Vraag

Stoppen met vapen

  • 14 January 2024
  • 4 reacties
  • 193 Bekeken

Badge

Hallo, ik ben een meisje van 13. Ik xit nu in de 2e en sinds dit jaar ben ik begonnen met vapen.

Begin dit schooljaar kochten 2 van mijn vriendinnen een vape. Dus op school gaan we nu elke pauze naar de wc om te vapen. Mijn vriendinnen zijn echt verslaafd maar ik nog niet. Ik vape eigenlijk elke dag wel mee. Ik heb zelf nooit een eigen gehad en ben ook niet van plan er 1 te kopen. Voor de kerstvakantie waren we een keer in de wc en toen kwam er een docent binnen en die had de vape van mijn vriendin afgepakt. In de kerstvakantie appte die vriendin heel vaak hoe moeilijk ze het had zonder haar vape. Ik kon deze vakantie prima zonder vapen ik voel alleen de behoefte om te vapen op school. Ik wil eigenlijk wel stoppen maar ik weet niet hoe. Ik ben elke pauze met die vriendinnen in een wc en ik vind het daar eigenlijk ook wel leuk. We hebben veel vrienden gemaakt door mensen die ook in de wc gaan vapen tijdens de pauze dus het is ook wel gezellig. Ik heb zelf ook een paar keer een jointje gerookt en in de vakantie had ik een thc vape geprobeerd. Ik zat er ook over na te denken om een thc vape te kopen om gewoon 1 keer in de twee weken te doen. Ik heb hier gelukkig geen geld voor dus heb ik het nog niet gedaan. Iemand tips waardoor ik kan stoppen met vapen?


4 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Ja, dat is niet zo slim hè van je.

Zou je misschien hier kunnen kijken: https://wequit.nl/stoppen-met-vapen#:~:text=Wat%20zijn%20de%20mogelijke%20ontwenningsverschijnselen,aanhouden%2C%20maar%20zullen%20uiteindelijk%20afnemen.

Ik hoop dat het goed komt, het is namelijk slecht voor je gezondheid en het is belangrijk dat je zsm stopt.

Reputatie 7
Badge +17

Je bent nog niet verslaafd zeg je dus ik zou nu meteen stoppen. Als je eenmaal verslaafd bent wordt stoppen een stuk moeilijker.

Je kan best bij je vriendinnen blijven zonder te vapen. Als dat niet kan, dan zijn ze gewoon slechte vriendinnen. JIJ moet kiezen wat het beste bij je past en je moet je gezondheid boven je vrienden plaatsen, want anders ga je op een gegeven moment in je leven wel last krijgen hiervan (longproblemen, kan zelfs leiden tot longkanker). Ik zou zeggen, doe het gewoon niet, probeer misschien ook met andere mensen om te gaan, want meeroken is ook zeer schadelijk. Ik spreek uit eigen ervaring, want vorig schooljaar vapte ik alleen maar om erbij te horen met wat meiden en ik ben er redelijk verslaafd aan geworden, maar ik ben er alsnog mee gestopt omdat ze ook naar een andere school waren gegaan en sindsdien voel ik me ook stukken beter, hoest ik minder, minder last van mn longen, etc. Nou ja, succes met stoppen, want het is nooit te laat.

Badge

Hey @z_1234,

 

Je geeft aan dat je nog niet verslaaft bent, Let er wel op dat het lastig is om toe te geven dat je verslaaft ben. Ik heb ook tijden ontkent dat ik een gameverslaving had. Tot ik er eigenlijk aan dacht dat ik elke pauze al uitkeek om te gaan gamen. Dat ik thuis direct ging gamen. 

Als jij ook zoiets hebt. Dat je een half uur voor je pauze al denkt aan vape met je vriendinnen. Dan kan ik je zeggen je bent aardig opweg verslaaft te worden. Misschien is het dan tijd om na te denken of dat wel echt de vriendinnen zijn die je wilt. Of dat je liever vriendinnen hebt die je pushen jezelf te verbeteren.  Het is namelijk belangrijk dat Jij denkt aan je EIGEN gezondheid. Vape en roken is nou eenmaal schadelijk!

 

Hopelijk heeft dit een beetje geholpen,

~JustHelping 😏

Reageer