Racisme tegen aziaten :/

  • 3 February 2023
  • 9 reacties
  • 157 Bekeken

Reputatie 4
Badge +3

heyy, neem pls de tijd om dit te lezen, het is belangrijk

 een wat serieuzere maar belangrijke topic van mij.  Ik ben zelf aziatisch en ben van basischool verwisseld omdat ik zo erg gepest werd (over aziatisch zijn) en op mijn 2e basisschool ging het door. Ik heb racistische docenten gehad, er is van alles en nog wat gebeurd en ik ben stil gebleven. Ik zit nu in de 2e ben 14 jaar en ben zo moe hiervan. Toen ik over stapte van basisschool naar middelbare werd ik meteen binnen de eerste 3 FLIPPIN DAGEN van mijn nieuwe middelbare gepest. Het gebeurde in een groepchat met een paar meiden uit mijn klas, ik vroeg om een groepchat met de hele klas, leek me leuk. Ik zei dat ik wel nummers enzo zou verzamelen. Ik had gevraagd of de andere meiden me wilden helpen. Kortom, ze waren er niet aardig over, aan het einde spelde iemand mijn naam verkeerd, en ik corrigeerde haar. De hele groupchat dacht dat ik het gemeen bedoelde en ging op me af, ze zeiden allerlei rasictische dingen tegen mij. Ik had 2 vriendinnnen, ze waren online, en ze hielpen niet. Zeiden letterlijk niks. Ik had die 'vrienden’ verlaten, en heb een nieuwe vriendin gemaakt. Dan heb je de jongens van de klas, alleen 4 van de jongens hebben niks ergs gezegd. De rest heeft me elke dag non-stop gepest. Ik zei het tegen juffen en meesters maar ze deden letterlijk niks. Uiteindelijk was het gestopt toen een kind kauwgom IN MIJN HAAR gooide. Ik had er genoeg van en rende uit de klas. Uit de school. Die dag had ik de beslissing genomen dat ik naar een andere school zou gaan. De kinderen waren gestraft, maar niet heel erg. Vandaag tijdens mentorles hadden we het over discriminatie, toen ging het over naar racisme. De mentor zei dat als je iemand beledigd over hun huidskleur, dat het dan racistisch was en ik ben het daar zonder twijfel 100% mee eens. Maar hij had het alleen over BLM en niet over Stop Asian Hate. Wanneer iemand het over racisme heeft, denken de meeste mensen meteen aan mensen met een donkere huidskleur. Maar Aziatische mensen hebben ook heel veel last van racisme, ik wil dat de mentor deze les weer doet, maar ook over aziatische racisme heeft. Ik vind het belangrijk, het lijkt me niet gek als ik dat vraag. Maar ik wil ook niet egoïstisch klinken als ik het vraag. Ik weet niet wat ik moet doen, ik wil dat er meer aandacht tegen asian hate is, ik weet dat ik niet de wereld kan veranderen, maar wel deze klas. Hoe moet ik dit aanpakken?? Help!!


9 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Echt niet leuk dat je dit mee hebt gemaakt. Voor stop asian hate is idd veel te weinig. Het is dus zeker niet egoïstisch dat je daar aandacht voor wil vragen. Dat via je mentor doen is een goed idee. Ik zou het er dus gewoon eens met hem over hebben.

Reputatie 7
Badge +14

 hoi @Queertje,

 

je kunt ook voor of na de les tegen die mentor zeggen dat jij het jammer vond dat hij niks over stop asian hate heeft gezegd. Dat jij het in de les te lastig vond om het te zeggen (als dat zo is) en dat hij het misschien bij een volgende les nog kan zeggen, zo van 'de vorige keer hadden we het over discriminatie en ik heb toen als voorbeeld BLM genoemd, maar er zijn meer bevolkingsgroepen die hier mee te maken hebben, zoals aziatische mensen en ook bijvoorbeeld LGHTBIAQers. Dat ie ook weer niet alleen het over Aziatische mensen heeft, als jij dat fijner vindt. Snap je wat ik bedoel?

Misschien als jullie het er dan in de klas over hebben dat jij iets over jouw ervaringen met Asian hate kunt vertellen. Dan begrijpt jouw klas misschien ook beter dat het niet leuk is voor jou. 

Ik zeg dus ongeveer hetzelfde als @tim16  zie ik net, alleen een beetje in andere woorden 😉

 

Gr. MickeyMouse

 

Ik denk dat het een goede statement was geweest als je het in de les had gezegd.  Ik vind dat racisme echt te veel uitgaat van wit naar zwart een ik ben het met je eens dat het veel breder getrokken moet worden

Reputatie 7
Badge +17

Hoi ik ben het helemaal met je eens, en je hebt vast al wat aan de tips hier. Om even te duiden hoe dom racisme is: ik ben zelf 100% afkomstig uit Nederland, zelfs mijn voorouders komen uit Noord Nederland en een paar uit Ost Friesland. Toch heb ik een vrij donker uiterlijk, zwart haar, mijn huid is wat getint en mijn ogen zijn donkerbruin.  Net als een meisje uit mijn klas, die 100 % Fries is en ook een echt Friese naam heeft, en zij heeft ook een vrij donker ( en mooi) uiterlijk. Beide hebben we meegemaakt dat we naar huis fietsten en uitgemaakt werden voor laat ik zeggen een racistisch bedoelde afkomst-aanduiding (sorry vaag maar ik wil het woord niet noemen). Het slaat allemaal op niks, ze weten niks van je en toch doen sommigen dat. Angst en onbekendheid is het. Of eigenlijk angst voor onbekendheid.  Door aandacht te vragen en te geven aan dit soort dingen haal je dat hopelijk een beetje weg.  Dus goed idee om er wat mee te doen. En duidelijk te maken dat iedereen een mooi mens is en de verschillen juist prachtig en leuk zijn.  Ieder mens is  anders dan de ander toch ;)

Groetjes liefs Julian X

Reputatie 7
Badge +9

Hi Queertje, als Chinees zijnde herken ik jouw struggles en het racisme. 

Ik maak zelf ook nogal wat racisme mee op school, of het nou gewoon een random persoon is die mij “Chinees” of het c-slur noemt, tot vrienden die casually een racistisch grapje: het overkomt ons buitenlanders allemaal en ik ben tot de realisatie gekomen dat wat je ook doet, het niet te stoppen is. 

Toch kan je jouw best doen om jouw eigen dag wat mooier te maken. In Nederland wordt er inderdaad niet veel aandacht besteedt aan SAH, daar ben ik het volledig met je eens.

Ik ben het met de anderen eens, bespreek dit met je mentor en onderneem actie. Neem een aantal argumenten waarom er aandacht moet worden besteed aan SAH, gebruik bijvoorbeeld jouw eigen ervaring. Je kunt ook statistieken pakken. Verwerk deze argumenten in een geschreven artikel of een powerpoint presentatie of iets in die richting, zo kom je sterk over. 

Soms doet de mentor echter niks met die informatie. Jouw mentor, bijvoorbeeld, strafte de leerlingen maar deed er verder niks mee. Als jouw mentor niks doet, dan kan je het naar je rector/directeur of nog een andere leraar sturen. Zo betrek je meteen de hele school erbij, goed toch? En ik herinner je eraan dat jij, als leerling, meer macht heb dan je denkt. Tegenwoordig bestaan allerlei middelen om kritiek op jouw school te uiten en op bepaalde mensen, misschien een idee als niemand iets doet ;) . 

En als mensen nog racistisch doen tegen je: wees de grootste snitch ooit. Ben niet bang om de betreffende persoon te snitchen, ik beloof je: het is het waard. Vaak denk je: oh nee maar ik zei ook iets gemeens terug. Mijn antwoord hierop: boeien. Racisme is, volgens mij en vele andere, vele malen erger dan gemeen doen. Dus punt is: doe je best om de racist te bestraffen. 

Ik weet dat ik erg hard klink en dat dit veel makkelijker gezegd is dan gedaan, maar doe je best! Uiteindelijk gaat het om jouw welzijn. Ik herinner je eraan dat jij, als Aziaat, niet alleen bent. De strijd tegen Aziatisch racisme, wat zo normaal is in de Nederlandse cultuur (denk aan spleetogen, hankie pankie shanghai zingen), is eentje die we samen moeten oppakken. 

Ik wens je nog veel succes en wees niet bang om terug te komen naar het forum om vragen te stellen!!

Groetjes 

Reputatie 4
Badge +3

@Sano07   @Julian12   @Mimo   @MickeyMouse   @tim16   

heel erg bedankt, dit betekent zoveel voor mij. Ik heb het met hem erover gehad, maar hij zij dat het pas later in het jaar erover zou hebben, tijdens een geschiedenis les (onze mentor is ook een geschiedenis docent.). Maar ik zou het liever in de mentor uur erover hebben, en zo snel mogenlijk. ik weet niet wat ik moet doen. 

 

Badge

Hey!

Wat stom om te horen dat mensen je pesten omdat je Aziatisch bent! 

Ik kan er zelf niet tegen dat mensen andere mensen beoordelen op hun uiterlijk of hun afkomst.

Ik zou het toch eens vragen aan je leerkracht om ind ook les te geven over Aziatische mensen…

 

Ik wens je nog veel goede moed en blijf geloven in jezelf! Jij kan dit x

Groetjes xxx 

Reputatie 4
Badge +2

Ik heb dit ook. ik ben zelf donker en vind het irritant dat mensen altijd maar aan donkere mensen denken tijdens racisme. Het gaat om alle rassen en niet om kleur. Want dat is dan colorisme. Ik wil je zo en zo graag helpen, maar ik zit ook in deze situatie. De leraren doen niks...Ik zou een vertrouwingspersoon vinden of iemand waar je mee kunt praten over je problemen. Met dat persoon kun je naar de directeur (niet de mentor, want die doet toch niks) gaan en eisen (ja eisen) dat ze er iets aan gaan doen. Mensen moet echt gaan beseffen hoe slecht en walgelijk racisme is. Ik wou dat ik bij je in de klas zat, want dan was ik er voor je geweest. En had ik iedereens respect afgedwongen voor je. Stay strong.  

XxFashionDivaxX

Reputatie 1
Badge

Hallo, @Queertje 

Als mede Chinees snap ik helemaal wat je bedoeld het is echt fk irritant als mensen racistisch zijn en het ook de bedoeling is van hun om het te doen. Ik heb het ook heel vaak mee gemaakt dat er mensen rasitisch zijn dus vind ik het ook heel vervelend om over te horen ook al weet ik dat dit veel meer voor komt. Hier wordt idd veel te weinig aandacht aan besteed. Je kunt er het beste nog met je mentor(en) bespreken of ze het erover kunnen of willen hebben. Laat anderen niet aan je komen gewoon wat aan doen!!

Groeten, Asianboy

Reageer