Vraag

Hoogbegaafdheid, herkennen jullie dit?

  • 7 January 2023
  • 28 reacties
  • 364 Bekeken

Reputatie 7
Badge +15

Hoi allemaal, zijn er hier nog meer hoogbegraafden @? 
en lopen jullie ook tegen problemen op? 
ik heb 1 hoogbegraafdheid test gedhad, die bleek positief ( of hoe je dat ook zegt…( ) 

krijg er na de vakantie nog 1 op school…. 
ikzelf heb last dat mensen mij niet “ begrijpen” en anders denken, 

of er wordt verwaxht dat je álles weet, terwijb hoogbegraafdheid kan je ook hebben zònder alles tw weten….. 

ook ben ik minder sociaal ,? En maak nit snel vrienden, dit hoeft hier natuurlijk niks mee te maken te hebben, maar herkent iemand iets hierboven? 
 

Mij_Niet_Gezien 

greettzzzz


28 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Ik ben niet hoogbegaafd maar dat verwachten dat je alles weet herken ik wel een beetje. In bepaalde vakken ben ik best goed en mensen verwachten dan meteen dat je expert bent of zo, dat maak je dan alleen maar onzekerder wanneer je iets niet weet.

Reputatie 7
Badge +15

Dank voor je reactie, ik herken dat ?! 
 

Mij_Niet_Gezien 

Ik hik er tegenaan. En dat heeft als nadeel dat mensen gaan verwachten dat je ook voor de rest al heel "volwassen" bent en idd overal wat van weet en van je excellente vakken zo'n beetje alles. Voor mezelf vind ik het wel lastig om altijd overal zo over vooruit te denken en in netwerken zeg maar. Zovan " als dit gebeurt dan gaat dat zo en als het zus niet gaat dan....." etc.  Ik wil het zelf  (nog)  niet helemaal  ontwikkelen want ben 12 en wil eerst lekker kind en pubertje zijn. Zijn mn ouders het helemaal mee eens ook. Maarja je begaafdheid kun je niet uitzetten zo is het. Het is soms aanpassen en de rem erop en vooral niet arrogant lijken omdat je aardig wat kunt toevallig. Maar soms wil ik het ook gebruiken en dat doe ik via hobbys en lezen, docu's en spellen. Balans dus :)  vrienden gaat dan wel goed ik heb 5 echte bff's 3 meisjes 2 jongens en dat zijn mijn soulmates en schatten.

Sjammetje xxxxx

Reputatie 7
Badge +15

Thja, ook dat ;) …… phoe, misschien zou het beter zijn als we het niet zouden weten 😅

 

Mij_Niet_Gezien 

Reputatie 7
Badge +19

hoi,

Jazeker, ik ben ook hoogbegaafd. Zelf ben ik uitzonderlijk hoogbegaafd (rare naam al zeg ik het zelf), wat zich toch weer anders uit dan "gewone” hoogbegaafdheid. 

De dingen die je schrijft herken ik inderdaad. Op het "niet sociaal zijn” na. Wat ik dan wel weer herken is het minder makkelijk vrienden maken. Dit komt bij mij niet doordat ik minder sociaal ben, maar dit komt bij mij doordat ik op een andere manier denk, andere interesses heb en over het algemeen toch anders ben dan leeftijdsgenoten. Misschien herken jij dit ook wel.

succes met je test!

 

Joeee

Reputatie 7
Badge +17

Hoi ik herken het ook. Mij is vorig jaar gevraagd de test te doen, een docent vond dat wel een goed idee en ik snap haar wel. Maar ik heb het uitgesteld, daar heb ik wel een aantal keren iets over gepost hier. Ik denk er soms ook aan het toch wel te doen, alleen ik wil eigenlijk geen speciale behandeling of programma’s. Ik doe het eigenlijk net zoals @Sjammetje , met hobby's en veel van je interesses kwijt kunnen in schrijven, dagboek bijhouden, lezen, discussie- en debatgroepjes. Maar vooral ook zoals Sjammetje terecht opmerkt, lekker 13 zijn en spelen en zoveel als ik kan buiten vertoeven. Daar heb ik op een eco boerderij geen moeite mee haha ;) .  Maar ik ondervind dezelfde dingen als wat hier werd gezegd. het is manoeuvreren en zorgen dat je jezelf niet exposed. Maarja als je iets weet hoef je het ook weer niet te verbergen, dat werk. Met vrienden gaat het trouwens in mijn geval heel goed. O.a. bij de scouts loopt alles door elkaar en dat is heerlijk.   En mocht ik dan toch de beterweter moeten zijn dan doe ik dat altijd zo vriendelijk en bescheiden mogelijk. Het is precies zoals Sjammetje zegt, balans zoeken maar ik heb er gelukkig geen erge last van:)

Heel veel succes ook! Ben benieuwd :)

Groetjes liefs Julian X

Reputatie 7
Badge +15

Ha! Thnz voor de reacties , 

 

Mij_Niet_Gezien 

 

ps. Ik stik hier zowat van de zenuwe , test is overmorgen…

Reputatie 7
Badge +19

Hoezo ben je zenuwachtig? is het een IQ test?

Reputatie 7
Badge +15

Verschillende onderzoeken, de eerste reeks krijg ik bij mijn schoolpsygoloog, ( en ja o.a een intillligentie test ( iq test dus)). 
 

ik krijg ook een hersen scan, die middag , in het ziekenhuis, om de verbindingen te meten, dit is nog een proef ( dus eigelijk ben ik een soort proefkonijn ;) ). 
 

ze willen weren of ze dat onderzoek ook in de toekoms vaker kunnen gaan gebruiken, 

 

( voor de vakantie heb ik ook al bij diezelfde schoolpsygoloo g gezeten, toen heb ik ook een iq test gehad ( ik moet er 2 omdat her tenslotte maar een momentopname is) ). 
 

dus ja, ik ben best zenuwachtig….

 

Mij_Niet_Gezien 

Reputatie 7
Badge +17

Klinkt allemaal best spannend maar gaat vast helemaal goed komen. Heel veel succes.

Reputatie 7
Badge +19

Oke oke, spannend maar ook wel interessant eigenlijk.

Ik denk dat het helemaal goed gaat komen. De uitslag maakt eigenlijk ook niet heel veel uit lijkt mij?

Reputatie 6
Badge +4

Ik moet morgen naar het ziekenhuis, en word wellicht uitgenodigd voor iets wat daar in de buurt komt (hoogbegaafdheidsonderzoek/test e.d.)

Anders zou ik kunnen worden getest op autisme. Ik word zelf depressief van school (als ik er al aan denk, moet ik zowat kotsen, ik vind alles te makkelijk etc. etc.). Ben zelf ook al 5 maanden niet naar school gegaan ondertussen.

 

Maar ik kan alleen maar met een select groepje mensen 'normaal/op (eigen) niveau' praten. Bij anderen moet ik me aanpassen aan hun (wat ik eigenlijk ook al mijn hele leven zie, dat ik dat heb gedaan, bij bijna iedereen). En de mensen waarmee ik goed kan praten, hebben allemaal wel 'iets'. (Hoog)begaafd, autisme e.d.

 

Maar ik ben enorm zenuwachtig/nerveus/bang voor een IQ test; ik wil/MOET van mezelf alles goed doen, maar ik wil niet mijn best doen daarop, omdat ik dan weer denk dat het hoger uitpakt dan wat ik 'normaal' zou halen, klinkt heel gek, klopt ook.

 

Meer staat in (een deel van) mijn topic(s) daarover.

Reputatie 7
Badge +15

Klinkt allemaal best spannend maar gaat vast helemaal goed komen. Heel veel succes.

Thnxx

Oke oke, spannend maar ook wel interessant eigenlijk.

Ik denk dat het helemaal goed gaat komen. De uitslag maakt eigenlijk ook niet heel veel uit lijkt mij?

nee, maar toch wat spannend, nou thnzxxx voor de reacties….

 

Mij_Niet_Gezien 

Reputatie 7
Badge +15

Ik moet morgen naar het ziekenhuis, en word wellicht uitgenodigd voor iets wat daar in de buurt komt (hoogbegaafdheidsonderzoek/test e.d.)

Anders zou ik kunnen worden getest op autisme. Ik word zelf depressief van school (als ik er al aan denk, moet ik zowat kotsen, ik vind alles te makkelijk etc. etc.). Ben zelf ook al 5 maanden niet naar school gegaan ondertussen.

 

Maar ik kan alleen maar met een select groepje mensen 'normaal/op (eigen) niveau' praten. Bij anderen moet ik me aanpassen aan hun (wat ik eigenlijk ook al mijn hele leven zie, dat ik dat heb gedaan, bij bijna iedereen). En de mensen waarmee ik goed kan praten, hebben allemaal wel 'iets'. (Hoog)begaafd, autisme e.d.

 

Maar ik ben enorm zenuwachtig/nerveus/bang voor een IQ test; ik wil/MOET van mezelf alles goed doen, maar ik wil niet mijn best doen daarop, omdat ik dan weer denk dat het hoger uitpakt dan wat ik 'normaal' zou halen, klinkt heel gek, klopt ook.

 

Meer staat in (een deel van) mijn topic(s) daarover.

Ik herken het “ alles goed willen doen@ , ik ga je topics een s lezen! Veel suc6 allmaal! Em jij nog wat extra @VragenVragen , het gaat je lukken vandaag…

 

Mij_Niet_Gezien 

Reputatie 7
Badge +15

Hey! Vandaag was de laatsye test op school( ging best goed!) vanmiddag nog een hersenscan! 
 

Mij_Niet_Gezien 

Reputatie 6
Badge +4

Hey! Vandaag was de laatsye test op school( ging best goed!) vanmiddag nog een hersenscan! 
 

Mij_Niet_Gezien 

Nice, suc6 nog met de hersenscan, hopelijk gaat dat (in één keer) goed. En niet zoals bij mij dat er altijd wel iets fout gaat haha.

Ik moet morgen naar het ziekenhuis, en word wellicht uitgenodigd voor iets wat daar in de buurt komt (hoogbegaafdheidsonderzoek/test e.d.)


Nou, ik ben dus bij het ziekenhuis geweest, en krijg dus uiteindelijk, ergens tussen de maanden begin maart t/m eind mei, een psycholoog. En daar moet ik dan een intelligentietest afleggen.

De enigste keer dat ik een intelligentietest had afgelegd, was toen ik 5 was, en nog een tumor had bij mijn hersenen. En daarna, zei die kinderarts dan, dat ik na mijn operatie, zelf geen intelligentietest wou maken. Maar uit die ene test kwam dan wel weer, dat ik een ‘V/P kloof’ heb, AKA; ik kom verbaal gezien er altijd slechter uit.

Ook al probeer ik dat te veranderen d.m.v. woorden/synoniemen op te zoeken die ik niet ken, wil leren kennen, en door boeken te lezen. En dat helpt, gelukkig.

Maar nog over jouw topic (of ik mezelf er in herken, beetje late reactie😅), ja dus.

.

Reputatie 7
Badge +15

@VragenVragen ! 
thnxx 💜

 

Mij_Niet_Gezien 

Badge

Bij mij al vanaf de basisschool bekend dat ik hoogbegaafd ben. Zelf heb ik me vooral in mijn jonge jaren heel onbegrepen gevoeld door school. Het heeft heel veel moeite voor mijn ouders gekost om er voor te zorgen dat ik eerst 1 klas, en een paar jaar later nog een klas mocht overslaan. Wel ben ik altijd naar een “gewone” school gegaan, omdat ik merkte dat ik niet op een hoogbegaafdheidsschool paste. Op de basisschool merkte ik vooral dat er van mij werd verwacht dat ik alles kon, en zo voelde ik mij ook heel lang, totdat ik op de middelbare kwam. Ik heb een enorme bewijsdruk op me liggen, en heb daardoor ook faalangst ontwikkeld. Ik denk constant: ik kan de familie en vrienden om me heen echt niet teleurstellen. Ik word er wel steeds beter in om daar mee om te gaan. Het geen wat ik het meest merk, is dat ik heel snel overprikkeld ben. Drukte in winkels, drukke feestjes, verjaardagen of soms op school raak ik al heel snel overprikkeld. Ik krijg dan hele erge hoofdpijn en weet nog steeds niet wat ik hier tegen moet doen. Het liefste mijd ik dat soort dingen, maar eigenlijk kan dat niet. Ik ben daarnaast wel heel sociaal, en praat (soms iets te 😄) veel.

Badge

Yup, prc hetzelfde

 

gaat nooit veranderen 🤷‍♀️

Reputatie 7
Badge +9

Ben ook wat hier boven staat, ik heb echt de ergste kut hekel aan dat woord dat er is. Gewoon omdat mijn iq hoger is zegt helemaal niks, noppes. Het is zwaar kut dat (sommige, zit zelf in een goede omgeving op het moment) meer van je verwachten, ze denken dat je meer weet, ik heb zelfs gehad dat vrienden zeiden ( als ik des tijds iemand nieuw ontmoet) dat ze zeggen dat ik "een HOOGBEGAAFDE" ik zweer dat ik ze op dat moment een harde stomp had gegeven als ze mn vrienden ni waren. 

Oke eff zen. Hoogbegaafdheid zegt niks over iemand, is alleen maar kut, en je moet dingen heel vaak uitleggen. Ik hoop dat het goed bij jouw gaat, en veel succes.

Nog nooit heb ik zo’n tetse gedaan, maar ik was (zit nu op andere school) de enige vwo’er in m’n klas en de enige met altijd voldoendes of hoger. Dat vonden heel veel irritant zo van: weeeeer een 8

en dan was het ook dat ik niet mee mocht doen met een quiz omdat ik dan het meeste wist en dat niet leuk voor anderen was /:

En ook dat iedereen nerd zegt enzo alsof het een scheldwoord is maar ik vind het niks om voor te schamen als je goed bent in school (: maar nu zit ik in een vwo klas waarin in iedereen van boeken lezen houd dus dat is wel leuk (:

Badge

Hallo, Ik ben persoonlijk hoogbegaafd, ik vind het altijd heel kut om zo te zeggen aangezien het klinkt alsof ik superieur ofzo ben.

 

Ik zit sinds de 1e in een klas met andere hoogbegaafde, waarmee ik gewoon t VWO volg. Op de basischool was ik wat minder sociaal en kon in minder goed vrienden krijgen. Maar aangezien iedereen in mijn klas hoogbegaafd is, is er geen groot niveauverschil, waardoor ik opeens een stuk socialer ben geworden, en echt goede vrienden heb. Maar iedereen in mijn klas heeft wel gewoon vrienden, sommige zijn iets socialer dan andere, maar ik vind het ook een beetje stom om alle hoogbegaafde als onsociale nerds te zien, aangezien mijn klas dat totaal niet afspiegelt. Ik zie mijn klas als een normale VWO klas, maar i.p.v daarvan een hoger niveau in taalgebruik en humor, en veel meer niche intresses. Maar zelfs dit is niet bij iedereen, er zijn een aantal in mijn klas die zo “gewoon” zijn, dat ik als ik niet wist dat ze hoogbegaafd waren waarschijnlijk niet zou denken of ooit zou weten dat ze hoogbegaafd zijn. Het is breed, echt heel breed, en ik vind het altijd een beetje stom om bepaalde eigenschappen te koppelen aan hoogbegaafde, omdat dit meestal niet klopt. Een paar kinderen uit mijn klas, met echt een Iq van 140-150 hebben gewoon rustig contact met tientallen mensen en net zoveel vrienden, van vmbo-k tot gymnasium. Hoogbegaafd ≠ Onsociaal.

Ik ben niet hoogbegaafd maar mijn broer wel.  Hij is getest op ADHD en toen bleek zijn iq >145 te zijn ( want tot zover gaat de schaal bij de test die hij deed).  Hij zegt altijd dat hij meer last heeft van de hoogbegaafdheid dan van de ADHD. Hij doet nu eindexamen gymnasium met een extra vak maar zijn punten zijn echt niet zoveel hoger dan die van mij (eerlijk gezegd zijn mijn punten regelmatig hoger). 

Hij vond het op de basisschool wel lastig om met anderen samen te werken omdat iedereen zo langzaam was.  Nu gaat het veel beter al vind ik veel van zijn vrienden wel een beetje nerds. 

Reputatie 7
Badge +12

Ik ben waarschijnlijk wel hoogbegaafd, dat was al de verwachting, en ik herken alle dingen die je schrijft wel, behalve dat met vrienden maken, ik ben juist extravert. Maar het kan ook met mijn autisme te maken hebben. Idk.

-OnlyMe

Reputatie 6
Badge +4

Ik ben erop getest, de score is 'onbetrouwbaar', hun zeiden zelf vanwege de (tijd)stress die voor mij meespeelde, maar ik gok zelf dat er nog wel wat meer aan de hand is (gokken van antwoorden e.d.).

Stel je voor als ik autisme heb (wat bijna zeker is voor me zelf, maar moet er nog daadwerkelijk op getest worden, binnen nu en een paar maanden gebeurt dat). Maar dan zou je al kunnen zeggen dat het 'niet te testen is', i.v.m. de verschillende ontwikkelingsleeftijden die ik (sowieso ook zonder die diagnose) ervoor in mijn leven.

Maar ik update (hopelijk/denk ik) wel daarover, ook voor informatie die wellicht voor anderen van belang kan zijn (die dit zelf meemaken en lezen)

 

Maar één ding: ik kan zelf met zowel hoogbegaafden als met mensen die de diagnose autisme of AD(H)D hebben goed communiceren, en oordeel zelf niet zo snel over iemand, soms wel, door mijn (héle lange) pestverleden van 7(+) jaar. En ik race best wel snel door school heen, al mijn hele leven lang, dus ben benieuwd na die diagnose wat er gezegd wordt en wat er gaat gebeuren.

-------------------------------------

Reageer