Ik heb geprobeerd de zelfmoordlijn te bellen… slechte ervaring


Reputatie 7
Badge +5

Trigger warning: zelfmoord


Oke, dit wordt een lang verhaal weer 

Ik heb gisteren geprobeerd met de zelfmoordlijn te chatten (oftewel zelfmoord preventie 113???) heel erg laat, was al 2 uur in de nacht ofzo. En ik chatte met iemand genaamd M. Ik had gebeld omdat ik me alleen voelde en hopeloos voelde.

Eerst begon het gesprek met vragen. Maar juist door deze vragen kreeg ik rare beelden in mijn hoofd. De vraag die me het meest “raakte” (leg het later wel even uit) was deze:

”Zijn er objecten in je buurt waarmee je jezelf iets wil aandoen?”

Ik antwoordde nee. Maar ik had een beeld in mijn hoofd dat ik een mes vast had en dat er bloed was.
Ik vond dit beeld vreselijk en ik probeerde het eruit te zetten.

Heel even later zei M ongeveer 2/3 berichten nadat ik mijn hele verhaal had gedaan: “Luci, is het goed dat je morgen even rond 9:00 weer probeert te chatten? Het is druk op dit moment. Mijn collega zal proberen je door te verbinden.”

Ik zei ja.

———

Morgenochtend had ik een wekker gezet. Maar ik werd zelfs VOOR de wekker wakker. Ik had geen zin om mijn telefoon te pakken dus ik heb doorgeslapen tot rond 12 uur. Ik voelde me leeg en moe.
 

Ik was aan het chatten met iemand genaamd R! R stelde me vragen en dit is het stukje wat ik bedoel met “raakte”, R stelde PRECIES dezelfde vragen als M! Alsof het copy paste was!

Heel nieuwsgierig keek ik naar recensies over de zelfmoordlijn en ja… iedereen dacht hetzelfde! Ze zeiden allemaal dingen van:

- “Ja het duurt heel lang wel 3-7 minuten voordat ze antwoorden”

- ”Het is allemaal copy paste”

- ”Ze stellen alleen maar vragen en laten je niet je verhaal doen”

R verbond mij door met iemand genaamd N.

N ging even mijn verhaal doorlezen wat rond 5 minuten duurde (ongeveer hetzelfde als een whatsapp gesprek, je kunt de tijden zien van berichten) en dat snap ik wel! Maar ik zat te twijfelen… waarom had R mij doorverbonden met N? 

Het is waarschijnlijk omdat M rond deze tijd niet werkt maar… ik vond het vreemd… ik kon mijn verhaal niet eens doen en ik werd al doorverbonden.

Daarna zei N “Je hebt negatieve verhalen gehoord over 113, hoe voelt het om dit gesprek een kans te geven?” 
En toen realiseerde ik het… het voelde alsof ik als een kleuter werd behandeld! 

Ik zei dingen zoals “ja duh doei met je gesprek, dit gaat niet helpen jullie stellen alleen maar vragen ook al is dat “standaard””

Ik heb de chat verlaten, en voel me nu leger dan ooit. Dat DIT zoveel mensen overkomt en dat ze dan zo behandeld worden! 

Sorry, echt… ook al zit ik misschien zelf verkeerd en had ik misschien toevallig slechte medewerkers aan de lijn maar ik voelde me als een stuk stront behandeld. Had ik moeten bellen? I don’t know! Ik kan straks niet meer eens bellen omdat ik niet meer alleen thuis ben!

 

Tekst aangepast door De Kindertelefoon ivm forumregel 6: plaats geen triggerende content 


14 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Jammer dat je een slechte ervaring met 113 hebt gehad.

Voor zover ik het begrijp kom je eerst in een soort ‘receptie chat’ terecht die idd met een script werkt. Dit is om trolls en zo eruit te filteren. Ook willen ze duidelijk hebben of je op het punt staat jezelf iets aan te doen. Vandaar die vraag over objecten.

Als je klachten over ze hebt kun je ook dit formulier invullen: https://www.113.nl/klachten-en-suggesties-verbetering-dienstverlening

Heb je https://www.allesoke.nl/ al eens geprobeerd? Gaat niet specifiek over zelfmoord maar misschien heb je hier een betere ervaring.   Alles Oke is alleen voor mensen vanaf 18 jaar dus daar heb je niks aan nu.

Heel veel sterkte iig

Oh ja, nog ff over review sites. Meestal laten alleen mensen die iets negatiefs te melden hebben een review achter. Neutrale of positieve ervaringen hoor je veel minder. Hierdoor krijg je een vertekend beeld waardoor het lijkt dat er alleen negatieve ervaringen zijn.

 

Reputatie 5
Badge +2

Hai,

Wat goed dat jullie meedenken  tim16 en Tover01

De alles oke lijn is er voor iedereen van 18 tot 25 jaar en de luisterlijn vanaf 18 jaar.

De Kindertelefoon kan je altijd gratis en anoniem bellen/chatten. Elke dag tussen 11:00 en 21:00 uur voor jongeren tot 18 jaar.

Telefoonnummer: 0800-0432

Groetjes,

Karin, De Kindertelefoon

Reputatie 7
Badge +12

Wat vervelend Luci. Veel sterkte nog.😘

​​​​​​@NoahLovesYou 

Reputatie 7
Badge +17

Oh ja, helemaal vergeten dat Alles Oke vanaf 18 jaar is.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @candentis,

 

ik heb zelf nog nooit gebeld, Ik snap dat het niet fijn overkwam, maar ik begrijp ook de uitleg van @tim16 .

Omdat er vaak meer mensen bellen dan dat ze uitgebreid kunnen helpen, proberen ze degene die echt op dat moment in crisis zitten als eerste te uitgebreider te spreken en de andere proberen ze dan later uitgebreid te spreken. Als ze onbeperkt personeel zouden hebben, zouden ze het vast ook anders willen doen.

Vragen stellen op dat moment klinkt natuurlijk alsof ze niet echt luisteren, maar ze willen iedereen zo goed mogelijk helpen en daarom hebben ze die procedure.

Verder weet ik het ook niet precies.

Voel je je nu wel al iets beter?

Je kunt vanmiddag nog tot 2100 uur bellen met de Kindertelefoon en misschien is dit ook iets voor jou, Ik had een keertje gezien dat @Tartan14  (geloof ik) deze telefoonlijn had gepost https://www.deluisterlijn.nl

Het kan natuurlijk dat zij je doorverwijzen naar de Kindertelefoon of 113, maar misschien helpt een gesprekje wel…

 

Ik wens je veel sterkte en we kunnen en willen jou nog niet missen.

 

Ik hoop dat je je snel wat beter voelt.

 

 

Liefs,

@SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer 

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Karin_ ,

 

De alles oke lijn is er voor iedereen van 18 tot 25 jaar en de luisterlijn vanaf 18 jaar.

dat hebben ze dan goed verstopt op de site van de luisterlijn.

Uiteindelijk heb ik het dan toch gevonden en ik heb ook goed nieuws. Er bestaat dus ook zoiets als

https://jongerenhulponline.nl

Ik kan zo snel niet vinden wanneer ze bereikbaar zijn….. dat is dan wel weer jammer, vind ik.

 

Het grappige is verder dat daar de luisterlijn ook wordt genoemd…..en er staat bij alle leeftijden

Kijk maar in het lijstje

https://jongerenhulponline.nl/hulplijnen

Wie het nog snapt mag het zeggen….

Op zich wel een handig overzicht van alle hulplijnen, maar waarom ze allemaal tot een verschillende leeftijd gaan snap ik ook geen hout van. Er zijn er tot 18, tot 23, 24, 25, 26, 27 en 30 en ook de vanaf leeftijd verschilt…..

Kijk, ik snap tot 18 en boven 18, maar tot 23 en niet 24 of 25 of zo daar snap ik dan weer niks van…

Ik ga maar even een rondje fietsen, denk ik. Het draait voor mijn ogen….

 

oh ja eerst nog even dit

ik vond ook nog een lijstje met buitenlandse hulplijnen, dus bijvoorbeeld voor onze Belgische forumleden o.a.

https://www.ifotes.org/en/ifotes-members

 

Btw, ik hoop eigenlijk niet dat jullie ze nodig hebben, maar wel handig dat je dan weet waar je terecht kan.

 

 

Doei,

@SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer 

 

en nou heb ik frisse lucht nodig ff wegwezen hier 🏃🏼

 

Reputatie 7
Badge +5

@SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer @tim16 @Tover01 @NoahLovesYou 

Het gaat wel weer, maar het voelde gewoon vervelend. Ik was heel erg bang gisteravond en ik kon niet echt slapen. Ik weet dat mijn antwoord kort klinkt maar het gaat echt wel weer.
Ik vond het gewoon rot dat ik een soort van rondgeslingerd werd door ze.

Reputatie 7
Badge +8

Hoi @candentis 

Ik heb een tijdje geleden ook met 113 gechat. Het was toen rond 1 uur savonds, ik zat te huilen en ik stikte bijna van verdriet. Ik besloot om dus 113 te chatten. 

Eerst kreeg ik dus die wachtruimte waarin ze vragen stelde zoals "van 1 tot 7 hoe erg.... bla bla bla" en dat doen ze om dus te weten: voel je je een beetje suïcidaal of sta je nu op het punt om te gaan. Dan weten ze een beetje hoe ze de situatie moeten aanpakken. 

Daarna werd ik doorverbonden en ik had dus ook dat alleen maar vragen en weinig verhaal doen. Ik gaf aan dat ik dus op een woongroep woonde en werd eigenlijk verteld: oh kut zeg, je kunt toch naar hun gaan? Maar hier zijn wat tips om jezelf te reguleren. Ik zeg: oke dan. En boom: de lijn wordt ineens verbroken. Ik raakte zo erg in de stress. Ik geloof niet dat het perse 113 dr schuld was maar ik was zo overstuur, ik ging in een soort spiraal. En toen inplaats van weer chatten huilde ik mijzelf inslaap. 

 

113 is niet altijd even geweldig. Maar het heeft, zelfs al was het best wel stressvol nadat de lijn verbrak, in de tussentijd mij wel wat rustiger gemaakt. Ik denk toch dat ik liever had gehad dat ik spanningsvol in de digitale wachtruimte zat dan dat ik misschien mijzelf iets had aangedaan. Maar dat is hoe ik erin sta. Toch zou wat meer naar het verhaal luisteren mij misschien wat meer hebben geholpen. Ze zijn er om je in leven te houden, maar dat is het ook eigenlijk. 

Reputatie 7
Badge +13

Misschien weer proberen te chatten @candentis ? Ik denk dat je toevallig gewoon kut medewerkers had

 

Reputatie 7
Badge +5

@Anoniemxv 

Heb geprobeerd te chatten. Ik mog mijn verhaal doen en dat deed ik, vandaag is er weer iets gebeurd op school.

Ze zei zo van “oke helder”

Daarna is zij zo van “IK WIL JE DE KANS BIEDEN OM JE VERHAAL TE DOEN” en toen werd ik boos, ik voelde me niet begrepen. Ik weet het niet of ik het verkeerd begrepen heb of niet, ik ben er gewoon klaar mee eerlijk gezegd.

Reputatie 7
Badge +13

Als je het chatten niet fijn vind @candentis , probeer dan te bellen?

Reputatie 7
Badge +5

@Anoniemxv 

Zal ik proberen als ik alleen ben thuis.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @candentis ik denk dat je beter met de Kindertelefoon kan chatten of bellen (maar ik weet natuurlijk niet hoe jij je voelt) misschien klikte het niet helemaal let de zelfmoordlijn medewerkers en her systeem, maar er zullen vast mensen zijn die er wel een gerust gevoel van krijgen. Met mijn ervaring bij de Kindertelefoon ( ik heb 2 keer gechat) gong alles heel erg rustig en soepel tuurlijk moeten de mensen hier ook een speciaal lijstje afgaan met vragen maar het leek hier veel minder.. daarom wil ik de Kindertelefoon ook een complimentje geven omdat ze altijd voor iedereen klaarstaan! 

 

Groetjes smokey

Reputatie 4
Badge +2

er moet idd echt iets gedaan worden aan  het probleem van doorverbinden en lag moeten wachten

ik ben door dit probleem bijna mijn beste vriendin verloren want ze moest meer dan 10 min wachten en toen heeft ze  het geprobeerd gelukkig is het niet gelukt maar dat is toch eng dat het no dicgt bij je gebeurt

jij ook sterkte <3 

Reageer