of niet, of je Mark Rutte een kul vindt of niet, of je het vaccin vertrouwt of niet, iedereen wilt terug naar een normalere samenleving waar mensen meer samen kunnen komen. En als je dat wilt, is er geen andere mogelijkheid dan je te laten vaccineren.

De regels blijven ongeacht het vaccin. Dat denk ik niet. Dat weet ik. Is trouwens al vaak gezegd ook door de bekende politici en virologen. De reden waarom de regels blijven is: er worden steeds maar kleine groepjes mensen gevaccineerd. Voor de overgrote meerderheid van de samenleving veranderd er dus in principe niks. Het virus verdwijnt niet ineens als er 1 miljoen mensen bijvoorbeeld gevaccineerd zijn. 

 maar is er een discussie of het nuttig is omdat de minderjarige, wel minder ziek worden en omdat kinderen gezonder zijn

@Blubberd

Het zou inderdaad minder nuttig zijn als je alleen dat individu zou willen beschermen.
Totdat we alleen een levend persoon hebben is het dus ook handig om te kijken naar het overdragen van de ziekte op anderen, oftewel transmissie.
Daar hebben we goed nieuws voor alle mensen, omdat zij qua opmaak niet zo verschillen van de Britten.
Zo blijkt dat gevaccineerden het virus minder vaak over dragen volgens de PHE. (Public Health England
Je hoeft namelijk niet ziek te worden van een ziekteverwekker om deze over te dragen.
Een makkelijker voorbeeld hiervoor  is HIV/AIDS, maar daar gelden andere spelregels.

Het kan dus nuttig zijn om ook gezonde en weerbare mensen te vaccineren om zo het verspreiden te voorkomen.

 

ik zelf ga niet het vaccin nemen op afwachting wat bij kinderen eerst gebeurt als bijwerking, en later neem ik hem wel als dat kan. 

Mocht jij je zorgen maken over bijwerkingen, stel dan je vragen aan een betrouwbare bron zoals je huisarts.
Je moet je vooral geen zorgen aanpraten door de hysterie die kan heersen op sociale media.

 

in de Europese unie werd gezegd dat we geen vaccinatie bewijzen mogen gaan gebruiken vanwege discriminatie tegen de ongevaccineerde en dat vinden ze niet oké maar toch heeft Europese unie toestemming gegeven later dat het mag dus nu krijgen we allemaal zo’n bewijs en ik zelf vindt iemands vrijheid afnemen vanwege het vaccin niet nemen eigenlijk gewoon belachelijk ik snap het totaal voor iedereen maar ik vindt het niet normaal 

Jij bent bang dat jouw vrijheid wordt beperkt als jij je niet laat vaccineren.
Tot nu toe mag jij je huis uit en alle winkels bezoeken zonder vaccin en dat zal niet veranderen.
Internationaal reizen is wat complexer, maar tot nu toe kon dat met een negatieve test en vaak een quarantaine.

Wat zegt de EU er over?
 

Will citizens who are not yet vaccinated be able to travel to another EU country?

Yes. The Digital Green Certificate should facilitate free movement inside the EU. It will not be a pre-condition to free movement, which is a fundamental right in the EU. The Digital Green Certificate can also prove the results of testing, which is often required under applicable public health restrictions. 

The certificate is an opportunity for Member States to adjust the existing restrictions on public health grounds. We would expect them to take this proof of people’s COVID-19 status into account to facilitate travel.

Bron


Je mag dus straks naar Spanje (of andere EU-lidstaten en misschien zelfs alle Schengen landen) zonder zo’n vaccin, maar wat heb je dan nodig voor een Digital Green Certificate (DGC)?

 

What is a Digital Green Certificate?

A Digital Green Certificate is a digital proof that a person has either

tick icon been vaccinated against COVID-19
tick icon received a negative test result or 
tick icon recovered from COVID-19

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bron

 

Je kunt dus ook met een negatieve test een DGC krijgen.
Misschien zul jij je dan vaker moeten testen, maar dat betekent wel dat jij verder kunt met je leven terwijl jij wacht op je vaccin.
Zo zal je vrijheid dus niet ingeperkt worden door de EU.

 

Lidstaten kunnen altijd nog extra maatregelen introduceren, maar de EU kan deze lastig verbieden.
Landen die erg afhankelijk zijn van toeristen zullen dat waarschijnlijk niet doen en ook niet voor internationale toeristen.

Hallo Simply Me :)

Goed nieuws dat je bent gevaccineerd!

-TheMightySlayer <3

De wonderen zijn de wereld niet uit. Inmiddels ben ik en met mij vele andere ingeënt. Na die prik weet je pas wat spierpijn is, net alsof je constant gewichten eraan hebt hangen🙄😅

Groetjes,
Simply Me

Hey allemaal,

Bedankt allereerst voor jullie reacties en het delen van je mening!

@Angovisik begrijp je verhaal en je standpunten. Ik vraag me wel af hoever je kunt gaan met het indirect verplichten om te vaccineren. Want dat moet ook weer vastgesteld worden, want je kunt niet zomaar iemand weigeren op bijvoorbeeld een groot evenement. Waar trek je dan de grens?

Het is inderdaad momenteel het beste tegen corona, maar toch vraag ik me af waarom je die tegen argumenten niet vind opwegen tegen het feit van het vaccin. Daarin volg ik je niet helemaal. Dat je niet weet wat de bijwerkingen/gevolgen zijn vind ik wel een zwaarwegend argument. Maar misschien heb ik je niet helemaal goed begrepen.

Dat de regels blijven is ergens ook wel een prettig idee. Vaccineren is één ding, maar het zegt niet dat je ook daadwerkelijk voldoende afweercellen hebt als je corona krijgt. Ik vraag me af in hoeverre dat echt gaat helpen, maar dat zal natuurlijk per persoon verschillend zijn.

Ik begrijp je beroep op de zorg helemaal. Ergens ben je een stuk meer verantwoordelijk dan een 'gewone' burger. Maar anderzijds vind ik niet dat het zo moet zijn, dat omdat je in de zorg werkt, je je maar moet laten inenten. Net als bij bijvoorbeeld een hepatitis-B vaccinatie. Dan kun je ervoor kiezen om het niet te doen, wegens zwangerschap of geloofsovertuiging of… en alhoewel dat meer een vaccinatie is om jezelf te beschermen kan je dat ook makkelijk door geven via wondjes of bloed. ik blijf het lastig vinden.

@Gastgebruikerbedankt voor het indirect delen van je mening.

@j2004Ik ben het met je eens. We leven zo in afwachting van het vaccin, wat natuurlijk begrijpelijk is. Maar mensen vergeten de basisregels, hoe moeilijk kan het zijn? Ik kan dat zo niet begrijpen. Ook respect voor jullie als supermarkt medewerkers. Zal echt niet makkelijk zijn inderdaad. Dat argument van bijwerkingen vind ik zeker meewegen en dat is voor mij ook een tegenargument om je niet te laten inenten.

@Kippies13Waarom zou jij niet vaccineren? Of zeg je dat ik me niet moet laten vaccineren. Ik ben benieuwd naar je argumenten..

Groetjes,
Simply Me

 

@Angovisik begrijp je verhaal en je standpunten. Ik vraag me wel af hoever je kunt gaan met het indirect verplichten om te vaccineren. Want dat moet ook weer vastgesteld worden, want je kunt niet zomaar iemand weigeren op bijvoorbeeld een groot evenement. Waar trek je dan de grens? Dat kan dus wel, dat wordt nu al gedaan als je bijvoorbeeld geen kaartje hebt, geen ID hebt, als je niet 18+ bent. Zelfde idee. Iedereen die gevaccineerd is krijgt standaard ern vaccinatiebewijs mee. Heb je die niet omdat je niet bent gevaccineerd, dan ben je oprecht een gevaar voor de nationale gezondheid, dus mag je ergens niet naar binnen, zoals een festival of voetbalwedstrijd. Het is misschien geen leuk idee, maar wel een verantwoorde, naar mijn mening dan. 

Het is inderdaad momenteel het beste tegen corona, maar toch vraag ik me af waarom je die tegen argumenten niet vind opwegen tegen het feit van het vaccin. Daarin volg ik je niet helemaal. Dat je niet weet wat de bijwerkingen/gevolgen zijn vind ik wel een zwaarwegend argument. Maar misschien heb ik je niet helemaal goed begrepen. Per persoon verschilt het wat je zwaar vindt wegen en wat minder. Ik snap heel goed dat mensen twijfels hebben. Om het simpeler te maken: tegen-argumenten horen bij een mening over het vaccin/corona in het algemeen. Dat het te snel is gemaakt, dat je precies wilt weten wat er allemaal in zit, dat je precies wilt weten wat het doet (terwijl dat echt bij iedereen anders zal zijn), zijn geldige twijfels, maar geen geldige tegenargumenten om dit vaccin niet te nemen. Het vaccin opzich bewijst het tegendeel namelijk. Het is net zo snel gemaakt als alle andere vaccins van internationale epidemieën die het voorgingen. Het is ook net zo goed gecontroleerd, dus waarschijnlijk net zo veilig. Bij andere vaccins weet je ook niet precies wat er inzit en hoe het is gemaakt, of wel soms? En wat het vaccin doet qua bijwerkingen... De meeste bijwerkingen voor niet alleen vaccins maar alle soorten medicatie worden pas duidelijk zodra een grote groep mensen het heeft gekregen. 

Wat ik dus bedoelde met 'de tegen-argumenten gaan niet op tegen het feit van het vaccin' is dit: mensen hebben het gevoel een mening te willen vormen omdat ze angstig zijn, bang voor het onzekere, maar als je kijkt naar dit vaccin, de geschiedenis en logica die de twee verbindt gaan al die tegen-argumenten niet echt meer op. Plus, als je wilt dat de samenleving dus sneller terug gaat naar normaal, zal je toch het vaccin moeten nemen, of je het nou vertrouwd of niet. 

 

 

 

1. Het verandert je DNA   Waar haal je dit nou weer vandaan???  Doe eens wat onderzoek voordat je zullen stellingen in de rondte gooit. Kijk 0:15 - 1:16 van deze video. Maar ik raad je aan om hem helemaal te kijken.

2. Net als bij de Mexicaanse griep weet je niet de bijwerkingen op langer termijn zijn want als je een zwangere vrouw was had je kans dat je kindje er een letsel aan overhield ​​  Bijwerkingen op de lange termijn zijn nooit helemaal ui te sluiten. Maar of het proces achter dit vaccin nou 1 of 5 jaar duurt, maakt natuurlijk geen verschil. Dit vaccin lijkt heel erg op een ander Covid-vaccin dus er is al voorkennis. Ze kunnen dus een zeer accurate voorspelling doen van eventuele bijwerkingen. Dit vaccin is goedgekeurd door alle medicijnagentschappen dus het voldoet gewoon aan alle criteria. Maar de minieme kans op langetermijnbijwerkingen is nooit 100% uit te sluiten. Maar dat geldt voor alle geneesmiddelen die in omloop zijn. Al deze medicijnen doorlopen allemaal hetzelfde proces.

Als je een geneesmiddel zou willen maken met een 0% kans op langetermijnbijwerkingen zou je dus +-80 a 90 jaar op tienduizenden mensen moeten testen. Dat is gewoon niet echt praktisch en boven alles gewoon overbodig. De wetenschap is ver genoeg om een accurate voorspelling te doen.

 

hey

 

ik heb het eens met angovis. maar wil toch nog een kleine beidrage aan leveren. ik heb kwetsbare familieleden als zij in aanraking komen is het een hele grote kans dat ik ze kwijt raak. op dit moment zit het zwakste persoon van mijn familie dag en nacht tegen het virus te vechten om niet dood te gaan. en weet je? ze is 1x van af maart de deur uit geweest en precies toen kreeg ze corona. ze is niet zomaar de deur uit geweest. ze werd opgenomen in het ziekenhuis en daar heeft ze het opgelopen. voor mij is het alleen al een reden een vaccin te nemen om de zwakere in mijn familie te beschermen al zie ik ze bijna nooit. ff voor verheldering, mensen met zuikerziekte/diabetes lopen ook meer gevaar he... 

veel jongeren denken niet verder als zich zelf heb ik gemerkt die gaan in grote groepen naar buiten zonder afstand en houden bvb in de klas geen afstand. en kunnen dus het virus naar huis mee nemen. hoe meer mensen het ongezien mee nemen hoe sneller het naar de zwakkere gaat. al zal jij niet met zwakke mensen in aan raking komen (je werkt in het ziekenhuis dus nu wel maar voor andere) dan je beste vriend(in) neemt het virus van je over en steekt haar moeder aan die alleen even bosje bloemen naar oma brengt. nou dan is oma toch flink in gevaar zonder dat we het door hebben gehad.

 

ik snap het niet alles van het vaccin is duidelijk dus dan wil je het al direct niet meer + daarbij je moet er 2 want anders werkt het niet + elk jaar weer opnieuw een vaccin tot er een langdurige is gemaakt. 

zo als ik hier boven zeg. doe het alsjeblieft om de zwakkere onder ons te beschermen.

 

groetjes blue 

Reputatie 2
Badge

Hoi,

Ik wil ook graag mijn mening hierover delen. Om te beginnen; ik ben niet iemand die in complottheorieen gelooft, maar ik geloof ook niet alles wat de overheid zegt. Ik sta qua mening meer in het midden in deze coronacrisis. Mijn mening die ik hier openbaar deel, baseer ik niet op basis van berichtgeving van het NOS journaal/media of van Facebook, maar alleen op basis van wetenschappelijke onderzoeken en mijn eigen intuïtie.

Ik ga mezelf niet laten vaccineren. Ik begrijp trouwens wel de mensen die zich wel laten vaccineren. Mijn redenen zijn:

-Het vaccin is zo snel mogelijk ontwikkeld. Voor de famaceut is dit van groot belang, aangezien zij het meeste geld krijgen als ze het als eerste af hebben. De kans dat er fouten gemaakt zijn vind ik groot.

- @xLisa @Kippies13 Het vaccin dringt zich in de cellen in tegenstelling tot andere vaccins. Het is inderdaad zo dat het niet binnendringt in het dna. Mochten er fouten gemaakt zijn, dan kan het wel binnendringen in het dna.

-De langetermijneffecten zijn niet bekend. 

Er wordt vanuit de media en overheid te weinig verteld over het verbeteren van je weerstand. Wanneer mensen hier beter over geïnformeerd worden, komen er minder mensen op de IC. Dit geldt ook voor alternatieve medicijnen die werken tegen corona. Die zijn tot nu toe zonder enige reden allemaal afgewezen. Er wordt 100% ingezet op vaccinaties, waar ik het niet mee eens ben.

@Angovis Je hebt oprecht een mooi bericht geschreven. Fijn dat je je mening deelt. Ik ben het er alleen niet helemaal mee eens. Ik vind dat zowel directe als indirecte plicht niet moet worden ingevoerd. Dit zijn mijn argumenten:

-Het past totaal niet bij de Nederlandse democratie

-Je sluit een bepaalde groep met een andere mening of geloofsovertuiging af van de samenleving. 

-Je zorgt ervoor dat mensen niet hun eigen mening mogen hebben (zie 1e argument)

-er zijn een heleboel alternatieven om corona te bestrijden die allemaal tot nu toe afgewezen zijn

-Wanneer mensen gevaccineerd zijn, gaat het virus minder hard rond onder de niet-gevaccineerden

-Zoals Rutte tot nu toe altijd heeft gezegd: "We leven in een samenleving en we moeten het met zijn allen oplossen". Ik vind dat je dan niet mensen moet buitensluiten. Dit is ook de reden dat de jongeren niet meer vrijheden hebben gekregen, aangezien zij minder vatbaar zijn voor het virus. 

@Angovis "Dat kan dus wel, dat wordt nu al gedaan als je bijvoorbeeld geen kaartje hebt, geen ID hebt, als je niet 18+ bent. Zelfde idee. Iedereen die gevaccineerd is krijgt standaard ern vaccinatiebewijs mee." 

Hoe kan je nou zo'n vergelijking maken? Een ID kaart of een kaartje heeft niks met lichamelijke integriteit te maken, zoals een vaccinatiebewijs. 

Groetjes, 

Brenner

 

 

 

 

 

 

...

-Het vaccin is zo snel mogelijk ontwikkeld. Voor de farmaceut is dit van groot belang, aangezien zij het meeste geld krijgen als ze het als eerste af hebben. De kans dat er fouten gemaakt zijn vind ik groot.

Het zal inderdaad een race zijn geweest om als eerste dat vaccin op de markt te krijgen. Maar het hele proces is nauw gevolgd door de medicijnagentschappen. Als zij het hebben goedgekeurd, is dus alles gegaan zoals het hoort. Nogmaals, de snelheid van het proces achter dit vaccin heeft geen invloed op de veiligheid van het vaccin. Alles is hetzelfde gegaan dan anders, alleen was er veel meer capaciteit, geld en prioriteit voor dit vaccin. Ook zijn de verschillende fases van het ontwikkelen en testen tegelijkertijd uitgevoerd. Dit alles zorgt ervoor dat het vaccin er sneller is. Maar het is precies hetzelfde proces als bij andere geneesmiddelen. Dus de kans op fouten is niet groter dan normaal.

 

@xLisa @Kippies13 Het vaccin dringt zich in de cellen in tegenstelling tot andere vaccins. Het is inderdaad zo dat het niet binnendringt in het dna. Mochten er fouten gemaakt zijn, dan kan het wel binnendringen in het dna.

Zoals ik al eerder zei, dit vaccin is gebaseerd op een ander corona-vaccin. Dus ze wisten voor het testen al redelijk wat het ging doen. Het vaccin is getest op tienduizenden mensen. Daar is niets geks gevonden.

De medische wetenschap is ver genoeg om zulke fouten te voorkomen. Bovendien zouden deze fouten dan ook ontdekt worden door de medicijnagentschappen.

 

-De langetermijneffecten zijn niet bekend.   

Nee, maar dat is heel normaal. Geen enkel medicijn wordt eerst een mensenleven lang (80 a 90 jaar) getest voordat het eindelijk de markt op kan. Want dat is dan wat nodig is om lange termijnbijwerkingen 100% uit te sluiten. Ze kunnen een zeer accurate voorspelling doen van eventuele bijwerkingen en die accuratie is alleen maar hoger omdat het gebaseerd is op een ander corona-vaccin.

 

Er wordt vanuit de media en overheid te weinig verteld over het verbeteren van je weerstand. Wanneer mensen hier beter over geïnformeerd worden, komen er minder mensen op de IC. Dit geldt ook voor alternatieve medicijnen die werken tegen corona. Die zijn tot nu toe zonder enige reden allemaal afgewezen. Er wordt 100% ingezet op vaccinaties, waar ik het niet mee eens ben.

Er is nog niet veel bekend over hoe je je zou kunnen kunnen beschermen en waardoor je wel of juist niet kwetsbaar bent. Er zijn ook mensen met een hele gezonde leefstijl en een prima weerstand die toch flink ziek worden van corona.

Dat die alternatieve medicijnen worden afgekeurd heeft ongetwijfeld een reden. Zo is het misschien niet bewezen dat het daadwerkelijk helpt. Maar inmiddels zijn er wel medicijnen gevonden die helpen bij het bestrijden van corona. Zo wordt de overleefkans groter. Dus er wordt dus niet alleen ingezet op de vaccins. Maar we weten allemaal, voorkomen is beter dan genezen. Deze vaccins zijn onmisbaar om corona onder de duim te krijgen.

 

@Angovis Je hebt oprecht een mooi bericht geschreven. Fijn dat je je mening deelt. Ik ben het er alleen niet helemaal mee eens. Ik vind dat zowel directe als indirecte plicht niet moet worden ingevoerd. Dit zijn mijn argumenten:

-Het past totaal niet bij de Nederlandse democratie

-Je sluit een bepaalde groep met een andere mening of geloofsovertuiging af van de samenleving. 

-Je zorgt ervoor dat mensen niet hun eigen mening mogen hebben (zie 1e argument)

-er zijn een heleboel alternatieven om corona te bestrijden die allemaal tot nu toe afgewezen zijn

-Wanneer mensen gevaccineerd zijn, gaat het virus minder hard rond onder de niet-gevaccineerden

-Zoals Rutte tot nu toe altijd heeft gezegd: "We leven in een samenleving en we moeten het met zijn allen oplossen". Ik vind dat je dan niet mensen moet buitensluiten. Dit is ook de reden dat de jongeren niet meer vrijheden hebben gekregen, aangezien zij minder vatbaar zijn voor het virus. 

Ik ben het hier op zich wel met je over eens. In onze democratie heb je in principe de vrijheid om een vaccin te weigeren. Nu zie ik zelf liever dat iedereen verplicht ingeënt zou worden, maar ik snap ook wel dat dit eigenlijk niet kan. Indirect vrijheden afnemen als je niet gevaccineerd bent, is daarom ook niet juist (en ik denk ook niet toegestaan). Hoe graag ik dit ook zou willen, is het waarschijnlijk niet mogelijk.

 

 

Ik ga mezelf niet laten vaccineren. Ik begrijp trouwens wel de mensen die zich wel laten vaccineren. Mijn redenen zijn:

-Het vaccin is zo snel mogelijk ontwikkeld. Voor de famaceut is dit van groot belang, aangezien zij het meeste geld krijgen als ze het als eerste af hebben. De kans dat er fouten gemaakt zijn vind ik groot. Vaccins worden tijdens wereldwijde epidemieën altijd snel gemaakt. Ook voor het geld. Maar het is niet zo dat deze snelheid nieuw is, vroegere vaccins zouden een goed referentiekader kunnen zijn.

Vaccins worden ook gecontroleerd en gekeurd door verschillende instanties. Dit zou een garantie op veiligheid moeten zijn. Of dat het is weet je echter nooit. Dat de Britten het AstraZenica vaccin via noodwet goedkeuring verleend terwijl het bij ons nog een maand duurt vanwege verder onderzoek en gebrek aan testresultaten geeft mij tenminste meer hoop op zorgvuldig onderzoek. 

@xLisa @Kippies13 wordt 100% ingezet op vaccinaties, waar ik het niet mee eens ben. Eens

@Angovis Je hebt oprecht een mooi bericht geschreven. Fijn dat je je mening deelt. Ik ben het er alleen niet helemaal mee eens. Ik vind dat zowel directe als indirecte plicht niet moet worden ingevoerd. Dit zijn mijn argumenten:

-Het past totaal niet bij de Nederlandse democratie

-Je sluit een bepaalde groep met een andere mening of geloofsovertuiging af van de samenleving. 

-Je zorgt ervoor dat mensen niet hun eigen mening mogen hebben (zie 1e argument)

-er zijn een heleboel alternatieven om corona te bestrijden die allemaal tot nu toe afgewezen zijn

-Wanneer mensen gevaccineerd zijn, gaat het virus minder hard rond onder de niet-gevaccineerden

-Zoals Rutte tot nu toe altijd heeft gezegd: "We leven in een samenleving en we moeten het met zijn allen oplossen". Ik vind dat je dan niet mensen moet buitensluiten. Dit is ook de reden dat de jongeren niet meer vrijheden hebben gekregen, aangezien zij minder vatbaar zijn voor het virus. 

De eerste drie argumenten zijn in weze hetzelfde: elke vorm van plicht of druk vind jij ondemocratisch. En zoals je het 3 keer opschrijft, als feit overigens, is het ook ondemocratisch. Dat maakt het echter nogsteeds geen feit. 

Of iets wel of niet bij de Nederlandse democratie past laat ik liever over aan het rechtsysteem, maar in sommige gevallen kan ik die mening heel goed begrijpen

Dat je mensen buitensluit van de samenleving en ze het recht op hun mening afneemt kan ik me niet in vinden. Een mening mag je altijd houden, en zeker bij een indirecte plicht hou je de keuze om je te laten vaccineren of niet. Dan wordt je mening je dus niet afgenomen. Als je je niet laat vaccineren, dan wordt er wel van je verwacht dat je je dan maar aan de corona-maatregelen blijft houden. Je kan het namelijk ook als ondemocratisch of onrechtvaardig redeneren op deze manier: zouden ongevaccineerde mensen in grote groepen van (tien)duizenden weer samen mogen komen om elkaar alsnog te besmetten terwijl een ander deel van de samenleving zo erg z'n best doet om corona klein te krijgen d.m.v vaccinatie? 

Dat er een heleboel alternatieven zijn die weliswaar afgewezen zijn hangt nogal af van de definitie van "een heleboel", er zijn alternatieven, sommige zouden veel minder goed werken als een vaccin, van anderen is het nogal onduidelijk door gebrek aan aandacht en onderzoek. Ik ben het wel eens dat er meer had mogen worden gekeken en geïnvesteerd in alternatieven, en ik hoop dat die er alsnog later komen. 

Het virus zal minder hard rondgaan ais ofwel bijna iedereen is gevaccineerd ofwel als ongevaccineerde mensen niet grootschalig samenkomen. 1 miljoen mensen die zich laten vaccineren doen, jammer genoeg, niet heel veel voor de verspreiding. 

De betekenis achter de woorden van Mark Rutte zijn natuurlijk subjectief. Jij interpreteert het ais, verbeter me vooral: je maakt een keuze, daaraan zijn verder geen consequenties verbonden en iedereen gaat op dezelfde voet verder. Ik interpreteer Mark Rutte zijn woorden meer als aanmoediging om je nog aan de regels te houden en om je te laten vaccineren, omdat we die dingen met z'n allen zouden moeten doen, idealiter. 

@Angovis "Dat kan dus wel, dat wordt nu al gedaan als je bijvoorbeeld geen kaartje hebt, geen ID hebt, als je niet 18+ bent. Zelfde idee. Iedereen die gevaccineerd is krijgt standaard ern vaccinatiebewijs mee." 

Hoe kan je nou zo'n vergelijking maken? Een ID kaart of een kaartje heeft niks met lichamelijke integriteit te maken, zoals een vaccinatiebewijs. Nouja ik had het meer over algemene entreebewijzen wat een vaccinatiebewijs dus wordt, niet per se over lichamelijke integriteit, dan was ik eerder uitgekomen bij fouilleren, blaastest etc. Feitelijk heb je natuurlijk wel gelijk haha, mijn vergelijking had niets met lichamelijke integriteit te maken. 

Groetjes, 

Brenner

Een verschil van mening is mooi, je zou kunnen zeggen dat dat past bij de Nederlandse democratie ;) 

 

 

 

 

 

 

 

Ik snap niet waarom men bang is voor de bijwerkingen van het vaccin. De kans is vele malen groter dat je je niet in laat enten en serieuse gevolgen krijgt als je besmet raakt, dan dat je een ultra zeldzame bijwerking oploopt.

Ik vroeg me af, stel jullie zouden mogen kiezen voor een bepaald merk vaccin? Welke zouden jullie dan nemen en met welke redenen om die te nemen en andere niet? Of zijn er ook mensen die geen voorkeur hebben? Het gaat me er niet om of je nou wel of niet mag kiezen welk merk, maar wat als dat wel zou kunnen.

Geen voorkeur, alle vaccins zijn veilig, alle vaccins werken als het goed is, dus het hangt er vanaf welke voorradig voor onze doelgroep, in mijn omgeving, over ongeveer een half jaar. Ik zie de vaccins ook niet echt als een merk ontbijtgranen ofzo waarbij je twee dozen uit het schap pakt en dan degene met chocoladevlokken erin neemt omdat die je zoeter lijkt. Je krijgt wat je krijgt. 

@Angovis je legt mij de woorden in de mond, ik had het niet beter kunnen zeggen. Petje af voor jou.

Hoi @Simply Me ,

ik wil beginnen met dat @Angovis een uitstekend bericht neer heeft gezet, maar ik ga me toch nog niet laten vaccineren (nog niet), niet omdat ik een of ander gek viruswappie ben, maar puur omdat ik niet weet wat bijvoorbeeld bijwerkingen kunnen gaan zijn (Ik ben zelf voor de rest wel tegen alles ingeënt). Persoonlijk vind ik dat vaccineren niet verplicht moet worden. Ik vind wel dat de mens ZELF eens wat meer moet gaan doen, houd gewoon die 1,5 m afstand, draag je mondkapje, ga niet allemaal naar de winkels als er eens een “actie” is. Ik werk zelf bij de AH en merk de laatste tijd dat er steeds meer mensen schijt aan de maatregels hebben.

dus ik adviseer jou om gewoon zelf een beslissing te maken of je het wel of niet doet, maar houd wel in je hoofd dat er bijvoorbeel zoals @Angovis zei, regels kunnen komen dat je niet naar een evenement mag of naar een bepaald land als je niet gevaccineerd bent.

De vaccins voor kinder tussen 12-18 komt en juni goed gekeurd moet worden, als dat gebeurt krijgen we een uitnodiging voor de zomervakantie. Bron nos stories maar is er een discussie of het nuttig is omdat de minderjarige, wel minder ziek worden en omdat kinderen gezonder zijn. 
ik zelf ga niet het vaccin nemen op afwachting wat bij kinderen eerst gebeurt als bijwerking, en later neem ik hem wel als dat kan. 

Bewijzen

in de Europese unie werd gezegd dat we geen vaccinatie bewijzen mogen gaan gebruiken vanwege discriminatie tegen de ongevaccineerde en dat vinden ze niet oké maar toch heeft Europese unie toestemming gegeven later dat het mag dus nu krijgen we allemaal zo’n bewijs en ik zelf vindt iemands vrijheid afnemen vanwege het vaccin niet nemen eigenlijk gewoon belachelijk ik snap het totaal voor iedereen maar ik vindt het niet normaal 

Reputatie 2
Badge +4

Hoi

Ik ben tegen het corona vaccin

Komt ook gedeeltelijk omdat mijn familie er ook tegen is en ik dat dus ook de hele tijd te horen krijg

Heb wel gewoon reguliere spuiten gehad

Maar ik zou zeggen dat dat geen grote successen waren voor de mensen die me spuiten

Groetjes prinses

 

Heb wel gewoon reguliere spuiten gehad

 

Maar waarom is dit coronavaccin dan zo'n probleem?

Ik heb 3 vaccinaties gehad, niet 1x covid gehad of mij zelfs ook maar een beetje slecht gevoeld buiten een beetje pijn in de arm.

 

Ik vind persoonlijk dat ze de personen die geen vaccinatie halen nergens meer toe moeten laten want degene die wel zijn geweest zijn hiervan de dupe en ze moeten niet met de zever komen van ik ben zwanger of ziekelijk want ik denk niet dat je aan die spuitjes kapot gaat blijven als mensen in de 80-90  ze ook krijgen.

 

De cijfers blijven toenemen en je mag ervan zeker zijn dat 9/10 gevallen die besmet zijn gevallen zijn die geen vaccinatie hebben gehad en dus zo blijft het gaande want die verrekt het zich te laten vaccineren en die verrekt het maar al diegenen die geen vaccinatie hebben gehad zijn zeer vatbaar.

 

De zever dat kinderen het niet krijgen is totale bullshit want wat maakt een kind zo speciaal  en kinderen vormen nog zelfs een groter gevaar want zij stoppen vanalles in de mond, trekken en sleuren aan elkaar  en zijn zwakker van gestel omdat het een klein kind is. 

Hoi, 

 

Ik ben christen, en misschien denk je nu daar is er weer een. Maar wacht even. Lyister even naar me.

 

Ik weet niet of ik me laat vaccineren,  maar ik weet wel dat het hierna niet over is. 

Of je de bijbel nu aanneemt voor waar of niet, waarachijnlijk beb je het wel met me eens dat dit vroeger is geschreven. 

En ik wil je eigenlijk vertellen dat aan het einde van de bijbel een voorspelling staat over wat er wllemaal gaat gebeuren. Zoals:

Pandemieën, (corona)

Egoisme en haat (ook overal)

En natuurampen. (Overal)

Insecten plagen en hongersnoden (jemen)

En dat Israël(het land van de bijbel) aan het eind van de geschiedenis, het middelpunt van de wereld zal zijn. En dat zie je steeds meer gebeuren. Israel komt steeds in het nieuws.

 

En wat il hier mee wil zeggen, is dat of je nu gelooft in mijn God of niet, het vaccin werkt alleen als Hij het 'activeert'. Dus laat je leiden.

 

Groetjes

Hi Kyra,

Fijn voor je moeder dat ze ingeënt is. Ik werk met mensen van alle leeftijden, van baby's tot mensen van 90+ en ben niet ingeënt. En ik werk in principe vier dagen in de week. Zo zie je maar dat het een bijzonder beleid is.

Groetjes,
Simply Me

 

Vragen als: wat zijn de bijwerkingen van het vaccin; Het is zo dat het niet zeker is of je last van bijwerkingen krijgt ligt vaak aan je weerstand of je bijwerkingen krijgt, je hoort vaak over heftige bijwerkingen terwijl dit amper voorkomt

wat zijn de gevolgen als je je niet of juist wel laat inenten; Er word veel nagedacht over een vaccinatieplicht dus wanneer je het vaccin niet neemt kan het zo zijn dat je minder snel dingen kan gaan doen, wat je wel kan doen als je het vaccin hebt gekregen

kan je zelf kiezen welk merk vaccin je krijgt; Als het goed is niet, wel worden bepaalde vaccins aan bepaalde risicogroepen gegeven en bepaalde beroepen.

werkt het ook tegen mutaties/veranderingen en nog wel meer vragen. Wat ik tot nu weet is dat het vaccin ook nog werkt tegen andere varianten.

Wat is jullie mening over het/een vaccin? Laten jullie je inenten? Vinden jullie dat het verplicht moet worden? Wat jullie zouden adviseren en ook jullie argumenten voor en/of tegen. Ik zelf zou hem nemen, maar aangezien ik nog geen 18 ben kan het nog niet. Ik zou hem nemen, want er zijn veel mensen die hem willen nemen en nog lang moeten wachten dus waarom zou je het dan negeren als je voorrang krijgt en als dit betekent dat we sneller dingen kunnen gaan doen en er misschien een vaccinatieplicht komt ben je overal op voorbereid.

 

Badge

Ik zou niet vaccineren 

Hee, 

Komt ook gedeeltelijk omdat mijn familie er ook tegen is en ik dat dus ook de hele tijd te horen krijg

 

Oke, ik zou wel proberen je eigen mening te vormen en niet te doen wat je familie van je wil. Het is een keuze die je uiteindelijk zelf moet maken, maar natuurlijk kun je het wel met hun bespreken en dat in je afweging mee nemen.

Vandaag is voor mij wel het belang van een vaccin/bescherming gebleken. Allereerst omdat ik weer heb gewerkt met een covid positieve patiënt. En ondanks dat je je helemaal omkleed, voelt het toch wel als een soort bedreiging. Niet zozeer voor mezelf, maar meer voor de mensen om je heen zoals collega’s, patiënten en de mensen thuis, zoals mijn kwetsbare moeder. Ook al hoef je helemaal niet besmet te raken (daarom nemen we veel maatregelen, om de kans zo klein mogelijk te houden) de kans is sowieso altijd aanwezig. Je wilt niet dat jij het dan doorgeeft aan anderen, dat die ziek worden en/of eraan overlijden.

En er was een patiënt overleden. Die lag in het ziekenhuis vanwege een infectie (iets anders dan corona) en vervolgens heeft hij in het ziekenhuis corona opgelopen. En is uiteindelijk aan corona overleden, en niet eens aan de infectie, waarvoor de patiënt in het ziekenhuis lag. Zulk soort verhalen en dingen die je meemaakt raken je echt wel en maken je bewust van je eigen verantwoording en ook die van anderen. Het belang van alle regels en de lockdown..

Over het algemeen denken mensen dat ze in het ziekenhuis veilig zijn en beter beschermd zijn dan in de 'gewone' buitenwereld. Toch worden veel infecties en bacteriën opgelopen in het ziekenhuis. Wij hadden het daar een tijdje terug op school over en dan sta je toch te kijken van die hoge cijfers. Al doen we allemaal ons best om die overdraging van ziektes, infecties, bacteriën en virussen zo klein mogelijk te houden. Maar zoals je ziet bij een virus als corona gaat dat zo snel..

Groetjes,

Simply Me

Reputatie 2
Badge +4

Hey

Ik vorm zeker ook mijn eigen mening maar doordat ik er ook steeds die dingen over hoor wordt mijn mening natuurlijk sterker 

Zelf wil ik ook echt geen vaccinatie en daar is ook niks aan te doen

Ben sowieso al tegen vaccins die niet langer dan 20/30 jaar bestaan 9 jaars spuit enzo zijn ondertussen er al zo lang

 

Reageer