Vraag

Mijn verandering, raad en daad en tips ?

  • 29 August 2023
  • 45 reacties
  • 970 Bekeken

Reputatie 7
Badge +14

Hey, ik ben nieuw hier maar ik keek al wel eens dus ik dacht, ik wil heel graag eens mijn verhaal kwijt, en ook anderen helpen!

Het verhaal van T.

De namen zijn niet de echte namen!

Ik ben T, jongen van 12 jaar en ik zit nu op de middelbare school. Mijn hobby is voetbal, zwemmen en muziek, en nog 2 andere ‘stiekeme’hobbys maar daar kom ik zo op. Tot kortgeleden was ik een ‘stoere’jongen. Mij kon niks gebeuren en ik kon alles. Ik liet nooit mijn gevoelens zien en huilen dat doe je niet. Samen met 3 andere jongens in mijn klas was ik de gangmaker, de grote mond die wel even liet zien dat hij de stoerste was en als de juf en nu de lerares er wat van zei lachte ik het weg en deed alsof het me niks uitmaakte. Meisjes waren leuk maar er echt mee omgaan dat deed je als het moest of als je kon opvallen en je de held kon spelen. Kortom ik was best wel een lefgozer vond ik zelf.

Laag cijfer? Cool ! Eruit tijdens de les? Dat lag aan de juf! Ruzie met iemand? Mooi toch, dat is pas vet!

Maar langzaam begon ik iemand leuk te vinden. Ik gaf daar niet aan toe want leuk vinden en lief zijn? Dom gedoe, niet stoer! Maar het bleef, en werd sterker. Bah, dat wil je toch niet! En dan nog, dat meisje heeft rare hobbys, en houd van dansen en knutselen, brrrr. Nee hoor niks voor een stoere kerel als ik ! Maarja, als ik als stoere vent naar haar keek, werden mijn wangen warm. Als ik haar zag ‘s morgens voelde ik een kriebel van binnen. Dat kon toch niet? Bij een rebel als ik horen zulke zwakke gevoelens niet. Nee?

Ik begon haar op te zoeken, bij haar in de buurt te komen. Als we werkgroepjes maakten wou ik bij haar in, dat soort dingen. Ik gaf niet toe maar mijn onbewuste gevoel wel. Maar toen….

Ik was een dag ziek, echte buikgriep en dus vrijdag niet op school, en het weekend ook niet uit bed te krijgen. Goh, ik ziek? Ik zwak? Ja dus! En maandag kom ik weer op school, en de klas kijkt bij mijn binnenkomst bijna teleurgesteld. Daar heb je hem weer, zie ik ze denken. Ook Myra (niet haar echte naam), het meisje waar mijn hoofd van draait. Ook zij kijkt een beetje zakelijk als ik binnen kom. Niet blij, niet vriendelijk. Alleen de juf zegt dat ze blij is dat ik er weer ben. Ze moet wel, dacht ik later. En ergens begon er iets in me wakker te worden. Toen ik weer thuis kwam vroeg mijn moeder met haar vriendelijke stem ’hoe was het? Vonden ze het fijn dat je er weer was?’ . Ik zei snel ja mam en vloog naar zolder. En ik heb als een gek zitten slikken en water over mijn gezicht gegooid en tegen een groot kussen zitten meppen. Ik maakte mezelf wijs dat het de buikgriep zou zijn, ging wel over. Maar het gevoel bleef, de twijfel over mezelf, over hoe ik was, deed, gevonden werd door anderen. Nóg gaf ik er niet aan toe, nee dat kon niet.

Ongeveer twee weken later ontplofte het. Ik was weer helemaal terug in mijn ‘rol’als stoer vervelend rotzakje, en mijn juf verloor steeds meer haar geduld met mij. Ik praatte door dingen heen, rolde een knikker door het lokaal en dat soort geklooi, en nadat ik het begin van een presentatie begon te verpesten door er doorheen te kletsen en lachen, was het klaar voor mij. De juf ging uit haar dak, gaf een toespraak over wat ik allemaal deed, wat ik bedierf voor de anderen, ze brandde mij helemaal af. Ik wou eerst nog doen of het me niets deed, maar ik schrok me kapot, kon geen woord uitbrengen, ik had ogen als schotels en zat stijf als een bezem. Ze stuurde me naar de gang, liep achter mij aan en de deur dicht, vertelde ze dat de klas aan mijn gedrag onderdoor ging soort van, dat ik haar werk en de sfeer op deze manier bedierf, en of ik daar maar eens flink over wou denken want ik stond er nog wel een tijdje zei ze. En als ik dat niet deed, werd het de directeur en verdere stappen. Toen ging ze weer naar binnen. Ik stond daar, en op die gang zijn aan de andere kant grote ramen en kijk je op het plein. Ik zag mezelf in die ramen gespiegeld. En aan de andere kant allemaal kinderen die een buiten les bio hadden en mij allemaal zagen staan. Ik voelde enorme schaamte, echt meer dan ik ooit had. En ik zag dus mezelf in die ramen. En toen gebeurde er iets in mezelf. Ik zei in mezelf: wat zie je daar nou eigenlijk? Ik die altijd stoer, vervelend, naar, storend enzo was, wat was ik eigenlijk? In die ramen zag ik een jochie ! Gewoon een jochie van 12, nauwelijks groter dan de plant die er ook stond, een joch met een shirtje waarop stond “champ” en een afgeknipte korte broek. Een heel gewoon ventje dus. Niks bijzonders of stoers. Ik zag mijn gezicht en haren en ik kon er niet meer naar kijken. Ik draaide me half om en boog mijn hoofd, ik begon mezelf daar ontzettend naar te vinden. En toen, kwam mijn klas naar buiten. Ze mochten allemaal even 5 minuutjes wat drinken en even kort naar buiten. En ik stond daar. En ze keken allemaal met een soort blik van ‘goedzo!’. De jongens schudden lachend met hun hoofd, en daarna kwam Myra met haar 2 vriendinnen naar buiten. Karin zei hardop lachend : ‘oeh oeh straf!’ , en Myra reageerde: ‘jahaa die staat zijn lesje te leren, kom we gaan naar buiten!’ En giechelend liepen ze verder. Meer woorden wilden ze niet aan me vuil maken. De andere meisjes lachten hard of achter hun hand of keken zo snel even van boven naar beneden naar me en een meisje zei zacht: lekker voor hem, en ze liepen ook door, Ik voelde het door mijn lijf snijden, ik had nu een hekel aan mezelf en alles wat ik was. Ik draaide me nog een slag om en ik leunde tegen de muur met mijn voorhoofd, ogen strak naar de vloer. Toen ze terug kwamen had ik dat niet eens meer door want ik was helemaal in mezelf zeg maar. Ik was heel moe en totaal vernederd en stuk. En wat het gekste was?Ik vond het goed! Dit was zo logisch! Een sukkel als ik verdiend niet beter. Terwijl ik daar leunend sta met mijn handen op m’n rug half tegen de hangertjes aan, hoor ik opeens na een tijd de stem van Myra. De les was al lang weer begonnen maar zij was even naar buiten gegaan naar het materiaal lokaal om iets op te halen. Hoe lang ze naar mij had gekeken weet ik niet, maar ze zei: “Hoe voel je je daar? Jij hebt lang straf!” En ik? Ik nam een besluit, ik stop met dat stoer doen! Ik kan dit niet meer! Bovendien was ik ook helemaal stuk. Dus ik zei: “ verschrikkelijk Myra, ik voel me echt verschrikkelijk”. Toen was ze even stil en zei: “ Kan ik me voorstellen. Waarom doe je ook niet gewoon gezellig mee vanaf nu? “ En toen begon ik te huilen en liet het gaan. Snikken, snuiven, alles. Myra klopte op het raam naar de juf en legde een hand op mijn schouder. Ze zei: “zo is het veel beter T” , ze begreep het helemaal, en toen kwam de juf. Ook zij legde een hand op mijn hoofd en nam me mee naar een kantoortje. En daar heb ik alles verteld aan haar. Mijn domme gedrag, mijn stoerigheid, het was allemaal maar toneel. Ik ben niet zo. En nu kom ik even terug bij mijn opmerking over de 2 andere ‘stiekeme’ hobbys, Ik beloofde haar, dat ik vanaf nu leuker ging zijn, mezelf zijn, dat ik stiekem graag zing en dans, en dat ik thuis op zolder wel eens een rokje aan trek en dan gauw weer uit, niet omdat ik geen jongen wil zijn maar omdat ik dat rokje dragen leuk vind. En zo maar verder kwam alles er uit. En Myra heb ik dit ook verteld, en in de klas merkten ze dat ik was veranderd. Maar dit verhaal wordt veel te lang denk ik. Sorry! Wat ik wil zeggen is, nu ik open ben, mezelf ben, is het ettertje totaal weg! Ze zeggen het allemaal: ik ben anders geworden, vrijer, zachter. Ik heb nu veel meer vrienden en vriendinnen, en Myra is nu 1 van mijn bff’s waar ik mee lach, tut, lol maak en samen films kijk enzo. En wie weet worden we ooit…….

Nu mijn vraag aan jullie. Wat vinden jullie hiervan, doe ik hier goed aan? Zijn jullie het eens dat dit veel ‘stoerder’is ? En, zijn er meer hier bij jullie die ook met kleding ‘spelen’ bijvoorbeeld jongens die rokjes dragen of make up? En is dat leuk en wat vinden jullie vrienden daarvan? En hoe kom je er voor uit?

Nou dat was een heel verhaal. Sorry voor de lengte ik hoop dat het te lezen was.

Hartelijke lieve handjes en groetjes van een nieuwe T !

 


45 reacties

Reputatie 7
Badge +14

@een.meisje.dat.van.duits.houdt  dankjewel voor je lieve woorden in de vragenlijst #4 ! 🥰

@Natureflower  jij ook weer dankjewel! Echt lief van je. 🥰 

Tover X 

Hey lieve @Tover01  ik moest aan jou denken gister. Ik had met een vriendin over veranderingen in het leven en ik heb je voorbeeld verteld. Zonder bron of nicknames hoor!  Maar toen zei ze van, wat knap ze dit vind. En zij zei wel van: wel hopen dat als hij dan per ongeluk toch een keertje straf krijgt dat hij dan niet meteen heel negatief over zichzelf wordt. Als in teleurgesteld in zichzelf. Want het kan een keer gebeuren zonder dat je echt heel erg doet ofzo. Dat vond ik wijs gezegd van haar.  Toen dacht ik, dat wil ik Tover toch even mee geven.  Heb je daar mee gerekend? Want je zei in een vragenlijst je streeft naar een strafloos jaar. Dat is natuurlijk heel top en goed! Maar het kan natuurlijk een keertje dat je bv een lachbui krijgt of je afgeleid was en een chagrijnige lerares hebt, you name it.  En dat je dan regels moet schrijven of naar de gang moet. Dat je dan niet helemaal verdrietig wordt en slecht over jezelf gaat denken. Straf is niet erg als het 'per ongeluk' een keer gebeurt! Keep that in mind, je bent dan niet meteen mislukt in je goede ik ofzo. Snap je wat ik bedoel? 😊😊 Be strong, be good! 

Asky XxxX 

Reputatie 7
Badge +14

Hey @Askygirl  daar heb ik inderdaad over nagedacht. Ik zou wel eerst teleurgesteld zijn in mezelf denk ik. Maar het kan een keer gebeuren en als ik er niet zo veel aan kon doen zal ik denk ik mij schamen en de straf accepteren en verder niet slecht gaan denken hoor :) en per ongeluk dat is denk ik ook de enige manier want ik let er erg op dat ik het verder goed doe 😊 maar lief dat je aan me dacht! 😘 het komt goed! 

Tover xxx

Reputatie 7
Badge +2

Hoi  Tover

Zo, dat is een indrukwekkend verhaal. Ik besloot, na jouw lieve reactie op mijn topic, eens naar de jouwe en die van  @Tartan14  te kijken.  Van jouw eerlijke, open verslag over hoe het je vergaan is op je basisschool en daarna, wordt ik blij. Wat goed hoe je jezelf beschouwde en beschouwt. Ik moet eerlijk zeggen, dat de jongen die jij was,  op dat moment wat mij betreft zeker liefst ook op de gang mocht staan of in de hoek, zodat ik ( en de anderen) als mede-leerling zo min mogelijk last van die 'stoorzender’ had. En ik had ook om je gegiecheld, zoals je daar staat. En je de straf gegund. Want zo zijn kinderen. Hoe je echt was zag waarschijnlijk nog  niemand. Behalve dat meisje! Zij was jouw engel. Wat knap en ontroerend hoe jij zelf, op je 12e, kunt beschouwen wat er gebeurde met je. Ik lees het en vermoed ook, dat je een onzekere jongen was die op zoek was naar zichzelf en zijn plekje in de klas en het leven.  Hoe je je vragen en onzekerheden met bepaald gedrag probeerde te maskeren. Heel raak  hoe je naar jezelf keek daar tijdens je straf, als een gewone jongen in zijn shirtje en korte broek, zoals jij zegt niets bijzonders, maar stiekem was je wel bijzonder!  Prachtig hoe je beschrijft wat er met je gebeurde daar in die hoek, hoe je de blikken op je voelde, hoe je hulpeloos met je handen op je rug tegen de wand leunde, alle ogen en alle commentaren als een gesel over je heen voelde gaan, hoe je afgebroken werd en je de kracht vond om eens tegenover dat meisje te huilen, eerlijk te gaan zijn en vanaf dat moment een totale ommezwaai te maken. Van afgebroken naar sterker dan ooit weer opgebouwd! Het is heel mooi om van jouzelf te lezen hoe jij je straf ervoer, hoe je vernederd werd en hoe je een dapper en sterk besluit nam. En ik las in een vragenlijst die je in had gevuld dat je ook nog al je groepsgenoten persoonlijk langs bent gegaan en je excuses aan hebt geboden, voor je 2 ‘buurmeisjes’ in je klas zelfs geknield hebt. Dat vergt kracht zeg! Voor mij betekent dat, dat je een grote ziel hebt, een bijzonder mens bent, dat je zo na dit alles een zwaai gemaakt hebt. Ik heb inmiddels bijna al je reacties op dit forum gelezen en ik zie een lieve, warme, sociale, aardige, vrolijke vriendelijke jongen, die trots op zichzelf mag zijn. En dat je nog steeds wakker ligt van je verleden vind ik oprecht zielig en niet meer nodig lieve jongen. Je was tenslotte geen zware crimineel of bestal en beloog en bedroog niemand. Je was alleen maar een onzeker mannetje dat zich met bepaald gedrag verborg voor zijn ware ik. En die heb jij, met hulp van dat fijne meisje, je klas, de juf die jou de verdiende straf gaf, en vooral jezelf, laten winnen!  Fantastisch!  En wat betreft hoe je wilt zijn: stoer ben je in ieder geval, draag mooi die rokjes, korte broeken, wat je wilt, die make up, die ringetjes en armbandjes, wees wie je bent, want door mensen als jij wordt deze wereld  wel een klein stukje mooier!

En, dat je je juf van dat jaar dankbaar bent, begrijp ik! Knap dat je dat zo beschouwt! Wat zal zij nu ook trots op jou zijn !
Lieve groetjes, Sjardy van 14

P.S, gun jezelf vanaf nu een fijne, verdiende nachrust! :) gebruik de tips van @Natureflower  !

P.p.s. jouw verhaal ( of zeker ook de versie van @Maiskolfje ) zou het verdienen om uitgetekend te worden zoals iemand al aanbood!

Reputatie 7
Badge +14

Hey @Sjardy  dankjewel voor dit mooie en lieve bericht! Super hoe je mij bemoedigt,echt fijn! Ik zal je woorden goed onthouden en ik voel me de laatste tijd al veel beter, ook met slapen. Echt een top reactie van je, heel erg bedankt! 

Liefs, Tover xxx

Reputatie 4
Badge +1

omg wow wat een verhaal. Ik moet zeggen dat ik SUPER trots op je ben. Dat je ook DURFT te veranderen. We zijn even oud zie ik en ik merk ook dat ik verander. Alleen bij jou is het heel snel gegaan. Super! En fijn dat je gewoon doet wat je wilt. Dansen en rokjes en make-up is voor iedereen of je nou een jongen meisje wat dan ook bent!

xxx

Reputatie 7
Badge +14

Hey @TisjefavoAchterhoeker  dankjewel!  Super dat je dit mee geeft! Mooi dat je dat over jezelf zegt ook, en dat het positief voor je mag zijn!  Bij mij was het echt keihard nodig haha ☺️.   Ik ben inderdaad wel een beetje trots nu dat het zo goed gaat en ik hoop dat mijn verhaal anderen misschien een beetje kan helpen. En klopt, ik doe die dingen nu lekker als ik er zin in heb, ook make up en rokjes. En dansen is heerlijk! XD 

Bedankt hoor! 

Liefs Tover xxx

Reputatie 7
Badge +7

Beetje laat maarrr ik lees dit nu weer en ik vind het zo ontzettend leuk om te lezen ☺️

Echt super fijn dat je zo veranderd bent, je bent enorm lief en ik vind het echt super knap hoe je dit hebt gedaan!🙂 ❤️

 

Reputatie 7
Badge +14

Dankjewel! En wat lief @Jesse08 ! Ik ben zelf ook nog elke dag blij dat ik dit heb meegemaakt en het zo gelopen is! 😍 Voor jou wens ik natuurlijk ook alle goeds!! 

Liefs, Tover xxx

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Tover01  ik was nog even nieuwsgierig n.a.v. mijn (dik verdiende) complimenten voor jou in de oefen zoen topic. Ik vroeg me af, hoe gaat het op je school? Heb je na dit ingrijpende gebeuren nooit meer straf of waarschuwingen of maatregelen gehad? En elders, bijvoorbeeld je sport of zoiets? Thuis? Als ik dat mag vragen natuurlijk. Als dat zo is vind ik dat echt heel knap. Krijg je er dus nóg een pluim bij haha. 

Maiskolfje xox 

Reputatie 7
Badge +14

Hey @Maiskolfje  nee helemaal niks meer xd. Ja wel een keer van 'nu even stil Tover' of  ' Tover let jij ook op?' en dan zeg ik ja mevrouw. Meer is er niet gebeurd 😄 en thuis eig ook niks ergs. Hooguit dat mijn moeder me zegt dat het bedtijd is of dat nu het licht echt uit moet ofzo haha. Bij de voetbal wel 1 keer een tijdstraf omdat ik mijn kniekous wou optrekken tijdens een sprint (jeukte) en toen liep ik tegen een tegenstander op. Wel excuses aangeboden maar die tijdstraf stond. Dat was alles 🤭Dankjewel voor je lieve woorden! 

Liefs Tover xxx

Reputatie 6
Badge +1

Heejj  Tover, ik ben al een tijd dit forum aan het kijken en wou er nog  niet op. Maar ik zie jou enTartan en Jesse en Noah en other boys andere kinderen helpen, jullie zijn echt cuties ! Ik ben zulke jongens niet gewend. Wie ik in mijn klas of op school heb  mwah..  nothing special.  Sommige ook ( ik ga nu best even hard zijn, komt goed verderop) net zulke etterbakjes als jij daar was. Stoer, dom, taal van niks, en denken dat ze tough zijn als ze zo doen als jij daar deed.   Had ik daar in je klas gezeten, dan had je van mij maybe wel een knietje gehad nu en dan of een grote b** van mij.  Ik vind zulke jongens echt niks. Had ik je daar in die hoek zien staan (reageer ik nog in een topic van die coole Sjardy)  dan you bet, had ik zoooo hard gelachen en je helemaal van je haar tot je  handjes tot je blote kuitjes tot je schoenen belachelijk laten voelen.  MAAR !!!  Dan zoals jij er mee dealde , dat is dan weer Royal!  Serieus dat is  klasse !   You nailed it !  En zoals je daarna werd en zoals nu, dan serieus ben jij mijn king ! Een jongen die dit kan en zo anders wordt. Zichzelf wordt zo snap ik het. You got it! Dat is echt 1000 % podium Platina ! Jij bent de champ !!

 You see, het kwam toch goed  :D dus sorry ik ben eerlijk maar dan ook naar die nieuwe  cuty boy!

Doby  (L)

Reputatie 7
Badge +14

Hey !   Thanks @Dobymeis13   ik snap wat je bedoelt ! Zou ik ook precies zo hebben als ik terug kijk.  Wat jij zegt van dat lachen gebeurde dus ook echt. Was goed toen, maar gelukkig is dat nu al weer een tijd geleden.   Ik vat het niet verkeerd op hoor, ben het met je eens.  Dank je voor je complimenten haha oef! 

Liefs Tover xxx

Reputatie 7
Badge +7

Dankjewel @Dobymeis13  !😊 Ik snap wel wat je bedoeld, in mijn klas waren de meeste jongens ook van die "stoertjes". Gelukkig zijn hier wel lieve jongens:)

Reputatie 7
Badge +12

Hey @Dobymeis13 

Bedankt!

Heel lief van je. Ik had het nog niet gereageerd. Ik had namelijk geen tijd.

Liefs @NoahLovesYou 

Reputatie 2
Badge

Goedenavond @Tover01 ,

Wat een mooi verhaal zeg! Ik vindt het juist super stoer hoe je dit hebt gedaan en hoe je hiervoor uit bent gekomen. Om eerlijk te zijn zou ik dat zelf ook willen durven... om in het echt zo open te zijn en mezelf uit te spreken tegenover anderen. Naar mijn idee wordt er in het echte leven zoveel om alles heen gedraaid en worden gevoelens nauwelijks besproken (kan ook aan mijn omgeving liggen hoor).

Daarnaast vindt ik het ook nog eens hardstikke mooi verwoord! Zelf raak ik soms de weg een beetje kwijt in een wirwar van allerlei woorden en lijkt het er nooit helemaal juist uit te komen.

Ik vindt jouw inzicht en vermogen tot zelfreflectie onwijs knap. Ik wens je verder het aller beste toe.

Groetjes en waarschijnlijk welterusten,

Marie

Reputatie 7
Badge +14

Dankjewel voor het lieve compliment @Anoniem423 ! Als ik mijn verhaal terug lees krijg ik nog steeds kippenvel. En ja klopt, mensen zouden wat meer moeten luisteren en praten over het gevoel en elkaar begrijpen. Ik vond je beschouwing in je topic trouwens heel mooi! Ik wens jou ook alles toe wat goed is! 😘

Liefs Tover xxx

Reputatie 6
Badge +1

Haii @Tover01  ik zeg dit hier anders off topic. Maar in case de brief ik vind jou echt by far de dapperste jongen die ik kan meemaken. Wat jij hebt gedurfd met de straf en jouzelf public shamen en de excuses toen en je rokje aan. En je oefen zoen en nu de brief. Jij bent echt speciaal en heel dapper moedig! En betreft die topic over cum waar jij de schuld op jou neemt, dat is lief en knightly. Die andere moet eigenlijk excuses geven en jij buigt daar in plaats van hij. Held! 💪😍😘😘

Reputatie 7
Badge +14

Hey @Dobymeis13  Thank you !!! 😊 aah nee hoor ik ben een heel gewoon ventje, echt. Ik ben gwoon blij dat dit allemaal is gebeurt en dat ik nu ben wie ik ben.  En over dat topic, ja ik dacht ik bied mijn excuses aan dan koelt het misschien een beetje af. Eigenlijk is wat @tim16  zei in een ander topic het beste, negeren en dan houd het wel op. Ik bood ook mijn excuses aan omdat ik het niet waard vind om gedoe mee te krijgen en de sfeer te bederven, Ik moet dat gewoon niet doen. Dus zo is het hopelijk opgelost en als mensen dan toch nog vervelend blijven lost de moderatie het wel op. Ben ik ook niet bevoegd voor immers 😉  maar nogmaals Thank you for your kind and friendly words  for me !!

Liefs Tover xxx

Reputatie 6
Badge +1

Haii @Tover01  jouw opmerking daar tegen die dirt was helemaal terecht, maar ik vind knap hoe jij dan nadenkt over how to, en dan schuld neemt....echt compliments. Ik begrijp jou reden. Respect! And haha no boy, jij bent meer dan gewoon ventje 😉😘you're welcome by the way! 

Doby 

Reageer