Vraag

Hoogbegaafdheid, herkennen jullie dit?

  • 7 January 2023
  • 28 reacties
  • 376 Bekeken


Toon eerste bericht

28 reacties

Reputatie 2
Badge

Heyy,

 

Ja, dat herken ik allemaal echt heel erg. Ik ben 13 en ik ben hoogbegaafd. Ik voel me eig altijd al anders. Ik ben wel goed op sociaal vlak, ik ben populair in de klas en kan met iedereen wel goed opschieten. Toch voel ik me niet alsof ik echt een “connectie” met iemand heb, snapje? Alsof ze me toch niet echt begrijpen. Alsof ik toch niet bij ze hoor. Ik ben ook erg gevoelig en daardoor loop ik soms ook tegen wat problemen aan. Ik raak snel overprikkeld en als er iets heftigs gebeurt / als een van me vrienden zich slecht voelt, voel ik dat ook gelijk en heb ik veel minder energie.

Ik voel me erg alleen. Ik heb niemand om er mee over te praten. Herkent iemand dit hier ook?? 

Reputatie 2
Badge

hoi,

Jazeker, ik ben ook hoogbegaafd. Zelf ben ik uitzonderlijk hoogbegaafd (rare naam al zeg ik het zelf), wat zich toch weer anders uit dan "gewone” hoogbegaafdheid. 

De dingen die je schrijft herken ik inderdaad. Op het "niet sociaal zijn” na. Wat ik dan wel weer herken is het minder makkelijk vrienden maken. Dit komt bij mij niet doordat ik minder sociaal ben, maar dit komt bij mij doordat ik op een andere manier denk, andere interesses heb en over het algemeen toch anders ben dan leeftijdsgenoten. Misschien herken jij dit ook wel.

succes met je test!

 

Joeee

Hey,

 

Dit herken ik allemaal echt heel erg! En ja, ik vind “uitzonderlijk hoogbegaafd” ook een rare naam. Dat heb ik nooit helemaal begrepen.

Maar ja, ik heb dat ook! Ik ben wel sociaal maar er zijn niet veel mensen die mij snappen en ik ben anders dan mijn leeftijdsgenoten enzo. Soms baal ik er wel van dat ik zo anders denk. Misschien herken jij dat ook wel? 

Reputatie 6

Heyy,

 

Ja, dat herken ik allemaal echt heel erg. Ik ben 13 en ik ben hoogbegaafd. Ik voel me eig altijd al anders. Ik ben wel goed op sociaal vlak, ik ben populair in de klas en kan met iedereen wel goed opschieten. Toch voel ik me niet alsof ik echt een “connectie” met iemand heb, snapje? Alsof ze me toch niet echt begrijpen. Alsof ik toch niet bij ze hoor. Ik ben ook erg gevoelig en daardoor loop ik soms ook tegen wat problemen aan. Ik raak snel overprikkeld en als er iets heftigs gebeurt / als een van me vrienden zich slecht voelt, voel ik dat ook gelijk en heb ik veel minder energie.

Ik voel me erg alleen. Ik heb niemand om er mee over te praten. Herkent iemand dit hier ook?? 

Ja. Ik herken dat zo goed, alleen sociaal gezien loop ik iets achter, maar ben zelf dan ook 6 jaar lang gepest geweest en heb autisme, of ten minste werd gezegd, maar ze zeiden niet dat ik een officiële diagnose zou krijgen. Maar met vrienden die ik dan heb (niet veel), voelde ik me er bij 1 wel echt 'thuis', als ik met hem afspreek is dat wel nog zo, alleen online niet echt meer.

Maar ik maak lastig vrienden, niet per se het gevoel dat mensen mij begrijpen enzovoorts.

 

Ik zoek ook soms nog op: "hoe denken hoogbegaafden" enzo, maar op internet vind ik niet per se hét antwoord dat ik dan zoek. Maar ik heb volgens mij wel een andere manier van denken? 

Maar oom herken ik mezelf in alles wat een hoogbegaafd persoon omschrijft, en alleen daardoor erger ik me aan die IQ test. Ik zit nu ook steeds meer te denken dat je geluk moet hebben bij zo'n test, met het stuk 'woordenschat', waar ik alleen slecht in ben. Maar daarbij kan ik mijn woordenschat toch uitbreiden en daarop hoger scoren, en is de test dus gewoon deels te vernaggelen? (en op meerdere manieren trouwens)

Maar ja, ik herken me nog steeds in alles, ook met dat ik de hele dag door denk. (Alleen wanneer denk je 'snel'?)

 

Byee

 

Reageer