Skip to main content
Vraag

waarom zijn jongens veel sterker???

• October 13, 2025
  • 9 reacties
  • 87 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Begrijp me niet verkeerd ofzo maar ik zit dus op een vechtsport want dat moet van mijn ouders. Er zijn dus veel meer jongens en de meeste zijn ook een paar jaar ouder. En elke keer moet ik tegen een van hun sparren( soort van tikkertje maar dan met trappen en slaan) en ze trappen dus super hard. Ook al doen ze wat voorzichtiger met mij. Heb zelfs een keer overgeven in de toiletten doordat een van hun in mijn buik schopte. Nog maals ik heb niets tegen jongens maar heeft iemand misschien een tip om minder vaak geraakt te worden of zodat ik sterker wordt ??????

9 reacties

Linax
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • 31 reacties
  • October 13, 2025

Hee ​@Yourfavogirl 

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij komt dat doordat mannen een stofje testosterone veel meer aanmaken dan dat vrouwen dat doen. Door dat stofje krijg je meer spiermassa.

Verder weet ik niet hoe het allemaal werkt ;)

ikweethetnietmeer2009
Forum|alt.badge.img+11

ten eerste wil ik zeggen dat mannen/jongens vaak meer testosteron hebben waardoor ze meer spierkracht hebben. Dat is gewoon iets wat de natuur heeft bedacht en we kunnen er niks aan doen.
ten tweede, het is niet oke dat je moet overgeven op zo'n sport. als je het niet leuk vind, moet je met je ouders praten. misschien kunnen jullie opzoek naar een sport die iets minder gewelddadig is of puur focused of zelfverdiging of misschien zelfs met alleen meiden is.

Verder kan je naar de sportschool gaan om meer je spieren te trainen, maar dan hebben mannen/jongens alsnog meer testosteron waardoor het voor hun makkelijker is om meer en sterkere spieren te krijgen

en meiden zijn niet perse zwakker, de mannen zijn gewoon lui waardoor de natuur het makkelijker voor hun maakt

Tover01
Forum|alt.badge.img+17
  • Ster
  • 3263 reacties
  • October 13, 2025

Hey, dit moet je wel tegen de leraar/lerares of sensei zeggen hoor. Dan houden ze daar rekening mee want dat hoort zo. En je mag eig alleen tegen leeftijdsgenoten sparren. Praat in elk geval met de leidinggevende persoon. Liefs, Tover xxx

nieuwschierig_aapje
Forum|alt.badge.img+5

Ik ben niet sterk en ben een jongen. 

Het komt toch omdat je op een vechtsport zit denk ik. Veel oefenen en je wordt sterker :) 

Diana
Forum|alt.badge.img+10
  • Vaste gast
  • 1290 reacties
  • October 13, 2025

Dat heeft niet met sterker te maken: je hebt niet veel kracht nodig on iemand flink pijn te doen. Zeg hen dat ze zich moeten inhouden, misschien weten ze niet dat ze je pijn doen. Of zeg het tegen de trainer. Zelf doe ik graag judowedstrijdjes tegen oudere jongens en volwassen manner. Om op te kunnen tegen hun gewicht en kracht, heb ik een betere techniek nofig , daar leer je van. 

• 0 reacties
  • October 14, 2025

Hi, fysiek hoort het zo. Dat is de natuur. De man als sterk en leider. Wij vrouwen als zorgend en helpend. Ik vind dat goed. Er zijn wel steeds meer mannen en jongens die dat zelf niet willen. Confusion. Zie hier jongens die hun meisje als baas zien. En echt, op de knieën voor meiden met een grote mond. Ook op mijn school jongens met een zachte ziel. Kom er steeds meer achter dat veel jongens geen sterke man willen worden. Maar however, voor jou mijn advies is niet vechten tegen die grote kerels, dat is kansloos. Als het toch moet slim en snel zijn en ontwijken. Ik hoop dat je een goede aardige sterke vriend vind ook.  Groetjes K.

Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • 311 reacties
  • October 19, 2025

Een stier is groter en sterker dan een koe. Een leeuw is groter dan een leeuwin. Een  aap is groter dan een apin. Een olifantstier is groter dan een olifantkoe. Een bok is groter dan een hinde. Een kater is wat groter en sterker dan een kat. Dat is bij haast alle zoogdieren zo, dus ook bij mensen.  En de grootste en sterkste mannetjes hebben in de natuur meer kans om zich voort te planten dan de zwakkere.  

Maar dat je ouders jou verplichten om vechtsport te doen (en zoals je in een vorig topic zei, zelfs te verbieden om te zwemmen) is raar, hoe kunnen ze hun dochter dat verplichten (en verbieden) ? 
Ik weet niet op welke vechtsport je zit ? Tot 12 jaar oefenen m/j samen omdat er nog niet veel verschil in zit, daarna zijn de lichamelijke  verschillen tussen m/j duidelijker spiermassa en kracht. Dan nog gemengd blijven sparren kan dan wel maar er moet gekeken worden dat het eerlijk en veilig is, dus geen groot verschil in leeftijd en gewicht en zelfs tussen j (of m) onderling vechten doe je niet als de ene 45k weegt en de andere 75k, of 5 jaar ouder is. De vereniging moet dat in het oog houden en duidelijke regels hebben en niet erop hopen dat jongens zomaar 'wat voorzichiger met je doen' anders is het een slechte club.. Ik hoop dat je bij een echte sportvereniging zit en niet 1 of ander ilegaal hobbyclubje! Er mag volgens de wet in NL bv. sinds 2020 niet meer naar mekaars hoofd getrapt worden bij wedstrijden als je onder 18 bent  

Ik raad je aan om  
---met de vereniging te praten en hun regelement te lezen zodat iedereen in de juiste klasse ingedeeld word.
---met je ouders praten want ik ben zeker dat als ze horen dat oudere sterkere jongens in je buik trappen; dat ze dat zelf toch niet goed kunnen vinden ?  En wat is er mis met zwemmen? Daar krijg je als het hun  daarom te doen is toch ook een mooi gezonde body van. Of is het dat ze je “weerbaar” willen maken nou dan kan je mss een andere vechtsport kiezen als judo of jiujitsu dat zijn officiele clubs en daar trappen ze niet in mekaars buik of hersens

Diana
Forum|alt.badge.img+10
  • Vaste gast
  • 1290 reacties
  • October 19, 2025

@nononsensgirl de man als sterk en leider?  Waarom zou dat de natuur zijn? Bij sommige diersoorten leidt een mannetje de groep, bij andere een vrouwtje (bij olifanten en paarden en wilde honden, bijvoorbeeld). Bij nog andere is er geen leider. Altijd oppassen als mensen naar de natuur verwijzen om een bepaalde sociale toestand te verklaren: meestal kennen ze dan niet al te veel van de natuur.

En waarom zou vechteb tegen grote kerels kansloos zijn? Ik geniet ervan. Net zoals een kitten het vaak wint van een grote hond: niet aarzelen, meteen doorpakken zodat ze hun gewicht en kracht niet kunnen inzetten.  Soms werkt dat niet en dat is dan maar zo, tomorow is another day.

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • 3648 reacties
  • October 19, 2025

@Diana  zo is het. Overigens bij onze naaste familie in de natuur is er ook altijd een leidende vrouw die de eigenlijke baas van de troep is. En ​@nononsensgirl  daarnaast, er zijn ook genoeg jongens (w.o.ik) die helemaal niet de behoefte hebben om nou zo'n "sterke man" te worden als in leider en baas etc. Dan ga ik voor die zachte ziel 😉 ik ben heel gelukkig met hoe mijn lief en ik de liefde invullen en haar sterke rol daarin vind ik helemaal fijn zo. Ik ben dus één van die jongens die jij noemt. Met veel plezier 😍

Groetjes liefs Tartan X