Waarom schelden we met 'kanker'


  • Anonymous
  • 0 reacties
Hier heb ik een paar voorbeelden

'kanker *******'
'kanker ****'
'kanker mongool'
'je kanker moeder'
'kanker ****'
Of als je je stoot tegen een tafel ofzo: 'auww! Kanker!'

En zo kan ik een hele waslijst opstapelen met de woord kanker!
Een woord met 6 letters dat vele volwassenen kwetst! Hoe is het toch mogelijk dat dit geaccepteerd wordt door onze ohh lieve maatschappij??......

Zucht.... Ben ik dan echt de enige jongen die hier van gekwetst van wordt?

Of gaan alle jongetjes weer zeggen van dat het stoer is? Aangezien veel jongeren alleen maar roken drinken blowen en hun ouders met voornaam roepen en hun uitschelden enzo?

Of wordt ik nu gehersenspoeld??

Dit topic is gesloten

160 reacties

Ik ben zelf van mening dat Nederland in het algemeen niet een heel 'lieve' maatschappij heeft, maar ja, los van dat......ik denk dat een simpele reden dat mensen een scheldwoord beginnen te gebruiken (in dit geval het woord 'kanker'), is omdat ze het vaak andere mensen horen zeggen en gebruiken het in het gevolg zelf ook voor vervelende situaties. Dit kan uitgroeien tot obsessief gebruik ervan, ofwel als stopwoord, dus dat je het ook in je normale taalgebruik gaat gebruiken en niet alleen wanneer je even heel boos bent.

Dit is iets wat eenmaal onderdeel is van een bewegende, ofwel veranderende maatschappij. Heel lang geleden bijvoorbeeld zou niemand je begrijpen wanneer je met 'kanker' zou schelden, omdat niemand het deed. Tegenwoordig trekken sommigen zich niks van het gebruik van 'kanker' aan, en anderen vinden het weer heel onbeschoft. Omdat het aantal mensen dat 'kanker' gebruikt langzaam toe neemt, zal het aantal mensen dat zich er niks van aantrekt over tientallen jaren hoger zijn en de groep mensen die er ontevreden mee is, lager zijn. En dit verschil in aantal zal steeds verder uiteenlopen.

Wat gedaan kan worden om dit te voorkomen is een halt plaatsen op deze verandering, door het bevoorbeeld tegen de wet maken waardoor mensen ontmoedigd worden om dit te gebruiken, maar de kans dat zo'n wet komt is klein. Ook zijn er organisaties zoals de bond tegen het vloeken die dit tegen wil gaan, maar heel effectief zijn organisaties als deze niet. Ze kunnen deze verandering van de maatschappij wel vertragen, maar geheel stopzetten niet.

Als laatst: dit is iets wat ook in andere landen zich speelt. Ieder heeft zijn eigen scheldwoord(en) die heel grof zijn. In het ene land kan het een ziekte zijn als scheldwoord en in het andere land een geslachtsdeel.

Hoe vervelend het ook is, je zult ermee moeten leven dat er dit soort mensen in je omgeving zijn die het gebruiken. Maar je bent zeker niet de enige die dit niet gebruikt en het vervelend vindt, er zijn er véél meer die dezelfde mening hebben als jij.
klopt ik heb nog NOOIT, maar dan echt letterlijk NOOIT een amerikaan ofzo horen zeggen; cancer! ofzo

nog letterlijk NOOIT
Dat bedoel ik Ryan!!

Dus ook geen:

'Cancer whore'

Echt. Veel Amerikanen Canadezen en Australiërs zijn veel aardiger dan hier!

En natuurlijk heb je in Amerika ook de straattaal maar persoonlijk vindt ik van Nederland echt veeel erger!
klopt wij nederland zijn de enigste die met "kanker" scheld

ik doe het soms ook maar dat komt omdat al mijn matties het zeggen en dan krijg je het zoveel in je hoofd en dan zeg je het automatisch

maar alles ter zijde


ga er niet mee schelden als je je er niet lekker bij voeld en ga vooral geen andere mensen mee uitschelden
het kan een mens heel erg kwetsen dus dat raad ik je af

Remko
in belgie schelden ze ook veel met kanker
Natuurlijk ben je dan niet meeteen niet stoer,
Ik vind het veel stoerder als je er niet mee scheld..
Sorry voor de mensen die er wel mee schelden,
maar heel veel kinderen die daarmee schelden zijn meelopers.
Ikzelf scheld ook niet met 'kanker'
mijn stiefmoeder heeft het namelijk ook gehad.
Soms wil ik veel liever naar engeland ofzo verhuisen,
dan schelden ze er tenminste niet mee.
heey

in belgië schelden ze ook met kanker hoor,vooral de jeugd van tegenwoordig,
maar ik haat dat echt als ze met kanker schelden,
ik ken een paar mensen met kanker,waarvan zelfs een jongetje van 10 jaar,hij moest thuis leskrijgen.
er is ook een vriend van mij gestorven aan kanker,het was al helemaal in zijn lichaam uitgezaaid,hij had een paar tumors ook nog.
mijn opa is ook gestorven aan kanker,en een tante van mij ook.
het kwetst me altijd zo hard als ze met kanker schelden.
het zou helemaal niet mogen.
het kwetst vele mensen,maar dat kan vele mensen blijkbaar niet schelen.

nadia-xx
Nadia: Mensen die met het woord kanker schelden hebben geen besef wat het woord betekend. Weetje wat de overheid is moet doen? Aantal klassen meenemen naar een kinder kanker afdeling. Geloof mij dan is het zo over..
ik scheld ermee, maar vaak komt dat ook omdat mensen in je omgeving ermee schelden en dan ga je het vaak vanzelf doen zonnder dat je het doorhebt dat had ik ook.
Nederlands is voor zover ik weet de enige taal die uberhaupt ziektes gebruikt om mee te schelden. Denk aan: tyfus, tering, cholera enzovoorts. Ik weet niet precies waar het vandaan komt. Ook snap ik niet precies waarom je altijd zoveel over kanker hoort en niet over die andere ziektes. Terwijl die ook soms dodelijk zijn.

Begrijp me niet verkeed ik keur het schelden met kanker niet goed hoor.
Ik scheld er nooit mee
*Knalt tege tafel*
Auww.. Kanker.
xd
Nja idk waarom ze daar niet mee schelden.
Omdat dat niet goed klinkt idk?
x
Yaaaay! eindelijk mensen die zich realiseren dat het niet goed is om het woord kanker te gebruiken! ;)

c
@claudia

xP.....
ik vind dit ook erg maar de maatschapij(regering) kan dit niet verbieden ofzo dat is onmogelijk want je kunt het niet controleren
ik vind dat je helemaal gelijk hebt.
het is helemaal niet stoer ofzo.
je kunt mensen er heel erg mee kwetsen.
het is geen bijvoegelijk naam woord, maar een hele erge ziekte.

ik ben hier ook echt tegen !
ik vind dat je helemaal gelijk hebt.
het is helemaal niet stoer ofzo.
je kunt mensen er heel erg mee kwetsen.
het is geen bijvoegelijk naam woord, maar een hele erge ziekte.

ik ben hier ook echt tegen !

ik vind dat je helemaal gelijk heb mickey ik ben er ook tegen !!!!!!!!!(ik vind uitroeptekens leuk)
Ik zal zelf niet snel met kanker schelden omdat het sommige mensen echt kwetst.
Maar ik vind persoonlijk dat je er wel mee mag schelden. Het is gewoon een scheldwoord, het is niet zo dat je mensen het toewenst (oké zoiets als: krijg toch kanker vind ik weer wat anders)

er zijn mensen die met kanker schelden en héél goed weten wat kanker is, maar gewoon een andere waarde aan het woord geven. sommige mensen vinden godv*rdomme ook beledigend en raken daar heel erg door gekwetst. Een scheldwoord is iets waaraan je gewoon een bepaalde waarde hebt gegeven.

Vroeger was kankeren nog gewoon een werkwoord en nu opeens mag je het niet meer gebruiken omdat het mensen pijn doet. Ik snap wel waarom mensen het heel vervelend vinden en daarom zou ik het nooit gebruiken, maar het is een woord dat zoveel waarde heeft als je het geeft,. Elk scheldwoord doet pijn omdat je weet dat het negatief bedoeld wordt. Dus waarom is kanker dan zoveel erger dan tyfus (waar mensen vroeger aan stierven), dikzak (waardoor mensen onzeker worden) of sl*t?
ik word niet meer goed van dit land..... echt niet....

ik ga zowiezo verhuizen naar de buitenland als ik groot ben....... !
Het is inderdaad waar, zoals tarikoro zegt, dat elke taal in beweging is en dat er nou eenmaal nieuwe woorden in de omloop komen. Dit volgende stuk gaat misschien een beetje bot worden:

Hoewel de mensen die tegen kankergescheld zijn, zeggen dat de mensen die voor kankergescheld zijn naar hen moeten luisteren, doen zij dat zelf ook niet. Want het argument van de mensen tegen is: Het is een erge ziekte, waarmee niet gescholden mee mag worden. Maar ik geloof dat dezelfde persoon niet altijd opspringt als er tyfus, tering, klere, pleuris, *********** enzovoort wordt gezegd. Het is allemaal omdat je er zelf mee te maken heb gehad, maar het probleem is: Hoe vaak je het ook zegt, niet iedereen zal naar je luisteren. En dat is tevens ook mijn argument, als je tegen schelden ben, doe het dan helemaal niet, anders maak je jezelf er ook schuldig aan, waardoor je gelijk een hypocriet bent, "De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet".

Er zal in elke taal zowieso een ander scheldwoord zijn, in het Engels is er bijvoorbeeld **** en dat gebruiken wij ook niet in de vorm van "neuk". Zo heeft elke taal zijn eigen scheldwoorden.

PS: Het spijt me voor de scheldwoorden, wilde een punt maken hier.
Reputatie 2
Badge +17
Ik ben het helemaal met je eens. Daarom doe ik het ook nooit, al vind ik Nederland wel een goede maatschappij. Als iemand met kanker tegen mij scheld dan denk ik dat ik maar moet doen alsof het grappig is omdat ik anders gepest wordt ofso. Maar ik scheld er niet mee.
ik dee het niet, maar je doet het uiteindelijk automatisch als het veel in je buurt word gezecht, net zoals vloeken, dee ik ook nooit tot dat ik 15 werd toen begon ik het ook te doen, alleen maar omdat mijn klas het de hele tijd zei, begon ik het automatisch ook te doen.
maar veel mensen bedoelen ook dan niet de ziekte als ze het zeggen, het is gewoon een te makkelijk woord, zou jij dit zeggen als jij je stoot bijv. koektrommel. het word gewoon van jongs af aan geleerd, dan niet door de ouders maar door je klasgenoten. hoe het begonnen is geen idee, maar ze denken er niet gewoon bij na als ze het zeggen (ik ook niet, terwijl ik dat wel moet gaan doen)
Reputatie 2
Badge +17
Het is dus aanstekelijk
yep heel erg, jij zou op geven moment ook een woord zeggen als jij het elke dag hoort 😛 bijv. cute als iemand steeds iets schattigs ziet. begin jij vanzelf ook te doen als jij iets schattig vind (geen idee of jongens dingen schattig vinden xD) 
Reputatie 2
Badge +17
Meisjes zijn schattig 😉
niet alle meisjes hoor 😛 haha, maar je begrijpt wel wat ik bedoel denk ik
Reputatie 2
Badge +17
Ja ik begrijp je... 😃