Hoi, ik ben Melody en ik ben 13 jaar oud. Ik heb last van een angststoornis en paniekaanvallen, waarschijnlijk ook een beetje een depressie. Soms heb ik rare impulsmomentjes waarbij ik begin te trillen en het wazig wordt (net geen paniekaanval) en dan is de neiging om te snijden/krassen groot. Zo ben ik begonnen met zelfbeschadiging. Ik kras vooral op mijn bovenarm, bij mijn schouder en ik snij bij mijn heup. Zijn deze impulsen raar? Kan ik er iets aan doen? Alvast bedankt voor het reageren <3
Zelfbeschadiging impuls
Beste antwoord door Anonymous
Hey Melody
Wat vervelend voor je dat je last hebt van zulke aanvallen. Best beangstigend moet het zijn. Denk je dat je bij het voelen opkomen van zo’n aanval je je zou kunnen richten op je ademhaling? Probeer diep in en uit de ademen, en daarbij eventueel je ogen te sluiten.
Je zou het topic Alternatieven zelfbeschadiging kunnen doornemen. Daarin zijn een hoop nuttige tips te vinden rond het omgaan met automutilatie. Echter lijkt jouw situatie me lastig, aangezien je vrijwel in volle paniek verkeert wanneer je de drang naar zelfbeschadiging ervaart.
Op moeilijke momenten zou je je kunnen omringen met anderen. Huisgenoten bijvoorbeeld, of een docent die je vertrouwt. Ook zou je contact op kunnen nemen met de Kindertelefoon. Heb je professionele hulp voor deze aanvallen? Gezien de ernst hiervan lijkt me dat aangewezen.
Gr. Kenshin
Reageer
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.