(Kijk maar eerst naar mijn vraag, ergens op het einde van het verhaal, voordat je dit extreem lange (en voor mij, verdrietige) verhaal gaat lezen)
Oke, even bij het begin beginnen;
Het gaat niet goed met school (heb 5 maanden geen onderwijs gevolgd, en nu is er gezeur en gezeik, omdat ik letterlijk ziek word van school, maar de school waarnaar ik word verwezen, daar schijnbaar niks om geeft, en mij toch op die school wilt hebben).
Ik wil thuisschool. Dit heeft als reden dat ik letterlijk ziek word van school.
In de Leerplichtwet, van 1969 (artikel 5 “Gronden voor vrijstelling van inschrijving”, lid a), staat wel als uiteindelijke mogelijkheid om vrijstelling van inschrijving tot het onderwijs te krijgen, en op beroepen, op lichamelijke en/of psychische gronden;
1. Ik word depressief van school,
2. Ik functioneer niet 'normaal' in een school(setting), ik pas me aan,
3. Ik zoek uitwegen om het onderwijs, en mijn emotie(s) daarbij te vermijden, en dit heb ik al sinds de basisschool. Dan ga ik gamen, doe ik niks meer buiten (alleen om naar school te gaan), en eet ik alleen maar ongezond (tijdens het gamen), en let ik ***totaal niet*** op mijn gezondheid.
4. Ik bouw ook slechte gewoontes op door school (zoals hierboven al beschreven, dingen die ik ga doen, om school/het onderwijs te ‘vermijden’).
En op de website van de rijksoverheid staat ook dat je vrijstelling, voor (een deel van) een schooljaar kan krijgen, als je (in mijn geval dan): psychische klachten, zoals een depressie (die ik niet heb, maar wel krijg van school, doordat ik automatisch negatief denk, wat ik overigens wil afleren, maar daar heb ik mezelf en/of een psycholoog voor nodig, niet school), en misschien ben ik hoogbegaafd en/of heb ik autisme. Maar daarvoor komen nog onderzoeken, waar school/de onderwijsconsulente eerst op wou wachten, maar waar ze nu klaarblijkelijk geen rekening mee houden, of hun het niet meer uitmaakt.
Maar sowieso zegt de onderwijsconsulente, en nu ook die school die me is aangewezen, dingen die gewoon niet waar zijn, en waar ik zelf wel van kan janken. Omdat ik hier zelf al JAREN aan probeer te werken, of aan 9/10 dingen werk. En dan zeggen ze dingen zoals: ‘hij kan niet samenwerken’, ‘slecht op het gebied van ‘sociaal-emotioneel’, en ‘hij kan niet presenteren’. Dat van samenwerken klopt niet. Ik ben meestal degene met grote/gekke ideeën, en die juist alles in goede banen probeert te leiden.
En dat van sociaal-emotioneel klopt wel, maar ik moet daar zelf voor zorgen, en krijg daarvoor (en voor meer dingen) een psycholoog, maar dat zij mij verplichten naar een school te gaan, en mij daar verplichten om met andere leerlingen/kinderen (die overigens niet mijn niveau, havo, doen), te praten, vind ik persoonlijk een beetje te ver gaan. Ik zit straks trouwens met 3 andere kinderen in de klas (al zou ik daadwerkelijk, uiteindelijk naar die school toe moeten gaan), wat ook niet helpt, omdat ik een presentatie moet doen voor 3 leerlingen, terwijl dat straks er wel 90 zijn? Ik snap dat presenteren belangrijk is, maar dit gaat niet helpen, denk ik. En ik kan niet goed communiceren met leeftijdsgenoten die niet hetzelfde zijn; ik heb in 4 jaar tijd, maar 1 vriend, die daadwerkelijk hetzelfde denkt in de meeste situaties als ik, ook complex & moeilijk dus, haha. Maar ik kan wel gewoon met volwassenen/hoogopgeleiden praten.
Maar ook sinds dat ik thuis zit, en rust heb, ben ik gestopt met (de hele dag door) gamen. En ik realiseerde me, dat school mij eigenlijk gewoon stuk maakt. Ik val compleet uiteen, en daardoor gaat (bijna) alles fout in mijn leven. Ik heb, sinds dat ik thuis zit, al heel veel dingen opgelost, die ik, als afleiding van school, had opgebouwd. Dat heb ik nu geregeld, en doe ik ook niet meer.
Alles had ik al sinds de basisschool (de hele dag gamen, en alleen meer ongezond eten), en daardoor kreeg ik (extreme) overgewicht, een gameverslaving en een depressie. Wat niet bij mij hoort.
Ik sport nu 4/5x in de week. Ik ben zelf gaan afvallen, en ben binnen 1 jaar 17 kg afgevallen (van 96 kg naar ongeveer 79 kg gegaan), en daarbij heb ik nog 15+ dingen verbetert aan mezelf, aan mijn gedrag en aan mijn sociale welzijn.
Maar heeft iemand tips? (ik had zelf het idee, om alle mogelijke en toepasbare wetten, waar ik me op kan beroepen, allemaal te zetten in een document, met wetenschappelijke (en onafhankelijke) onderzoeken, en daarbij ervaringen van kinderen die daadwerkelijk thuisschool volgen, en daarbij nog mijn ervaring sinds dat ik thuis zit en wat ik dus zelf bij mij heb gezien en fysiek & mentaal heb meegemaakt).
Of moet ik, gewoon wat ik hier heb getypt, uitschrijven/kopiëren in een word document en uitprinten?
Mijn moeder en ik zitten samen gewoon vol stress, en ik wil dingen voorkomen, die gegarandeerd gaan gebeuren, net zoals bij mijn oude ervaringen. Want het is weer eens Speciaal (voortgezet) onderwijs, want IK ben fout. Hetzelfde als op de basisschool.
ik loop helemaal vast, en kon vorige avond/nacht een uur lang niet in slaap komen, alleen doordat ik in mijn gedachten vast zat met school (situaties, gesprekken die gaan volgen, helemaal uitwerken tot het precieze antwoord, en alles helemaal uitgewerkt, tot wat er allemaal kan gaan gebeuren).