Vraag

turnen

  • 20 April 2022
  • 3 reacties
  • 122 Bekeken

Reputatie 7

hi allemaal heeft iemand tips hoe ik een backbend (bruggetje achterover buigen) kan leren? en een back walkover?


3 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hoi misschien weet @Knus1234  dat ? Turnt ook zo te zien :)

Groetjes liefs Julian X

Reputatie 6
Badge +7

Hoi Anoniemx123,

Ik heb vroeger op best hoog niveau geturnd, maar ik ben er op den duur afgegaan ivm de sfeer enzo. Maar mijn rug is nog steeds eng lenig 🙂 (dat is dan ook alles, van mijn split is echt niks meer over). 

Het is vrij moeilijk iemand te coachen met een sport vanachter een scherm zonder dat je het persoon kan zien, maar ik zal kijken of ik je wat tips kan geven. 

 

Om een backbend goed te kunnen kan je het best bij de basis beginnen, zelfs als je die al een beetje kan. Dus gewoon plat op de grond liggen en een bruggetje doen. Dus jezelf met je armen en benen omhoog duwen. Zo krijg je wat behendigheid in de houding en kan je je spieren trainen om dit goed vol te houden. 

Als je dit goed onder de knie hebt en de houding ook wel even vol kan houden kan je via de muur vanuit stand een backbend doen. Buig naar achter en loop met je handen langs de muur naar beneden tot je in een bruggetje staat. Ook dit herhaal je tot je het goed genoeg onder de knie hebt.

Dan is de volgende stap zonder muur een backbend doen. Maar nog wel met een hulpmiddel. Ik gebruikte hier een (deels) opgerolde lange mat voor, dat is ook fijn voor je rug als je omklapt, dan knal je niet op een of ander hard ding en het houdt je rug in de goede vorm zonder dat je er super veel spierkracht voor nodig hebt. Maar ik begrijp het als je geen toegang hebt tot dit soort dingen. Je zou evt zelf een opgerold dun matras of een paar dekens / kussens kunnen gebruiken. Doe dit tot je niet meer valt en dan nog een paar keer, als het maar niet lukt hoeveel je ook probeert ga je terug naar de volgende stap. Dit geldt trouwens voor alle stappen.

Lukt het zonder te vallen, dan haal je het hulpmiddel weg maar vraag nu iemand (bijv een familielid, vriend of trainer) om diens hand onder je rug te houden om je op te vangen / te steunen. Zo doe je het al steeds meer los. 

En dan is er natuurlijk de laatste stap: in een keer zonder te vallen. 
Blijf proberen, want bij dit soort vaardigheden is oefenen belangrijk, niet opgeven! Je moet je spieren en lenigheid trainen. Wat buikspieroefeningen zijn dan ook niet verkeerd, want je gebruikt je buikspieren veel bij deze oefening. 

 

En dan de volgende, de back walkover daarmee bedoel je ongeveer dit toch?:

 


Je ziet hier alvast een stappenplan met wat het ongeveer inhoudt.

Wat hier echt handig is is om een handstand te kunnen. Je hebt een goed evenwicht en veel arm/schouderspieren nodig om niet om te klappen rond stap 4/5. En dan is een goede afzet nodig, zodat je genoeg vaart hebt om helemaal over je evenwichtspunt heen te gaan en aan de andere kant weer te landen. 

Je zou hiervoor bijvoorbeeld terug kunnen gaan naar de opgerolde mat, deze houdt je rug in de goede vorm, en dan terwijl je hier over hangt afzetten met je voeten. Als je dit nog te zwaar vindt kan je iemand vragen je te helpen door een been over de mat heen te duwen. 
Ook kan je met je gezicht naar de muur gaan staan en een backbend doen. Vervolgens kan je de muur gebruiken om met je voeten als in een spinnetje te lopen en jezelf daarna af te zetten.

Als je deze basis goed voor elkaar hebt probeer het dan in een keer. Hierbij is het belangrijk dat:

  • je veel vaart hebt, wees niet bang en laat je niet langzaam vallen. Je moet je ook niet volledig laten vallen, gewoon goed je buikspieren gebruiken.
  • je hard afschopt met je been, dit is ook waarom je op het plaatje een uitgestrekt been ziet. Dit been trekt de rest van je lichaam een beetje voor, als je het hard afschopt en je lichaam goed aanspant komt de rest er makkelijker achteraan.
  • oefenen en hulp vragen! Dit is niet iets wat je 123 kan, naja, het licht natuurlijk ook aan de hoeveelheid ervaring die je hebt en ook aan je bouw en eerlijk gezegd ook wel een klein beetje aan je aanleg, dat is bij iedere sport wel zo, maar als je hard traint komt het sowieso goed. 

Ik hoop dat ik je zo een beetje heb kunnen helpen, veel succes!

 

Groetjes,

Paardebloem

Reputatie 2
Badge +1

Hoi hoi!!

 

Ja ik turn ook haha en ik ben toevallig ook turnjuf :)

 

De backbend zou ik doen zoals op de manier die @Paardebloem83 zegt, en de backwalkover ook.

Voor de backwalkover moet je wel de backbend kunnen. Hoe ik de backwalkover heb geleerd (bij ons noemen ze dat 'boogje') is eerst vanuit een bruggetje mijn benen omhoog schoppen totdat ik weer sta. Als je dat vloeiend kan, dan zou ik met beide voeten op de vloer staan en dan de backbend doen en dan zegmaar die backwalkover. En daarna steeds een klein beetje je voet optillen totdat je met 1 voet van de vloer af bent.

 

Die ene been in de lucht moet, want dan heb je veel meer vaart  dan dat je met beide benen op de grond staat. Ik vond dit persoonlijk heel eng, dus als je het ook eng vind dan kan je vragen of iemand je wil helpen. Helpen doe je door 1 hand op de rug te leggen en met de andere hand hou je het been vast dat niet op de vloer staan. En dan draai je zegmaar mee met de persoon die dat trucje wilt doen.

 Oh ja en nog een tip, stretch even je polsen voordat je dit doet, want ze buiten nogal veel bij deze oefeningen namelijk.

 

​​​​Succes!!

 

Groetjes xx

Reageer