Even stand van zaken :)

  • 8 April 2024
  • 75 reacties
  • 1008 Bekeken

Reputatie 7
Badge +17

Hoi allemaal, zoals veel van jullie al aan mijn teksten en reacties konden zien, en mijn gedicht, ben ik tijdelijk aan het “strugglen”zoals ik het noem, met mijn oude tegenstander, de depressiviteit in combinatie met wat angstbeelden, die soms tegen waan aan zitten.  Schrik niet, het komt goed! Voorbeeld: Het betekent voor mij dat ik soms opeens ergens veel te hard van schrik, bijvoorbeeld, en dan volgt er een huilbui en wat paniek.  Ik tril dan, en verlies de controle over mijn angst. De periode daarna zink ik in een soort donker gat want ik ben dan ontzettend verdrietig dat dit mij weer de baas is geweest, en het is best moeilijk om daar weer uit te klimmen, om dingen weer leuk te gaan vinden. Ik sluit me dan het liefst op, gordijn dicht, en niemand in mijn buurt. Of ik loop hier achter het erf af (ik woon op een bio boerderij vandaar ) en dan verdwijn ik liefst voor uren in het bos. Pas geleden was ik zo verdrietig ,bang, maar ook boos, dat ik pas 's avonds werd gevonden, ze waren me met een hele club aan het zoeken, en mijn buurvrouw met haar dochter vonden mij, totaal star en kijkend in het niets. Toen ze me aanspraken schoot ik in een soort psychose waarbij ik op de grond schijn te zijn gaan zitten en smeken om genade ofzo. Echt heel weird, ik weet het zelf niet meer. Maar dat was wel het moment dat ik zelf dacht, “nu weer naar de psycholoog, en laat je helpen! “ Ik vind nu zelf dat ik te eigenwijs was en me zelf wijs maakte dat er niks was en ik er wel mee om kon gaan. Helaas, jochie, niet dus! Zo kwam ik dus weer via de (heel lieve) huisarts bij de psychologe, die mij nu uit dit vervelende dal aan het helpen is samen met een crea therapeut. Daar moest ik de eerste keer een dier maken van hout of klei of welk materiaal ik maar wou, Nou, ik ging een kat maken. Ik was bezig met de oortjes en ik kreeg een huilbui, niet te geloven.  Zelfde als “beschrijf een aantal situaties die game changing waren” positief of negatief. Ik koos voor bij de scouts gaan, een bootje krijgen, begin puberteit, in de hoek staan, mijn lachbuien op school, en voor verkering krijgen. Alle keren weer een super huilbui. En dat luchtte op!   De andere  2 kids die daar ook waren vingen me geweldig op tijdens die huilbuien en ook de therapeut is een  heel fijne vrouw. Nouja ik houd het niet te lang, maar aan de hand van wat ik maak, vertel, gedaan heb en herbeleef,  krijg ik nu “tools”om nog beter om te gaan met de beelden en de “attacks”zoals ik ze noem. De eerste keer, toen ik 12 was, hielp mij dat al enorm, en hoopte ik eig dat het daarmee klaar was. Helaas dus. Maar mijn psych zei wel, dat het goed komt, ik sterk ben, en mijn wilskracht zo goed zit dat ik dit wel ga handelen en aan ga kunnen, voor heel lange tijd ! En dat maakt me weer blij en dat ik me beter ben gaan voelen. Ik leer nu nog beter het begin van de angst en paniek te hanteren, ik leer om te herkennen wanneer het begint, en tips en trics om het te onderdrukken of eig opzij te zetten zeg maar, moeilijk uit te leggen.  Het is een soort van belonen van je wil om realistisch te denken, de angsten te counteren, en ‘strafjes’ als je de deur te veel open zet, zo kan ik het het beste uitleggen. Ik geef mezelf dan bijvoorbeeld extra karate oefeningen of vraag mijn karate trainster om een half uurtje met me te sparren,dan ben je echt wel uitgeput ( want dat wint zij dik) maar mentaal helpt dat me enorm omdat ik me dan sterk voel ondanks de nederlaag haha.  En dit allemaal gaat nu steeds beter, ik krijg 1 keer per week een therapie-gespreks sessie, afgelopen weken was dat 2 keer. Dus daarom was ik minder aanwezig, dat is er met me aan de hand. En dat is dus wat ik ook leer op dit moment. En het komt goed, dus ik ben heel blij. Ik merk het ook, dat ik mijn psyche beter ken en nu precies aanvoel wat mijn emoties en eig mijn hersens met me aan het doen zijn. Als het goed is kan ik ook zonder medicatie verder als ik hiermee klaar ben. Nu moet ik nog even een tablet per dag nemen om de stofwisseling in mijn hersens goed te houden, en als dat stabiel blijft, over een half jaartje waarschijnlijk,hoop ik, kan dat er af. en zonee, dan maar een pil per dag haha. Whatever, als het me helpt.Ik vergeet vast nog van alles te vertellen maar dit is wel zo'n beetje waar het om gaat :) En ik wil tenslotte jullie heel erg bedanken voor jullie vragen en steun en begrip. Naast mijn ouders, mijn lieve lieve meisje  N. , en buurmeisje en bff's zijn jullie ook super belangrijk voor mij in dit hele proces.

Dank jullie uit mijn hartje! 💖

Groetjes liefs Tartan 😘


75 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Hey @Jippiieeee  geen excuses nodig hoor ! het is juist lief dat je een berichtje stuurt. Ik wou het alleen even uitleggen haha :) Liefs, Tover xxx (ik zal nu weer on topic blijven KT! )

Reputatie 7
Badge +5

Hii lieve @Tartan14!

Ahh dat vind ik wel sneu voor je ! Het is natuurlijk wel een beetje je eigen foutje want het was niet heel slim om je niet aan de afspraken te houden, maar aan de andere kant foutjes maken mag ook en daar leer je van. 

Super goed van je dat je je ouders begrijpt en ik vind het echt heel moedig van je dat je je telefoon zelf inleverde bij je ouders en dat je je straf accepteert. Je neemt het serieus en je begrijpt dat je ouders zich ook zorgen om je maken en dat is echt goed van je! 

Ik hoop dat je je nu echt kan gaan focussen op je slaap, therapie en school en nog maals ik vind het echt super goed van je hoe je met je situatie om gaat. Ben echt trots op je en dat zijn wij allemaal hier❤️

Ik hoop ook dat je nu al lekker ligt te slapen en neem de tijd voor jezelf! Komende nachten lekker op tijd naar bed dat gaat je denk ik echt goed doen. We zien het weer wanneer je weer hebt gereageerd! :)

Liefs van ItsJustMe <3

Reputatie 7
Badge +17

Hey @Tartan14  Iedereen maakt wel eens een foutje dus ik hoop dat je je er niet te druk om maakt. Focus nu ff op jezelf. Reageren op het forum komt wel weer.

Big hug van mij

Reputatie 7
Badge +4

Hoi lieve schat van een @Tartan14 .   Wat vervelend dat je dit overkomen is ! En wat dapper hoe je er over vertelt en het met iedereen deelt.  Het klinkt heel ingrijpend en ik vind het knap hoe je ermee omgaat. Je fout, ja dat kan een keer gebeuren. Zoals @Sjardy  zegt, je ouders zijn natuurlijk erg betrokken en schrikken dan als je de regels overschrijdt, maar het is nou ook weer geen zware zonde die je hebt begaan joh! Je bent een jongen van 14, je moet dit meemaken en je slaapt natuurlijk niet geweldig. Dan is het logisch dat je even je grens verlegt met iets dat ik nog vrij onschuldig vind. Misschien moet je je straf maar beschouwen als een stukje les en oefening. Zoals je al aangeeft, je ouders houden van je en leggen dit op vanuit liefde. Het komt goed, en het is zo weer  morgenavond :)  En logisch dat je daarna heel goed op past, goedzo!  Ik hoop trouwens dat je ondanks je verbod en bedtijd wel contact kon houden met je lieve meisje. Zal vast wel :) Ze komt vast en zeker dagelijks bij je als ze kan. Houd moed, lieve sterke Tartan. Je kunt dit zeker!  

We leven allemaal met je mee.

Grote groet en knuf, Maiskolfje X

Reputatie 7
Badge +12

En @Tartan14  als je straf vanavond of morgenochtend voorbij is en je o.a. weer mag kijken op het forum dan is het super leuk dat @Eenmeisje004  en @Maiskolfje  allebei terug zijn! Verrassing ! 🤩😉 

Liefs, Tover xxx

Reputatie 7
Badge +12

Ohja en @tim16  heeft natuurlijk gelijk. Je oefeningen en therapie enzo gaan voor dus geen haast en we zien je gewoon wel weer komen hier! Je hoeft je niet schuldig te voelen ofzo en we zijn blij als je je  weer beter voelt. Ik hoop dat je straf meeviel en net als @Maiskolfje , dat je het een soort oefeningen vond :)  nou  als je dit leest: tot als je weer kunt en mag en heel veel sterkte en succes! Ik denk namens iedereen hier. 

Liefs, Tover xxx

Reputatie 7
Badge +17

Hoi hoi, ik ben er weer.  Wat lief jullie reacties!  Ik ben er echt blij mee en het helpt me enorm. Jullie betrokkenheid en lieve adviezen heb ik echt goed kunnen gebruiken.  Ik leef nu al wat dagen  in een strak schema, dat blijft de komende tijd ook zo. Ik vind het niet echt leuk maar ik merk wel dat het me helpt. Ik kon jullie reacties en het forum wel lezen  maar ik kon niet reageren want ik mocht 3 keer per dag whatsapp checken, even internet gebruiken en natuurlijk mijn schoolwerk doen. Maar dan wel met mijn moeder of vader  in de buurt, en 1 keer per dag met mijn vriendin naast me ( en dan checkte ik snel het forum) dat vonden ze ook goed.   Ik heb niet gedurfd om stiekem in te loggen of iets in die geest, dat leek me nu niet handig en ook niet goed. Verder elke dag op tijd naar boven, 21: 15  en 21:30 lampjes uit. Geen laptop of foon op de kamer. Schoolwerk thuis doen, mijn lieve meisje komt elke dag ( zoals jij hoopte@Maiskolfje  ) en helpt mij dan met alles .  Zo lief. Dat kleurt mijn dagen. Net als de steun van klasgenoten, mede scouts, jullie, familie en mijn pleegzusje die het heel zielig vind dat ik ‘verdrietziek’ ben ( zo heb ik het haar uitgelegd) en dan ook nog straf kreeg.  Haha schattig is dat. 

Ik heb een gevoel alsof ik terug ben in de tijd, alsof ik weer 11 ben.  Allerlei regels die er al lang niet meer waren gelden nu weer voor mij. Vooral ‘s avonds. Ik moet dan beneden zijn tot 21:15 en dan naar boven, en half tien liggen en licht uit. Dus niet meer lekker op de kamer of buiten scharrelen. Allemaal nu even niet. Het zijn elk geval  afgetekende dagen. Op tijd op, maar dat doe ik altijd al, maar ook dan ontbijt,dan dit, dan dat. Het is wel goed voor me merk ik. Dus dat houd me wel sterk. Maar ik wou eig dat ik dit niet had, dat het niet nodig was, dat ik dit niet voelde en dat ik die beelden en die angsten en dat verdriet niet had.  Het is zo balen en het doet me pijn. Ik merk aan mijn ouders dat zij het heel moeilijk vinden om zo streng te zijn dus ik maak het ze niet moeilijk en ik gehoorzaam aan alles. Maar het zou allemaal niet moeten hoeven. Als ik dit niet had. zou het niet nodig zijn. Ook mijn meisje doet haar best om ‘streng’ te zijn. En mij in alles te helpen.  Ik heb bijna elke dag in de armen van mijn lief zitten huilen en zij steunt me geweldig. Ik weet echt niet hoe ik dat allemaal kan waarderen naar haar toe. Zij is toch ook nog maar 14, helpt zo goed, steunt mij, motiveert mij om me aan de regels en oefeningen te houden en ze gaat mee naar de karate trainingen zodat ik niet alleen fiets. Want die wil ik blijven volgen, ik merk dat dat goed voor me is. Ook daar is de sensei (de lerares, karate meesteres zeg maar) heel helpend en laat me individueel met haar trainen, zodat ik lekker moe wordt en ook leer, want in wedstrijdjes tegen haar ben ik natuurlijk kansloos haha. Lesje nederigheid ;).  Maar ook zo fijn dat zij dat doet.  Iedereen is zo lief.  Nu ik dit typ zal ik eerlijk zeggen dat me de tranen over de wangen lopen. Ik hoop zo dat ik hier snel weer uit ben en weer de jongen kan zijn die gewoon de vrijheid had  die ik had. Aan mijn schoolresultaten ligt het niet, mijn ouders ook niet. Ik moet dit nu even doen, ik moet in deze discipline maar het is niet leuk. Maarja, als ik dan meemaak hoe iedereen  er voor me wil zijn en mij het beste gunt dan is dat al een goede reden om maar even heel netjes dit te ondergaan en gehoorzaam te zijn en hopelijk snel weer de Tartan te zijn die ik was. Aan jullie ligt het ook niet, jullie stimuleren mij in mn  herstel. Ik mag in ieder geval weer wat langer de foon hebben en de laptop ook, dus het gaat de goede kant op. In mijn hoofd ook, al ben ik nu wel even heel verdrietig, het is mijn huildag denk ik hihi.

Hou van jullie en heel erg bedankt voor jullie ontzettend lieve teksten ! En ohja, wat super leuk dat @Eenmeisje004  er weer is, ik heb aan jou veel te danken!  En @Maiskolfje ook heel fijn dat je er weer bent, je mooie omschrijvingen zijn top. En ik wil niemand te kort doen: Dank jullie wel !! Echt dank jullie !

Speciaal iedereen die hier gereageerd heeft:

@SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer  @tim16  @Jippiieeee  @Sjardy  @Jesse08  @OnbekendeAnnoniem1  @Wees Jezelf Bij Noah  @ItsJustMe    @Tover01  @Banaantjeeee   En ook @kindertelefoon. Super bedankt en ik vind jullie lief en geweldig!

Groetjes en liefs, Tartan X

Reputatie 7
Badge +11

Hey @Tartan14 

fijn dat je terug bent!

Jij bent ook lief en geweldig! 😘

Liefs @Wees Jezelf Bij Noah 

Reputatie 7
Badge +17

Ja, zo’n strak schema zal wel ff wennen zijn. Maar ja, soms zijn dit soort dingen ff nodig. Wel fijn dat je zo’n steun hebt aan je vriendin. Dat zal wel iets makkelijker maken lijkt me.

Ga zo door man. Je kunt het. Een hele grote hug van mij (en van m’n vriendje, die ik jouw topic heb laten lezen).

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi lieve Tartan!

Fijn dat je wel aan je schema houd en dit je helpt! 

Je kan het, het komt goed! En ik ben zo blij voor je dat je zoveel lieve mensen om je heen hebt! Ik kreeg zelf ook even natte ogen toen ik je bericht las :)

 

Reputatie 7
Badge +5

Hii lieve @Tartan14!

Fijn dat je nu een schema hebt waar je je goed aan kan houden! Ik hoop echt dat dat je gaat helpen! Het is ook echt heel prettig voor je dat je vriendin je zo goed steunt door dag en dauw en dat ze altijd voor je klaar staat! Dat vind ik echt heel fijn voor je!

Je gaat hier echt uitkomen je kan het! Het komt echt goed en je gaat echt weer de oude worden dat weet ik zeker! Wij geloven in je!💪

Liefs van mij <3

Reputatie 7
Badge +12

Hey lieve @Tartan14  ! Heel fijn dat je terug bent en dat je straf er op zit. Dat het nu een tijdje zo moet is dan maar het beste toch 🙂 ik vind het zo knap dat je dat zelf zo in ziet en je schikt en netjes luistert. Ook dat je oog hebt voor je ouders en je lieve meisje. En discipline hebt. Echt bewondering waard hoor! En nogmaals het lukt je, sterkte en we zijn er !  

Liefs en een hug , Tover xxx

Reputatie 7
Badge +4

Heel lief, ik zou je willen omhelzen en je aanmoedigen. Top hoe je er een in staat en je aanpast. Echt knap. Zoals de anderen ook, steun ik je van harte! 

Knuffel l, Maiskolfje <3 

Reputatie 6
Badge +1

@Tartan14

 

Vervelend, maar ik ben blij voor je dat er hulp is.

Succes.

Reputatie 7
Badge +17

Hoi, dank jullie wel weer!  Ik heb echt veel aan jullie reacties, het gaat redelijk goed. Ik wen inderdaad aan het strakke schema en ik heb gisteravond een heel lief gesprek gehad met mijn ouders. Ik zat op de bank te lezen en ze kwamen aan beide kanten zitten. Ze vertelden dat ze het zelf ook heel naar vinden dat ze me kort moeten houden, dat ze trots op me zijn en dat ze van me houden no matter what. Ik huilen :( maar we hebben ook gepraat over hoe nu verder. Mijn vader wil niks liever dan dat het weer wordt zoals het een paar maand geleden was ( ik ook) en mijn moeder vertelde dat ze wel streng blijft ondanks dat ze dat moeilijk vind. Ik heb nog weer gezegd dat ik het ze niet moeilijk wil maken en dat als ik een keer een regel overtreed, ik dat echt niet kwaad bedoel. Dat snappen ze ook. Ik mag de laptop nu weer in fasen tot 21:00 gebruiken, zolang 1 van hun óf mijn meisje er maar bij is, de foon heb ik  4 keer  20 minuten per dag.

Ook met mijn lieve vriendin heb ik gepraat, en zij huilde ook met mij samen en ik heb gezegd dat ik haar niet wil belasten, dat ze ook 14 is  net als ik en ik niet te veel van haar kan verwachten. Maar zij wil daar niks van weten. Ze wil er zijn en me helpen.  Dat kan ze ook, haar ouders en mijn ouders kennen elkaar en ze woont niet ver, en ze hebben afgesproken hoe vaak en hoe lang zij hier mag en kan komen. We hebben  ook echt afgesproken dat zij nu even “de baas” is van ons 2 en mij helpt en op me let  dat ik me houd aan alles zoals mijn ouders met de therapeut afspreken. Uiteraard binnen de grens, van haar kan ik niet te veel verwachten. Maar ze wil zo graag een rol hebben, veel voor me betekenen en dat doet ze ook. Het is allemaal zo lief.  Ook mijn pleegzusje "past”op haar grotere broer :)  Ook zo schattig.   Ze begrijpt goed wat er is en probeert wat ze kan. Uiteraard ook binnen de grens, ik wil echt niemand afleiden van hun eigen dingen .Zoals @tim16  zegt, ik mag heel blij zijn met zoveel lieve mensen om me heen en dat helpt enorm. Het zorgt ervoor dat ik me sterk wil voelen en me uit dit gedoe ga vechten! Ik wil ook rekening houden met anderen, de wereld draait niet om mij.  En nu weer aan het schoolwerk anders wordt mijn meisje boos vanavond ;)

Groetjes liefs Tartan X

Reputatie 7
Badge +11

You're welcome!

Liefs @Wees Jezelf Bij Noah 

 

P.S.

 

Reputatie 7
Badge +2

Heel goed! Wat een top meisje heb jij als lief! En de andere mensen om je heen, ouders en anderen , ook. En je pleegzusje, zo cute! Hoe oud is zij? Het klinkt goed wat je zegt. Heel goed hoe je je opstelt!  Fijn. En knap hoe je alles onder woorden brengt!  

Sjardy xoxox

Reputatie 7
Badge +6

Hoi lieve @Tartan14 ,

Wat fijn! Ik ben het met @Sjardy eens , je vriendin lijkt me heel zorgzaam en lief! En dat verdien je ook:)

 

Reputatie 7
Badge +17

Hoi, jullie zijn echt lieve schatten! ♥️

Ik zal niet elke dag verslag doen, dat mag ook niet en ik wil niet tegen de regels ingaan van de KT maar sommige highlights wil ik met jullie delen, ook omdat jullie mij zo lief helpen. 

Vandaag mag ik weer naar Scouting!  Wel nog kort dus precies tot einde bijeenkomst maar dat is al heel wat. Dit is al zo geweldig fijn voor mij dat ik me echt even happy voel! Ik heb de short en de blouse al vast aangetrokken en mijn ouders moeten om me lachen. Pleegzusje vind me stoer haha. Wou het gewoon even ergens kwijt haha 😍☺️ 

Groetjes liefs Tartan X 

Reputatie 7
Badge +6

Oh dat is fijn lieve @Tartan14 ! Hoop dat het toch een beetje gezellig wordt:)

Reputatie 7
Badge +5

Hii lieve @Tartan14!

Wat fijn dat je vandaag weer naar scouting mag! Heel veel plezier vandaag en geniet ervan!!😘

Liefs van ItsJustMe <3

Reputatie 7
Badge +2

Haii Tartan! Top nieuws! Je bent ook stoer! Mag je zelf ook best vinden. Niet alleen stoer in je blouse en korte broek, maar ook innerlijk ben je een stoere jongen vind ik. Neem dat compliment maar mee naar de scouts! :) 

Sjardy xoxox 

Reputatie 7
Badge +12

Hey!!  Wat fijn @Tartan14 !  Ik zou echt ook heel blij zijn. Ik zou het vreselijk vinden als ik daar niet naartoe mocht voor straf ofzo. Ik ben ook blij dat je weer happy bent!  Houden zo !  Ze waren vast blij om je te zien. Geniet van dit en van de vooruitgang die je nu maakt. Telkens mag je wat meer. Heerlijk hoor ! 😘

Liefs, Tover xxx

Reputatie 7
Badge +17

Hoi beste lieverds.  Weer heel erg bedankt! Ik neem jullie bemoedigende woorden elke dag mee in mijn hoofd, ze doen me goed! Het was heerlijk om weer even bij de scouts te zijn. Zaterdag koningsdag, ga ik ook naar het nabije dorp waar ze dan een hele stand en kraam hebben en van alles.  Het vroege naar kamer en bed valt me zwaar maar ik weet waar het voor is dus geen klagen! De gesprekken en oefeningen doen goed, mijn ouders zijn streng en lief tegelijk. Begrijpelijk. Net als mijn lief die doet zo haar best, zij kan later echt lerares worden of begeleidster of iets met leiding geven ;) Checkt met mij bijna elke dag mijn huiswerk (thuis of via Meet)  en heeft op school geregeld dat ze de les naar mij mag streamen soms. Echt geweldig. . Als dit voorbij is, dan ga ik nog iets voor haar bedenken.  Nu nog even forum kijken en een uurtje buiten zijn.  En dan weer bedtijd, het zij zo. Het gaat steeds iets beter hoor!

Groetjes liefs en dikke kus! 😘

Reputatie 7
Badge +6

Fijn dat het wat beter gaat @Tartan14 :)

Veel plezier morgen!

Reageer