Skip to main content
Vraag

Dorp of stad?

• 11 februari 2025
  • 6 reacties
  • 117 Bekeken

Diana
Forum|alt.badge.img+4
  • Vaak actief
  • 426 reacties

Wij wonen in een dorp.  Mooi en rustig en ook wel gezellig; ondanks de soms heel luidruchtige boerenjeugd, de vele strenggelovige dorpsgenoten en de toeristen in de vakanties.  Eigenlijk woon ik hier heel graag. De stad waar ik naar school ga stelt niet zo veel voor en is in feite ook maar een groot dorp.  Wij maken dus niet zo heel veel mee in ons dagelijkse leven als je dat vergelijkt met leeftijdsgenoten in de grote steden.  Het gevolg is dat is me altijd wat geïntimideerd voel als ik naar een grote stad  ga en niet zo goed weet hoe me te gedragen.  Ik ben niet boers of zo maar ik heb gewoon niet die cool van de stadsjeugd.  Hebben jullie dat ook of wonen jullie net in een grote stad en zien jullie een verschil met de mensen uit de provincie?  Liever stad dan dorp?

6 reacties

Sterre20
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • 37 reacties
  • 3 maart 2025

Hai ik woon zelf in een vrij grote stad, ik zie echt geen verschil tussen een dorps en stads meisje dus donut 🍩 🍩 worie 🙃

Maak je geen zorgen

Groetjes Sterre 

Tekst aangepast door De Kindertelefoon ivm anonimiteit. Zie ook forumregel 3: plaats op het forum geen persoonsgegevens.

Tover01
Forum|alt.badge.img+16
  • Ster
  • 2442 reacties
  • 3 maart 2025

Hey! Ik woon in een middelgrote stad en ik ken best wat mensen uit dorpen in de buurt. Het verschilt vlgs mij eerder per persoon dan per stad of dorp. Hoewel ik wel merk dat de '"dorpskinderen"  niet zo snel klagen over afstanden en ook niet over een beetje modder aan de broek bij een buitenactiviteit bijv. Maar verder is het denk ik meer een persoonlijke eigenschap hoe ze tegen dingen aankijken. Een van de meisjes waar ik bv gewoon in rokje kon/kan lopen en die me hielp bij make up en zulke dingen kwam uit een dorp in de buurt. Het is er zeker wel rustiger en als mensen bij mij komen en we gaan dan naar het oude centrum dan vinden ze dat wel bijzonder en heel groot. Terwijl ik dan ( om maar wat te noemen) een Utrecht of Amsterdam weer veel groter ervaar. Maar idd het kan wel verschillen door wat je gewend bent hoe je een  stad of dorp vind. Ik zou zelf best in een dorp vlakbij mijn stad kunnen wonen denk ik.  Of zoals Tartan15 helemaal achteraf met een dorp zelfs nog op afstand. Lijkt me bijzonder. Leuk onderwerp! 

Liefs Tover xxx

Diana
Forum|alt.badge.img+4
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • 426 reacties
  • 3 maart 2025

@Tover01 het gaat eigenlijk niet zozeer om het feit dat er in de stad meer en grotere gebouwen staan maar eigenlijk meer over de mentaliteit en de omgangsvormen.  Ik heb de indruk dat leeftijdsgenoten in de stad een vlottere babbel hebben en altijd weten wat ze moeten zeggen, meer van de wereld weten, meer kennen van het leven, zich sneller aanpassen aan alles, met iedereen om kunnen gaan.  Ik weet zo goed hoe ik daarop moet reageren en het duurt altijd een tijdje voor ik me op mijn gemak voel.  Dat is natuurlijk gemakkelijker in een dorp, waar je iedereen al je hele leven kent.

Ook spreek ik de taal van de stad niet zo.  Wij spreken bij ons thuis bijzonder keurig en in de stad valt dat vaak op: daar is het ofwel nogal ruig of zwaar bekakt.  

Of overdrijf ik de verschillen nu en heb ik vooral de clichés in mijn hoofd?  

Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • 195 reacties
  • 10 maart 2025

Wij wonen in een groter dorp en dat is ook prima.

maar later een huisje in bet bos en dan een appartement ofzo in een stad zodat je heen en weer kan wisselen: perfect!

Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • 103 reacties
  • 13 maart 2025

We wonnen buiten het dorp best wel grote dorp en een grote stad is met 40 min zijn we daar 

Jane Doe tm
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • 38 reacties
  • 13 maart 2025

Salute, Ik woon zelf in een klein dorp en merk ook idd zeker het verschil met de mensen in de stad waar ik studeer en gewoon het dorp. Mensen zijn veel botter en brutaler in de stad in mijn ervaring, vindt het zelf wel moeilijk soms. Heb al beetje problemen met aanpassen maar dit helpt niet. Verkies daarbij ook zeker het dorps leven over het stads leven.

Cookiestatement

We gebruiken cookies om je bezoekerservaring te verbeteren en om analyses te kunnen maken van het forum. Ga je akkoord, of ga je door naar het forum, dan ga je akkoord met ons cookiebeleid.

Cookie instellingen