Vraag

Mijn moeder

  • 29 June 2018
  • 2 reacties
  • 120 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Mijn moeder en ik hebben veel meningsverschillen. Hierdoor kunnen wij al niet goed met elkaar opschieten. Daar heb ik opzich vrede mee, maar sinds ik de puberteit heb gehad vind ik een paar vormen van lichamelijk contact niet leuk. Ik heb veel puisten en ik vind het dus echt vervelend als zijn moeder aan mijn gezicht zit. Verder vind ik het ook niet fijn als ze haar hand op mijn benen en buik legt. Ik weet niet of dit normaal is maar ik geef wel mijn grenzen aan. Helaas houdt mijn moeder er niet aan en blijft me aanraken op die plekken. Ik vind het echt heel irritant en dat zei ik vandaag ook. Nu is ze boos op me en zei ze “ik moet maar accepteren dat ik jou wel met open armen moet ontvangen maar dat jij mij volledig afstoot” Ik voel me echt heel boos en verdrietig na deze uitspraak. Ik stoot haar niet weg maar ik wil gewoon dat ze me niet aanraakt op de plekken waar ik het niet fijn vind. Is het normaal dat ik dit gevoel heb? Stoot ik haar echt af? Wat moet ik doen?

2 reacties

Reputatie 3
Badge +8
Hey,

Het is heel erg normaal en goed dat jij je grenzen aangeeft. Zij houdt zich hier niet aan en dus zeg je hier wat van. Dit lijkt mij ook normaal. Het slaat natuurlijk nergens op dat ze gelijk zo overdrijft, maar dat terzijde. Misschien heeft het te maken met de manier waarop je het zegt. Probeer nog eens als jullie beide kalm zijn uit te leggen dat dat lichamelijke contact best wel wat minder mag (of alleen op bepaalde plekken).

Persoonlijk vindt ik het vreemd dat ze steeds dit contact zoekt, maar ik ken dit gewoon niet. Dus ik zou zeggen dat het niet normaal is dat ze zoveel lichamelijk contact met je wilt hebben, maar in sommige gezinnen zal dat heel normaal zijn. Misschien vindt zij het de normaalste zaak van de wereld (doordat ze hiermee is opgevoed?) en stopt er hierdoor niet mee. Echter heeft ze niet echt een keus. Als jij het onprettig vindt, snap ik niet waarom ze haar eigen dochter blijft opdringen.
Hoi!

Het is jouw lichaam, en jij mag beslissen wie jou waar aanraakt. Je moeder vindt veel fysiek contact misschien fijn, maar jij niet. Jullie zouden kunnen afspreken dat je moeder je bv. op de schouder aanraakt (als je dat ok vindt), en niet meer op je buik of benen.

Zoals @Daan. zegt bespreek je dit best wanneer jullie beiden kalm zijn.

Groetjes
x

Reageer