Vraag

mezelf snijden

  • 12 March 2021
  • 9 reacties
  • 164 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

heyy, eerst ging het allmeaal wel goed maar de laatste maanden niet zo door erg foute vrienden. ik heb geblowd (ouders weten alles) en ik haat mezelf nu zo erg dat ik mezelf snij. eerst deed ik dat ook wel maar nu ook om mijn ouders omdat ik bang ben dat ze me niet meer willen.  de 1e paar minuten voelt het heerlijk. maar daarna haat ik mezelf nog alleen maar meer! ik wil stoppen maar weet niet hoe. inmiddels heb ik mezelf heel erg in de shit gewerkt! ik heb al met 3 mensen sex gehad (bestevrienden) en ben nog maar 14 in de tijd van 3 maanden! mij ouders weten het alleen van die 18 jarige jongen en zijn ouders ook. ik word hoer genoemd omdat de mensen buiten in de hanjongeren groepen (waar die jongen in zit en ik in zat) een vermoeden hebben over die 18 jarige jongen. ik heb nu huisarrest en geen toegang tot telefoon, laptop, tv muziek of wat dan ook! tevens moet ik ook binnen 20 meter van men vader zijn en mag ik ook niet alleen op mijn kamer zitten (alleen slapen). wat moet ik doen?! hoe kan ik het beste stoppen met snijden en ben ik dan echt een hoer?


9 reacties

Reputatie 2
Badge +2

Hier kan je meer alternatieven vinden over snijden. En nee je bent geen hoer, je bent een hoer als je elke dag voor geld seks hebt met mensen, zoals in Amsterdam...

Hee Noëlle,

Wat een vervelende situatie. Goed dat je opzoek bent naar manieren om te stoppen met snijden.

Soms helpt het om je gevoel er uit te schreeuwen. Dit kun je doen in een kussen of gewoon hardop. Voor sommige mensen helpt bijvoorbeeld slaan in een kussen of een elastiekje om je pols. 

Wat vaak ook helpt is opschrijven hoe je je voelt. Daarmee laat je vaak de gevoelens en emoties wat meer los. Dat het niet meer zo rondhangt in je hoofd. Pak pen en papier en ga schrijven, schrijf het gewoon van je af. Het hoeft niet perfect, het eerste wat in je opkomt. Als je het opgeschreven hebt, dan heb je het van je afgeschreven.

Er zijn nog heel veel meer alternatieven voor zelfbeschadiging. Op de site van stichting zelfbeschadiging kun je bijvoorbeeld zo'n lijst vinden: https://www.zelfbeschadiging.nl/alternatieven-voor-zelfbeschadiging/

Wat je denk ik het beste kunt doen is een aantal alternatieven waarvan jij denkt dat ze jou kunnen helpen op het moment dat je drang hebt opschrijven. Als je dan een moeilijk moment hebt, kun je dat lijstje erbij pakken en een alternatief gaan doen. Dit kun je dan gebruiken als back-up.

Je kunt bijvoorbeeld ook een app downloaden zoals 'I am sober’ of 'calm harm' of 'crisisbuddy' Daarop staan bijvoorbeeld alternatieven en is er een community met mensen om elkaar te steunen en te helpen. Op zo'n moment kan een app je helpen om de drang te weerstaan en je aandacht ergens anders op te richten of de controle terug te krijgen. Of wie je kan bereiken op zo'n moment.

De vraag is ook is snijden het echt waard? Gaat het je helpen, is het nodig om jezelf pijn te doen, jezelf te straffen, etc..

Snijden lijkt nu misschien een oplossing om van je gevoel af te komen, maar het neemt je gevoel niet weg. Het komt steeds terug en vaak nog heftiger ook. Dan wil je jezelf weer snijden en omdat het heftiger is doe je het steeds meer en wordt het een verslaving. Dat is niet wat je wilt.

Wat andere mensen over jou zeggen, bijvoorbeeld dat je een hoer bent, hoeft niet waar te zijn. Je kunt het het beste negeren en naast je neer leggen. Hoe moeilijk het ook is, het heeft geen nut om je druk te maken over wat mensen tegen je zeggen. Zij kennen niet jouw kant van het verhaal en roepen maar wat.

Heb je iets van hulp of iemand om je heen die je steun bied?

Sterkte en succes gewenst!

Groetjes,
Simply Me

@Anoniemwastaken2 
dankjewel ik weet t ook allemaal niet meer

 

@Simply Me 
dankjewel, ik schrijf al super veel maar het gaat gewoon niet meer weg. ik heb mezelf nu al 2 dagen niet gesneden? maar vanochtend begon mijn vader weer ruzie te maken en ik ben echt heel bang dat ik mijn hele leven verpest

Hee Noëlle,

Goed dat je je al twee dagen niet hebt gesneden!
Hoe is je dat gelukt? Als je dat weet kun je de volgende keer als je een zwaar moment hebt, als je de neiging hebt om te snijden dat bedenken en je daaraan vasthouden.

Stoppen met snijden is een moeilijk proces. Een proces is altijd met vallen en opstaan. De ene dag zet je 3 stappen vooruit en de andere dag misschien weer één stap terug. Bedenk dat dat erbij hoort en wees dan niet te streng voor jezelf.

Balen dat je vanmorgen weer ruzie met je vader had! Ik kan me voorstellen met alles wat je nu voelt, denkt en meemaakt dat je het gevoel hebt dat je nu heel je leven hebt verpest.

Het is dan goed om te bedenken dat dit iets tijdelijks is. Deze situatie hoeft niet permanent te zijn. Het is echt mogelijk om uit deze situatie te komen.

Vaak is dit echter wel (te) moeilijk/zwaar om alleen te doen. Een professional kan je hierbij helpen en is er echt voor jou, deze persoon zal niet oordelen. Hulp vragen is niet een teken van zwakte, maar dat je iets wilt veranderen. Volgens mij wil jij deze situatie veranderen. Ik denk dat het als ik je zo hoor dan nu de tijd is om dat te doen, daaraan te beginnen.

Heb je al wel eens nagedacht of gekeken naar professionele hulp?

Groetjes,
Simply Me

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Noëlle,

We lezen dat je in een lastige situatie zit. wat goed dat je steun zoekt op het forum.

Je kunt De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wilt delen, of samen met de Kindertelefoon wilt kijken hoe je je situatie kunt verbeteren.

Groetjes, Mariska (De Kindertelefoon)

Hee Noëlle,

(...) Deze situatie hoeft niet permanent te zijn. Het is echt mogelijk om uit deze situatie te komen.

Vaak is dit echter wel (te) moeilijk/zwaar om alleen te doen. Een professional kan je hierbij helpen en is er echt voor jou, deze persoon zal niet oordelen. Hulp vragen is niet een teken van zwakte, maar dat je iets wilt veranderen. Volgens mij wil jij deze situatie veranderen. Ik denk dat het als ik je zo hoor dan nu de tijd is om dat te doen, daaraan te beginnen.

Heb je al wel eens nagedacht of gekeken naar professionele hulp?

Groetjes,
Simply Me


ja ik heb al eens nagedacht over professionele hulp maar ik kan mijn gevoelens niet uiten. dan blokkeer ik en kan ik niks meer zeggen. ik vind het heel lastig en praat soms wel met mijn moeder, maar ik wil haar er niet mee belasten
 

Hey Noëlle,

Goed dat je al eens nagedacht hebt over hulp.
Je geeft aan dat je niet goed je gevoelens kan uiten en dan blokkeert. Het is heel begrijpelijk dat je het lastig vind.

Een behandelaar kan hier wel met je aan werken en zal dit ook begrijpen en weet hoe hiermee om te gaan.

Zelf heb ik ook heel erg dat ik dicht sla op het moment dat ik over mijzelf en dat soort onderwerpen moet praten. Zodra het vertrouwen er is, dan gaat het al beter. Met een behandelaar kun je dat vertrouwen opbouwen. Daarnaast heb ik bij mijn behandelaar aangegeven dat ik geen hulpvrager en geen prater ben. Ik heb dat gewoon gezegd en dat was prima. Dan weet ze hoe het zit en hoe ze ermee om kan gaan. Eigenlijk is dat dus geen reden om geen hulp te zoeken.

Heb je er verder al over nagedacht: Wegen de nadelen op tegen de voordelen of beter gezegd wegen de voordelen op tegen de nadelen?

Het is fijn dat je er met je moeder over kan praten, zij mag zelf aangeven als zij teveel belast word. Het gaat om jou, probeer daaraan te denken.

Groetjes,
Simply Me

Hey Noëlle,

Goed dat je al eens nagedacht hebt over hulp.
Je geeft aan dat je niet goed je gevoelens kan uiten en dan blokkeert. Het is heel begrijpelijk dat je het lastig vind.

Een behandelaar kan hier wel met je aan werken en zal dit ook begrijpen en weet hoe hiermee om te gaan.

Zelf heb ik ook heel erg dat ik dicht sla op het moment dat ik over mijzelf en dat soort onderwerpen moet praten. Zodra het vertrouwen er is, dan gaat het al beter. Met een behandelaar kun je dat vertrouwen opbouwen. Daarnaast heb ik bij mijn behandelaar aangegeven dat ik geen hulpvrager en geen prater ben. Ik heb dat gewoon gezegd en dat was prima. Dan weet ze hoe het zit en hoe ze ermee om kan gaan. Eigenlijk is dat dus geen reden om geen hulp te zoeken.

Heb je er verder al over nagedacht: Wegen de nadelen op tegen de voordelen of beter gezegd wegen de voordelen op tegen de nadelen?

Het is fijn dat je er met je moeder over kan praten, zij mag zelf aangeven als zij teveel belast word. Het gaat om jou, probeer daaraan te denken.

Groetjes,
Simply Me

dankjewel, ik heb er gister met mijn ouders over gepraat en heb mijn mesjes aan hun gegeven. ik ga nu alles opschrijven en meer bij/met men ouders praten

 

Reageer