Vraag

gedwongen vaccin


Badge

Hallo,

ik ben 14 jaar en heb een uitnodiging gekregen voor de meningokokken vaccinatie. Mijn ouders zeggen dat ik het MOET nemen maar ik wil dit niet. Het is toch niet hun keuze? Ik moet het nemen hoe dan ook… (volgens hun) 

Wat moet ik doen?!!


64 reacties

[...]

 

@Paardebloem83 ah top, thanks!

Reputatie 6
Badge +7

Hoi @eenanoniemejongen1,

Je vroeg het aan xLisa, maar ik weet het toevallig ook. Dus ja:

Je doet het door op de aanhalingstekens te klikken. Dit is op je laptop zo, ik weet niet of het ook zo is op je telefoon.

Dan krijg je dit. Als dit is wat je bedoelt.

 

Groetjes,

Paardebloem

Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam.

@xLisa Beetje off-topic maar hoe quote je met zo’n streep ervoor? Het gaat automatisch als je een reactie uit het topic quote maar hoe doe je dat bij losse stukjes tekst?

Reputatie 2
Badge +4

Hii! Het kan zijn dat je hem niet wil nemen maar je kan het beter wel doen. Het beschermd tegen een ziekte! En je bent er zo vanaf!

Veel succes!

Badge

Volgens mij kan/mag je vanaf je 12e zelf kiezen of je dat wilt of niet dus als je ouders je dwingen te gaan kan je gewoon gaan en daar tegen die mensen zeggen dat je het niet wil dan mogen ze hem volgends mij niet zetten. Maar ik heb hier niet veel verstand van dus ik weet het niet zeker. Ik ga hem waarschijnlijk zelf ook niet laten zetten.

AnoniemeTomboy heeft gelijk. Dit is geregeld in artikel 11 van de Grondwet:

Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam.

 

Dit artikel gaat over het recht op de onaantastbaarheid van het menselijk lichaam. Iedereen mag zelf bepalen wat er met zijn of haar lichaam gebeurt, of medische handelen worden verricht en of voorgeschreven medicijnen worden ingenomen.

Bron

Vaccineren valt hier ook onder en kan dus niet verplicht worden.

Reputatie 6
Badge +12

@TheMightySlayer als het schadelijk was zou het vaccin verplicht zijn. het gaat er niet perse om dat ik het niet vertrouw maar ook omdat we geen injecties toegediend mogen krijgen in de ramadan (ik ben moslim). dus willen jullie even stoppen met hele bijbels typen met dat ik het moet gaan nemen etc en me gewoon helpen?

Ze kunnen een vaccin niet verplichten, anders hadden ze het corona-vaccin ook wel verplicht.

Staat volgens mij in de grondwet.

 

Ja volgens mij wel

@TheMightySlayer als het schadelijk was zou het vaccin verplicht zijn. het gaat er niet perse om dat ik het niet vertrouw maar ook omdat we geen injecties toegediend mogen krijgen in de ramadan (ik ben moslim). dus willen jullie even stoppen met hele bijbels typen met dat ik het moet gaan nemen etc en me gewoon helpen?

Ze kunnen een vaccin niet verplichten, anders hadden ze het corona-vaccin ook wel verplicht.

Staat volgens mij in de grondwet.

 

Badge

En hoe is het verder gegaan?

Heey @anoniempjexx_

Oke, ik ben heel benieuwd wat je vader ervan vind.
Je hebt in ieder geval duidelijk je standpunt laten weten.
Wat vond je moeder ervan?

Groetjes,
Simply Me

Reputatie 5
Badge +6

@anoniempjexx_ Hallo, 

Ik heb vanmiddag die prik gehad, knijp maar heel voorzichtig met je nagels in je vel, zo voelt het, maar dan zachter, het was binnen 2 seconden klaar, dat ligt natuurlijk wel waar je hem haalt, maar er is niks om bang voor te zijn, het zijn geen jongens uit de straat, maar doctoren/zusters, (weet niet of zusters nog een ding is...) maar er is echt niks om bang voor te zijn… beter doe je het zo snel mogelijk, dan ben je er ook gelijk vanaf...

Badge +2

@anoniempjexx_ als je het vaccin niet wil dan zeg je dat tegen je ouders, het is misschien niet de slimste keuze, maar wel je eigen. Praat er over met je ouders. In de grondwet staat dat het niet verplicht is, dus je mag zelf kiezen of je het wilt of niet. Je ouders mogen dan wel iets willen maar ze kunnen je het niet verplichten

 

Badge

hey! ik heb ze gister gezegd dat ik hem nogmaals niet wil maar ze bleven bij hun standpunt, althans, mijn vader.. mijn moeder zegt dat ze nu “neutraal” is en geen mening heeft erover. ik had vandaag school en ik moest van mijn vader op een bepaalde tijd mezelf absent melden om de prik en erheen te gaan, dit heb ik niet gedaan.. nu ben ik thuis en wacht ik tot mijn vader thuis komt. (ben wel zenuwachtig want volgens mij wordt hij heel kwaad)…

edit: ik heb het dus niet genomen!

Reputatie 2
Badge +2

Ik heb geen recht van spreken omdat ik hem heb uitgesteld :)

je kan je ouders over proberen te halen.

Heey,

Succes zometeen en morgen.
Volgens mij weet je zelf heel duidelijk wat je wilt en heb je ook bedacht hoe je dit kunt overbrengen.
Mijn tip zou zijn om gewoon te doen wat jij wil en je kunt het doen zoals je zelf hierboven beschreef.
En als tweede, maak een weloverwogen keuze.

Groetjes,
Simply Me

Reputatie 6
Badge +12

 
(onnodige quote verwijderd door de Kindertelefoon)

Succes/sterkte

Badge

morgen is “de dag”, bedankt voor alle tips! ik zal zo even naar ze toe gaan en ze duidelijk maken dat ik dit niet wil. mochten ze alsnog doorgaan zeg ik ter plekke tegen de arts dat ik mijn toestemming nooit heb gegeven, hier ben ik wel zenuwachtig voor want ik ben bang dat mijn ouders daar boos om gaan worden (ook al is het mijn recht)… nog tips? :)

Reputatie 6
Badge +12

Geen enkel vaccin is volledig, 100% veilig.
Het gaat er echter wel om: wegen de voordelen van het vaccin op tegen de bijwerkingen?
Voor zowel het meningokokken- als het corona vaccin.
Bij elk vaccin heb je kans op bijwerkingen en extreem mogelijk de dood als gevolg van het vaccin.
Maar die kans heb je ook als je de ziekte zelf krijgt.

Groetjes,
Simply Me

De kans dat je de ziekte krijgt en eraan dood gaat is zelfs veel groter dan de kans dat je sterft aan het vaccin...

Geen enkel vaccin is volledig, 100% veilig.
Het gaat er echter wel om: wegen de voordelen van het vaccin op tegen de bijwerkingen?
Voor zowel het meningokokken- als het corona vaccin.
Bij elk vaccin heb je kans op bijwerkingen en extreem mogelijk de dood als gevolg van het vaccin.
Maar die kans heb je ook als je de ziekte zelf krijgt.

Groetjes,
Simply Me

Reputatie 2
Badge

Hallo Emma000 :)

Het Coronavaccin is volledig veilig. Je hebt soms wat nare bijwerkingen maar er gaan amper mensen aan dood. Er is maar 1 dode, waarvan het uberhaupt twijfelachtig is of het van het vaccin komt. 

-TheMightySlayer <3

 

"Volledig veilig" 😂😂😂 de bijwerkingen op lange termijn zijn niet eens bekend. Hugo de Jonge zei ook dat de vaccins volledig veilig waren, maar een maand later waren er honderden mensen in Europa die het AstraZeneca vaccin hadden gekregen en trombose hadden gekregen. Sommigen zijn er aan overleden. Precies de reden dat ik geen vaccin neem. 

Hallo Emma000 :)

Het Coronavaccin is volledig veilig. Je hebt soms wat nare bijwerkingen maar er gaan amper mensen aan dood. Er is maar 1 dode, waarvan het uberhaupt twijfelachtig is of het van het vaccin komt. 

-TheMightySlayer <3

Hoi anoniempjexx_

 

Ik zou het ook echt nooooiiit doen!!! Het is allemaal troep wat je in je spuit! En het is ook door mijn geloof dat zeg ik eerlijk. Net als de corona vaccen (weet niet hoe je het schrijft)🙈

Ik ken mensen die zich hebben vaccineren tegen corona zelfs mijn opa heeft het gedaan mijn opa is er ook heel ziek van geweest! Ik geloof er echt niet in dat het helpt! (corona vactian) 

Er zijn mensen die er heel ziek van worden en er zelfs aan overlijden!

 

Ik zou als ik jou was: proberen met je ouders er over te praten! Je kunt het allicht proberen toch?

 

Heel veel sterkte! 

 

xxx

Ik ben voor vrijheid van religie maar ik vind het echt te gek voor worden dat een geloof zo angst zaait aan haar volgelingen. Ik heb ze er nu even niet bij maar als je ze wil hebben, zal ik linkjes sturen van officiële (!) rapporten over bijwerkingen van vaccinaties.

Wat betreft je opa, heel vervelend, maar de kans dat dit aan het vaccin ligt is niet groot, dan zou het al in combinatie moeten zijn met een onderliggende kwaal, was je opa kerngezond?

Alleen samen komen we door de crisis heen en de enige optie is vaccineren. Juist door vaccins zijn ziektes als de mazelen, rode hond en tuberculose ingeperkt of zelfs uitgebannen. 

Excuses voor de verkeerde informatie in het begin. Gelukkig heeft @Britta dat snel goedgezet. Ik ben blij dat er goed opgelet wordt voor eventuele onwaarheden! 

 

"ik geloof dat een gezonde levensstijl belangrijker is dan een vaccin”  Iedereen heeft natuurlijk z'n eigen mening hierover, naar mijn mening maakt een vaccin uit van een gezonde levens stijl, en de gezondheid van de gehele wereld bevolking.

 

"reageer niet zo hysterisch en dramatisch en respecteer mijn keuze” Ik, en waarschijnlijk de meeste andere mensen op dit forum respecteren jouw keuze. Ik wil alleen zeker zijn van jouw gezondheid.

 

“als het schadelijk was zou het vaccin verplicht zijn”. Nee, het is niet verplicht omdat de overheid niet mag bepalen wat er in jouw lichaam gaat of niet. Jouw lichaam van jouw, jij doet ermee wat je wilt.

 

“”is het aan jouw de keuze om dood te gaan aan een ziekte”? pardon? dus dit is wel toegestaan op dit forum, angst uitzaaien? sorry maar dit is echt niet normaal. je doet alsof ik de ziekte ga krijgen, er krijgen ongeveer 50 mensen per jaar meningokokken in nederland.” Ik ben het met je eens dat die uitspraak misschien een beetje overbodig, maar het deels waar. Zonder dat vaccin heb je weldegelijk kans om die ziekte te krijgen. Niet alleen in nederland maar ook op vakantie enzo. Jij zou een van die 50 kunnen zijn. En angst is een emotie die in de evolutie is gebruikt om te overleven.

In dit forum wil ik jouw helpen, en dat willen andere forum leden vast ook. Ik doe dit met goede bedoelingen. Ik wil er zeker van zijn dat je goed geinformeerd bent. Maar ik vertrouw er ook op dat je zelf je research hebt gedaan. 

Tot slot zal ik zeggen wat britta ook heeft gezegd: Je mag weigeren. Je kunt ook op de leeftijds ladder kijken wat je rechten zijn. Als je het tegen je ouders zegt zouden ze dat na een goed gesprek joouw keuze moeten respecteren. Als ze dat niet doen en je nog steeds naar de plaats van vaccinatie brengen, kun je terplaatse tegen de arts of verpleegkundige zeggen dat je weigert het vaccin te nemen, en dat is jouw recht.

Reputatie 3
Badge +2

Hoi! Ik weet niet precies hoe het zit met het ‘dwingen’ van een vaccin nemen bij kinderen. Wat je wel moet weten, is dat deze ziekte heel erg besmettelijk is (dus de kans is groot dat je het krijgt als je je niet vaccineert) en als je het krijgt ga je vrijwel zeker dood. Dat willen je ouders niet, ze willen je beschermen tegen de ziekte en dat is goed, want het is echt een rotziekte. 

Het vaccin zelf doet helemaal geen pijn. Ik heb het zelf een paar dagen geleden ook gehad. Ik was echt heel erg zenuwachtig (angst voor naalden), maar de naald was heel erg dun dus die voelde je helemaal niet. De vloeistof zelf voelde ik maar een heel klein beetje, en het aller ergste wat ik van het vaccin kreeg was een lichte spierpijn de volgende dag. Succes!

Reputatie 2
Badge +1

Hallo,

ik ben 14 jaar en heb een uitnodiging gekregen voor de meningokokken vaccinatie. Mijn ouders zeggen dat ik het MOET nemen maar ik wil dit niet. Het is toch niet hun keuze? Ik moet het nemen hoe dan ook… (volgens hun) 

Wat moet ik doen?!!

Hoi anoniempjexx_

 

Ik zou het ook echt nooooiiit doen!!! Het is allemaal troep wat je in je spuit! En het is ook door mijn geloof dat zeg ik eerlijk. Net als de corona vaccen (weet niet hoe je het schrijft)🙈

Ik ken mensen die zich hebben vaccineren tegen corona zelfs mijn opa heeft het gedaan mijn opa is er ook heel ziek van geweest! Ik geloof er echt niet in dat het helpt! (corona vactian) 

Er zijn mensen die er heel ziek van worden en er zelfs aan overlijden!

 

Ik zou als ik jou was: proberen met je ouders er over te praten! Je kunt het allicht proberen toch?

 

Heel veel sterkte! 

 

xxx

Reageer