Vraag

Tips/advies voor middelbare school

  • 27 July 2020
  • 5 reacties
  • 112 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoihoi!

Na de zomervakantie ga ik dus naar de middelbare school (brugklas havo/vwo), heeft iemand tips? Het kan van alles zijn, zoals huiswerk, omgaan met anderen.. Of iets wat ik eerder moest weten voor mijn eerste dag op school? Elke tip is welkom! C:


5 reacties

Heyy,

Ik neem aan dat je nog niemand kent van je nieuwe klas. Zorg dat je jezelf openstelt voor anderen. Maak wat praatjes, toon interesse in anderen, enz. Kortom, maak zo snel mogelijk vrienden/vriendinnen. Na de eerste week/twee weken, zijn er meestal al wat clubjes ontstaan. Als je dan nog moet beginnen met vrienden maken of inmengen, maak je het jezelf onnodig moeilijk. Maar meestal gaat dit allemaal redelijk vanzelf. En weet dat jullie allemaal in hetzelfde schuitje zitten. Wat misschien ook nog een goed idee is om al snel een klassengroepsapp te maken. Dan heb je meteen ook iedereens nummer. Dan kan je na schooltijd bijvoorbeeld nog eens kletsen met iemand die je aardig lijkt.

 

Ik zou je ook willen aanraden om vriendelijk te zijn voor je docenten. Als je een goede band met ze opbouwt zijn ze sws aardiger en is het makkelijker om hen om hulp te vragen, enz. enz. Genoeg redenen om je docenten te vriend te houden, believe me:grin: . (Nu weet ik uit ervaring ook dat niet elke docent super chill is, dus dan schiet dat aardig doen er meestal snel bij in:sweat_smile:  Maar de meeste zijn meestal wel leuk, ze zitten immers in het onderwijs dus meestal kunnen ze het goed vinden met kinderen.)

Wat de lessen betreft; Let echt goed op:sweat_smile: , je haalt je havo/vwo diploma niet zomaar. Maak aantekeningen en stel vragen (schaam je niet om vragen te stellen. Meestal hebben andere deze vraag ook, maar durven ze hem niet te stellen. Dus als jij de vraag stelt, help je niet alleen jezelf maar waarschijnlijk de hele klas. En onthoudt domme vragen bestaan (bijna) niet). Bij lastige vakken is het soms handig/vereist dat je de stof voor de les eerst even doorleest. Dan snap je tenminste waar de docent het over heeft. Schrijf desnoods van te voren al vragen op die je wilt stellen.

 

Qua huiswerk; Zorg dat je snel leert werken met je agenda. Plannen is heel belangrijk. Zorg dat het echt duidelijk is wanneer iets af moet zijn. Kijk dan ook vooruit in je agenda als je huiswerk gaat maken, als je alles op de laatste dag moet doen is het alleen maar erg stressen, niet chill dus. Probeer te spreiden, en niet alles op het laatste moment te doen. Dat geldt helemaal voor leren. Ik maak mezelf er ook wel eens schuldig aan, maar krop niet al het leerwerk op tot vlak voor de toets. Leer af en toe het deel van het hoofdstuk dat je al hebt gedaan. Voor talen ook zeker belangrijk. Leer in kleine delen. Gespreid leren voorkomt stress en zorgt ervoor dat je het langer onthoudt.

(vaardigheden als plannen, gespreid leren, vragen stellen, etc. gaan je in de toekomst veel plezier geven. Zorg dat je deze langzamerhand onder de knie krijgt.)

Het onderwerp ‘hoe kan je leren’ komt meestal op school ook wel aanbod, maar dan geef ik je alvast een voorsprong. Voor talen werkt het (voor mij) altijd goed om dingen over te schrijven. Bijv. lijstjes schrijven van de woorden/zinnen die je moet leren en een samenvatting te schrijven van de grammatica. Overhoren is ook een must voor talen. Ik zweer bij Ikleeralles.nl of iets soortgelijks zoals WRTS. Daar kan je je lijsten invoeren (of zoeken of ze er al op staan van andere scholieren) en jezelf laten overhoren. Voor andere vakken dan talen, geldt ook, samenvattingen schrijven helpt echt. Het lijkt misschien veel werk maar het loont echt. En als het eenmaal gewoonte/routine is geworden wordt je er ook sneller/handiger in. De skill ‘samenvatten’ is sws heel belangrijk, nu maar ook op vervolgonderwijs, helemaal niet gek om daar alvast mee te oefenen.

 

Hierbij mijn tips. Ik ben ongetwijfeld heel veel vergeten, maar dan kom je zelf snel genoeg achter:stuck_out_tongue_winking_eye: . Dat hoort er natuurlijk ook een beetje bij. Alles is nieuw maar het went snel.

Heel veel succes en plezier op je nieuwe school! Maak er wat leuks van met z'n allen.

 

Groetjess

Hallo Lillith Lol :)

Even een lijstje van dingen die belangrijk zijn.

  1. Zoek contact met andere mensen, ga chillen tijdens de pauze.
  2. Leer goed tot zeer goed voor je proefwerken, je kunt effectief leren door het in gedeeltes te verdelen of voor talen en begrippen overhoringsprogramma's te gebruiken. De grootste fout bij bijvoorbeeld wiskunde: de formules proberen te lezen, doe dat niet en ga gewoon sommen maken om te oefenen. Je kunt ook jezelf overhoren door post-it's te plakken op de vertaling.
  3. Let goed op, stel vragen, doe actief mee, maak je huiswerk en ga niet teveel klooien tijdens de les.  Oftewel zorg dat je een goede leerling bent.
  4.  

Hey,

 

Hier een link van een andere topic die vanalles daarover zegt. 

https://forum.kindertelefoon.nl/school-en-studie-39/tips-voor-bruggers-48893

 

Groetjes Gebruiker c 

 

Heyy

Ik weet nog, toen ik naar de middelbare ging dat ik stress had. Wat eigenlijk volkomen onnodig is. Niemand kent de school. Velen kennen elkaar niet. Ga ff de belangrijkste dingen op een rijtje zetten.

1) probeer in de eerste dagen al sociaal te zijn. Ga niet chillen met oude vrienden die daar op school zijn. Als de klas elkaar eenmaal kent en jij moet er nog tussen is dat moeilijk.

2) Let goed op in de les. Dat maakt huiswerk en studeren makkelijker. 

3) leren plannen zul je wrs op school wel doen. Stel dat het niet lukt kun je dit vragen aan je klasleerkracht. 

4) Zorg ervoor dat de leerkrachten je geen irritante leerling vinden. Hou je manieren in de les, doe wat gevraagd word. Als leerkrachten je tof vinden zullen ze je met veel plezier helpen indien nodig.

Dat is het zowat wel denk ik. Wrs zal alles zichzelf wel uitwijzen. Het lijkt veel enger dan het is. Komt wel goed.

Indien je nog vragen zou hebben, stel gerust!

Groetjs

Reputatie 2
Badge +1

Hey, ik zit nu in 4vwo en achteraf had ik mijn eerste jaar veel beter kunnen doen :)

Wees niet verlegen, niemand weet wat hij/zij precies kan verwachten, dus zoek vooral contact met mensen. Verder is het beter om in de eerste je best te doen, dan kan dat later juist wat minder.  Een goede basis is beter dan alles moeten inhalen, terwijl je in een moeilijkere laag zit.

Verder ligt het er heel erg aan wat voor persoon je bent. Als je enorm braaf wilt zijn moet je dat vooral doen, maar als je goede punten haalt en lekker wilt kloten kan dat ook. Docenten zijn geen monsters, en je hoeft ook eigenlijk nooit een briefje te halen. Het lijkt zoveel strenger dan het eigenlijk is.

Ik haal zelf goede punten, en de docenten weten dat ik een prima persoon ben. En dus wordt het best wel getolereerd dat ik soms grof ben, of een beetje zit te kloten.

Doe je het echt elke les, of doe je het expres om te irriteren kan je natuurlijk iets anders verwachten, dat wil ik er nog even bij zeggen. En zorg altijd dat de punten erbij goed gaan :P

 

Succes!

Reageer