Vraag

Leerplicht wet, waar kan ik me op beroepen, of wat kan ik 'eisen'?

  • 13 January 2023
  • 5 reacties
  • 103 Bekeken

Reputatie 6
Badge +4

(Kijk maar eerst naar mijn vraag, ergens op het einde van het verhaal, voordat je dit extreem lange (en voor mij, verdrietige) verhaal gaat lezen)

Oke, even bij het begin beginnen;

Het gaat niet goed met school (heb 5 maanden geen onderwijs gevolgd, en nu is er gezeur en gezeik, omdat ik letterlijk ziek word van school, maar de school waarnaar ik word verwezen, daar schijnbaar niks om geeft, en mij toch op die school wilt hebben).

Ik wil thuisschool. Dit heeft als reden dat ik letterlijk ziek word van school.

In de Leerplichtwet, van 1969 (artikel 5 “Gronden voor vrijstelling van inschrijving”, lid a), staat wel als uiteindelijke mogelijkheid om vrijstelling van inschrijving tot het onderwijs te krijgen, en op beroepen, op lichamelijke en/of psychische gronden;

   1. Ik word depressief van school,
   2. Ik functioneer niet 'normaal' in een school(setting), ik pas me aan,
   3. Ik zoek uitwegen om het onderwijs, en mijn emotie(s) daarbij te vermijden, en dit heb ik al sinds de          basisschool. Dan ga ik gamen, doe ik niks meer buiten (alleen om naar school te gaan), en eet ik alleen maar ongezond (tijdens het gamen), en let ik ***totaal niet*** op mijn gezondheid.
    4. Ik bouw ook slechte gewoontes op door school (zoals hierboven al beschreven, dingen die ik ga doen, om school/het onderwijs te ‘vermijden’).

En op de website van de rijksoverheid staat ook dat je vrijstelling, voor (een deel van) een schooljaar kan krijgen, als je (in mijn geval dan): psychische klachten, zoals een depressie (die ik niet heb, maar wel krijg van school, doordat ik automatisch negatief denk, wat ik overigens wil afleren, maar daar heb ik mezelf en/of een psycholoog voor nodig, niet school), en misschien ben ik hoogbegaafd en/of heb ik autisme. Maar daarvoor komen nog onderzoeken, waar school/de onderwijsconsulente eerst op wou wachten, maar waar ze nu klaarblijkelijk geen rekening mee houden, of hun het niet meer uitmaakt.

Maar sowieso zegt de onderwijsconsulente, en nu ook die school die me is aangewezen, dingen die gewoon niet waar zijn, en waar ik zelf wel van kan janken. Omdat ik hier zelf al JAREN aan probeer te werken, of aan 9/10 dingen werk. En dan zeggen ze dingen zoals: ‘hij kan niet samenwerken’, ‘slecht op het gebied van ‘sociaal-emotioneel’, en ‘hij kan niet presenteren’. Dat van samenwerken klopt niet. Ik ben meestal degene met grote/gekke ideeën, en die juist alles in goede banen probeert te leiden.

En dat van sociaal-emotioneel klopt wel, maar ik moet daar zelf voor zorgen, en krijg daarvoor (en voor meer dingen) een psycholoog, maar dat zij mij verplichten naar een school te gaan, en mij daar verplichten om met andere leerlingen/kinderen (die overigens niet mijn niveau, havo, doen), te praten, vind ik persoonlijk een beetje te ver gaan. Ik zit straks trouwens met 3 andere kinderen in de klas (al zou ik daadwerkelijk, uiteindelijk naar die school toe moeten gaan), wat ook niet helpt, omdat ik een presentatie moet doen voor 3 leerlingen, terwijl dat straks er wel 90 zijn? Ik snap dat presenteren belangrijk is, maar dit gaat niet helpen, denk ik. En ik kan niet goed communiceren met leeftijdsgenoten die niet hetzelfde zijn; ik heb in 4 jaar tijd, maar 1 vriend, die daadwerkelijk hetzelfde denkt in de meeste situaties als ik, ook complex & moeilijk dus, haha. Maar ik kan wel gewoon met volwassenen/hoogopgeleiden praten.

Maar ook sinds dat ik thuis zit, en rust heb, ben ik gestopt met (de hele dag door) gamen. En ik realiseerde me, dat school mij eigenlijk gewoon stuk maakt. Ik val compleet uiteen, en daardoor gaat (bijna) alles fout in mijn leven. Ik heb, sinds dat ik thuis zit, al heel veel dingen opgelost, die ik, als afleiding van school, had opgebouwd. Dat heb ik nu geregeld, en doe ik ook niet meer.

Alles had ik al sinds de basisschool (de hele dag gamen, en alleen meer ongezond eten), en daardoor kreeg ik (extreme) overgewicht, een gameverslaving en een depressie. Wat niet bij mij hoort.

Ik sport nu 4/5x in de week. Ik ben zelf gaan afvallen, en ben binnen 1 jaar 17 kg afgevallen (van 96 kg naar ongeveer 79 kg gegaan), en daarbij heb ik nog 15+ dingen verbetert aan mezelf, aan mijn gedrag en aan mijn sociale welzijn.

Maar heeft iemand tips? (ik had zelf het idee, om alle mogelijke en toepasbare wetten, waar ik me op kan beroepen, allemaal te zetten in een document, met wetenschappelijke (en onafhankelijke) onderzoeken, en daarbij ervaringen van kinderen die daadwerkelijk thuisschool volgen, en daarbij nog mijn ervaring sinds dat ik thuis zit en wat ik dus zelf bij mij heb gezien en fysiek & mentaal heb meegemaakt).

Of moet ik, gewoon wat ik hier heb getypt, uitschrijven/kopiëren in een word document en uitprinten?

Mijn moeder en ik zitten samen gewoon vol stress, en ik wil dingen voorkomen, die gegarandeerd gaan gebeuren, net zoals bij mijn oude ervaringen. Want het is weer eens Speciaal (voortgezet) onderwijs, want IK ben fout. Hetzelfde als op de basisschool.

ik loop helemaal vast, en kon vorige avond/nacht een uur lang niet in slaap komen, alleen doordat ik in mijn gedachten vast zat met school (situaties, gesprekken die gaan volgen, helemaal uitwerken tot het precieze antwoord, en alles helemaal uitgewerkt, tot wat er allemaal kan gaan gebeuren).


5 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Het is jammer dat er nederland zo moeilijk wordt gedaan over thuisscholing. Volgens mij moet vrijstelling via de leerplichtambtenaar, maar verder heb ik er ook geen verstand van. Heb wel gelezen dat het vrij moeilijk kan zijn om die vrijstelling te krijgen.

Je zou eens contact kunnen opnemen met https://www.thuisonderwijs.nl/ Of met het Juridisch Loket https://www.juridischloket.nl/  Misschien kunnen zij je advies geven over hoe je zoiets moet aanpakken.

Reputatie 7
Badge +15

Misschien kan j e Hier. kijken, dit gaat over thuisscholing, maar je “hoort “ nog we bij een school…. Je doet dus hetzelde als de reat van de school, alleen dan thuis…. Meestal kan dat überhaupt op veel scholen wel (een tijdje…( !) 

ikzelf heb ook ooit 2 maanden online meegedaan….. dan wel door lichamelijke oorzaken……. Maar het werd (best) makkelijk geregeld…dus kijk anders of dat kan; 

 

je hoort bij een school, je maakt hetzelfde werk, en je leert hetzelfde…

 

het werk maar je wel thuis…

 

en evt. Kan je sommige vakken online volgen ( dus net als bij corona eigelijk…( ! ) 

 

 

Mij_Niet_Gezien 

Reputatie 6
Badge +4

Het is jammer dat er nederland zo moeilijk wordt gedaan over thuisscholing. Volgens mij moet vrijstelling via de leerplichtambtenaar, maar verder heb ik er ook geen verstand van. Heb wel gelezen dat het vrij moeilijk kan zijn om die vrijstelling te krijgen.

Je zou eens contact kunnen opnemen met https://www.thuisonderwijs.nl/ Of met het Juridisch Loket https://www.juridischloket.nl/  Misschien kunnen zij je advies geven over hoe je zoiets moet aanpakken.


Ik (en/of mijn moeder) ga(an) dat doen. Ik ga de Nederlandse Vereniging voor Thuisonderwijs mailen, met wat er aan de hand is et cetera. Hopelijk krijg ik dan advies/adviezen die me kunnen helpen.

En dan ga ik (en/of mijn moeder) ook het Juridischloket proberen te contacteren. Dit zodat ik nog meer informatie krijg, over wat ik kan doen, wat mijn rechten (en plichten?) zijn etc.

Mijn moeder en ik hebben zelf al Leerplicht (leerplichtambtenaar, onderwijsconsulent), Duo, het ziekenhuis en die school die me is toegewezen zelf, al gebeld, gemaild enzo. Maar de leerplichtambtenaar moet nog terugbellen, en de onderwijsconsulent vindt het niet ‘verstandig’, omdat ze mij blijkbaar goed (genoeg) denkt te kennen, en mij in stapjes naar die school wilt krijgen. Terwijl ik 1. er zelf niet achter sta, om naar die school toe te gaan, en 2. Dat ze mij zo'n beetje proberen te ontregelen d.m.v. hun gedachte dat ze me ‘kennen’, en blijkbaar spontaan weten wat ik nodig zou moet hebben. Terwijl mijn moeder en ik dat volgensmij het beste van iedereen weten.
 

Misschien kan j e Hier. kijken, dit gaat over thuisscholing, maar je “hoort “ nog we bij een school…. Je doet dus hetzelde als de reat van de school, alleen dan thuis…. Meestal kan dat überhaupt op veel scholen wel (een tijdje…( !)

ikzelf heb ook ooit 2 maanden online meegedaan….. dan wel door lichamelijke oorzaken……. Maar het werd (best) makkelijk geregeld…dus kijk anders of dat kan; 

 

je hoort bij een school, je maakt hetzelfde werk, en je leert hetzelfde…

 

het werk maar je wel thuis…

 

en evt. Kan je sommige vakken online volgen ( dus net als bij corona eigelijk…( ! ) 

 

 

Mij_Niet_Gezien 

 

Klopt, ik doe dan ook hetzelfde als op die school (de boeken, online lesprogramma (Dat ze al hadden gekocht, voordat ik definitief zei of kon zeggen dat ik naar die school wou, dus dit was al voor mij (deels) de bevestiging ‘ik heb dus geen keuze(?)’

Maar de boeken had ik al gezien, maar die mag ik zelf niet eens thuis hebben (om door te kijken, of mijn achterstand van 5 maanden weg te werken bijvoorbeeld). En van dat online lesprogramma heb ik de inlogcode(s) ook niet. Ik zit praktisch gezien gewoon vast. Want ze willen niet dat ik ga doorwerken. Ik weet dat dit niet echt relevant is voor jullie (of misschien wel?), maar dat het allemaal ook een beetje vaag is, voor mij en mijn moeder.

Hi

Reputatie 7
Badge +15

Hi & @VragenVragen , is het gelukt met de mail(s)?! 
 

ik weet/begrijp ook nooit wrm je niet mag dorwerken… heb in groep 8 eens flink op mn kop gehad toen ik dat deed … 

 

nouja… ;) ik hoop dat het wat betergaat ( en als jij dat bigsteeds de beste optie vindt) thuisscholing gaat lukken…. Veel suc-6, 

 

🧡 

Mij_Niet_Gezien 

Reputatie 6
Badge +4

Hi & @VragenVragen , is het gelukt met de mail(s)?! 

Ik heb een mail gestuurd naar de NVvTO, maar dat is een vrijwillgersorganisatie, en binnen maximaal 7 dagen, krijg je antwoord op een mail die je stuurt, en JuridischLoket hebben we gebeld, en die zegt dat ik/wij met bewijs moet(en) komen, van die psychische en/of fysieke klachten die ik door school krijg.
 

ik weet/begrijp ook nooit wrm je niet mag dorwerken… heb in groep 8 eens flink op mn kop gehad toen ik dat deed … 

Haha, ja ik ook niet.. beetje onzin,

 

nouja… 😉 ik hoop dat het wat betergaat ( en als jij dat bigsteeds de beste optie vindt) thuisscholing gaat lukken…. Veel suc-6, 


Is sowieso nog wel de beste optie, sowieso als ik me thuis beter voel dan op school, en veel beter te werk kan gaan, en dus ook sneller, op hoog niveau, alles, op bijna elk vak, hopelijk. Verschilt per vak, of ik het interessant vind, en hoe snel ik dus werk, niet dat ik het gwn niet ga doen haha.
 

🧡 

Mij_Niet_Gezien 


Ik heb donderdag, aka morgen een gesprek, weer, op die school die me wordt toegewezen, omdat ze me ‘in stapjes’, naar school willen hebben, terwijl ik ook al naar een reguliere school ben gegaan, en een depressie ervan krijg en ook nog eens fysieke klachten, dus maakt het überhaupt geen verschil. School = school. De setting en schoolstof ervan blijft allemaal hetzelfde. En ik word al misselijk als ik aan (de) school(setting) denk.

Maar ik ga een heel document, dat ik zelf heb geschreven, van 1500/1600+ worden, meenemen daar naar dat gesprek toe. En ook op welk idee ik me sowieso wil gaan beroepen, en wat ik dan ‘eis’ van hun. Ik heb ook mijn eigen situatie uitgelegd (met de klachten die ik krijg), wat de onderzoeken laten blijken van het uiteindelijk volgen van thuisonderwijs (je wordt beter in sociale contacten, doordat je jezelf mag ‘leren’ ontwikkelen erin, wat ik best geloof. Want dat is ook logisch. Op je eigen manier, eigen tempo alles kunnen en mogen regelen is fijner. Maar ook met welke psychische en lichamelijke klachten ik krijg, en de soorten bewijzen die ik moet/kan tonen. Het zijn vgm nu ongeveer 10 tot 12 pagina's aan bewijzen. En hoe alles geregeld kan en/of moet worden.


kaas

Reageer