Skip to main content

Hoi weet iemand wat ondertussen echt nieuw en nep  nieuws is als je het mij weet vertel het mij dan!

Echt nieuws heeft realistische feiten en achterhaalbare bronnen. Fake nieuws heeft dat niet.

Fake nieuws is vaak geschreven door onprofessionele mensen, dus kun je altijd checken of de spelling klopt. En je kunt ook kijken of de feiten die in het nieuws staan realistisch zijn. 

Vaak kan je makkelijk achterhalen wat echt nieuws, en wat nep nieuws is. Ik zie de laatste tijd op TikTok bijvoorbeeld veel geruchten over allerlei dingen rondgaan. Mensen nemen dat dan klakkeloos over, en gaan er ook weer dingen over posten etc etc. Als je het dan googelt, dan zie je vrij snel of het echt of nep is. Ik zag bijvoorbeeld laatst een TikTok over dat er een wet zou komen in Nederland die hijabs zou verbannen. Op het internet stond er niks over vermeld → dus kan je ervan uitgaan dat het nepnieuws is.

Als er wel artikels over een onderwerp bekend zijn kan je altijd naar de sitenaam kijken/bron, nieuwssites zoals het AD, NOS, NRC etc zijn over het algemeen zeer betrouwbaar. Ook als het bijvoorbeeld van een universiteit of iets dergelijks is, dan is het vaak betrouwbaar.

Mijn geschiedenis docent zei altijd '’1 bron is geen bron'’. Namelijk, als iets maar 1 keer ergens is vermeld is het wss fake. Echt nieuws staat meestal op meerdere sites etc vermeld.

Nep nieuws kan je dus vaak achterhalen door onbetrouwbare/onbekende sites en bronnen. Ook als er heel veel taalfouten in staan kan je ervan uitgaan dat de site onbetrouwbaar is.

dat is het wel zo'n beetje, denk vooral gewoon zelf na, en check of iets waar is voordat je geruchten gaat verspreiden.

groetjes c:

Reageer