Beantwoord

Wordt ik mishandelt door mijn vader?

  • 25 October 2018
  • 5 reacties
  • 759 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
de dag dat ik dit typ is donderdag 25 oktober

vokgende week maandag heb ik een aarderijkskunde toets. Mijn moeder had mij deze avond overhoord. Na het overhoren zei mijn moeder: kom je om tien uur naar boven? Waarop ik antwoordde: oke is goed. Om vijf voor tien riep mijn vader: zodadelijk naar boven! Ik zei: mag ik nog eventjes mijn potje afmaken dan kom ik daarna meteen naar boven? Waarop mijn vader vroeg hoelang mijn potje nog duurde. Toen zei ik dat het niet zo lang meer duurde. Om 22:07 was ik klaar en begon ik met op mijn computer alles af te sluiten. Terwijl ik dat deed kwam mijn vader binnen stormen hij riep: “EN NU GODVERDOMME NAAR BOVEN”. Toen zei ik: sorry ik ga al. Hij trok mijn stroomkabel uit mijn computer en gooide de deur weer heel hard dicht toen hij uit de kamer liep. Ik was inmiddels naar boven gerend terwijl hij achter mij aan kwam. Ik liep mijn kamer op en deed de deur snel achter me dicht en toen liep mijn vader weer naar binnen hij liep op me af en maakte zich heel groot zoals hij dat altijd doet als hij mij bang wilt maken. Ik zette een paar stappen naar achteren tot dat ik bij de muur aankwam. Toen zei hij dat ik mijn computer de komende tijd niet meer mag gebruiken en dat de volgende keer die gewoon helemaal stuk gaat. Ik had het gevoel dat ik elk moment een klap ging krijgen dus ik stond helemaal aangespannen in elkaar. Toen liep hij weer weg en natuurlijk moest er weer met de deur gegooid worden. Nu lig ik hier in bed dit te typen.

Dit soort dingen gebeuren ongeveer wekelijks en heel soms krijg ik ook een klap op Mn hoofd maar dat doet hij niet op zijn hardst maar ook niet zacht. Ik bespreek dit altijd met mijn moeder maar meestal heb ik het gevoel dat zij wel goed luistert maar vervolgens er niks aan doet. Maar twee dagen geleden heb ik het haar duidelijk gemaakt dat ik nu echt serieus ben en dat ik echt hulp van haar nodig heb omdat ik mij echt niet meer veilig voel bij mijn vader. Nu is het ook als mijn vader binnenloopt of iets aan mij vraagt krijg ik een boos/verdrietig gevoel. Ik wil nu gewoon niet meer met hem praten en hem zo veel mogelijk vermeiden want ik krijg een heel naar gevoel van hem. Eerst was het nog zo dat ik de ene keer hem heel aardig vond en de andere keer dingen zoals dit gebeurde maar nu is dat niet meer zo.

Mis dit een vorm van mishandeling of niet?

Gr Quint (14 jaar oud)
icon

Beste antwoord door Anonymous 26 October 2018, 01:43

Bekijk origineel

5 reacties

Hey Quint,

Ik denk dat dit mishandeling is. Je beschrijft beide emotionele mishandeling; intimidatie en naar geschreeuwd worden & fysieke mishandeling.
Zelf geef je aan dat je vader je misschien niet vaak(?) een klap geeft en ook niet al te hard. Maar het heeft naar mijn impressie wel veel effect op je stemming en het geeft je een onveilig gevoel thuis daarom denk ik dat het hier wel om mishandeling gaat en daar zeker iets aan gedaan moet worden.

Met je moeder heb je er over gepraat in de hoop dat zij er iets aan doet en je kan helpen.
Hier heb ik een paar vragen over.
Heb je een idee waarom je moeder er niets aan lijkt te doen? Is het misschien uit onmacht?
Heb je het gevoel dat het je helpt om erover te praten en je hart bij haar te luchten?

Mij lijkt het een goed idee om het hier nog met iemand anders over te hebben, het liefst een volwassene. Je mentor op school is altijd een voor de hand liggende optie. Maar als er andere volwassenen in jouw leven zijn bij wie je je met op gemak voelt zou ik daar naartoe gaan.

Als laatste heb ik nog één vraag.
Weet je vader wat zijn gedrag voor jou doet?
Ik kan me voorstellen dat, aangezien je zei dat je hem eerder wel af en toe aardig vond, je vader misschien geen betere manier van opvoeden kent, wat overigens meestal het geval is bij mishandeling.

Voor nu denk ik dat het belangrijk is om je eigen veiligheid voorop te stellen. Probeer zoals je nu ook al doet je vader te vermeiden en meld het zo snel mogelijk aan een volwassene als de mishandeling erger wordt.

-Izet
Heyy,
ik sluit me helemaal aan bij het advies van yourlocalghost. Ik denk dat het het beste is om het er met iemand over te hebben. Je vader heeft in geen enkele situatie het recht om jou te mishandelen, niet mentaal en ook niet fysiek. Heb je het er wel eens met je vader over gehad? Nadat het gebeurd was en de situatie een klein beetje was afgekoeld?
Heel veel succes!!
mijn moeder heeft meerdere malen met mijn vader er over gehad maar hij houdt maar niet op. Ze zei vanochtend tegen mij dat wij ons misschien maar moeten aanpassen zodat er geen ruzie komt. En het helpt wel erg om er over te praten met haar. En sleepygirl, met mijn vader valt er niet over te praten op een normale manier of hij wordt weer boos of ik moet hem gelijk geven.
Hey Quint,
het is nu alweer een tijdje geleden sinds je laatste reactie. Heb je erover nagedacht om het hier met iemand buiten het gezin over te hebben? Kan je dit ook aan je moeder voorstellen?
Ik heb hetzelfde

Reageer