Vraag

extreme ruzies met vader

  • 10 July 2023
  • 2 reacties
  • 40 Bekeken

Badge

Ik heb bijna dagelijkse ruzies met mijn vader die een semi lichte vorm van autisme heeft.  Elke dag geschreeuw en gescheld. Wordt tijdens ruzies vaak de reden genoemd van zijn kutte leven en dat ik een mislukkeling ben etc. Vaak gaan deze ruzies over school maar ook regelmatig over andere dingen. Ik krijg ook altijd de schuldt van alles ookal is het achteraf 9/10 keer niet zo. Het i bijvoorbeeld meteen mijn schuld als er iets kwijt of kapot is. Ook vindt mijn vader dat er een duidelijke scheidingslijn is tussen ouder en kind en dat de ouder dus een soort koning is voor het kind waar je ten alle tijden respect voor moet hebben. Ook is hij er van overtuigd dat elke ruzie volledig mijn fout is en hij geen bijdrage heeft aan oorzaken van ruzies en discussies. Is dit allemala normaal? Is het mijn fout? Hoe los ik dit op (heb dit soort dingen al 8 jaar nu). Alvast bedabkt voor reacties!


2 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Heyy @Tikkos

Wat vervelend voor je dat je je in deze nare situatie bevindt en dat je dit al 8 jaar moet meemaken. Als eerste is het echt niet jouw fout. Jij kan niks aan de ‘uitbarstingen’ (als ik het zo goed zeg/mag zeggen) van je vader doen en het is zeker niet waar dat jij een mislukkeling of de reden van zijn ‘kutte’ leven bent. Dit is helemaal niet normaal. Wellicht zou je met je moeder, docent, een vertrouwenspersoon op school en/of broers en zussen hierover kunnen praten en of jullie misschien samen met een oplossing kunnen komen. Ook kan je terecht bij veiligthuis.nl. Veilig thuis is er voor iedereen die te maken heeft met huiselijk geweld, dat kan zowel  fysiek (bijvoorbeeld geslagen worden) als psychisch (uitgescholden worden) zijn en is er dus ook voor jou: 

Lees hier wat Veilig Thuis kan doen:

Gaat het bij jou thuis niet goed? Of gaat het met jou niet goed? Omdat je wordt uitgescholden bijvoorbeeld, of misschien zelfs geslagen? Of omdat je ouders veel ruzie maken en elkaar uitschelden? Dan wil je daar graag wat aan doen.

 

Het is heel belangrijk dat je er niet alleen mee blijft rondlopen. Hoe eerder er hulp komt, hoe beter. Praat er dus met iemand over! Ook als er mensen zijn die zeggen dat je niet mag praten.

Als je er wel over praat kun je samen een stap zetten naar een oplossing, hoe eng dat soms ook is. Je mag altijd bellen met Veilig Thuis 0800-2000 (gratis)

(letterlijk overgenomen van de site) 

 

Als je midden in een ruzie met je vader zit en het uit de hand loopt zou je 112 kunnen bellen.

Ook kan je elke dag met de kindertelefoon van 11:00 tot 21:00 bellen op 0800-0432 of chatten

 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. :) 

 

xx Eenmeisje004 

Badge

Hoi. Sowieso heel er bedankt voor je reactie. Het is vooral moelijk omdat k wel van m houdt en hij zegt soms wel sorry enzo. Het is gewoon soms moelijk om met een autist te leven. Geweld zal het niet snel tot lijden denk ik. Bedankt voor de hulp. Kan hier zeker wat mee

Reageer