Vraag

Verslaving erg? Of toch niet?

  • 29 September 2021
  • 3 reacties
  • 118 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4

Hey Iedereen,

Daar ben ik dan weer na lange tijd. Ik was niet op het forum, omdat ik wat problemen had… Zoals je al wel ziet aan de titel weet ik het allemaal even niet.

Ik zit in 3 VWO en hoef weinig moeite te doen om over te gaan. Na corona lag m’n motivatie voor school echt op 0. Ik heb school altijd leuk gevonden, maar een verschrikkelijke hekel aan huiswerk.
Nu komt het lastige gedeelte ik zit veel te veel YouTube te kijken. Ik kijk ongeveer 8 uur per dag ofzo. Heb m’n huiswerk vaak niet af, maar omdat ik een goede band heb met meeste docenten kom ik er vaak zonder ook maar iets onderuit. Ik kijk vaak terwijl het eigenlijk helemaal niet is wat ik liever zou doen op dat moment, maar ik kan het gewoon niet wegleggen. Ik weet dat er veel anderen zijn die ook lang online zitten. Ik heb het eigenlijk nooit mezelf toe durven geven (nu nog steeds niet helemaal) dat ik misschien verslaafd ben.

M’n ouders maken zich er wel een beetje zorgen over, maar het overgrote gedeelte weten ze niet. De mensen in m’n omgeving zijn dus niet echt op hun hoede en ik heb er geen gevolgen door die echt erg zijn.

Vandaag was ik 20 minuten te laat voor m’n les. Niet omdat ik te weinig tijd had nee omdat ik tijdens het eten op m’n telefoon zat en toen ik weer keek hoelaat het was het al veel te laat was.

Mijn vraag ben ik verslaafd?
Wat zijn m’n opties?

Groetjes NV


3 reacties

Heyy

 

Vervelend zeg..

Ik wil als eerste zeggen dat dit niet helemaal mijn onderwerp is, maar hopelijk heb je toch iets aan mijn reactie :)

 

Als je verslaafd bent betekend dat dat je niet (goed) meer kan functioneren zonder het bepaalde ding.. Je bent dan afhankelijk van een middel, in jouw geval misschien YouTube.

 

'’Een ander woord voor verslaving is afhankelijkheid. Bij een verslaving is iemand de controle kwijt over het gebruik van een bepaald middel, of er is sprake van tolerantie of onthoudingsverschijnselen. Dit middel kan alcohol zijn of drugs, maar ook bijvoorbeeld gokken of gamen. 

Controleverlies betekent dat je (veel) meer gebruikt dan je je had voorgenomen. Of dat het niet lukt om te stoppen of te minderen en dat het hele denken en doen in grote mate bepaald wordt door het middel. Tolerantie betekent dat je een steeds grotere dosis van het middel nodig hebt om hetzelfde effect te bereiken, of dat dezelfde dosis steeds minder effect heeft. En onthoudingsverschijnselen ontstaan als je stopt met het gebruik van het middel.'’

Bron: https://mindkorrelatie.nl/onderwerpen/verslaving?gclid=Cj0KCQjwwNWKBhDAARIsAJ8HkheE2LXRcQ1HmJqWBEPvJF1QRqIhtVNLpJoApsUAFv6AJjZ576JpA3AaAtV0EALw_wcB

 

Ik durf niet zeggen of je echt verslaafd bent.. Je geeft aan dat je geen erge gevolgen merkt, maar je geeft ook aan dat je je huiswerk vaak niet af krijgt of te laat op school komt.

 

Je geeft daarbij ook aan dat je ouders zich ook zorgen maken om je, maar niet echt weten wat er aan de hand is. Misschien is het toch een idee om met hun te praten over dit probleempje?

Ik verwacht dat je ouders je gewoon zullen begrijpen en samen met jou willen kijken hoe jullie dit kunnen oplossen. Je ouders zijn er namelijk echt voor je! Je kan dit natuurlijk ook altijd met iemand anders overleggen die jij vertrouwd:slight_smile:

 

Als je wilt minderen met YouTube kijken kan je misschien schermtijd instellen voor YouTube?

Als je een Apple device hebt kan je als het goed is per app de maximale schermtijd per dag instellen. Je kan samen met je ouders kijken of dit een optie is zodat je minder snel afgeleid raakt door een filmpje. Stel je schermtijd van YouTube bijvoorbeeld in op 3 / 4 uren.. Of dit op een Samsung device ook kan weet ik niet.

 

Je kan ook apparaat vrije tijden instellen voor jezelf door een soort van planning te maken. Je kan bijvoorbeeld van jezelf zeggen: Tussen 17:00 en 18:30 ga ik niet met een apparaat bezig, maar dan ga ik wat anders doen, bijvoorbeeld sporten of dan huiswerk.

 

Verder is er ook een site van WikiHow die over een YouTube verslaving gaat. Misschien kan je die ook nog eens doorlezen en misschien staan daar ook nog wel wat tips tussen die je kan gebruiken: https://nl.wikihow.com/Afkomen-van-een-YouTube-verslaving

 

Groetjes,

NaamNietBekend

Mag ik misschien vragen welke YouTubebers je kijkt dan kan je je niet meer op abonneren en zet het belletje uit dat helpt

Reputatie 7
Badge +4

Hey @NaamNietBekend ,

Dankjewel voor je reactie!

Tja, ik ben bang dat het toch meer aan de kant van een verslaving zit dan niet. Ik bedoel iedereen zit wel eens lang op z'n telefoon. Maar ik kan er soms gewoon niet mee stoppen en het belemmerd we behoorlijk.

Met dat ik bijna geen erge gevolgen merk is van de mensen om me heen. Dat ze zich geen zorgen maken en dat ik niet bevoorbeeld straf krijg voor het huiswerk ofzo. Ik zelf merk wel de gevolgen het is alleen een beetje verborgen voor de mensen om me heen.

Ik weet niet of ik het wel met m'n ouders wil bespreken. Maar ja zoals ik zelf ook al vaak in reacties hier heb geschreven is dat praten kan opluchten. Ik denk dat ik het aan m'n vrienden ga vertellen. Kan ik ook meteen m'n tip die ik in dit topic had gezet. Namelijk de code van schermtijd door een vriend of vriendin er op te laten zetten. Het topic is een maand oud en toen zat ik hier dus al over na te denken… Ik heb het alleen nog niet gedaan… Nou ja dan is nu een goed moment daarvoor I guess.

Mag ik misschien vragen welke YouTubebers je kijkt dan kan je je niet meer op abonneren en zet het belletje uit dat helpt

Haha, ik heb in ieder geval al heel lange tijd notificaties uitstaan voor YouTube, omdat ik weet dat dat geen goed idee is voor mij. Verder ben ik geabonneerd op een stuk of 8 YouTubers waar eigenlijk, maar 3 vaak uploaden de anderen eens in de zoveel tijd. Ik kijk vooral allemaal random dingen die op m'n home pagina komen. Dus eigenlijk gewoon van alles.

Groetjes NV

PS: Geabboneerd op Mumbo Jumbo - Mark Rober - Stuff Made Here - Karl Jobst - Politievlogger Jan-Willem - FitMC - SalC1 - NOS op 3

Reageer