Vraag

is dit handig wat ik doe? ADVIES?

  • 16 November 2019
  • 61 reacties
  • 696 Bekeken


Toon eerste bericht

61 reacties

Als er aan je gevraagd wordt waarom jij ‘speciaal behandeld zou worden’, zou je gerust kunnen aangeven dat je dat liever voor jezelf houdt. Jij hebt namelijk het volste recht om bepaalde dingen voor anderen af te schermen. Uiteraard kan het nuttig zijn om vertrouwde vrienden in te lichten rond wat er speelt, maar een vereiste is dit niet.

 

Gr. Kenshin

Jaa heb er wel vaak last van… maar ja ik wil ook gewoon niet dat ze rekening houden met mij… nou een vriendin van me/ klasgenoot die zegt het juist… en ja de andere boeit het niet echt allemaal en ja een docent… dan lijkt het alsof je het niet zelf aan kan.. want er was ook een x dat een groep jongens uit me klas zeiden zovan ja wrm ben je de heletijd boos en wat is er gebeurd ik zei eerst normaal niks moeten jullie alles weten blablabla… en toen opeens zei een docent jongens stil nu en ophouden ik dacht echt ik kan het zelf ook wel aan… jaa zal ik een x doen maar meestal voel ik me klote in de avond… maar ja… en idd het hart luchten kan fijn zijn… maar ik verzet me tegen me zelf ofz... 

Groet Sophie! 

 

Wat vervelend dat je medeleerlingen beweren dat je voortgetrokken zou worden. Heb je hier regelmatig last van? Het lijkt me fijn om enkele leerlingen, eventueel waar je bevriend mee bent, te vragen om op zo’n momenten voor je op te komen. Eventueel kan ook een docent dat doen. 

 

Ik stel voor dat je contact opneemt met de Kindertelefoon. Daar zou je nuttig advies mee kunnen krijgen. In ieder geval is je hart luchten vaak fijn. 

 

Gr. Kenshin

Hoi,

ja klopt… nou zoals je denk ik gelezen hebt zeg ik steeds oude mentor... want ik heb dit jaar 3e klas nieuwe mentor gekregen en nee daar kan ik niets mee delen met me nieuwe mentor… zelfs hij wou eventueel iemand anders vragen waar ik wel dingen aan kwijt kon… hij kan mij vgm niet echt aan en ik durf niet echt met hem te praten… niet over persoonlijke dingen want dan klap ik dicht en zeg ik gewoon domme dingen… met me oude mentor heb ik nog contact en kan ik opzich wel dingen zeggen… maar ik wil dat niet meer want ik had iets getypt en wou dus met haar in gesprek en dat vond ze goed… dus ging ik in gesprek met haar… maar het lukte me dus niet om te praten dus die getypte tekst liet ik dus lezen… en gaf ze paar antwoorden Wat niet het belangrijkste was, ze zal me nog appen en zeggen over de dingen waar ik over getypt had.. maar ja heeft ze niet gedaan… dus ja… ik wil haar gewoon niet lastig vallen… zij houd veel contact met mij en ik ook wel maar ja geen idee of ik dat nog wil ofz… ik wordt gewoon gek van de mensen die rekening met mij gaan houden… veel mensen zeggen dan ook ja je wordt voorgetrokken blabla ook met die notities bij een docent heb ik gewoon een grote bek en alsnog heeft ze geschreven dat ik hard werk en dat ik goed bezig ben om me communicatie te verbeteren… en ja daar deden kinderen moeilijk over zovan ja je wordt voorgetrokken en altijd al blabala…. maar ja 

groet Sophie..

 

Goed dat je een dagboek bijhoudt. Ook schrijven en het papier dan verwerken tot een propje kan heilzame effecten hebben. Het is daarbij geen vereiste om volledige zinnen neer te schrijven; woorden of kreten op papier kunnen ook erg opluchten. 

 

Denk je dat je jouw bedenkingen rond de gesprekken met je mentor durft delen? Eventueel via een berichtje?

 

Gr. Kenshin

Hoi,

klopt.. ik wil gewoon alles zelf doen ook al lukt dat niet altijd waardoor ik ook boos wordt op mezelf maar ja… en ik weet dat het nuttig is en misschien ook beter is en ja mijn oude mentor zegt het ook heel vaak ze had dit gezegd.. Begrijp ik! Je praat niet graag over jezelf. Maar echt...delen is altijd goed...zeker bij mij mensen die je vertrouwt… dus ja… ik weet dat dus niet of het me goed gaat doen… precies dat kan ook nog  Dat ik miss later meer zal gaan praten… ik schrijf al… maar ja ik wordt er of nog kwader van of ik ga piekeren wat ik beter kan doen enz…. soms lig ik gewoon nog 2 uur te piekeren…. ik maak er meestal propjes van en gooi het in een doos en heb ook gwn een dagboek die ik bijhoud meestal

bedankt voor het reageren & lezen!! Ook bedankt voor de tips enz…

groet Sophie! 

Je hebt het gevoel dat je graag op eigen kracht door deze tijd zou komen. Ook dat herken ik. Echter heb ik ingezien dat het nuttig kan zijn om iemand die kennis en ervaring heeft rond (het begeleiden van) welzijn, in vertrouwen te nemen. Rond je eigen geest en denken speelt vaak een hoop mee waar we nog geen weet van hebben of wat we nog niet hebben ingezien, waardoor het benaderen van een hulpverlener nuttig kan zijn.

 

Als je denkt dat een pauze van de gesprekken je goed zou doen, mag je dat gerust aangeven. Eventueel zou het inlassen van een periode zonder gesprekken, jou de moed kunnen geven om later in te gaan op wat er zoal speelt. 

 

Zou schrijven je boosheid kunnen verlichten? Je zou een dagboek kunnen bijhouden, of een blad vol kunnen schrijven met wat er in je omgaat. Sommigen ervaren het als bevrijdend om dat velletje papier achteraf te verscheuren. 

 

Gr. Kenshin

Hoi,

ten eerste heel erg bedankt dat je op m’n verhaal wilt reageren… ik weet niet echt ik wil geen hulp ofz.. geen idee hoe ik het kan uitleggen… ik wil het graag zelf doen ofz… ja dat hebben we vgm wel maar weet niet zeker maar m’n oude mentor en leerlingbegeleider zei over maatschappelijke werker op school ofz… maar moest m’n ouders goed keuren ofz omdat ik nog geen 16 ben… maar wordt volgend jaar wel 16 duurt ong nog 4 maanden ofz… en opzich weet je de gesprekken gaan best goed, want ze helpt me ook met me gedrag kwa school/ docenten enz… maar heb er ff geen behoefte ofz meer aan… Jaa geen idee, maar ik maak me wel zorgen om haar en ik vraag gewoon meerde keren of het wel gaat enz.. het is opzich ook wel een uitlaatklep… maar ja ik gebruik het niet echt als ik boos ben want ja meestal mag ik niet gewoon zo de huis uit ofz… om iets te doen… dus dat is wel wat minder 

dankjewel voor het lezen!!!

groet Sophie 

 

Een psycholoog heeft beroepsgeheim. Dat houdt in dat je ouders niet zomaar ingelicht mogen worden rond wat jij vertelt en wat er in je omgaat. Weet je of je op school terecht kan bij een schoolpsycholoog? Je zou eventueel kunnen overwegen om eerder in plaats van een gesprek, te mailen.

 

Met ‘Weet ze dat jij je bekommert om haar?’ bedoelde ik te vragen of je vriendin zich ervan bewust is dat jij met haar begaan bent; dat jij je eventueel ongerust maakt om haar.

 

Voetbal zou evenwel een uitlaatklep voor je kunnen zijn. Bij woede zou je een bal tegen een muur aan kunnen trappen. Is er een voetbalveldje of open plek in de buurt waar je ongestoord een bal tegen een muur of omheining kan trappen?

 

Gr. Kenshin

Hoi, 

klopt zit idd niet echt goed in me vel.. jaa ik vind het idd lastig… nou ik had dus me oude mentor geappt en gevraagd of ik niet kan stoppen helemaal, maar m’n oude mentor zei dus ja ik zie dat je vrolijker bent, miss kan je vragen dus om na 2 weken te doen… jaa klopt en ook gewoon m’n vriendin doet ook soms geïrriteerd tegen mij en soms weet ik totaal niet hoe ik zal moeten reageren op haar … jaa ik weet niet echt hoe ik me gedachte weg kan krijgen… jaa opzich voel ik me wel veilig ofz… nou psycholoog weten je ouders er als het goed is van… want m’n thuis situatie is ook niet al te best… Sorry wat bedoel je met bekommert het spijt me dat ik hek niet begrijp… k zeg dat ook gewoon heel vaak zovan, je kan alles tegen me zeggen en ik ben er voor je… jaa heb ik ook wel  vaker gehoord van m’n oude mentor en leerlingbegeleider eerst goed voor me zelf zorgen maar dat lukt gewoon nii.. Jaa idd, dat dacht ik al dat ik niet in ieder geval de enige ben… nee ze weet helemaal nietS… jaa het gebeurd meestal automatisch dus dan ben ik al te laat en ja ik heb niet echt een boksbal ofz… maar ik wil graag op kickboks maar mag geen 2 sporten doen dus moet gaan kiezen en ja vind voetbal ook gewoon leuk dus ja…. 

bedankt voor het reageren!!

groet Sophie  

 

 

Hoi

 

Je zit niet goed in je vel, maar hebt er moeite mee om anderen hier rond toe te laten. School verwacht echter dat je om de twee weken op gesprek gaat. Daarbij heb je het gevoel er niet geweest te zijn voor een vriendin.

 

Nood hebben aan hulp en deze weigeren, begrijp ik. Deze tendens merk ik bij mezelf ook. Persoonlijk helpt het me om te mailen over wat er in me omgaat, en om mijn hart te luchten bij een hulpverlener waar ik me oprecht goed bij voel. Voel je je goed bij de leerlingenbegeleider op school? Je zou eventueel kunnen overwegen om een doorverwijzing naar een psycholoog aan te vragen. Dit kan evenwel via de huisarts. 

 

Je zat met het gevoel niet te hebben klaargestaan voor een vriendin. Deze vriendin houdt zich overwegend bezig met iemand waar ze regelmatig ruzie mee heeft. Weet ze dat jij je bekommert om haar? Het lijkt me goed om, al is het maar als herinnering, aan te geven dat je er voor haar bent. Echter is het van belang in de eerste plaats goed voor jezelf te zorgen, aangezien er zijn voor de ander een stuk vlotter zal gaan als je zelf goed in je vel zit. 

 

Je wordt geplaagd door onprettige gedachten, en slaat uit boosheid weleens tegen een muur. Daarbij lijkt je omgeving het gevoel te hebben dat jij er vrolijker bijloopt. Dat kan gebeuren. Je zou niet de eerste zijn die duistere gedachten weet te verstoppen achter een glimlach. Is je leerlingenbegeleider op de hoogte van deze gedachten? In ieder geval lijkt het me nuttig om je woede in plaats van op een muur, op een kussen of boksbal te projecteren. 

 

Groetjes

Kenshin

Reageer