Verschrikkelijke angst en paniekaanvallen

  • 4 November 2018
  • 30 reacties
  • 275 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Lieve allemaal,
Het idee van het oneindige en daar aan denken, dat laat mij helemaal flippen.
Zijn wij oneindig, Is het leven oneindig, is tijd oneindig, is het universum oneindig?
Was er ooit wel een begin? Is het er altijd al geweest?
Hieraan denken maakt mij gek, echt gek. Ik wil schreeuwen, huilen, en niets meer dan dat.
Hoe kan iets nou oneindig zijn?! Hoelang is oneindig?!

Kan iemand mij alsjeblieft helpen, ik trek het namelijk niet meer zo. Ik loop bij een psycholoog en de dingen die ik van haar moest doen gingen een week goed, maar ik wil het liefst alles kapot gooien, beginnen met schreeuwen en niet meer stoppen.
woorden zoals oneindig, eindig, voor altijd, voor eeuwig, ik kan er wel om janken, iemand help me, alsjeblieft!

30 reacties

Hee,

Je denkt aan het leven en het universum en dan voornamelijk aan de dingen die jij niet kan bevatten. Hierdoor verlies je de controle die je dacht/denkt te hebben, waardoor je volledig in paniek raakt. Dat kan ik begrijpen.

Want ja, wij mensen, zijn maar van die nietige wezens, ten overstaan van de wereld, het universum en alles daarbuiten.

De mens heeft nu eenmaal een grens. Wij kunnen niet alles bevatten. Als je iets van jezelf vraagt wat je eigenlijk niet kan, dan ontstaat er stress. Zo simpel is dat eigenlijk.

Waarom focus je je op alles wat je niet kan bevatten, terwijl er ook zoveel is wat je wel kan begrijpen? Ik bedoel dit niet als een verwijt. Iedereen denkt wel eens aan het oneindige, ik ook. Ik zie alleen niet in, waarom je jezelf er zo door zou laten beperken.

Ik vind het leuk om te filosoferen over de oneindige onderwerpen, juist omdat het je zo vrij laat. Ik laat me er niet door beperken, ik laat me erdoor verrijken. Ik zie het als een uitdaging om er over na te denken, maar ik zie het nooit als een opdracht om alles te begrijpen, dat kan simpelweg niet. Ik zeg niet dat jij dit wel zo ziet, maar ik zou het je gewoon gunnen dat je het los kon laten dat je het niet kan begrijpen.

Helpt het voor jou in het algemeen om hier met mensen gesprekken over te hebben of heb je eerder het gevoel dat je er niet over na wil denken en het het liefst wil vergeten?

Ik hoop dat je het ooit los kan laten,
Gr. Pin
hey,
het is sws niet gek om erover na te denken en meestal loop je ook gewoon vast.
wat je zou kunnen doen (ik probeer niks te forceren alleen een advies om te proberen) is het opzoeken en kijken wat je van die antwoorden vind, vind je het logisch/waar dan kan je meer zoeken, dit kan zowel met wetenschap als met behulp van een geloof waar je dingen van leert en zelf oordeelt of je dit waar vind.

je bent totaal niet de enige met al deze vragen hoor maak je daar echt geen zorgen om
ik snap wat je bedoeld hoor, en voor heel veel mensen is t echt niet normaal.

ik vind het zelf moeilijk om over te praten want al zou ik mijn eigen standpunt innemen weet ik zeker dat mensen mij zullen gaan haten of discussies zullen starten tegen me en daar heb ik even geen zin in.

want je kan proberen is het gewoon te accepteren zoals het is, of echt gaan graven naar voor jou feiten en de waarheid. ik weet zeker dat er heel veel mensen zullen zijn die je ermee willen helpen. ga alleen geen dingen tegen je zin doen, en bespreek dit zeker met een psycholoog want die zou je er ook mee kunnen helpen
kijk ik wil echt niet lullig/forcerend overkomen maar al wil je weten hoe het zit moet je er naar zoeken, zoeken naar wat jij waar vind en waar jij je antwoorden in vind.
dan kan je het accepteren met de antwoorden die je hebt maar sommige mensen accepteren ook dat ze het gewoon niet weten
ik snap je wel, maar ik weet dan ook niet heel erg hoe ik je verder kan helpen aangezien je nu een beetje vastloopt omdat je het opzoeken moeilijk vind maar wel de antwoorden wilt weten
mag ik vragen waarom jij het niet wilt opzoeken/onderzoeken?
kijk dat snap ik, en juist al ga je iedereens theorie vergelijken kan je achter je eigen antwoord komen
ik wil je niet forceren dingen op te zoeken tegen je wil in, en ik vind het wel iets moeilijker om mij in jouw situatie te plaatsen omdat ik niet weet hoe jij je voelt
eerlijk gezegd, ik kan voor jou geen oplossing vinden, dat moet je helaas wel zelf gaan doen.
als mensen straks gaan zeggen dat we leven omdat... is dat hun geloof/gedachte, dat hoeft niet voor jou waar te zijn en daarom vind ik het moeilijk mij in te beelden hoe jij je voelt
en als ik vragen mag wat vind je er zo eng aan? dat je het niet weet of dat je bang bent dat het antwoord verkeerd is?
MMaar stel dat de toekomst heel mooi is, dan zou je dat toch willen weten?
hey,
wat Pin zegt ben ik het totaal mee eens, ik ging er ook over nadenken en heb voor mij de antwoorden gevonden op al mijn vragen... maarja dat is echt een keuze aan jezelf of je het wil/durft te zoeken
(ik wil dit niet lullig bedoelen hoor!)
Hoi

Je vindt bepaalde ideeën erg eng. Ik snap best dat je hierover piekert. Op sommige vragen kunnen we geen zeker antwoord bieden.

Je gaat naar een psycholoog. Alvast goed dat je hulp hebt. Kan je bij je psycholoog aangeven dat de dingen die je aangeleerd krijgt, maar een kort effect hebben? Als je psycholoog daarvan op de hoogte is, kan er eventueel gezocht worden naar een ander type behandeling.

Het lijkt me goed om over je angst te praten. Kan je in je omgeving bij iemand terecht? De dingen waar je mee zit voor jezelf houden lijkt me niet zo fijn. Je voelt je vast opgelucht als je je zorgen met iemand kan delen. Heb je het gevoel dat je psycholoog goed naar je luistert?

Hoe meer we te weten komen, hoe meer we beseffen hoe weinig we eigenlijk weten. Het is ok om niet alles te weten. Een antwoord op de vragen waar je mee zit kan fijn zijn, maar soms moeten we accepteren dat bepaalde dingen een mysterie blijven.

Groetjes
Kenshin
Het was helemaal niet mijn bedoeling om hier nuchter over te doen. Ik denk wel eens na over de moeilijke vragen waar jij mee zit, en kom vaak tot de conclusie dat het ok is om sommige dingen niet te weten. Ik kan me voorstellen dat het helemaal niet fijn moet zijn om zulke angsten en paniekaanvallen te krijgen als je over die vragen nadenkt. Het spijt me als ik je het gevoel heb gegeven dat ik minimaliseer waar jij mee zit, want zo bedoelde ik het niet.

Goed dat je je problemen dinsdag gaat melden. Ik hoop dat die persoonlijkheidstest jullie verder brengt.
Ik kan me voorstellen dat dat geminimaliseer helemaal niet fijn is. Het moet erg frustrerend zijn.

Volgens mij maken mysteries deel uit van de wereld, en zijn ze daarom in zekere zin normaal. Dat maakt ze echter niet minder eng.

Accepteren dat je iets niet weet is moeilijk, maar het kan zeker. Het is hoe het is, en dat wij, mensen, niet alles weten, vind ik ergens wel logisch. De wetenschap staat verder dan ooit, meer en meer vragen worden beantwoord. Bij deze antwoorden komen weer nieuwe vragen, die we op hun beurt weer kunnen beantwoorden. Het kan interessant zijn hierover na te denken, zolang het je geen naar gevoel geeft.

Het is ok om ergens over na te denken, en het dan even te laten rusten. Als je het moeilijk krijgt, mag je gerust even pauze nemen. Inzien dat er heel veel is dat we niet weten, is heel wijs.

Groetjes
Kenshin
Hoi

Je vindt bepaalde ideeën erg eng. Ik snap best dat je hierover piekert. Op sommige vragen kunnen we geen zeker antwoord bieden.

Je gaat naar een psycholoog. Alvast goed dat je hulp hebt. Kan je bij je psycholoog aangeven dat de dingen die je aangeleerd krijgt, maar een kort effect hebben? Als je psycholoog daarvan op de hoogte is, kan er eventueel gezocht worden naar een ander type behandeling.

Het lijkt me goed om over je angst te praten. Kan je in je omgeving bij iemand terecht? De dingen waar je mee zit voor jezelf houden lijkt me niet zo fijn. Je voelt je vast opgelucht als je je zorgen met iemand kan delen. Heb je het gevoel dat je psycholoog goed naar je luistert?

Hoe meer we te weten komen, hoe meer we beseffen hoe weinig we eigenlijk weten. Het is ok om niet alles te weten. Een antwoord op de vragen waar je mee zit kan fijn zijn, maar soms moeten we accepteren dat bepaalde dingen een mysterie blijven.

Groetjes
Kenshin

Mijn psycholoog wil eerst een persoonlijkheidstest afnemen, maar ik ga mijn problemen dinsdag wel aan haar melden. Mag ik vragen waarom jij hier zo nuchter over denkt @Kenshin ??
@Kenshin Ik dacht al dat je het niet zo bedoelde, maar zoveel mensen reageren in mijn omgeving zo nuchter dat ik denk dat ik gek ben. Nog bedankt.
x
@Ronald2001 ik snap je advies, maar door alles op te zoeken word ik alleen nog maar gekker en gekker en gekker. Ik heb al zoveel geprobeerd dat het gewoon niet leuk meer is, waarom doet iedereen alsof dit alles zo normaal is? want dit is niet normaal, dit is een ongelooflijk groot mysterie.
@Ronald2001 maar wat is het? Als ik wil accepteren hoe het is, moet ik dan niet weten wat het is?
@Ronald2001 dat heb ik al zo vaak gehoord, ik weet het gewoon allemaal even niet meer
@Ronald2001 Ik weet het, ik weet het, toch bedankt
@Ronald2001 Ik ben te bang voor wat ik op het internet zal tegen komen, iedereen weet het namelijk “het beste”. De christenen, de wetenschappers, de astreologen, de atheïsten. Ik vind het gewoon verschrikkelijk
@Ronald2001 Oké,
@Ronald2001 snap ik, en je moet je ook niet forceren om voor mij een oplossing te vinden
@Ronald2001 Snap ik, maar ik vind het zo moeilijk, echt heel moeilijk, al denk ik er nu aan raak ik al in lichtelijk in paniek

Reageer