Vraag

eerste mens + wereld

  • 7 October 2023
  • 2 reacties
  • 39 Bekeken

Reputatie 3
Badge

Hoi! Ik ben K .en ik zit in groep 8. Ik heb een paar (vragen)

 

  1. Ik zit op godsdienst, maar geloof eigenlijk niet in God. Ik geloof in niks en ik kan niet meer veranderen! Er zijn geen ooggetuige meer dus wat waar is, geen flauw idee! Ik vind het wel lastig om dan op te letten!

 

         2. Hoe is in vredesnaam de eerste mens ontstaan??? Een oerknal? Toch God? Ik geloof in helemaal niks. Sommige kinderen vinden dat best raar!

 

-naam aangepast door KT; blijf anoniem-


2 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hoihoi, ik zat als non-gelovige op een katholieke basisschool, dus ik kan me enigzins in je inleven.

1: Ik snap wat je bedoelt. Het is moeilijk om te geloven dat een boek van God echt van God is en niet gewoon door random mensen bedacht. Dat kunnen we niet weten. Maar dit is wat ik van mijn levensbeschouwing leraar heb gehoord:

Mensen hebben geloof bedacht. Vroeger waren er geen normen en waarden: je kon doen wat je wil. Dat waren slechte dingen en goede dingen, maar vooral slechte. Om ervoor te zorgen dat mensen zich beter zullen gedragen, werd het concept van een “God” bedacht die almachtig was. Hij kon mensen in de hel gooien voor hun niet goed gedragen. Na de opkomst van zulke geloven, is de samenleving eigenlijk “fatsoenlijker geworden”.

Ik begrijp wel wat ze bedoelt, maar er is geen bewijs voor beide kanten. Ik accepteer zelf wel dat er een kans is dat een god bestaat, maar ik denk niet dat er eentje per se is. Dat moet bewezen worden naar mijn mening. 

2: “Mensen” zijn niet uit het niets gekomen. Het is zo zegmaar gebeurd. Eerst kwam de oerknal. We weten niet hoe die is ontstaan en hoe er uberhaupt “iets”  vanuit “niets” kan ontstaan. Maar in ieder geval, het gebeurde gewoon. 

ps: ik zit in 4vwo en heb nog niet alles gehad, maar vgm is dit ongeveer wat er is gebeurd.
Na een lange tijd kwamen er planten als de aarde. Onze aarde had na een tijd goede leefomstandigheden. Denk hierbij aan zuurstof, koolstof, water etc. Er waren eerst gewoon moleculen die niks deden. Na een tijdje kwamen er moleculen samen en zo ontstonden “cellen”. Weer na een tijd botsten die cellen bij elkaar en kwamen ze samen. Ze werden groter en groter. Eigenlijk herhaalt dit proces van cellen die botsen gewoon tot je dieren etc. hebt. 

Op een gegeven moment kwamen er apen en die waren dus redelijk slim. Apen zijn niet zomaar mensen geworden. Een bepaalde soort aap werd steeds slimmer en paste zichzelf steeds aan.  Dit heet evolutie. De apen werden steeds meer “menselijk” en ze begonnen op ons te lijken. En ja dit gebeurt dan gewoon heel erg veel totdat ze ons worden. Je kunt het ontstaan van de mens niet binden aan 1 vast tijdstip dus. 

Ja dit is het eigenlijk, hopelijk helpt dit!!
Groetjes

Reputatie 3
Badge

Bedankt! (Ik ben nogal laat-)

ik snap het nu veel beter :)

Reageer