Skip to main content
Vraag

wedstrijd zwemmen

• August 10, 2026
  • 2 reacties
  • 27 Bekeken

Hallo, ik ben een jongen van bijna 15 en wil zou graag op wedstrijdzwemmen willen, maar ik zit met wat dingen. Het grootste probleem is dat ik denk dat ik misschien te laat ben met erop gaan, ik heb het nooit gedaan en daarom denk ik dat ik waarschijnlijk veel slechter ben dan de rest. Ook zijn hun al lang bevriend, ik kom er dan een beetje bij en ben bang dat ik me buitengesloten of alleen voel. Mijn laatste probleem gaat over het douchen en de speedo, ik ben bang om een stijve te krijgen tijdens het zwemmen en dat ze het zien. Naakt douchen boeit mij niet heel veel, alleen geldt daar hetzelfde met een stijve. Hebben jullie advies of tips voor mij

2 reacties

Klaas2
Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • August 10, 2026

Hee hallo. Ik zit er sinds mijn 12e op, op wedstrijd zwemmen. Goede sport voor je lichaam hoor. Bij ons komen ook regelmatig nieuwen op de vereniging die het nog nooit gedaan hebben. Onze club van sportzwemmen is zoo groot dat ze 4 groepen hebben. 1 groep is bijvoorbeeld van 10 tot 20 jaar ongeveer. En dan zijn er nog 3 groepen. Bij ons zou het niet erg zijn als je 15 bent en je kan het nog niet. Bij ons vinden ze de groep van de jongeren 10 tot 20 jaar die het allemaal nog wat moeten leren, soms komt er ook een professionele leraar die iedereen wat leert.

De volwassen groep zijn de experts, die wordt niet veel geleerd.

Meestal hoor Je er snel bij en kan je ook veel vinden op YouTube hoe je moet zwemmen op die sport.

Meestal vraagt zwemmen erg veel energie van Je lichaam, dan heb je niet een kans om een stijve te krijgen.

charles
  • August 12, 2026

vraagje ​@Klaas2  moet je vooraf een zwemdiploma hebben om te mogen meedoen?