Vraag

hoe stop ik met snijden?


  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi!

Ik ben een 15 jarig meisje en ik maak me zorgen om mijn eigen gezondheid.

Ik heb een redelijk moeilijk verleden gehad en het gaat nogsteeds niet zo lekker.

Ik ben zolang als ik me kan herinneren verslaafd aan snijden. Het is  niet zo dat het hele wonden zijn omdat ik bang maarben voor bloed. ik heb wel littekens van al die opgezwollen sneeën.

Mijn ouders weten hier NIET vanaf. 

Ik ben dus ook voor mijn gevoel 'depressief' geweest voor zo'n 4 jaar.

Als ik verdrietig ben denk ik ook regelmatig aan snijden omdat dat toch mijn fysieke pijn vervangt door lichamelijke pijn, wat dus ook sneller over gaat. Zo is het dus een beetje begonnen.

Het is nu zo dat ik telkens als ik snijd, de gdachte aan zelfmoord binnen dringt.

Hier maak ik me dus behoorlijk zorgen om. Ik wil graag stoppen met snijden en me focussen op mijn gezondheid.

 

Wat moet ik doen? Help!


13 reacties

Heyy,

Ik snap dat dit erg lastig voor je moet zijn. Ik vind het wel al erg knap van je dat je ermee wilt stoppen. Dit is al een stap in de goede richting.

Misschien kan je als je de drang krijgt op te snijden iets anders doen zoals, opdrukken tot je niet meer kunt hierbij voel je ook fysiek pijn aan je spieren, maar het is niet persé slecht. En je kunt ook gelijk wat spieren kweken. Het is dus eigenlijk een win-win situatie ;)

Ook kan je bijvoorbeeld je gedachtes op iets anders richten zoals iets wat je graag doet. Mij helpt het erg om mijn koptelefoon op te zetten en keihard muziek te draaien. Hierdoor focus ik op de muziek en minder op de negatieve gedachtes.

Wat ook kan helpen is het praten met iemand die je vertrouwt. Dit lucht oprecht erg op!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt! :)

Gr. Anoniem16jaar

 

 

 

Reputatie 5
Badge +4

Hai,

je kan proberen om het vlinder ding te doen, dat houdt in dat als je je zo voelt dat je dan een vlinder tekend en die vernoemd naar iemand van wie je houd of erg belangrijk voor je is. Als je toch gaat snijden gaat een vlinder dood en moet je hem afwassen. 
je kan ook proberen om je mes vol te tapen met heel veel plakband en dan kost het veel moeite om de plakband eraf te halen

xxx

hey,

ik weet hoe je je voelt, aangezien ik dit zelf 1 jaar geleden ook hebt meegemaakt. ik ben zelf gestopt met snijden, door zo een vlinderding, dat hield in als je iedere x jezelf wilde snijden dat je een vlinder tekende. of je pakt een rode pen en doet alsof je je hebt gesneden. al mijn spullen waarmee ik me sneed heb ik ook weg gegooid.

ik hoop dat het je lukt, veel digitale knuffels xx

Hey,

wat vervelend voor je dat je je zo voelt! Wel is het heel goed dat je wil stoppen met snijden.

Ik kan je geen directe oplossing geven, die bestaat bijna niet in deze situatie. Misschien kan ik je wel op weg helpen.

Heb je iemand waar je tegen kan praten als je je verhaal kwijt wil. Bijv. een goede vriendin of een vertrouwenspersoon.  Het kan heel fijn zijn om iemand te hebben waar tegen je kan zeggen waar je mee zit, nog los van dat snijden gezien. Misschien proppen je emoties en gedachtes zich dan wat minder op.

Hoe is de band tussen jou en je ouders?  

Ik hoop dat je hier iets mee kan. Laat je nog even iets van je horen?  :)

Succes,

Xx:four_leaf_clover:

Hallo, de band tussen mij en mijn ouders is ver van goed. Daarnaast heb ik ook geen vertrouwen of hoop dat ze het serieus gaan nemen of me überhaupt gaan helpen.

ik heb mijn vriendin het eerste jaar dat ik dr had ontmoet al meteen ingelicht over mijn Zelfbeschadiging. In kwam er later achter dat ze er zelf ook last van had en sinds dien proberen we elkaar op weg te helpen.

Toch praat ik niet veel over mijn zelfbeschadiging met haar omdat ( dit klinkt misschien heel dom ) ik haar niet wil laten herinneren aan haar eigen littekens!

We praten wel over andere problemen met elkaar! Maar helaas voel ik me er niet beter op omdat ze niet weet hoe ze mij ermee moet helpen,  dat neem ik haar dan ook echt niet kwalijk.

Ik hoop dat ik hiermee je vraag heb beantwoord

Hey @Ciroceca

Ja, je hebt mn vraag beantwoord.

Wat fijn dat je hier een goede vriendin voor hebt! Ik snap volkomen dat je haar niet wil herinneren aan haar eigen littekens, heel lief van je.

Een vertrouwrnspersoon zoeken zal een goede stap zijn. Wel mag deze dus zijn zwijgplicht verbreken als het om snijden gaat. Misschien i s het ook wel een goede zet om er echt hulp voor te gaan krijgen. 

Ik ben via mn mentor aan een vertrouwenspersoon gekomen. Voor de rest heb ik niet gezegd waarom ik een zoek, maar ik heb er nu wel 1.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Xx🍀

Heel erg bedankt voor je berichtje.

Zelf ben ik bang om dus naar mijn mentor te gaan om het te vragen. 

Ik  weetdus niet wat ik dan anders zou kunnen doe.

Hey,

Ik snap dat het spannend is om naar je mentor te gaan. Ik weet zo gauw geen andere manier om aan een vertrouwenspersoon te komen. 

Misschien kan je gewoon zeggen van: ehhm.. ik zoek iemand waar ik in vertrouwen mee kan praten, ken jij iemand die die taak zou kunnen vervullen? 

Je kan gewoon eerlijk zeggen dat je niet wil dat alle info direct naar je ouders gaat, en daarom iemand buiten school zoekt bijv.

Succes,

Xx🍀

Reputatie 1
Badge

Ik vind ontzetten vervelend voor. Ik ben natuurlijk geen expert maar ik kan je misschien wel wat hulp geven. Ik kan me voor stellen dat het moeilijk is om te stoppen. Maar dat is er het beste wat je kan doen. Ik zou gaan praten met iemand die je vertrouwt. Ik snap dat dit spannend is maar het is wel echt het beste. 

Badge +2

hy 

wat ik doe is er op tekenen zo dat je de neiging niet meer krijgt om te snijden bij mij heeft het geholpen

 

Badge

ik snij mezelf nog steeds het is (---) maar moeilijk om mee te stoppen

 

(-tekst aangepast door de Kindertelefoon  vanwege regel 9. Plaats geen triggerende  inhoud of links op het forum.)

 

Badge

Hey meid, ik voel je echt. Heb echt jaren lang ook daar last van gehad, ik snee omdat ik mezelf niks waard vond (kwam ook door m’n fam). En op een dag keek ik in de spiegel en was ik er klaar mee. Ik voelde geen rush als ik mezelf pijn deed, ik vond mezelf meer waard dan dat. Toen heb ik nog 1x een periode gehad dat ik sneed en toen nooit meer. Wat ik daarmee wil zeggen is: miss als je de diepere reden vind wrm je sneed kan je dat probleem oplossen zodat je niet hoeft te snijden. Ik weet dat het 1 van de moeilijkste wegen is, maar dan ben je er wel in 1x permanent vanaf. Dat is Ff moeilijk maar als je jezelf “geheeld” hebt hoef je er ook niet meer tegen te vechten om het niet te doen; dan wil je het simpelweg niet meer! En hoe fantastisch zou dat nou zijn!? Lieve meid, ik hoop dat het je lukt. En vergeet nie: kleine stapjes, Rome was ook niet gebouwd in 1 dag! ♥️♥️♥️♥️♥️

Reputatie 2
Badge

heyy heyy,

Ik weet heel goed hoe je je voelt ik ben zelf een jaar verslaafd aan snijden en op me profiel kan je er meer over lezen.

afleiding zoeken helpt heel erg. zoals sporten, dansen, zingen, muziek luisteren, koken.  of dat als je je depri voelt dat je wat anders gaat doen zoals steeds als je je depri voelt ga je tekenen of trek je aan een elastiekje zo kan je depressie en je gedachtes ergens anders plaasten.

ook kan je altijd met een vertrouwens persoon praten en met 113.

 

liefs mij xx

Reageer