Vraag

ik rook sinds kort

  • 5 November 2023
  • 41 reacties
  • 1090 Bekeken

Reputatie 4
Badge +2

Ik ben een meisje van 16 en rook sinds kort. Ik weet dat het slecht is maar ik vind het lekker en mijn vriendinnen roken ook. Ik rook nog stiekem, maar wil het eigenlijk vertellen aan m'n ouders hoe kan ik dat het beste doen want ik wil gewoon ook thuis kunnen roken als ik daar zin in heb. Ik rook nu marlboro gold. Wat roken andere meiden en is lekker en misschien net iets goedkoper?


Dit topic is gesloten

41 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Hoi @Lizz06,

Zoals je zelf ook zegt is roken erg slecht, maar ik zou als ik jou was stoppen  ermee want nu kan  je nog stoppen,  later ben je verslaafd en kan je niet / lastig meer stoppen.  Je hoeft niet te roken omat je vriendinnen dat doen.

Groetjes, @Monkeyboy08

Reputatie 4
Badge +2

Ik ben al verslaafd denk ik want ik heb thuis de behoefte te roken en dat kan dus nu niet en als ik dan toch kan roken voel ik me gelijk fijner

Reputatie 7
Badge +7

Je zou maar roken omdat anderen het ook doen…

Roken is echt super slecht voor je, waarom doe je het? Je ademt letterlijk slechte stoffen in.

Reputatie 4
Badge +2

We hebben het samen geprobeerd en zijn samen begonnen. Alleen de meeste hebben rokende ouders dus maakte dan niet veel uit. Mijne roken niet. Dus ben gewoon zelf gaan roken en doe het niet om hun

Reputatie 7
Badge +11

Ik zal het of niet aan je ouders vertellen, zodat je tenminste een plek hebt waar je niet kan roken, of ik zou ze het vertellen en vragen om tips om te stoppen.

Als je het wilt vertellen, kan je het beste een briefje schrijven lijkt mij.

En zoals de anderen al zeggen, je kan het beste stoppen.

Liefs,

  1.  
Reputatie 7
Badge +7

@Lizz06 Sorry, mijn vorige reactie klonk misschien een beetje bot. Was absoluut niet mijn bedoeling, ik ben alleen vaak een beetje TE direct. Mijn eigen valkuil haha🙈🙈

Ik snap dat je dingen wil proberen, maar ik snap oprecht niet wat er lekker is aan roken.  Nu ben je nog niet heel erg verlaafd, dus probeer te stoppen met stapjes. Dus eerst 1 week niet roken, dan 2 weken en zo verder. Ik zou je echt aanraden niet meer te roken het is zo slecht voor je.

Reputatie 4
Badge +2

Ik vind het zelf wel lekker. Ik ga denk ik toch maaar met ze praten

Reputatie 5
Badge +4

Hoi , ik ben 17 en rook ook (sinds twee jaar) . Heb je het intussen al aan je ouders gezegd ? Als je niet durft , leg dan gewoon sigaretten zichtbaar in je kamer zodat je ouders ze vinden , als ze dan vragen of je rookt kan je gewoon ja zeggen . Ik deed het ook eerst stiekem tot ze een pakje in mijn jas vonden . Marlboro is inderdaad duur maar zijn wel de beste vind ik (ik rook ze ook) . Laat je weten hoe het afgelopen is ? 

Reputatie 4
Badge +2

@Ianka dat is wel een goede tip! Dankjewel. Hoe reageerde ze bij jou?

Reputatie 7
Badge +17

Tja, ik zou toch stoppen als ik jouw was. Roken wordt alleen maar duurder. Wil je daar echt al je geld aan verspillen? En dan kun je straks thuis roken als je ouders het weten. Prima, maar ga er maar van uit dat je niet binnen mag roken. Dan sta je dus straks in de winter in je eentje buiten in de kou met je peuk. Gezellig.

Dit is waarschijnlijk niet wat je wilt horen maar andere tips heb ik niet voor je.

Reputatie 5
Badge +4

Graag gedaan ! Tja , de gebruikelijke preek dat het ongezond en duur is (dat weet ik ook wel) maar ze roken zelf dus ik mocht ook . Ik kan nu pakjes kopen bij hen van mijn zakgeld , ze weten dat ik anders toch elders sigaretten ga zoeken . Thuis rook ik amper(alleen soms op mijn kamer) , doe het vooral met vrienden  en bij mijn liefje (ze rookt ook) .

Reputatie 4
Badge +2

Ik ga het ook zo doen! Even kijken wanneer, maar ik hou je op de hoogte! Wel fijn dat je zo je sigaretten kunt kopen nu.

Reputatie 4
Badge +2

Graag gedaan ! Tja , de gebruikelijke preek dat het ongezond en duur is (dat weet ik ook wel) maar ze roken zelf dus ik mocht ook . Ik kan nu pakjes kopen bij hen van mijn zakgeld , ze weten dat ik anders toch elders sigaretten ga zoeken . Thuis rook ik amper(alleen soms op mijn kamer) , doe het vooral met vrienden  en bij mijn liefje (ze rookt ook) .

Ik heb het gelijk gedaan! M'n moeder vond het pakje en vroeg of ze van mij of mijn vriendin waren. We hebben een tijdje en zij rookt. Ik zei dat ze van mij waren en ze was niet heel verbaasd omdat mijn vriendin ook rookt. Ze vond het wel heel jammer, maar heeft zelf wel gerookt toen ze jong was. Ze hoopt dat ik er mee stop. Wel moet ik haar vragen om mijn sigaretten te kopen omdat ze niet wil dat ik dat via anderen doe. Viel mee dus allemaal.

Reputatie 7
Badge +17

Dat valt idd mee hoe je ouders reageerden. En dat je moeder zelfs sigaretten voor je wil kopen. Daar zou ik nooit bij m’n ouders mee aan hoeven komen. Die zouden me nog eerder opsluiten tot ik helemaal afgekickt was. 😂

Toch hoop ik dat je verstandig bent en stopt. Roken heeft alleen maar nadelen. 

Reputatie 5
Badge +4

Graag gedaan ! Tja , de gebruikelijke preek dat het ongezond en duur is (dat weet ik ook wel) maar ze roken zelf dus ik mocht ook . Ik kan nu pakjes kopen bij hen van mijn zakgeld , ze weten dat ik anders toch elders sigaretten ga zoeken . Thuis rook ik amper(alleen soms op mijn kamer) , doe het vooral met vrienden  en bij mijn liefje (ze rookt ook) .

Ik heb het gelijk gedaan! M'n moeder vond het pakje en vroeg of ze van mij of mijn vriendin waren. We hebben een tijdje en zij rookt. Ik zei dat ze van mij waren en ze was niet heel verbaasd omdat mijn vriendin ook rookt. Ze vond het wel heel jammer, maar heeft zelf wel gerookt toen ze jong was. Ze hoopt dat ik er mee stop. Wel moet ik haar vragen om mijn sigaretten te kopen omdat ze niet wil dat ik dat via anderen doe. Viel mee dus allemaal.

Ben blij dat mijn tip je geholpen heeft ! Jouw verhaal is nu bijna hetzelfde als het mijne ! Heb je gelijk een sigaret genomen waar je moeder bij was ? En hoe reageerden je andere huisgenoten ? Wel grappig dat onze verhalen zo gelijkaardig zijn , ook al omdat ik ook samen ben met een meisje  , zijn alle bi’s en lesbi’s dan rokers , haha ?

Reputatie 4
Badge +2

Graag gedaan ! Tja , de gebruikelijke preek dat het ongezond en duur is (dat weet ik ook wel) maar ze roken zelf dus ik mocht ook . Ik kan nu pakjes kopen bij hen van mijn zakgeld , ze weten dat ik anders toch elders sigaretten ga zoeken . Thuis rook ik amper(alleen soms op mijn kamer) , doe het vooral met vrienden  en bij mijn liefje (ze rookt ook) .

Ik heb het gelijk gedaan! M'n moeder vond het pakje en vroeg of ze van mij of mijn vriendin waren. We hebben een tijdje en zij rookt. Ik zei dat ze van mij waren en ze was niet heel verbaasd omdat mijn vriendin ook rookt. Ze vond het wel heel jammer, maar heeft zelf wel gerookt toen ze jong was. Ze hoopt dat ik er mee stop. Wel moet ik haar vragen om mijn sigaretten te kopen omdat ze niet wil dat ik dat via anderen doe. Viel mee dus allemaal.

Ben blij dat mijn tip je geholpen heeft ! Jouw verhaal is nu bijna hetzelfde als het mijne ! Heb je gelijk een sigaret genomen waar je moeder bij was ? En hoe reageerden je andere huisgenoten ? Wel grappig dat onze verhalen zo gelijkaardig zijn , ook al omdat ik ook samen ben met een meisje  , zijn alle bi’s en lesbi’s dan rokers , haha ?

Ja ik heb gelijk buiten eentje gerookt haha. Dat was ook wel even nodig na de spanning van hoe er gereageerd zo worden. M'n vader gaf nog wel een preek haha, maar goed hij was het verder wel met m'n moeder eens. M'n zusjes vonden het maar stom dat ik nu rook, maar die zijn ook nog jong. Ja ons verhaal is echt wel heel erg hetzelfde ja! Had jij ook dat je eerste sigaret na je bekentenis best onwennig was haha? Ze weten het maar toch. Ja super leuk dat jij ook meiden valt. Was dat bij jou nog een dingetje of totaal niet voor je omgeving?

Reputatie 5
Badge +4

Graag gedaan ! Tja , de gebruikelijke preek dat het ongezond en duur is (dat weet ik ook wel) maar ze roken zelf dus ik mocht ook . Ik kan nu pakjes kopen bij hen van mijn zakgeld , ze weten dat ik anders toch elders sigaretten ga zoeken . Thuis rook ik amper(alleen soms op mijn kamer) , doe het vooral met vrienden  en bij mijn liefje (ze rookt ook) .

Ik heb het gelijk gedaan! M'n moeder vond het pakje en vroeg of ze van mij of mijn vriendin waren. We hebben een tijdje en zij rookt. Ik zei dat ze van mij waren en ze was niet heel verbaasd omdat mijn vriendin ook rookt. Ze vond het wel heel jammer, maar heeft zelf wel gerookt toen ze jong was. Ze hoopt dat ik er mee stop. Wel moet ik haar vragen om mijn sigaretten te kopen omdat ze niet wil dat ik dat via anderen doe. Viel mee dus allemaal.

Ben blij dat mijn tip je geholpen heeft ! Jouw verhaal is nu bijna hetzelfde als het mijne ! Heb je gelijk een sigaret genomen waar je moeder bij was ? En hoe reageerden je andere huisgenoten ? Wel grappig dat onze verhalen zo gelijkaardig zijn , ook al omdat ik ook samen ben met een meisje  , zijn alle bi’s en lesbi’s dan rokers , haha ?

Ja ik heb gelijk buiten eentje gerookt haha. Dat was ook wel even nodig na de spanning van hoe er gereageerd zo worden. M'n vader gaf nog wel een preek haha, maar goed hij was het verder wel met m'n moeder eens. M'n zusjes vonden het maar stom dat ik nu rook, maar die zijn ook nog jong. Ja ons verhaal is echt wel heel erg hetzelfde ja! Had jij ook dat je eerste sigaret na je bekentenis best onwennig was haha? Ze weten het maar toch. Ja super leuk dat jij ook meiden valt. Was dat bij jou nog een dingetje of totaal niet voor je omgeving?

Hahaha , een sigaretje om de spanning te doorbreken kan inderdaad deugd doen ! Ik  rook zelden of nooit waar mijn ouders bij zijn , dat onwennig zijn herken ik héél goed , het blijft awkward om er eentje op te steken waar ma en pa staan op te kijken ! Mijn ouders kenden mijn vriendin al een tijdje als schoolvriendin , toen ik uiteindelijk zei dat we een stelletje waren was de verrassing compleet omdat ik ervoor nog iets met een jongen had . Maar ze maakten er helemaal geen drama van en hebben mijn vriendin zelfs graag (wat ze niet wisten was dat we op dat moment al “dingen gedaan hadden” op elkaars kamers haha ! ) . Hoe oud zijn je zusjes ?

Reputatie 4
Badge +2

Ja dat kan ik me heel goed voorstellen. Merk ook dat nu de stap om er weer eentje thuis op te steken nogal groot is. Had ik eerst ook op bijvoorbeeld station en nu steek ik er zonder nadenken eentje op. Ben in elk geval heel opgelucht dat ze het nu weten. 

Haha ja maar die dingen horen erbij toch! Dat doen wij ook. En dat is thuis ook wel het fijnst. Het is gelukkig nooit erg geweest dat ik meisjes leuk vindt. 

 

Mijn zusjes zijn 10. Tweeling

Reputatie 5
Badge +4

Ja dat kan ik me heel goed voorstellen. Merk ook dat nu de stap om er weer eentje thuis op te steken nogal groot is. Had ik eerst ook op bijvoorbeeld station en nu steek ik er zonder nadenken eentje op. Ben in elk geval heel opgelucht dat ze het nu weten. 

Haha ja maar die dingen horen erbij toch! Dat doen wij ook. En dat is thuis ook wel het fijnst. Het is gelukkig nooit erg geweest dat ik meisjes leuk vindt. 

 

Mijn zusjes zijn 10. Tweeling

Ik heb alleen nog dat awkward gevoel om te roken waar familie bij is (doe ik dus niet) , geen idee eigenlijk waarom . Elders steek ik gewoon een sigaret op wanneer ik er zin in heb . Toen ik de eerste keer openlijk rookte bij vriendinnen was dat wel een vreemd moment , idem buiten tussen de mensen en het moment dat ze het op school ontdekten . Maar dat is allemaal voorbij . Rook jij nu méér nu je ouders het weten ? Haha , schattig die 10 jarige tweelingzusjes ! Op die leeftijd was ik ook héél anti-sigaretten en kijk nu ! Zou je ze laten roken indien ze er ooit naar zouden vragen ?

Reputatie 4
Badge +2

Ik ben met vriendinnen begonnen dus dat was wel anders, maar voor de andere klasgenoten... heel herkenbaar. Nee ik rook niet veel meer nu. Wel gewoon na het eten en voor het slapen gaan enzo. 

 

Ja ze zijn heel leuk hoor mijn zusjes haha. Kan heel goed met ze! Heel vaak halen mensen ze doordewar echt grappig. Ik weet niet of ik ze zou laten roken. Ene kant is het natuurlijk eigen keuze en andere kant als ik het ze niet geef bij wie dan. Ik was met 10 ook echt anti hoor haha. We zijn wel echt hetzelfde haha 

Reputatie 5
Badge +4

 -Quote verwijderd- 

Ik ben helemaal alleen begonnen (sigaret uit een pakje van mam genomen toen ik alleen thuis was) , een vriend/buurjongen was de eerste die het wist (betrapt). Dan in volgorde andere vriendinnen , op school en als laatste mijn ouders/familie . Na mijn outing ben ik wél meer gaan roken , maar dat blijft nu al zeker een jaar hetzelfde (zo’n drie pakjes per week) . Een sigaret na het eten is top maar dat doe ik thuis dus niet  , ik geniet het meest van de eerste van de dag , meestal is dat op weg naar school . Nog een vraagje : zijn er door jouw roken nog andere vrienden mee begonnen ? Bij mij wel en ik weet niet goed of ik me daarover schuldig moet voelen ? 

Reputatie 4
Badge +2

Ja dan heb je er ook wel makkelijk eentje te pakken om te roken. 3 pakjes per week is opzich wel netjes toch. Dat is nog geen tien sigaretten per dag. Daar zit ik ook wel zo ongeveer op.

Ja de eerste is echt het lekkerst elke keer weer. Die doe ik ook wel op weg naar school. 

Ja ik ben door vriendinnen begonnen en vriendinnen weer door mij. Ik denk niet dat je je er schuldig over hoeft te voelen. Ik ben natuurlijk ook met vriendinnen begonnen en het was een idee van een van de andere maar is nog steeds een goede vriendin. Ik had zelf ook nee kunnen zeggen. Helpt dit je een beetje? Zou leuk zijn als ik jou nu kan helpen.

Reputatie 5
Badge +4

Ja ,  ik herinner me de dag dat ik die eerste sigaret stal en hem opstak nog heel goed ,  haha , de stress was enorm ! Maar ik was alleen thuis en kon uitproberen  . En ja , zo’ n 10 per dag is nu ongeveer mijn  gemiddelde , de dagen thuis is dat minder en op sommige feestjes loopt het weleens op . Jij ook dus , denk je dat het nog gaat oplopen bij jou ? 

Niet dat ik wakker lig van dat schuldgevoel hoor , als iemand me een trekje of een sigaret vraagt doe ik dat meestal (wel alleen bij vrienden ) ook al zijn het niet-rokers . Sommigen gaan er dan mee door en halen de dag erop een eigen pakje boven . Maar zoals je zegt , het is hun keuze , ik denk dat iedereen de gevolgen van roken intussen wel kent , het is een keuze die je zelf maakt  vind ik . Wel kom je als roker vooral in een kringetje van mensen die zelf ook roken , heb ik gemerkt . Mijn liefje was wel eerst een niet-roker en is daar na een tijdje mee begonnen . En dat kwam door mij denk ik , hoewel ik haar nooit gepusht heb .

En ja , wij lijken echt wel op elkaar als soulmates haha , spijtig dat we hier anoniem moeten blijven en ander contact niet mogelijk is .

Reputatie 4
Badge +2

Hihi ja dat snap ik! Vond de eerste ook best spannend hoor maar wel gelijk lekker ook. Ik hoop wel dat het bij dit blijft haha alleen al voor de prijs van de pakjes. Ja met feestjes gaat het best snel allemaal oeps.

Ja ik laat ook wel anderen een trekje nemen als ze dat willen. Best veel mensen die ik ken roken ook dus dat herken ik wel ja wat je zegt. Ja mijn liefje rookt ook maar niet door mij. Die van jou is wel zelf begonnen of vroeg ze een keer een sigaretje?

 

Ja ik dacht ook al wij zouden echt wel soulmate kunnen zijn en best jammer dat het niet mag. Toevallig dacht ik dat dus ook. 

Reputatie 5
Badge +4

Ja , bah , een groot deel van mijn centen gaat in rook op , maar daarom stoppen doe ik niet . Mijn vriendin zit ook op mijn school , even oud maar in een andere klas . Zij wist dat ik rookte toen we iets begonnen , had er geen probleem mee  , dus ik rookte wanneer we samen waren . Het was al enkele weken later toen ze op een dag vroeg of ze er ook eentje mocht hebben . Die heb ik gewoon gegeven en de rest is geschiedenis . Ze rookt intussen ongeveer evenveel als ik .