Skip to main content
Vraag

zus met ernstig gedragsproblemen, narcistisch en adhd

Forum|alt.badge.img

beste allemaal.

ik zal mijn situatie even uitleggen zodat deze goed begrepen word.

al van jongs af aan word ik gepest door mijn oudste zus, en hebben we nooit een goede relatie gehad (ik 18 zij nu 20) als ik zeg dat ze 20 is, krijgen de meeste mensen daar een beeld bij. maar je kan het beter zien als dat zij een 8 jarig jongetje is. (zo gedraagt ze zich). vroeger toen ik net kon lopen wou ze me altijd omduwen. toen we allebei ouder werden begon ze mij vaak te slaan, spullen te stelen, en mij slecht te laten lijken naar me ouders toe (8 jaar en 10 ) rond die tijd werd ze met adhd gediagnostiseerd, en sinds dien is dat voor haar en mijn ouders een argument geweest waarom dit gedrag te accepteren is ”omdat ze er niks aan kan doen, zo is ze nu eenmaal” , word dan gezegd. 

hoe ouder we worden, hoe ergere dingen ze doet. ze zorgt elke dag voor ruzie en discussies in huis, en manipuleert mijn ouders zo erg dat zij blind, maar echt blind  zijn geworden van haar gedrag. (ze heeft bijv mijn kleding/schoenen weggegooid, vuilnisbak onder me bed geleegd, spotify playlist verwijderd, eten verstopt zodat ik niet kon eten etc, en hier zijn 0 consequenties van gekomen vanuit mijn ouders. ) als ik dit soort dingen aankaart naar mijn ouders, zeggen ze dat er “altijd 2 verhalen zijn” , terwijl ik al 3 jaar afstand heb genomen van mijn zus , en nooit de ruzies of discussies begin om dit te vermijden. (heeft overigens geen zin omdat ze alsnog een reden vind om agressie naar me te tonen.) mijn ouders  vertellen mij dat ze het al heel lang hebben opgegeven met mijn zus, en dat is te merken aangezien er geen gevolgen zijn voor haar (soms psychopatisch) gedrag. 

de thuis situatie en veiligheid word steeds minder en ik ben altijd bang dat ze me wat gaat aandoen, sinds ze mij vroeger (7 en 9 jaar) vertelde dat ze mij dood wou.  haar gedrag is nooit verbeterd en is net zo eigenwijs als een 7 jarige. ze wilt ook nooit haar troep opruimen en krijgt dan een huil-uitbarsting en woede aanval. 

ik ben oprecht radeloos geworden en ik snak ernaar om samen met me ouders te leven zonder mijn zus. maar aangezien ze hier alles mag doen wat ze wilt, denk ik niet dat ze snel weggaat. ik wil echt het huis niet uit (ik kan ook niet werken dus met welk geld)

maar ik kan dit zo niet langer en heb ik al 10 jaar deze gedachte . 

wat moet ik doen? (systeem therapie is geen optie want daar wilt me zus niet aan meedoen omdat “wij het probleem zijn niet zij” ) 

2 reacties

Silence
Forum|alt.badge.img+5
  • Topper
  • 514 reacties
  • 9 maart 2025

Wow dit klinkt wel echt heftig. Wat je zus doet is niet oké en het lijkt inderdaad alsof je ouders blind ervoor zijn geworden..

Ik vraag me af als ze therapie weigert of het biet beter is om voor een opname in de psychiatrie te gaan, dan hebben jullie ook even rust om op adem te komen en wordt zij intensiever beleid. Maarja hoe regel je dat praktisch aangezien ze 20 is en je ouders geen probleem zien. Eventueel via een rechter? Gedwongen opname? 

Heb je al contact gehad met veilig thuis? Misschien kunnen zij iets betekenen? 

Liefs Silence 

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • 1 reactie
  • 9 maart 2025

hoi 

super bedankt voor je reactie en dankjewel voor het vertellen dat dit inderdaad niet oké is. soms voelt het alsof ik het te dramatisch zie omdat me ouders er niks aan doen. ik zit er inderdaad over na te denken om veilig thuis te contacteren , maar ik ga het er nog over hebben met mijn ggz begeleider.  ik denk dat er voor nu niet heel veel te doen is behalve dat ik blijf praten erover met mensen. 

ik hoop dat ze maar snel het huis uit gaat:,)

Cookiestatement

We gebruiken cookies om je bezoekerservaring te verbeteren en om analyses te kunnen maken van het forum. Ga je akkoord, of ga je door naar het forum, dan ga je akkoord met ons cookiebeleid.

Cookie instellingen