depressieve gevoelens na ziekte moeder

  • 18 August 2023
  • 109 reacties
  • 1710 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

Hoi,

Een poosje geleden had ik een topic gemaakt dat het niet zo goed met me gaat, het gaat nu nog slechter..

Pas ging ik logeren met mijn vriendin bij een andere vriendin en het is zo moeilijk om vrolijk te doen en te lachen als je dat niet bent! 

Gisteren moest ik kranten doen, en ik was echt de hele tijd aan het denken van waarom leef ik eigenlijk nog? Als het allemaal zo moet... Ik vind het echt ontzettend moeilijk allemaal.

Ik heb ook nog gechat met mijn mentor (van vorig jaar) ik heb hem verteld dat het 'niet zo lekker' ging. Hij vroeg of ik me vaak somber voelde, ik: ja best vaak. Hij zei dat ik een brief kon schrijven naar mn ouders met alles wat ik merk en voel, maar ik vind dat echt ontzettend moeilijk... Dan gaan we daar sowieso over praten en dat wil ik niet, ik praat niet zo graag met mijn ouders. Zij zijn er bij geweest toen mijn moeder ziek was, zei hebben er mee te maken.. ik wil ze geen verdriet doen! 

Volgende week dinsdag ga ik weer naar school, ik hoop dat ik dan snel weer een gesprek met mn mentor (van vorig jaar) heb..

Iemand tips misschien?


109 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hoi, wat goed dat je dat deed! Het spijt me dat je nog geen reacties had, maar deze stap is heel verstandig! Het is lief dat je je ouders geen verdriet wil doen maar ze begrijpen vast en zeker dat jij ook vol met gevoelens zit en dat je die kwijt moet. Ik denk dat je nu al een heel goede zet hebt gedaan. Heel veel sterkte en kracht gewenst! 

Groetjes liefs Tartan X

Reputatie 7
Badge +3

Hoi,

Ik vind het fijn om af en toe ff een update te doen..

Ik ga met een leraar van school en mn mentor v vorig jaar kijken hoe ze me het beste kunnen helpen, bij ons op school hebben ze een heel team met psychologen enzo..

Maar het kan ook wezen dat ze me doorverwijzen naar een psycholoog, zo 1tje naast de huisarts ofzo.. 

En dát vind ik helemaal nx... Het is niks voor mij om op een fietsje ff naar de psycholoog te gaan…

Gisteren hadden we geschiedenis en we kijken een filmpje, en er kwam echt 1 sec ofz iets over zelfmoord in, en toen heb ik de rest van de dag gedacht, het is beter als ik niet meer leef..

Waarom leef ik nog?! 

Misschien ben ik wel depressief... Ik weet het niet…

Ik zat daar bij geschiedenis bijna te huilen en niemand had het door, dat is opzich wel logisch maar het voelde zo alleen..

Mn mentor van nu weet als het goed is ervan, haar heb ik voor geschiedenis en ik had verwacht dat zij er wel ooit een keer met me over zou praten, dat lijkt me best logisch. Misschien doet ze dat nog hoor, maar ze zijn pas dat we alleen nog maar klassikale mentorlessen zouden hebben, over profielkeuze enzo..

Denken jullie dat ik depressief ben??

Reputatie 7
Badge +3

hoi,

ik heb vandaag een gesprek met mijn mentor gehad, nou ja ik bedoel eigenlijk mn mentor van vorig jaar.

hij vroeg of ik soms ook dacht: waarom leef ik nog? ik heb gezegd dat dat zo is. hij zei dat hij niet wilde dat die gedachte een daad werd. en dat het goed was als mijn ouders dit weten.. ik heb daar uiteindelijk mee ingestemd. hij zei dat het goed zou zijn als ik met iemand ga praten die er verstand van heeft, hij wilde kijken of hij iemand kon vinden binnen school, ik zou dan ook gesprekken met hem houden. 

ik heb gezegd (na heel lang nadenken) dat ik het oged vond. hij gaat mijn ouders het ook vertellen…

ik vind het echt heel spannend, praten met zo iemand die ik helemaal niet ken...

Reputatie 3
Badge +1

Hoi @Anoniempjuh ofz ,

We lezen dat je in een lastige situatie zit. Je kunt De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren.

Groetjes,

Cynthia | De Kindertelefoon

Reputatie 4
Badge

@Anoniempjuh ofz 

Heyy,

Het zou goed kunnen dat je depressief bent. Dit hoeft niet te betekenen dat dit het einde van de wereld is. je hoeft ook geen diagnose te hebben om gewaardeerd te worden. 

Ik kan mij best wel inleven in jouw gevoelens, zelf voel ik me ook vaak alleen, ik durf ook niet met mijn ouders te praten en ik zou ook niet zo snel naar de psycholoog gaan.

Mij helpt het altijd om op te schrijven wat ik voel, om orde in mijn chaotische hoofd te krijgen. Wat ik ook doe is van die filmpjes kijken op youtube, die me motiveren om hier te blijven ik bedoel van die poëzie achtige filmpjes die soms wat zweverig zijn, of juist van die motiverende speeches. 

Die mensen binnen school die je hulp aanbieden, maak daar gebruik van! Aan het begin voelt het misschien vervelend om over je gevoelens en gedachtes te praten, maar ze zijn er om je te helpen. En als je zelfmoord gedachtes hebt zou het best kunnen dat je word doorgestuurd naar een huisarts, maar dat horen ze in overleg met jouw te doen.

En onthou, je bent geweldig. Zeg dat elke dag tegen jezelf wanneer je weer vervelende gedachtes hebt ( bv "ik hoop niet dat er vandaag dit en dat gaat gebeuren, maar dat maakt niet uit want ik ben geweldig"). Je bent hier voor een reden. Iedereen is hier voor een reden. Voor nu is het je taak om te doen wat je leuk vind, waar je enthousiast van wordt. En als je momenteel niks hebt waar je enthousiast van wordt, ga gewoon door met je leven, en schrijf die dingen op. Je komt er wel, ik geloof in je, je kan dit♥️

Groetjes

Usernotfound 

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @Anoniempjuh ofz  ik begrijp je helemaal. Je wilt het gewoon eens allemaal kwijt en dat lukt niet bij die personen  waar je dat nu bij zou kunnen. Ik weet niet of je durft te bellen met de kindertelefoon? Of naar de luisterlijn misschien , dat kan en mag ook :   https://www.deluisterlijn.nl/  

Misschien kunnen zij je verder helpen! Ik  hoop dat je hier iets mee kunt ! Probeer het eens :)

Groetjes liefs Tartan X

Reputatie 7
Badge +3

@Anoniempjuh ofz 

 

Wat naar om te lezen dat je in een lastige situatie zit en dat je graag dood wil zijn. Je kunt De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen. Ook kan je voor hulp of ondersteuning contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie via www.113.nl.

 

Groet, 

Luuk

Reputatie 7
Badge +3

het lijkt wel of ik me iedere woensdag rot voel, vandaag hadden we outdoordag en ik voelde me zo rot! ik zat niet met mn vriendinnen in het groepje en met allemaal mensen die niks tegen me zeiden.

we gingen ook pannenkoeken bakken, toen zat ik wel bij mn vriendinnen, ik heb de hele tijd een beetje voor me uitgestaard en gedacht: ik wil niet meer leven..

2 leraren die ervan weten waren er ook bij, en ze hadden (volgens mij) niks door.. mn vriendinnen ook niet, ik voelde me zo alleen!

mn ene vriendin voelde zich niet zo lekker dus die zat hele tijd met de hoofd op dr benen en alle 2 de leraren vroegen aan haar of het wel goed ging..

maar aan mij vroegen ze niks, terwijl ik de neiging had om mn fiets te pakken, weg te fietsen en zelfmoord te plegen…..

ik zie het allemaal niet meer zitten!

Reputatie 7
Badge +14

Hey :) als ik alles zo lees, is het misschien wel goed om die leraren te vertellen hoe je je voelt. Je kunt en mag daar volgens mij best met hun over praten. Sowieso zo veel mogelijk praten liefst met iemand die jij vertrouwt! Want als je het op kropt wordt het in je hoofd alleen maar erger. En je hebt nog zoveel voor je en mooie dingen te brengen 😘 heb je al eens met de Kindertelefoon gebeld bv? 

En lid worden van een club waar je mensen ontmoet die goed bij jou passen zoals Scouting ofzo.

Ik hoop dat je er wat mee kunt. Veel sterkte! 

Tover X 

Reputatie 7
Badge +3

hoii

ik ben bij de huisarts geweest…

het was fijn! ik ben doorgestuurd naar een ‘jeugdpsycholoog’. 

ik moet echt een mega vragenlijst invullen haha..

morgen weer gesprek met de leerlingbegeleider.

pff nu ben ik echt moe, ik ga maar weer eens ak leren..

groetjesss

Reputatie 7
Badge +3

Hoi

Mijn psycholoog vind mijn zm ged8en te erg om voor haar te behandelen, dus moet ik ergens anders heen…

Waar weer een w8tijd is…

Ik baal hier zo van!

Ik wil gewoon gelukkig zijn, vrolijk zijn, maar het lukt niet meer…

Was ik maar nooit geboren!!!

Mijn ouders hebben mijn psycholoog een mail gestuurd, hoe het prc zat. Ze belde op, blijkt dat het hlm niet klopt wat mijn huisarts tegen mij zei!

Reputatie 7
Badge +3

Waarom kan ik niet gewoon ergens naar uitkijken?!

Ergens van genieten?!

Mn mentor zei voor de vakantie: je mag me altijd berichtje sturen, ik ga proberen iedere dag te kijken, maar kan wezen dat ik het met kerst ofz vergeet.

Ik heb m donderdag berichtje gestuurd en hij heeft nog niet gereageerd…

Ik ga schaatsen aankomende donderdag, vorig jaar deed ik dat ook en toen was ik van tevoren hlm hyped maar nu heb ik dr eig hlm geen zin in..

Van mij hoeft het echt niet meer, het leven...

Hoi @Anoniempjuh ofz ,

Sorry, maar ik snap het niet helemaal, wat had de huisarts gezegd? 

 

Reputatie 7
Badge +11

Ps, het staat in je handtekening, everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end. Dus volhouden!!!!❤❤❤

Liefs,

       M.

Reputatie 7
Badge +3

Hey @Natureflower 

De vorige x dat ik ging schaatsen genoot ik daar best wel van (ik was toen ook al depressief) dus ik denk dat ik het maar gewoon moet doen…

Geeft niks🙃

Mn nicht en haar man wonen best ver weg... Ik kan m appen... Maar ik heb t liefst gwn mn mentor. Hij zei dat ik ook kon vragen aan mn moeder of ze hem appt dattie ff kijkt naar zn chats, maar dan weer mn moeder ook gelijk dat t niet goed gaat...

Het voelt nu echt alsof ik al je tips afkraak, maar zo bedoel ik het niet🙃

Dankjewel🤍

Groetjess 

Reputatie 7
Badge +3

hey,

ik heb vandaag een gesprek gehad, met mijn leerlingbegeleider.

het was echt een super fijn gesprek! ik had hem een berichtje gestuurd, dat ik het wilde hebben over dat snijden/krassen.

en daar hebben we het over gehad. ik heb het hem laten zien. hij heeft samen met mijn bedacht wat ik kon doen als ik weer zou gaan snijden, als ik zeg maar dacht, nu ga ik het doen.

maar ik zit ergens wel een beetje mee, volgende week dinsdag heb ik gym, en we hebben altijd van die shirts met het logo van de school erop, en die hebben korte mouwen, en je ziet het best wel goed…

wat moet ik doen?

en ik wil zó ontzettend graag een keer heel hard huilen, alles eruit gooien, maar het lukt gewoon niet. alleen heel af en toe bij mijn mentor, 1 traantje, maar meer niet….

en hij heeft best wel heel erg weinig tijd, vaak als ik een gesprek heb, moet hij daarna pleinwacht lopen, en dan hebben we maar een kwartiertje of minder…

ik voel gewoon dat er zo veel tranen in mij opgesloten zitten, maar ik krijg ze er gewoon niet uit…

iemand tips?

groetjess

Reputatie 7
Badge +3

Echt suuper bedankt!!!

Ik schrijf, heel veel..

Mijn mentor (van vorig jaar) heeft het ook gelezen, en hij gaat binnenkort nog meer lezen, dat vind ik wel fijn, ik vind het moeilijk om te praten en meestal zeg ik de helft van een gesprek met hem helemaal niks. Maar als hij het leest, er staan dingen in die ik zo nooit zou durven zeggen, maar wel wil dattie het weet.

Maar écht bedankt voor je reactie @Usernotfound

En de rest ook natuurlijk @Tartan13  en @Cynthia:)

Ik hoop dat het allemaal goed komt... 

En ik zie heel erg op tegen de dingen die nog komen gaan..

Reputatie 7
Badge +3

Heyy jesse

Wat lief dat je 't vraagt!

Ja, ik heb een heel fijn gesprek gehad, hij heeft verder gelezen in m'n boekje met 'wat ik van me afgeschreven heb' en we hebben heel fijn gepraat over het geloof enzo.

Ik had dit geschreven, een poosje geleden: mis moet ik maar niet naar psych gaan en voor de trein springen…

Ik zat die middag van het gesprek met m'n mentor huiswerk te maken op m'n kamer, komt m'n moeder binnen,  en zegt dat m'n mentor gebeld heeft en dat we nu naar de huisarts gaan. M'n mentor had gezegd dat ik plannen had of er over nad8 om bij het spoor te gaan lopen. Heb ik hlm niet gezegd. Ik denk er idd wel eens over mr ik heb nog nooit zoiets gehad van nu ga ik…

Heb goed gesprek gehad met huisarts en m'n mentor stuurde me nog dit bericht: 

Ha (mijn naam)

 

Hopelijk schrok je niet al te erg. Ineens viel het kwartje/drong het door dat je langs het spoor wilde lopen. 

Toen was het al laat en heb daarom wat gehaast actie ondernomen.

 

Hopelijk vind je het niet al te erg.

 

Hoe ging het gesprek bij de huisarts?

 

Mvg, (zijn naam)

 

Dit was m'n antwoord:

Ha meneer,

ik schrok niet heel erg hoor, t was alleen dat we echt gelijk al weg moesten 🙃

maar heb ik letterlijk dat gezegd? het is niet persé dat ik dat wil, als ik een 'slecht moment' heb, dan denk ik wel van ik doe het maar het is niet dat ik het doe. (dit is een hele ingewikkelde zin zeg)

Ik vind het wel fijn/lief/goed dat u zo snel actie onderneemt.

t was wel fijn bij de dokter, hij had wel door dat ik het fijner vond zonder mn moeder ff praten.

groetjes (mijn naam)

 

Reputatie 7
Badge +3

hoi,

morgen heb ik weer een gesprek, niet zo lang, het is alleen in de pauze.

daarna vakantie, ik heb daar zó geen zin in …

maar ik wil gwn bij dat gesprek het klinkt misschien heel raar, gwn heel hard huilen, écht huilen, even álles eruit gooien. Gwn nog ff voor de vakantie…

maar hoé moet je dat doen? 

(ik heb mn mentor wel een berichtje gestuurd dat ik dat zo graag ‘een keer’ wil) 

ik hoop dat het lukt, iemand tips???

groetjess

Reputatie 7
Badge +3

Hoi,

De vakantie is voor mij weer afgelopen, mn (oude) mentor had tegen mijn moeder gezegd dat hij mij als hij tijd had zo veel mogelijk wilde spreken.

Dus ik dacht, vandaag heeft hij tijd, hij zei in de les dat hij na het 5e uur een uur vrij had, en ik was het 4e uit dus ik dacht, dan kan ik wel met hem praten.

Alleen hij zei niks... Ik durfde het hem ook niet te vragen, maar ik wil zó graag met hem praten.

Ik voelde me gwn heel rot vandaag op school hen niemand had het door, ik was wel heel stil en zat voor me uit te staren, maar niemand had volgens mij wat door.

Ik wil dood!!!!

Van mij hoeft het allemaal niet meer, ik wil nu zo graag met mijn mentor praten…

Waarom.is alles zo moeilijk?

Hoi @Anoniempjuh ofz ,

Naar om te horen!

Misschien kun je hem via een berichtje vragen om een gesprek? Misschien durf je het op die manier wel?

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat ik dat maar moet doen ja...

Ik snap je gevoel helemaal! Het is absoluut niet raar!

Ik zou zelf het liefst ook echt even alles eruit gooien (ik voel me op dit moment mentaal ook heel slecht).

Misschien kun je vragen of het gesprek na school kan? Dan kan hij misschien meer tijd voor je nemen, en ik kan me ook wel voorstellen dat je liever niet weer de klas in gaat als je net gehuild hebt.

Reputatie 7
Badge +3

Na schooltijd moet hij gelijk weg…

En ik wil zó graag voor de vakantie ff álles eruit gooien, anders zit ik daar hele vakantie btje mee ofzo…

Maar sterkte met alles Jesse!!

Groetjess

Lastig zeg... Ik weet niet zo goed wat je dan kan doen. 

Maar sterkte met alles Jesse!!

Dankjewel, jij ook heel veel sterkte!

Reageer