Wat doe je als je zusje vaped

  • 21 June 2023
  • 5 reacties
  • 321 Bekeken

Badge

Hallo allemaal, bij deze wil ik jullie om hulp vragen: 

 

Al weken verdenk ik (16 jaar) mijn zusje (12 jaar) er van dat ze vaped. Het begon met vapende vrienden, toen een zoete geur uit haar mond nadat ze ging ‘buitenspelen’, en de laatste week zelfs zo’n zoete geur in haar kamer, wat ‘een nieuwe bodymist’ moest voorstellen. Onze moeder is helemaal niet streng, en heeft veel liever dat mijn zusje eerlijk is  en dat mama dan niet boos wordt dan dat onze moeder wél boos wordt en dat mijn zusje alles achter haar rug om gaat doen. Ze heeft dus ook altijd ‘eerlijk’ gezegt dat ze niet vaped en dat ze het ook heel dom vindt.

 

Maar vandaag, toen ik even in haar kamer zat (ze was er zelf gewoon bij) zag ik in haar pennenbakje oppeens een raar object liggen, ik pakte het, en ja hoor: een vape. Ze zag dat ik hem had gevonden, ze pakte hem af en ik werd de kamer uit gestuurd. Later hebben we er een kort gesprekje over gehad: de vape zou niet van haar zijn maar van een vriendin, de vriendin wilde ze niet bekend maken. Tijdens het gesprek probeerde ik heel erg om niet boos te worden, niet te zeggen dat ik zo teleursteld ben. Ik weet dat ze dan alleen maar boos wordt en ik al helemaal niets meer te weten kom. 

Waarschijnlijk was ze na ons gesprekje bang dat ik het aan onze moeder zou vertellen, want een paar minuten later heeft ze het ook aan haar verteld: huilend met een of ander verhaal dat het voor stress redenen was en het heel erg hielp etc. Etc. 

 

Mijn moeder weet niet zo goed wat ze er mee aan moet, omdat ze mijn zusje wel wilt belonen voor het vertellen van de waarheid, maar het natuurlijk ook ongelofelijk dom is om op deze leeftijd al aan de nicotine te zitten. Ook heeft mijn zusje het de laatste tijd niet zo makkelijk met vriendinnen en school, waardoor mijn moeder het ook een beetje zielig voor haar vind. Persoonlijk wil ik alleen maar heel boos worden, maar zoals ik eerder heb gezegt weet ik dat dat alles behalve slim is, dus dit zal ik dan ook niet doen.

 

Wat moeten we met deze situatie aan? Wat moeten we tegen haar zeggen en hoe krijgen we haar van het vapen af, terwijl ze omsingeld wordt door vapende vrienden? Ik en mijn moeder weten echt geen raad meer, dus als je een idee hebt zou het heel fijn zijn als je dat hier onder comment!

 

Alvast heel erg bedank, en hele vriendelijke groetjes.


5 reacties

Reputatie 2
Badge

Heyhey!

Het is begrijpelijk dat jij en je moeder je zorgen maken over de situatie met je zusje. Het is belangrijk om met haar in gesprek te blijven en haar te ondersteunen bij het stoppen met deze gewoonte. Hier zijn een paar tips:

  1. Blijf rustig en ondersteunend: Het is begrijpelijk dat je boos en teleurgesteld bent, maar het is belangrijk om kalm te blijven tijdens de gesprekken met je zusje. Laat haar weten dat je om haar geeft en dat je je zorgen maakt over haar gezondheid!

  2. Informeer haar over de risico's: Praat met je zusje over de schadelijke effecten van vapen en het gebruik van nicotine op zo'n jonge leeftijd. Leg uit dat het invloed kan hebben op haar gezondheid, haar ontwikkeling en haar toekomst.

  3. Help haar om te stoppen: Moedig je zusje aan om te stoppen met vapen en bied haar jouw steun aan. Help haar te begrijpen dat ze niet afhankelijk moet zijn van haar vrienden en dat het maken van gezonde keuzes belangrijk is.

  4. Bespreek het met de school: Als je merkt dat er een groep vapende vrienden is die een negatieve invloed hebben op je zusje, overweeg dan om contact op te nemen met de school. 

  5. Positieve invloeden: Moedig je zusje aan om tijd door te brengen met vrienden die geen negatieve gewoontes hebben. Betrek haar bij activiteiten of hobby's waar ze interesse in heeft en waar ze gezonde vriendschappen kan ontwikkelen.

En als het echt niet gaat, dan kunnen jullie altijd professionele hulp zoeken.

Ik hoop dat deze tips helpen!

Veel succes met alles :)

groetjes van iemand

Hey,

Ik ben het eens met @gwn iemand haha, alleen wil ik wel toevoegen dat de verantwoordelijkheid absoluut niet bij jou ligt. Je moeder moet het regelen en niet jij.

Misschien is een zomerkamp iets voor haar, daar kun je echt goede vriendschappen sluiten en mooie ervaringen opdoen.

Effe een paar sites:

Deze! 

En deze!

Deze vind ik het handigst!

Aju!

 

Badge

Hoi hoi,

Heel erg bedankt voor de reacties, we hebben het er inmiddels over gehad. Niemand is boos geworden en we zijn er op uit gekomen dat ze het niet meer zal doen, ik hoop dan ook de ze zich hier aan houdt.

groetjes!

Reputatie 1
Badge

Sws het belangrijkste die vapes moeten weg niet slecht bedoeld maar er zijn al veel filmpjes van mensen die op hun 15ofzo begonnen en nu nog maar 10jaar te leven hebben  
en misschien kunnen jullie afspreken dat niemand dat meer doet want 12jarige die vapen sorry maar daar kan best wel een stokje voor worden gestoken.

Badge

Sws het belangrijkste die vapes moeten weg niet slecht bedoeld maar er zijn al veel filmpjes van mensen die op hun 15ofzo begonnen en nu nog maar 10jaar te leven hebben  
en misschien kunnen jullie afspreken dat niemand dat meer doet want 12jarige die vapen sorry maar daar kan best wel een stokje voor worden gestoken.

Ik heb in de reactie hiervoor ook al aangegeven dat we hebben afgesproken om het niet meer te doen.

Reageer