Tips voor Bruggers!

  • 29 May 2020
  • 6 reacties
  • 215 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoiii allemaal,

Ik dacht over een paar maanden moeten veel kinderen weer naar de brugklas ik ga jullie zoveel mogelijk tips geven om de brugklas door te komen (is niet moeilijk hoor het is mij ook gelukt!)

Ten eerste je gaat naar een nieuwe school wat zal anders zijn.. Nou super veel! Leraren kunnen anders tegen je doen omdat je geen kleuter meer bent, je bent de jongste klas dus niet meer de oudste, je hebt een kluisje, wisselt van lokaal (tijdens corona niet), hebt heel veel docenten, veel huiswerk etc.

Een paar leuke handige tips

  1. Zorg dat je je kluisje goed gebruikt!! Stop niet alleen je jas er in ook je boeken die je pas na de pauze nodig hebt.
  2. Vertrouw je mentor en wees aardig tegen docenten, geef jezelf de kans om ze goed te leren kennen.
  3. Wees niet bang om iets te vragen echt niet iedereen maakt bruggers belachelijk (onzin vind ik)
  4. Wees jezelf, ja het is moeilijk maar ga jezelf niet aanpassen om erbij te horen.
  5. Maak goede planningen.
  6. Ben je onzeker of heb je faalangst geef het aan!
  7. Vrije tijd is ook belangrijk! Niet alleen maar leren.
  8. Uhhh tegen over gestelde( leer wel he het is wel belangrijk voor je toekomst)
  9. Geef jezelf de kans om de school te leren kennen niet alles gaat meteen goed..
  10. Het is maar een toets (ja spannend natuurlijk) je krijgt er nog wel meer maak je niet te veel zorgen.
  11. Begin optijd met woordjes en grammatica leren wees niet eigenwijs!
  12. Pauzes zijn om uit te rusten niet om te veel te leren (behalve als je die les daarna een toets, presentatie of iets in moet leveren natuurlijk)
  13. Wees positief!
  14. Heb genoeg schriften bij je voor elk vak minimaal 1
  15. VWO is niet beter dan VMBO iedereen is goed!!
  16. Draai je beker goed dicht voor je hem in je tas stopt (uuhhh)
  17. Ieder meisje moet ongesteld worden wees niet bang als je het bent…
  18. Oke wees jezelf zoals ik al zei maar ga niet als een wilde aap door de gang rennen…
  19. Koppel in de eerste week niet meteen alle docenten met elkaar (ik had het wel goed maar ja vinden ze niet zo leuk :(
  20. Raak niet in paniek bij werkstukken!! Je gaat er wel meer krijgen.
  21. Werk ook wanneer je de tijd krijgt tijdens de les..
  22. Haat niet meteen alle leraren die streng zijn.. Ze veranderen nog!
  23. Nee niet alle geschiedenis, Nederlands en wiskunde docenten zijn saai!!!
  24. Biologie is niet eng het is super leuk!!
  25. Wees niet meteen de baas tijdens de eerste samenwerk opdracht.
  26. Docenten hebben ook een privé leven! Ze zijn niet 24, 7 docent.
  27. Geloof niet alle roddels over docenten.
  28. Kom op tijd in de les als je te laat komt verzin een goede smoes niet elke keer dezelfde..
  29. Doe je geodriehoek in je agenda anders breekt hij super snel.
  30. Iedereen verandert in het eerste jaar! Mijn beste vriendin sprak ik pas voor de eerste keer 2 maanden voor de zomervakantie.

Ik hoop dat je er wat aan hebt als je een vraag hebt stel hem hier onder ik wil iedereen helpen!! 

GR.

Animalslover

 


6 reacties

Reputatie 3
Badge +1

thanxx voor de tips :)

 

Reputatie 3
Badge +1

hi,

k heb wel een vraagje.

ik ben autistisch en zit daarom ook op het speciaal onderwijs.

en ik kan echt niet samen werken.

echt gwn niet.

ik luister en ik heb geluld ik ben bang dat als ik reageer dat ze boos worden

vooral op me oude school was dat.

maar ik heb nu ook al het roster van de 2e en dan hebben we in de 1e week een samewerkings opdr. [3x per week een uurtje naar school om aan dat project te werken op 1,5m….] 

maar ik ben gewoon bang dat het weer ruzie word.

hoe kan ik nou echt goed samenwerken???

 

  1.  

-onnodige quote verwijderd-

Hey,

Ik volg een speciale leerlijn op mijn school, je moet heel veel samenwerken !

Zorg dat je ten eerste altijd aan het begin de taken goed verdeeld, dit scheelt dan hoeven jullie niet de hele tijd met elkaar te overleggen (het is handig om de taken echt per persoon te verdelen dan kun je allemaal alleen aan een opdracht werken). Maak een planning wanneer het af moet en wie de ander controleert.  (ik controleer biologie onderdelen vaak) Ik heb 1 keer dit jaar een ruzie gehad, ik ben toen naar de docent toe gegaan en zij heeft ons allemaal apart gesproken en het uitgepraat. Als er een ruzie ontstaan in je groepje hoe moeilijk het soms ook is houd jezelf er buiten dan kan het nooit jou fout geweest zijn. (ik kreeg ook niet op mijn kop) Als het wel je fout is geweest (wat niet uitmaakt je mag op school fouten maken!) dan moet je dit accepteren zeg sorry en ga er niet te veel op in. (luistert de rest niet ga gewoon naar de docent toe en leg uit wat er is gebeurd) 

Ik kon ook niet goed samenwerken op mijn oude school het ging altijd mis! Altijd ruzie… Op mijn nieuwe school heb ik tegen mezelf gezegd dit is een nieuwe start blijf niet in de oude zweer hangen…  Ik bleef dicht bij mezelf tijdens het samenwerken  (dus ging niet anders doen dan dat ik normaal doe dat is heel verwarrend voor de rest) Geloof in jezelf en docenten kunnen je altijd helpen! 

Tips

  1. verdeel taken
  2. maak een planning
  3. controleer elkaars werk 
  4. fouten maken mag 
  5. bij een ruzie ga naar de docent toe
  6. vraag elkaar op hulp
  7. ga niet elkaars werk zitten maken dan is het niet meer overzichtelijk voor de docent.
    (Ik deed dit altijd omdat de rest niks deed, mijn hele groepje kreeg dan mijn cijfer...)
  8. Luister goed naar elkaar en doe wat met elkaars ideeën. 
  9. Wees niet van te voren bang dat het al fout gaat!! ( ook al zit je bij dat vervelende kind het kan opeens wel heel goed gaan)
  10. wat ik altijd doe is reflecteren aan het einde van een opdracht, kijk vooral naar de dingen die je goed hebt gedaan! Kijk ook naar dingen die je de volgende keer beter kunt doen! Dit helpt echt heel erg!

 

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt gehad! 

Succes op school en stay safe!

Gr 

Animalslover!!

Badge

Zit al in de eerste, maar dankjewel voor de geodriehoek tip

Hier heb ik nog een paar dingen:

-Ga niet voor mn kluisje pauzeren

-Ga niet 4 breed lopen en alles blokkeren

-Ga niet in pauzes onnodig luidrichtig doen.

Hallo iedereen :)

Nog wat tips:

  • Ik deed het toen ik  brugger was, kom niet voor de grap in je onderbroek de les in.
  • Ga geen docenten pesten, de frans docent heeft flink te lijden gehad onder mij in de eerste.
  • Trek je niks aan van  de rest van de school als die jou belachelijk maakt.

 

Hallo h_x :)

1.5 meter onder jongeren hoeft niet meer sinds 1 juli.

-TheMightySlayer <3

Reageer